memebuy23buy

E39 neste ja lämpöongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1845
    • Kotona/Poissa

    #16
    Originally posted by J@kke View Post
    Tänään seppä soitteli ja ilmoitteli, että mahdollisesti vika voisi ollakkin lämmityslaitteen kennossa. Epäili, että siellä on tukosta, jonka vuoksi nesteet eivät kiertäisi kunnolla.

    Miten iso homma lie tuo kennon vaihto?
    Taitaa lämppärin kennon tukokset oikeesti olla aika harvinaisia tapauksia. Ennemmin tukosta tai toimintaongelmaa on noissa vesiventtiileissä jotka yhtälailla estää kabiinin lämpiämisen jos eivät aukea.

    Ihan ekana ja noin vaan en lähtis kyllä lämppärin kennoa uusimaan ilman varmuutta asiasta. On se vaan sen verran työläs homma.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10946
      • Joensuu

      #17
      Olen samaa mieltä Haviksen kanssa. Paljon todennäköisempää, että vika on vesiventtiileissä kuin kennossa. Tosin se auto pitäisi nyt saada varmasti ilmattua kunnolla, koska ilma siellä kierrossa aiheuttaa saman ongelman.

      Nyt kyllä alkaa olla sellaista arpomista sepällä, että kannattaa harkita sen auton viemistä sellaiseen paikkaa missä e39:stä tiedetään jotain. Tulee se korjaaminen kalliiksi arpomalla. Ei tosin taida täältä montaa pajaa löytyä, jossa sitä tietoa on. Foorumi puheiden perusteella Rewon Motors voisi olla ihan pätevä, tosin omaa kokemusta ei ole.

      Itse onkin tullut tehtyä kaikki rempat tuohon omaan 540:iin, kun ei ole mitään järkevää pajaa vielä osunut kohdalle. Viikonloppuna olisikin taas vähän remppaa luvassa kun pitäisi vaihtaa vesipumppu, paisari sekä etuiskarit.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10113
        • KVLA

        #18
        Jos auto on ollut pidempään käyttämättä,niin kyllä se viittaisi ennemmin tuonne jumittuneisiin vesiventtiileihin,kuin kennon tukkeutumiseen.Kuten tuossa jo edellä todettiin.

        Ilmatessa vesiventtiili täysin auki (lämmöt täysille) ja varovasti vesiventtiileitä koputtelemalla ne voi saada aukeamaan.Myös tuossa "paketissa" oleva kiertovesipumppu voi olla jumissa ja vaikeuttaa joutokäynnillä veden kiertoa lämmityslaitteessa.
        Last edited by Heguli 31; 09-10-2015, 09:08.

        Comment

        • ts18056
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 276
          • Joroinen

          #19
          Toi kiertovesipumppuhan käynnistyy heti kun virrat ovat päällä, eli helppo tarkistaa. Itsellä oli huonosti ilmattu, eli parin viikon ajon jälkeen oli pinta paisarissa pudonnut, täytin ja seuraavalla viikolla oli taas tipahtanut. Etsin jo vuotoja, mutta kun mitään ei näkynyt, täytin, ja laitoin virrat päälle auto sammuksissa. No, pintahan putosi todella reilusti (tais olla ensimmäinen kylmä päivä, joten vesiventtiilit varmasti auki), jolloin täytin taas ylärajalle ja seurasin, ettei enää vajoa. Nyt on kolmatta viikkoa pysynyt pinta paisarissa oikealla tasalla.
          E39 525i -01
          ex 750iL -96

          Comment

          • erä-koira
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2011
            • 541
            • peräkylässä

            #20
            Mitä vikaa yleensä on kiertovesi pumpussa? Kun ei omassa toimi ollenkaan naksuu vain. Harri g oli tehnyt kunnostus ohjeen mut en ole löytänyt sitä.
            NO FOODS NO FARMS

            Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
            e39 523i vm:97

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by erä-koira View Post
              Mitä vikaa yleensä on kiertovesi pumpussa? Kun ei omassa toimi ollenkaan naksuu vain. Harri g oli tehnyt kunnostus ohjeen mut en ole löytänyt sitä.
              Veikkaan että tyyypillisin vika on loppuunkuluneet hiilet ja sen seurauksena moottorin toiminta alkaa ensin pätkimään ja viimein loppuu kokonaan.

              Vikaa on joskus vaikea havaita kun monasti lämmintä riittää ilman kiertopumppuakin. Eroa on tosi vaikea huomata edes tyhjäkäyntikierroksilla vaikka kuinka kädellä kokeilee puhallusilman lämpöä.
              Last edited by Havis; 09-10-2015, 11:20.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • erä-koira
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2011
                • 541
                • peräkylässä

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                Veikkaan että tyyypillisin vika on loppuunkuluneet hiilet ja sen seurauksena moottorin toiminta alkaa ensin pätkimään ja viimein loppuu kokonaan.

                Vikaa on joskus vaikea havaita kun monasti lämmintä riittää ilman kiertopumppuakin. Eroa on tosi vaikea huomata edes tyhjäkäyntikierroksilla vaikka kuinka kädellä kokeilee puhallusilman lämpöä.
                niin mullakin kävi mielessä se. Oisko jotain korjaus ohjeita siihen että millainen homma purkaa?
                NO FOODS NO FARMS

                Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
                e39 523i vm:97

                Comment

                • ts18056
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2010
                  • 276
                  • Joroinen

                  #23
                  Originally posted by Havis View Post
                  Veikkaan että tyyypillisin vika on loppuunkuluneet hiilet ja sen seurauksena moottorin toiminta alkaa ensin pätkimään ja viimein loppuu kokonaan.

                  Vikaa on joskus vaikea havaita kun monasti lämmintä riittää ilman kiertopumppuakin. Eroa on tosi vaikea huomata edes tyhjäkäyntikierroksilla vaikka kuinka kädellä kokeilee puhallusilman lämpöä.
                  E39 jaksaa puhaltaa lämmintä ilmankinko? E38:n kabiini ei lämmennyt pakkasella paikallaan käyttämällä ollenkaan, ajossa ihan mainiosti. Mutta saman tein kun pysähtyi risteyksiin, puhallus jäähtyi huomattavasti (-24 asteessa).
                  E39 525i -01
                  ex 750iL -96

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8281
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #24
                    Originally posted by ts18056 View Post
                    E39 jaksaa puhaltaa lämmintä ilmankinko? E38:n kabiini ei lämmennyt pakkasella paikallaan käyttämällä ollenkaan, ajossa ihan mainiosti. Mutta saman tein kun pysähtyi risteyksiin, puhallus jäähtyi huomattavasti (-24 asteessa).
                    Molemmista kun on kokemusta niin E38:ssa kiertovesipumpun vaikutus on paljon suurempi.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by ts18056 View Post
                      E39 jaksaa puhaltaa lämmintä ilmankinko? E38:n kabiini ei lämmennyt pakkasella paikallaan käyttämällä ollenkaan, ajossa ihan mainiosti. Mutta saman tein kun pysähtyi risteyksiin, puhallus jäähtyi huomattavasti (-24 asteessa).
                      Oma E39 käyttäytyy jotenkin niin, että kun käyttölämmin kone antaa jaloille ajon aikana "polttavan kuumaa" ilmaa, pysähtyessä tyhjäkäynnillä ilma on enää "tavallisen kuumaa".

                      Eli kyllä se jäähtyy mutta hyvin lämmintä on edelleen. Tämä siis täysin ns. sormituntumalla arvioituna. Pitäis olla lämpömittari että olis osoittaa tarkempaa faktaa montako astetta ero on.

                      Mut joka tapauksessa minun E39:n kiertopumppu ei taida toimia mutta sen korjaamista en ole suunnitellut kun se ei kuitenkaan käytännössä haittaa muulloin kuin REST käytössä.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1845
                        • Kotona/Poissa

                        #26
                        Originally posted by peto2 View Post
                        Molemmista kun on kokemusta niin E38:ssa kiertovesipumpun vaikutus on paljon suurempi.
                        Vai johtuisko tuo ero pikeminkin moottorityypin erosta eikä niinkään korimallista? V8 vs rivikutonen?
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • ts18056
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2010
                          • 276
                          • Joroinen

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          Vai johtuisko tuo ero pikeminkin moottorityypin erosta eikä niinkään korimallista? V8 vs rivikutonen?
                          No mulla kokemus V12 vs "puolimoottori".
                          E39 525i -01
                          ex 750iL -96

                          Comment

                          • J@kke
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2014
                            • 37
                            • Joenkylä

                            #28
                            Kiitos taas vinkeistä.

                            Ajattelin, tuossa alkuviikosta käydä auton pois mekaanikolta. Voisiko joku laittaa tarkempia ilmausvinkkejä vaikka yv:llä. Ajattelin itse kokeilla ilmailla tuota kun ei se seppä saanut. Ja sit mistä ne vesiventtiilit löytyy, jos niitä siinä samalla kevyesti koputtelee?
                            -J@kke


                            __________________________
                            Menopelit, entiset ja nykyiset:

                            E36 316
                            E46 318
                            E39 523
                            E39 528
                            E91 320

                            Comment

                            • ts18056
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 276
                              • Joroinen

                              #29
                              Sinisellä merkattu "Heater valve"

                              E39 525i -01
                              ex 750iL -96

                              Comment

                              • J@kke
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2014
                                • 37
                                • Joenkylä

                                #30
                                Kiitos
                                -J@kke


                                __________________________
                                Menopelit, entiset ja nykyiset:

                                E36 316
                                E46 318
                                E39 523
                                E39 528
                                E91 320

                                Comment

                                Working...
                                X