Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toispuoleinen lämmöntuotto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 55
    • Seinäjoki

    Toispuoleinen lämmöntuotto

    Elikkäs jäähdytin nesteiden vaihdon jälkeen ilmaantunut ominaisuus, että auto puhaltaa lämmintä vain pelkääjän puolelle. Lämmintä tulee toiselta puolelta riippumatta onko puhallus säädetty naamalle tai tuulilasille.

    Lämmittimen kennosta kuuluu toisinaan vedenvirtaus ääniä, joka kyllä viittaisi siihen, että kennossa on ilmaa. Ilma ei kyllä ole useista ilmausyrityksistä ainakaan vielä poistunut, ainakaan äänistä päätellen. Lämmöt pysyvät kyllä kurissa ja pelkääjän puolelle tulee niin kuumaa ilmaa, kuin kuuluukin.

    Johtuuko tuo, että kuskin puolelle ei tule lämmintä tuosta ilmasta vai onko tuon toispuoleisen lämmöntuoton takana jokin muu ongelma? Myös hyviä ideoita otetaan vastaan ilman poistamiseksi kennosta.

    Autona siis 523 -00 ja manuaali-ilmastoinnilla.
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Tosiaan ilmaa tai vesiventtiili jumissa.

    Comment

    • jpo
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 55
      • Seinäjoki

      #3
      Tarkennettakoon oireita sen verran, että pelkääjän puolella tulee joko kylmää tai lämmintä/kuumaa sen mukaan mitä pyytää. Kuskin puolelle tulee vain kylmää tai haaleaa riippuen säädöstä. Ja vielä niin, että naamapuhallukseen sas lämpimämpää ilmaa kuin tuulilasille.

      Comment

      • Purni
        BTCF Member
        • May 2007
        • 915
        • Vantaa

        #4
        Mites ilmaus ollaan hoidettu?
        Kesämiina: E39 M5 S/C
        Talvimiina: E70 X5 530sd

        Comment

        • jpo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 55
          • Seinäjoki

          #5
          Ilmausta tehty ensin niinkuin se on aina tähän asti toiminut, eli autoon virrat päälle, lämmöt täysille ja puhallus pienelle. Ilmaruuvit avataan molemmat ja listätään nestettä niin kauan, että tulee pelkkää nestettä ruuvista ja sitten se suljetaan. Koekäyttö letkujen puristelulla ja tarkistusta, että ei tule ilmaa mistään.

          Sitten kun tämä ei onnistunut, niin on kokeiltu laittaa sitä limupullopatentin johdannaisia paisuntasäiliön korkkiin ja pyörittää vesipumppua samalla letkuja puristellen. Näin saatiinkin muutama ilmakupla vielä lisäksi pois, mutta edelleen ajoittain kuuluu kennosta veden virtausääniä. Pitää toistaa tämä metodi vielä viikonloppuna uudestaan, josko sitkeällä puristelulla sieltä vielä ilmaa irtoaisi.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 9992
            • KVLA

            #6
            Kokeile koputella niitä lämmityslaitteen vesiventtiileitä.Toimiiko se kiertovesipumppu siinä paketissa?Auttaisi ilmaamisessa mukavasti.
            Last edited by Heguli 31; 06-11-2015, 21:10.

            Comment

            • jpo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 55
              • Seinäjoki

              #7
              Pitää tuota kiertovesipumppua testailla. Ainakin se pumppu, joka on paisuntasäiliöltä lähtevässä letkussa kiinni toimii.

              Vesiventtiilistä on vahva epäilys, että se toimisi, koska pelkääjän puolella lämpötila toimii niinkuin pitäisi ja näissä manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa ei ole erillistä lämpötilan säätöä kuskin ja pelkääjän puolelle. Joten olen ainakin olettanut, että tässä olisi vain yksi vesiventtiili.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by jpo View Post
                Pitää tuota kiertovesipumppua testailla. Ainakin se pumppu, joka on paisuntasäiliöltä lähtevässä letkussa kiinni toimii...
                Siis sun autossa on letkulämmitin, jonka pumppu tuo mainitsemasi on.

                Originally posted by jpo View Post
                Vesiventtiilistä on vahva epäilys, että se toimisi, koska pelkääjän puolella lämpötila toimii niinkuin pitäisi ja näissä manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa ei ole erillistä lämpötilan säätöä kuskin ja pelkääjän puolelle. Joten olen ainakin olettanut, että tässä olisi vain yksi vesiventtiili.
                Vesiventtiileitä on yhtä monta kuin on lämmönsäätö namiskoja kojelaudassa. Jos on 2 (2-alueinen säätö), molemmille on oltava oma vesiventtiili.

                Suomessa melko harvinaisia noi yhden alueen lämmityslaitteet, joissain saksan tuonneissa saattaa olla. Niissä manuaali-ilmastoiduissa ja jopa ilman ilmastointia olevissakin mitä olen itse livenä nähnyt, on lämmönsäätö sekä kuskille että etumatkustajalle (kierrettävä säädin). Ainoita 1-aluelaitteita olen nähnyt vain mobile.de myyntikuvissa.
                Last edited by Havis; 06-11-2015, 12:56.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by jpo View Post
                  Ilmausta tehty ensin niinkuin se on aina tähän asti toiminut, eli autoon virrat päälle, lämmöt täysille ja puhallus pienelle. Ilmaruuvit avataan molemmat ja listätään nestettä niin kauan, että tulee pelkkää nestettä ruuvista ja sitten se suljetaan. Koekäyttö letkujen puristelulla ja tarkistusta, että ei tule ilmaa mistään.
                  Tämä tapa vaatii toimivan kiertovesipumpun. Jos se on mykkä vesi ei kierrä ilman että moottori on käynnissä.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • jpo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 55
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Siis sun autossa on letkulämmitin, jonka pumppu tuo mainitsemasi on.
                    Autossa ei ole letkulämmitintä. Tarkoitin sitä kiertovesipumppua, joka on edestä päin katsottuna syylärin oikeassa alareunassa kiinni letkussa, joka on moottorin ja paisuntasäiliön välissä. http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_2638 Tarkoitan siis tuota pumppua, joka on letkujen 16 ja 5 välissä. Se ainakin toimii jotenkin, koska pyörimis ääni kuuluu ja vesilähtee kiertämään, kun virrat on päällä.

                    Suomessa melko harvinaisia noi yhden alueen lämmityslaitteet, joissain saksan tuonneissa saattaa olla. Niissä manuaali-ilmastoiduissa ja jopa ilman ilmastointia olevissakin mitä olen itse livenä nähnyt, on lämmönsäätö sekä kuskille että etumatkustajalle (kierrettävä säädin). Ainoita 1-aluelaitteita olen nähnyt vain mobile.de myyntikuvissa.
                    Sitten tuo omani on jonkinlainen harvinaisuus tai kasattu niistä osista mitä on sattunut tehtaalla jäämään yli, mutta siinä on tosiaan lämmön säätöön 3 kiekkoa, yksi lämmölle, yksi puhalluksen suunnalle ja yksi puhaltimen voimakkuudelle.

                    Mutta jos tuossa vesiventtiilin yhteydessä kuuluisi lisäksi olla vielä kiertovesipumppu, niin sen kuntoa en ole havainnut sen kummemmin varmistaa. Pitää otta lähipäivien lukujärjestykseen.

                    Comment

                    • Juize
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 231
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Suomessa melko harvinaisia noi yhden alueen lämmityslaitteet, joissain saksan tuonneissa saattaa olla.
                      Ei tuo yhden alueen säätö sentään mikään harvinaisuus ole. Edellisessä omassa 523:ssa oli jpo:n kuvailema yksi alue ilmastointi.

                      Originally posted by jpo View Post
                      Sitten tuo omani on jonkinlainen harvinaisuus tai kasattu niistä osista mitä on sattunut tehtaalla jäämään yli, mutta siinä on tosiaan lämmön säätöön 3 kiekkoa, yksi lämmölle, yksi puhalluksen suunnalle ja yksi puhaltimen voimakkuudelle.
                      G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                      ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                      ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                      ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Juize View Post
                        Ei tuo yhden alueen säätö sentään mikään harvinaisuus ole. Edellisessä omassa 523:ssa oli jpo:n kuvailema yksi alue ilmastointi.
                        Oliko suomi-auto?
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Juize
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 231
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post
                          Oliko suomi-auto?
                          Kyllä oli. Oikein vähillä varusteilla. Varustelistalla ei ollut kuin xenonit ja jalopuulistat vakioiden lisäksi.
                          G31 530e -21 M/// -Sport , Phythonic Blue Metallic
                          ex G31 520D -18 M/// -Sport , Blue Stone Metallic
                          ex F11 530D -14, Jatoba Metallic
                          ex E39 530iA -03, M/// Sport individual Orinoco Metallic

                          Comment

                          • jpo
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 55
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Uusintailmauksilla sain hieman ilmaa rutisteltua pihalle ja nyt tuntuukin, että kuskin puolellekin tulee paremmin lämmintä. Joskin ehkä pelkääjän puoli vielä lämpenee paremmin. Pitää kokeilla ilmailla vielä uudestaan paremmalla ajalla.

                            Sitä vain rupesin miettimään, voisiko autossa tuo kenno kuitenkin olla automaatti-ilmastointi mallista? Se ainakin selittäisi, miksi toiselle puolelle tuli lämmintä ja toiselle puolelle ei, jos ilmaa olisi ollut vaan toisella puolella kennoa. Toinen vaihtoehtohan on tietysti, että kuskin puolellla ilmaaohjaavat räppänät jumittivat jotenkin niin, että ilma ei lämmennyt kunnolla.

                            Comment

                            • bayer69
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2004
                              • 102
                              • 90850

                              #15
                              Kokeile ajaa auto rampille että saat keulan ylemmäs ja jatkat ilmausta auto käynnissä.
                              E30 x 3, E36 x 2, E46, E91, E34 x 2, E39 x 3

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎