Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imusarjan läpät ja EGR

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa81
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2015
    • 445
    • Helsinki

    Imusarjan läpät ja EGR

    Terve, haulla löysin 148 sivua pitkän ketjun, jossa käydään taistelua BMW:tä vastaan näistä läpistä. Omani ei kuitenkaan ole (vielä) hajonnut, joten en sotke sitä ketjua. Mikä näiden läppien tarkoitus ylipäätään koneessa on? Ja miksi tuota pakokaasua tungetaan väkisin sinne koneeseen? Jos tuon EGR:n tulppaa ja läpät poistaa imusarjasta, niin miten se vaikuttaa koneen toimintaan? Miten se tulppaus ja läppien poisto toteutetaan käytännössä?
    Termarin vaihdon yhteydessä huomasin, että EGR venttiili oli aika rajusti kerännyt karstaa ja muuta roinaa itseensä ja imusarjassa näyttäisi olevan samaa tavaraa. Tarkoitus olisi nyt avata imusarja ja putsata se, niin samalla poistaisin ne läpät.
  • JarkkoMikael
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 165
    • Jyväskylä

    #2


    Tuossa on aika hyvät ohjeet läppien poistoon. Lisään vielä että muista irrottaa öljytikku imusarjasta ennen kuin alat kiskoa sitä irti, nimimerkillä vaihdoin öljyt lattian kautta...

    JM

    Comment

    • Jamppa81
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2015
      • 445
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by JarkkoMikael View Post
      http://www.netikka.net/anninajathoma...pienpoisto.htm

      Tuossa on aika hyvät ohjeet läppien poistoon. Lisään vielä että muista irrottaa öljytikku imusarjasta ennen kuin alat kiskoa sitä irti, nimimerkillä vaihdoin öljyt lattian kautta...

      JM
      No siinä on kyllä hyvät ohjeet! Kiitoksia näistä. Mites nuo vaikutukset moottoriin ja muut kysymykset?

      Comment

      • JarkkoMikael
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 165
        • Jyväskylä

        #4
        Läppien tarkoitus on kai tehostaa moottorijarrua automaattivaihteisissa. Olikos niin että manuaalivaihteisissa ei ole läppiä ollenkaan ?

        Mitään vaikutusta en huomannut kun nuo läpät poistin. Omaani tein kierteet ja laitoin 5mm lyhyen pultin noihin läppien reikiin ohjeessa ehdottujen peltiruuvien tilalle ja kannat tottakai ulkopuolelle sekä lukitteella kiinni.

        JM

        Comment

        • Jamppa81
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2015
          • 445
          • Helsinki

          #5
          Schmiedmann ainakin myy tulppia sinne läppien tilalle.

          :edit: Osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä kumpi koko käy allekirjoituksen autoon, 22 vai 33mm?

          Tuolta löytyy maininta: Swirl Flap blanks are available in 22mm and 33mm size, check out our shop for different size or quantity. There are two sizes of swirl flaps fitted to BMW vehicles 22mm and 33mm; as a general guide pre 2005 models are normally fitted with 22mm size, 2005-2006 either size could be fitted to your vehicle, 2006+ 33mm likely to be fitted. There can be exceptions to this, the only way to be 100% sure of the size fitted to your vehicle is to remove the intake manifold and measure.
          Last edited by Jamppa81; 23-11-2015, 12:29.

          Comment

          • Jamppa81
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2015
            • 445
            • Helsinki

            #6
            Aion nyt tulevana viikonloppuna suorittaa kyseiset toimenpiteet. Aikomuksena on siis tukkia egr 36mm lätkällä ennen venttiiliä ja poistaa läpät. Miten tämä nyt lopulta vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen? Lämpeneekö moottori talvella hyvin? Webasto on toistaiseksi vielä epäkunnossa ja sen korjaus on kyllä To Do listalla, mutta en vielä tiedä ehtiikö tämän vuoden ensimmäisille kunnon pakkasille.

            Comment

            • Projumi
              Newbiemmer
              • Sep 2015
              • 3
              • Kokkola

              #7
              Itellä omasta otettu juuriki läpät pois ja egr tulpattu niin sen huomannu ainaki että moottorijarrutus käytännössä olematon. Mitään verrokkia ei kyllä ole ku eka penari enkä oo koskaan läpällisellä samanmoisella ajanukkaan.. Mutta guuglettamalla kahtottuna moottorijarrutukseen vaikuttaa ja vaihteiden vaihdon pehmeyteen. (Siis läpät) Jälkimmäisessä ei itellä ainakaan oo mitään heikkoa ja vaihtaa tosi pehmeesti. Mutta tuo moottorijarrutus on kyllä erittäin heikko.
              -e39 530dA touring

              Comment

              • kihe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 174
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Jamppa81 View Post
                Osaisiko joku sanoa suoralta kädeltä kumpi koko käy allekirjoituksen autoon, 22 vai 33mm?
                22mm itse laitoin vm. 2003 530dA Tourinkiin. Tilasin silloin molemmat koot kun ei ollut tarkkaa tietoa, ja palautin sitten toiset.

                Comment

                • Käyttäjä
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 60
                  • kuun pimeä puoli

                  #9
                  Muutaman viikon ollut nyt EGR:n tilalla suora putki, alipaineletku tulpattu ja pakosarjassa peitelevy. Vesikierron jätin entiselleen. Hyvin lämpiää ja muutenkin elämä yhtä juhlaa.
                  e61 530d 2004
                  ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                  Comment

                  • Jamppa81
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2015
                    • 445
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Käyttäjä View Post
                    Muutaman viikon ollut nyt EGR:n tilalla suora putki, alipaineletku tulpattu ja pakosarjassa peitelevy. Vesikierron jätin entiselleen. Hyvin lämpiää ja muutenkin elämä yhtä juhlaa.
                    EGR venttiilin alipaineletku tulpattu?

                    Comment

                    • Käyttäjä
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2014
                      • 60
                      • kuun pimeä puoli

                      #11
                      Originally posted by Jamppa81 View Post
                      EGR venttiilin alipaineletku tulpattu?
                      Jep. Ebaysta tilasin tommosen uusavuttoman survival kitin missä oli jopa muovinen tulppa valmiina tähän hommaan
                      e61 530d 2004
                      ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                      Comment

                      • Jamppa81
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2015
                        • 445
                        • Helsinki

                        #12
                        Miksi egr:n tilalla on suora putki? Onko sillä jotain merkitystä?

                        Comment

                        • Käyttäjä
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2014
                          • 60
                          • kuun pimeä puoli

                          #13
                          Onhan ne eegeeärrän hilut siellä turhaan ilmavirran tiellä jos eivät kerran käytössä enää ole.

                          Tämmönen siellä on paikallaan

                          e61 530d 2004
                          ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring

                          Comment

                          • Jamppa81
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2015
                            • 445
                            • Helsinki

                            #14
                            Okei, täytyypä suunnitella tuollainen siihen.

                            Comment

                            • Jamppa81
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2015
                              • 445
                              • Helsinki

                              #15
                              Ainakin itsellä meni nuo 22mm tulpat sinne. Homma ei ollut kovinkaan paha toteuttaa. Imusarja oli aika rajussa kunnossa kuten myös läpät. Jokainen läppä kuitenkin vielä liikkui ihan hyvin eikä ollut vielä katkeamassa. Hyvä niin. 36mm rosterilätkä 1mm pellistä sopi täydellisesti egr venttiiliin tulpaksi. Homman olisi tehnyt 4 tunnissa helpostikin mutta liottelin imusarjaa pesuaineessa yön yli. Tiivisteet oli jo käytännössä muovia, joten senkin puolesta oli ihan hyvä avata ja vaihtaa tuoretta kumia niiden tilalle.
                              270 000km kun imeskelee pakokaasua ja muuta paskaa sisäänsä niin se kyllä näkyy moottorissa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎