Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52TU nykii pintakaasulla kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • öpel
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 253
    • ??????

    M52TU nykii pintakaasulla kylmänä

    Allekirjoittaneen -99 523i M52TUB25 on kylmänä välillä hyppyheikki matalilla kierroksilla. Kun esim. lähtee aamulla töihin tai töistä kotia, niin saa olla välillä kaasun kanssa hyvin tarkkana pitkän matkaa.

    Tyhjäkäynti on aivan tasainen (INPA sanoo 740rpm), moottori ei sammu ja liikkelle lähdettäessä auto vetää nätisti konttaamisvauhtia kaasuun koskematta ykkösellä, mutta jos tarjoilen kaasupoljinta hyvin hellästi, kuten parkkihalli pyörittelyssä täytyy, niin moottorin voiman tuotto muuttuu nykiväksi, välillä todella repiväksi, ja silloin on pakko päästää kaasu ylös kokonaan, tai antaa enemmän hanaa/kierroksia ja luistattaa kytkintä.

    Jos survon kaasun suoraan pohjaan, niin tämä nykiminen tietysti katoaa, Bemari kiihtyy hyvin ja luistonesto hoitaa katkomisen, ainakin märällä asfaltilla.

    Tämäkään "vika" ei aina esiinny, vaan selvästi Bemarilla on niitä hyviä ja huonoja aamuja, vaikka oliskin kylmä. Oikein kuumina kesäpäivinä en muista ikinä nykimistä esiintyneen.

    Muutoin kone vaikuttaa oikein hyvältä. Startti on nopea, kierrokset putoaa tyhjäkäynnille nopeasti, nätisti ja ääneti kuutonen hyrrää. Katsastuksessa mitattu loistavan pienet päästöt.

    Minkäänlaista ongelmaa ei ole ole, jos kone on kunnolla lämmennyt pidemmän ajon päätteeksi.

    Onhan minulla noita autoja ollut muitakin, ja kaikissa kengurubensa tullut tutuksi autojen ikääntyessä. Aina olen huoltanut viimeisen päälle, mutta en ole tainnut ikinä päästä näistä nykimisistä täysin eroon minkään autoni kohdalla.

    Mutta koska tätä vikaa ei ole aina ollut Bemarissani, ainakaan näin huomattavana, niin jokin siellä täytyy olla rikki ja olisihan se hieno saada kone aivan iskuun.

    Vikakoodeja ei ole, INPA näyttää mm. imuilman lämpötilan, ilmamassa virtauksen ym. arvot mielestäni "järkevinä" (en omaa pätevyyttä lukea niitä ammattimaisesti) ja saman kaltaisina kuin mitä vuonna 2011 kun ostin tämän auton hyvin vähän ajettuna.

    BMW 523i E39 MY1999
  • Tojopa
    BTCF Member
    • Mar 2004
    • 1592
    • Kuopio

    #2
    Vanoksen tiivisteet kenties vaihtokunnossa.

    Comment

    • öpel
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 253
      • ??????

      #3
      Originally posted by Tojopa View Post
      Vanoksen tiivisteet kenties vaihtokunnossa.
      Tuotakin olen miettinyt, mutta se ei rallata yhtään ja monen tarinan mukaan sen pitäisi oireilla paljon näyttävämmin, erityisesti tyhjäkäynnillä:


      INPA näyttää vanoksen pyynnille ja asennolle tasan samat arvot.
      BMW 523i E39 MY1999

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8973
        • Kellokoski

        #4
        Mitäs korjausarvot ja lambdat näyttää?

        Lambdaa tai imuvuotoa veikkaisin :think
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Jesse93
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 940
          • Mustio

          #5
          Mulla oli samantyylisiä oireita samalla moottorilla varustetulla autolla kun sulla et kylmällä moottorilla vähän nykii/pätkii, oli imuvuoto kun yksi niistä imusarjan takaalta olevista tulpista oli haperoitunut rikki.
          E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

          Comment

          • öpel
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 253
            • ??????

            #6
            Imuvuotoja olen yrittänyt todella huolella etsiä, esim. viinaa sumuttamalla imusarjan ympäristölle samalla Testo-ohjelmalla livedataa seuraten, mutta ei se tunnu mistään vuotavan.

            Mitä noista INPA:n näyttämistä lukemattoman monista Lambda-arvoista pitäisi ymmärtää? Tein tuossa aamulla vähän testejä...

            Kun pistän koneen kylmänä tulille, niin INPA näyttää seuraavaa:

            eli kaikki arvot ovat melko lailla vakioita, mikään ei muutu.

            Kun annan koneen lämmetä hetken tyhjäkäynnillä, niin ensimmäisen rivin arvot "before kat-sensor voltage bank 1 & 2" alkavat fluktuoida laidasta laitaan:


            Pian tuon videon ajankohdan jälkeen lähden ajamaan ja huomaan, että kunnolla konetta kuormitettaessa kaikki "sensor voltage-bank":it nousevat suurempiin lukemiin ja myös tuo aikaisempi säännöllinen fluktuointi loppuu. Vastaavasti moottorijarrutuksessa kaikki menee tasan nollille.

            Myöskin ihmettelen että mitä tarkoittaa nämä "TV probe heating after kat Bank 1 & 2" , koska ne ovat pitkään nollassa, nousevat kohtuu hitaasti, mutta sitten hetkessä hyppäävät tappinsa:
            BMW 523i E39 MY1999

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Entä lisäilmaluisti? Oletko tutkinut sen toiminnan/puhdistanut sen? Sen takerteluhan tai toiminnan pätkiminen voisi tuollaista aiheuttaa. Samalla toki kannattaa tutkia kaasuläpän toiminta ja puhdistaa reikä läpän ympäriltä.
              E39 528iA

              Comment

              • öpel
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 253
                • ??????

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Entä lisäilmaluisti? Oletko tutkinut sen toiminnan/puhdistanut sen? Sen takerteluhan tai toiminnan pätkiminen voisi tuollaista aiheuttaa. Samalla toki kannattaa tutkia kaasuläpän toiminta ja puhdistaa reikä läpän ympäriltä.
                Mikä se on? Sama asia kuin tyhjäkäyntimoottori? En ole sitä putsaillut.
                BMW 523i E39 MY1999

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by öpel View Post
                  Mikä se on? Sama asia kuin tyhjäkäyntimoottori? En ole sitä putsaillut.
                  Kyllä, eli se läppärungon alla oleva mötikkä jonne menee ilmanoton haitarikumista se ohuempi putki.
                  E39 528iA

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎