Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja ajovalot - pleksin kiillotuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    E39 ja ajovalot - pleksin kiillotuksesta

    Moro

    Auto on tosiaan e39 vm. -97 ja ajovalojen edessä oleva pleksi/akryylilasi on ajan kuluessa saanut sen verta osumia ja "hiekkapuhallusta", että jotain tarttis asialle tehdä. Alkavat olla jo niin sameat, että vaikuttaa jo valotehoon.

    Vaihtoehtojahan on kaksi. Ostaa uudet vanhojen tilalle (hinta laakkosella pauttiarallaa 100 euroa/kpl) tai yrittää hioa ja kiillottaa nykyiset uudenveroiseen kuntoon. Ajattelin ainakin ensiksi kokeilla tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa ja näin ollen kysyn, että onko arvon raatilaisilla kokemuksia tuollaisen lasin/pleksin kiillotuksesta?

    Ajattelin ensin hioa vesihiomapaperilla suurilla kolot pois 600 -> 1000 -> 1200 karkeuksilla ja sen jälkeen pitäs alkaa kiillottamaan. Toimisikohan pleksiin nuo myllytykseen tarkoitetut hiomatahnat niin hyvin että saisi noista "läpinäkyvät". Toimisikohan tämmönen? Kertokaa viisaammat.

    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ihan maalipintojen myllytykseen/kiilloiitukseen=(polish) tarkoitetut tahnat käy kiilloitukseen. Älä kuitenkaan missään tapauksessa näytä pleksille alle 1200-karkeutta. Itse hion vain 2000 superfinellä ja kiilloitukset hienoilla tahnoilla.
    Aivan syvimmät kolot ja naarmut kannattaa jättää, sillä pleksi helposti harmaantuu mikäli siitä hiotaan kovin syvälle. Kunnon kiilloitus/myllytys kyllä riittää saamaan niistä hyvinkin kirkkaat.

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #3
      Itse käytin Novuksen fine scratch removeria: http://www.novus.fi/Plastic_Polish.html
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • Wessu
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 88
        • Vantaa

        #4
        Mites noi "pleksit" on muuten kiinni?
        Yläpuolella on 2 klipsua onko ne ainoat kiinnittimet?
        Ajattelin pistää omat vaihtoon ja laittaa samalla valkoisilla vilkuilla olevat.

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #5
          Kiitoksia tiedoista. Kokeilen ensin noilla tahnoilla ja paperilla. Irroittaminen ei tainnut olla moinenkaan "ameriikan temppu". Niiden yläpuolisten klipsujen lisäksi pitää muistaakseni ottaa alapuolinen lista irti.

          HKM
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • RiiQuu
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1367

            #6
            Tähänkin löytyy mainio original teile -osa.. nimittäin Cabrion muovisen takalasin kiillotusaine. toimii ihmeen hyvin myös nimenomaan niihin etulamppuihin
            "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
            - - -
            E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
            Cäbi©

            E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
            G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

            Comment

            • HKM
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 427
              • Sipoo

              #7
              Noniin. Kiillotettu on. Käytin 2000,2500 ja 4000:sta paperia. Tämän jälkeen AutoGlymin Paint Renovatorilla loput. En irroittanut laseja lainkaan. 2000 ja 2500:lla hioin käsin ja 4000 ja Glymi koneella. Kyllä kai tuo käsinkin hyvin onnistuu mutta eipähän tarvi niin paljon hikoilla.

              HKM
              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
              Ex. E30 318is
              Ex. Jaguar XJR
              Ex. E39

              Comment

              • loyal
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 1480
                • Vantaa

                #8
                Mä kokeilin joskus tuota, mutta tuohon E39 plexiin jää aika isoja kiveniskuja.
                Niitä on vaikea hioa pois.
                Itse päädyin siihen tulokseen, et hiioin sen karhuntassulla ja vedin lakan päälle. Kestää kiveniskuja todella hyvin, tosin vedin vierlä pinnoitteen päälle.

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #9
                  Mulla oli koko lasi aivan sameana. Kiveniskeymät jätin tarkoituksella, koska muuten oisi joutunut hiomaan huomattavasti syvemmälle. Nyt on kuitenkin lasit kirkkaat ja siinä mielessä uudenveroiset.
                  Last edited by HKM; 17-04-2005, 15:49.
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Minä taannoin testailin hiomista vanhoihin umpioihin ja minusta näytti kuin umpion lasin pinnassa olisi joku ohut pinnoite eli kun hioi liikaa pinnoite lähti ja lopputulos näytti surkealta (himmeä lasi, valo ei näy läpi kuten alunperin). Onko noissa tosiaan pinnoite vai enkö vain osannut/jaksanut hioa tarpeeksi kauan?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Wessu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2004
                      • 88
                      • Vantaa

                      #11
                      Olihan homma noissa "pleksien" irroituksessa.
                      Laitoin uudet pleksit valkoisilla vilkun laseilla,samalla laitoin valkoiset sivuvilkut ja valkoset takavilkut.
                      97 Hiace nuoreni silmissä.

                      Comment

                      • loyal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2003
                        • 1480
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by TJJ
                        Minä taannoin testailin hiomista vanhoihin umpioihin ja minusta näytti kuin umpion lasin pinnassa olisi joku ohut pinnoite eli kun hioi liikaa pinnoite lähti ja lopputulos näytti surkealta (himmeä lasi, valo ei näy läpi kuten alunperin). Onko noissa tosiaan pinnoite vai enkö vain osannut/jaksanut hioa tarpeeksi kauan?
                        Siis pinnoitteella tarkoitan silver seal pinnoitevahaa.
                        Tuo plexi on mun mielestä kokonaan samaa plexiä, mutta sitä ei kannata hioa karkealla. Itse lähtisin hiomaan sitä jollain 2000paperilla vesissä, jolloin sen voi vielä myllyttää kiiltäväksi...

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by loyal
                          Siis pinnoitteella tarkoitan silver seal pinnoitevahaa.
                          Tuo plexi on mun mielestä kokonaan samaa plexiä, mutta sitä ei kannata hioa karkealla. Itse lähtisin hiomaan sitä jollain 2000paperilla vesissä, jolloin sen voi vielä myllyttää kiiltäväksi...
                          Täytyypä testata uudestaan, minulla oli hiomatahnaa ja laikka, ja 600 hiomapaperia, myös Paint Renovatoria kokeilin, tuli surkeaa jälkeä kaikilla... Mutta täytyy ostaa tuollaista 2000 hiomapaperia ja testata uudestaan. Mitä tuo silver seal vaha on ja mistä sitä saa? Entä mitä lakkaa käytit? Ja puhutaanhan tässä nyt samasta asiasta, siis ei vain ulkopinnan kiilloituksesta vaan myös siitä kun katsot umpioita valot päällä niin lasi näyttää valoakin vasten puhtaalta ja kirkkaalta?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • loyal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2003
                            • 1480
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Täytyypä testata uudestaan, minulla oli hiomatahnaa ja laikka, ja 600 hiomapaperia, myös Paint Renovatoria kokeilin, tuli surkeaa jälkeä kaikilla... Mutta täytyy ostaa tuollaista 2000 hiomapaperia ja testata uudestaan. Mitä tuo silver seal vaha on ja mistä sitä saa? Entä mitä lakkaa käytit? Ja puhutaanhan tässä nyt samasta asiasta, siis ei vain ulkopinnan kiilloituksesta vaan myös siitä kun katsot umpioita valot päällä niin lasi näyttää valoakin vasten puhtaalta ja kirkkaalta?
                            Siis jos pinta maalataan päältä, niin ei siihen naarmuja jää.
                            Muistakaa että tuossa plexissä on sama juttu, kuin maalipinnassakin, siihen jää naarmu jos sitä pyyhkii esimerkiksi vessapaperilla, koska pinnassa ei ole suojaavaa vahaa. Eli sisäpintaan ei pidä mennä koskemaan, tai jos koskee, sen pitää olla todellakin ammattiliina.
                            Jos tuohon on kuitenkin jo koskenut, saa sen myös lakkaamalla kuntoon.
                            Lakkaamiseen käytin dupontin 690 lakkaa ja 256 kovettajaa. Silver sealia ei saa vissiin mistään, koska se on tarkoitettu vain ammattikäyttöön...

                            Comment

                            • loyal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 1480
                              • Vantaa

                              #15
                              Tuossa tarvitaan sitten jonkunlainen kiilloituskone, että saadaan hyvä jälki.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎