Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja ajovalot - pleksin kiillotuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #31
    Originally posted by Stone View Post
    Kyllä siinä toisiaan joku pinnoite on.. Itsekin edellisen auton umpiot kiillotin ja saman homman huomasin. Ei millään meinannut saada sitä sameutta pois kunnes meni hermot ja annoin myllyä niin, että pleksi lämpesi todella lämpimäksi. Sitten se alkoi kiiltämään lähes kuin orig.
    Myllytitkö siis myllytyskoneella (pyörivä liike)? Ite koitin kans eka sillä ja tuntu tosi hitaalta mut ku laitto rättilaikan porakoneeseen ja veti vuoron perään eripäin karkeimmalla mahdollisella myllytys tahnalla (meguiras) niin johan alko kiiltään ja vielä ku käsin viimeisteli meguirasin muovi kiillotus aineella niin minusta nuo on kuin uudet.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Siankarlo
      Bimmer Rookie
      • Sep 2010
      • 133
      • Helsinki

      #32
      Tämän ketjun innoittamana päätin kokeilla kiillotusta. Parhaat ikinä auton ehostukseen käyttämäni 20 minuuttia. Hain laiskana miehenä varaosamaailmasta 40 euron sikahintaisen setin, jossa oli tahna, laikka ja kiillotusliina. Sitten ei muuta kuin laikka porakoneeseen ja hanaa. Tässä olisi varmasti voinut säästää 35 euroa.

      Ero on mykistävä

      Syvemmät kiveniskemät toki jäivät, mutta sekä auton ilme, pleksin kirkkaus että valoteho paranivat todella huomattavasti. Metrin päästä pleksit näyttävät uusilta.
      2012 F11 530DAt Xdrive
      Ex 2002 E39 530DAt

      Comment

      • Caleka
        Newbiemmer
        • Oct 2007
        • 14
        • Helsinki

        #33
        Olisi sama homma edessä. Kerrotko hieman tarkemmin minkä setin ostit ja kuinka toimit. Teitkö hionnan lamput paikallaan vai otitko pois? Myllytitkö niin hiljaa ettei pleksi lämmennyt vai toisinpäin? Entä sen jälkeen, ei mitään pinnoitusta?

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          #34
          Ehdin jo heittää laatikon pois, mutta AD-varaosamaailmassa Helsingin Oulunkylässä kävelin tiskille, selitin ongelman ja 10 sekunnin päästä oli paketti kädessä. Eli löytynee mistä vaan tarvikeliikkeestä. Paketti oli musta, hienoilla kuvilla varustettu ja jenkeissä tehty helppo ratkaisu kaltaisilleni helposti rahastettaville urpoille. Tästä threadista löytyy todella paljon edullisempia vaihtoehtoja (eli ostaa hienon hiomatahnan ja rättilaikan halpahallista).

          Pakkauksessa oli vain yhtä, todella hienojakoista hiomatahnaa, vaikutti lähinnä kliinerivahalta. Tätä levittelin ohjeen mukaan pehmeään laikkaan ja sitten porakoneen kanssa rupesin kiillottamaan.

          Pleksit oli tietysti pesty, vedin maalarinteipit maalin suojaksi valojen reunoille ja sitten levitin ensin aineen koko pleksille aika hitaasti ja kevyellä otteella, sen jälkeen vähän kovemmalla paineella ja kierroksilla kävin huolella pleksit läpi. Parin minuutin jälkeen pyyhin aineet pois ja muutos oli jo silloin todella suuri.

          Kävin molemmat lamput läpi kolmeen kertaan, mutta viimeisellä kerralla ei enää mitään näkyvää parannusta tullut. Mitään pinnoitusta en laittanut, koska paketissa ei sellaista ollut eikä ohjeissa mainittu mitään pinnoituksen tarpeesta. Vähän hinkkailin mukana tulleella pyyhkeellä lopuksi.

          Tämän kokemuksen perusteella tuntuisi siltä, että olennaista on tehdä homma todella hienojakoisella hiomatahnalla. Millään karkealla tavaralla en lähtisi pleksejä raapimaan, kun himmentymät ja pienet naarmut lähtevät näinkin. Toki kiveniskemien koloja jäi, mutta ne eivät nyt näy eivätkä haittaa näkemistä.

          Porakone oli verkkovirtakäyttöinen, mistä oli apua kun voimaa ja kierroksia riitti vaikka vähän painoikin laikkaa välillä.

          Keväällähän tuon näkee miten hyvin hiottu pinta kestää kirkkaana. Toisaalta samapa tuo, kun ainetta on edelleen jäljellä pariin-kolmeen käsittelyyn.
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #35
            Mikäs olisi hyvää hionta ainenetta, millä vetäisi myllyllä vesihionnan jälkeen noi prefacelift umpiot? Olisko joku noista Motonetin Farecla aineista sopivaa?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • JarkkoMikael
              Bimmer Rookie
              • Sep 2010
              • 165
              • Jyväskylä

              #36


              Olishan siellä tuo muoville tarkoitettu ainekin.

              JM

              Comment

              • kihe
                Bimmer Rookie
                • Sep 2011
                • 174
                • Joensuu

                #37
                Onko tietoa mitä materiaalia E39 umpioiden "lasit" on: akryylia vai polykarbonaattia vai jotain seosta vai ihan jotain muuta sorttia? Polykarbonaatin kanssa jotkut kovat ohenteet (joita lakoissa on) ei taida oikein pelittää.

                Onko joku testannut uusi spraypullossa olevia 2K lakkoja? Ainakin niillä pinta ois kovempi kuin 1K lakoilla ja muutenkin ominaisuudet lienee paremmat, mutta toimiiko muutoin E39 umpioiden kanssa?

                Mikä ois tämän hetken paras pinnoite / UV-suoja joka vielä järkevissä hinnoissa ja joka kestäisi?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9138
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by kihe View Post
                  Onko joku testannut uusi spraypullossa olevia 2K lakkoja? Ainakin niillä pinta ois kovempi kuin 1K lakoilla ja muutenkin ominaisuudet lienee paremmat, mutta toimiiko muutoin E39 umpioiden kanssa?
                  Ei ole vielä omakohtaista kokemusta, mutta kokeilisin tuota Motonetin 2K-kirkaslakkaa, joka on samaa tavaraa kuin Mastonin uudet 2K-tuotteet. KLIK
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎