Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja ajovalot - pleksin kiillotuksesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #16
    Ois tämä kiillotusprojekti edessä mullakin, AutoGlymin Paint Renovator löytyy, mutta 2000/4000 vesihiomapaperia ei hirveästi ole kaupoissa silmiin sattunut. Sensijaan sattui tällaiset Mirkan kiillotuslaikat hiomakoneeseen:
    Click image for larger version

Name:	Mirka_Abralon_2.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	4809855

    Eli noi on 150mm pehmustettuja kiillotuslaikkoja, pakkauksessa sekä 2000 että 4000 karkeus mukana. Kuten kuvasta näkyy niin pitäis sopia myös muovin kiillotukseen, vaikka takana teksti puhui lähinnä top coatin kiillotuksesta (veneen pintakäsittelyäkö?).

    Nyt vaan puuttuu sopiva kone, eli meenkö ostaan Biltemasta sen 17€ maksavan vahauslaikkakoneen, vai pitäskö näille Mirkan laikoille olla joku muu kone? Ja mikähän ois sopiva pyörimisnopeus? 150mm halkaisija on ajovalon pleksille ehkä vähän liikaa, ajattelin jotain porakoneeseen kiinnitettävää laikkaa myös, mutta sillon näitä pitäis leikata pienemmäksi. Onko kellään kokemusta tämmösistä hommista ja sopivista koneista hommaan? Toi laikka kai kiinnittyy koneeseen jollain tarralla ihan itsekseen?
    Last edited by Petri.Kekkonen; 09-05-2006, 16:03.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen
      Ois tämä kiillotusprojekti edessä mullakin, AutoGlymin Paint Renovator löytyy, mutta 2000/4000 vesihiomapaperia ei hirveästi ole kaupoissa silmiin sattunut. Sensijaan sattui tällaiset Mirkan kiillotuslaikat hiomakoneeseen:
      [ATTACH]23481[/ATTACH]

      Eli noi on 150mm pehmustettuja kiillotuslaikkoja, pakkauksessa sekä 2000 että 4000 karkeus mukana. Kuten kuvasta näkyy niin pitäis sopia myös muovin kiillotukseen, vaikka takana teksti puhui lähinnä top coatin kiillotuksesta (veneen pintakäsittelyäkö?).

      Nyt vaan puuttuu sopiva kone, eli meenkö ostaan Biltemasta sen 17€ maksavan vahauslaikkakoneen, vai pitäskö näille Mirkan laikoille olla joku muu kone? Ja mikähän ois sopiva pyörimisnopeus? 150mm halkaisija on ajovalon pleksille ehkä vähän liikaa, ajattelin jotain porakoneeseen kiinnitettävää laikkaa myös, mutta sillon näitä pitäis leikata pienemmäksi. Onko kellään kokemusta tämmösistä hommista ja sopivista koneista hommaan? Toi laikka kai kiinnittyy koneeseen jollain tarralla ihan itsekseen?
      Ompas melko hintavia laikkoja!
      Automaaliliikkeistä löytyy hienoja tonnisia papereita ja hiomatahnoja.

      Näillä vois myös onnistua http://www.novus.fi/Plastic_Polish.php
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen
        Ois tämä kiillotusprojekti edessä mullakin, AutoGlymin Paint Renovator löytyy, mutta 2000/4000 vesihiomapaperia ei hirveästi ole kaupoissa silmiin sattunut. Sensijaan sattui tällaiset Mirkan kiillotuslaikat hiomakoneeseen:
        [ATTACH]23481[/ATTACH]

        Eli noi on 150mm pehmustettuja kiillotuslaikkoja, pakkauksessa sekä 2000 että 4000 karkeus mukana. Kuten kuvasta näkyy niin pitäis sopia myös muovin kiillotukseen, vaikka takana teksti puhui lähinnä top coatin kiillotuksesta (veneen pintakäsittelyäkö?).

        Nyt vaan puuttuu sopiva kone, eli meenkö ostaan Biltemasta sen 17€ maksavan vahauslaikkakoneen, vai pitäskö näille Mirkan laikoille olla joku muu kone? Ja mikähän ois sopiva pyörimisnopeus? 150mm halkaisija on ajovalon pleksille ehkä vähän liikaa, ajattelin jotain porakoneeseen kiinnitettävää laikkaa myös, mutta sillon näitä pitäis leikata pienemmäksi. Onko kellään kokemusta tämmösistä hommista ja sopivista koneista hommaan? Toi laikka kai kiinnittyy koneeseen jollain tarralla ihan itsekseen?

        Noi laikat on ilmeisesti samoja kun 3M abralon, joista itsellä kokemusta paljonkin. Käytetään vain vesihiontana ja epäkesko hiomakoneella. Jos käyttää pyörivää hiontakonetta laikka on lähes heti "tylsä". Tuo hinta on kyllä järkyttävä! Tyypillistä koorautaa...

        Ed: Käy loistavasti maalipintojen, muovien ym. vesihiontaan.
        Last edited by Stone; 09-05-2006, 19:39.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • vaviah
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 632
          • Turku

          #19
          Originally posted by Wessu
          Olihan homma noissa "pleksien" irroituksessa.
          Laitoin uudet pleksit valkoisilla vilkun laseilla,samalla laitoin valkoiset sivuvilkut ja valkoset takavilkut.
          97 Hiace nuoreni silmissä.
          Ihan off-topic kysymys, mutta ostitko hiaceen taakse alkuperäiset valkoiset vilkut? En ole missään nähnyt edullisempia tarvikemuoveja kaupan. Eteen ja sivuille toki saatavilla.
          X1 18d sDrive -18
          320i GT xDrive -13
          i3 BEV -13
          X1 18dA xDrive -16
          X5 3.0iA -00
          320d Touring -00
          528iA Touring -97
          325 CiA -93
          316i -94
          316 -88

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7397
            • Oulu

            #20
            Kiillotus tehty

            Tuli sitten kiillotettua pleksit valoista. Aika pitkän kaavan mukaan tein, eli järjestys oli:

            1) Vesihiomapaperi 1200 käsin
            2) Vesihiomapaperi 2000 käsin
            3) Mirka Abralon 2000 -laikka epäkeskokoneella
            4) Mirka Abralon 4000 -laikka epäkeskokoneella
            5) Autoglym Paint Renovator -hiomatahna epäkeskokoneella Mirka-vaahtomuovilaikalla
            6) Vaha

            Noi K-Raudan turhan kalliit (muualta en löytänyt) Mira Abralon laikat kyllä toimivat mainosti. 2000 paperi jätti käsin pleksin ihan mataksi, mutta 2000 laikka teki koneella paljon sileämpää ja 4000 jälkeen oli jo ihan läpinäkyvä. Epäkeskokoneena oli Gelbin sähköinen 11000 rpm pyörivä malli, jossa oli valoihin aika hyvin sopiva 120mm laikkakoko. Mirkan 150mm hiontalaikat pienensin saksilla sopiviksi.

            Hommaan meni noin 3,5 tuntia kaikkineen, osittain siksi koska suojaukseen teippailin aika paljon eikä ne teipin liimat enää märkinä irronneet helposti maalista.

            Isoimmat kolot ei lähteneet tietenkään mihinkään, mutta vähän kauempaa katsoen pleksit on melkein kuin uudet, eli homma kyllä ehdottomasti kannatti tehdä.

            Huomenna voin panna tähän vielä ennen/jälkeen kuvat jos niistä jotain tuli.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Petri.Kekkonen
              Tuli sitten kiillotettua pleksit valoista.
              Onko pleksit umpion läpi/valoista katsottuna yhä yhtä kirkkaat kuin ennen vai huomasitko himmenemistä? Sillä edelleenkin minua askarruttaa jo aikaisemmin tässä kertomani mahdollinen pinnoite noissa. Yksi vaihtoehtohan olisi vain lakata nuo jolloin pinta ulkoisesti olisi kuin uusi mutta valot päällä ongelmat taitaa silti näkyä.
              E39 528iA

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7397
                • Oulu

                #22
                Originally posted by TJJ
                Onko pleksit umpion läpi/valoista katsottuna yhä yhtä kirkkaat kuin ennen vai huomasitko himmenemistä? Sillä edelleenkin minua askarruttaa jo aikaisemmin tässä kertomani mahdollinen pinnoite noissa.
                Aika vaikea sanoa tuosta, minusta kyllä valo menee nyt läpi paremmin, eikä mitään suurempaa himmenemistä ole, mutta varmasti uuden auton pleksit on kirkkaammat.

                Kyllä se tosiaan näytti siltä, että joku pinnoite noissa on. Ihan selvästi näkyi sellaisia "kuvioita" kun oli hionut ja putsas pintaa sen jälkeen. Lopullisen tahnalla kiillotuksenkin jälkeen näki vielä rajat missä on se alkuperäinen pinnoite jäljellä ja missä ei. Sitten kun veti vahan pintaa niin ei enää juuri voi sanoa mitään. Varsinaiselta valojen läpimenon kannalta oleelliselta alueelta pinnoite hävisi siis kyllä täysin, mutta sisänurkassa alhaalla on esimerkiksi sellainen paikka mistä valo ei mene läpi enkä sieltä niin hirveästi hionut että pinnoite ois hävinnyt täysin.

                Oisko nuo sitten tehtaalla lakattu jotta ois kovempi pinta? Tai pinta siis joka ei himmene helposti?
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Petri.Kekkonen
                  Oisko nuo sitten tehtaalla lakattu jotta ois kovempi pinta? Tai pinta siis joka ei himmene helposti?
                  En tiedä mitä niissä on pinnassa mutta mitä noita vanhoja (ei facelift) umpioiden laseja testimielessä taannoin hioin ja katselin läpi niin jotenkin se muovi muuttui sameaksi niistä kohdista joista pinnoite hävisi enkä minä saanut sitä millään yhtä hyväksi kuin pinnoitetuissa kohdissa. Siis pinnaltaan sen sai yhtä kiiltäväksi/paremmaksi mutta läpi katsottuna se oli erilainen/samea. Kokeilin siihen myös sitä ainetta millä kännyköiden lasit saa kiiltäviksi mutta eipä se tuota sameutta poistanut. Ehkä joku tällainen tekisi sen taas normaaliksi:
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #24
                    Kyllä ne mulla on niin hyvät etten usko enää tuollaisilla aineilla miksikään muuttuvan. Kuva ennen ja jälkeen näkyy tästä:


                    Arvioipa sitten tuosta onko samea vai ei....

                    Mitäs noille sumuvalon laseille sitten tekis? Taitavat olla lasia kuitenkin?
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2006, 18:16.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Moonshine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2003
                      • 1018
                      • Järvenpää

                      #25
                      No hittolainen, nyt on kyllä myönnettävä että homma on kannattanut. Melkoinen ero!
                      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Petri.Kekkonen
                        Kyllä ne mulla on niin hyvät etten usko enää tuollaisilla aineilla miksikään muuttuvan. Kuva ennen ja jälkeen näkyy tästä:


                        Arvioipa sitten tuosta onko samea vai ei....

                        Mitäs noille sumuvalon laseille sitten tekis? Taitavat olla lasia kuitenkin?
                        Kyllä sitä lasiakin pystyy hiomaan ja kiillottamaan. kiillotuksessa käytetään vain huopalaikkaa ja kalkkia/vettä mun tietääkseni. Hyvät noista plekseistä kyllä sait. Näyttääkö luonnossa yhtä hyvältä kuin kuvissa?
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Stone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 4074
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by TJJ
                          En tiedä mitä niissä on pinnassa mutta mitä noita vanhoja (ei facelift) umpioiden laseja testimielessä taannoin hioin ja katselin läpi niin jotenkin se muovi muuttui sameaksi niistä kohdista joista pinnoite hävisi enkä minä saanut sitä millään yhtä hyväksi kuin pinnoitetuissa kohdissa. Siis pinnaltaan sen sai yhtä kiiltäväksi/paremmaksi mutta läpi katsottuna se oli erilainen/samea. Kokeilin siihen myös sitä ainetta millä kännyköiden lasit saa kiiltäviksi mutta eipä se tuota sameutta poistanut. Ehkä joku tällainen tekisi sen taas normaaliksi:
                          http://www.supercoat.com/three.htm

                          Kyllä siinä toisiaan joku pinnoite on.. Itsekin edellisen auton umpiot kiillotin ja saman homman huomasin. Ei millään meinannut saada sitä sameutta pois kunnes meni hermot ja annoin myllyä niin, että pleksi lämpesi todella lämpimäksi. Sitten se alkoi kiiltämään lähes kuin orig.
                          E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                          VW Pornstarter (työjuhta)
                          Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                          Finnmaster T8







                          Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7397
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Stone
                            Näyttääkö luonnossa yhtä hyvältä kuin kuvissa?
                            Melkein, onhan noissa vielä koloja jäljellä, mutta tossa kuvassa nekään ei juuri näy vaikka silmällä näkyy. Mitään pahempaa sameutta ei silti minusta ole. Pitää huomenna töissä vertailla lisää jos sattuu joku uudempi E39 parkkipaikalla silmään.

                            Kyllä ne mullakin hiukan lämpeni kun se tahna kuivui kiillotettaessa, mutta en sitten uskaltanut antaa lämmetä kunnolla.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Flamey
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 69
                              • Vaasa

                              #29
                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tuli sitten kiillotettua pleksit valoista. Aika pitkän kaavan mukaan tein, eli järjestys oli:

                              1) Vesihiomapaperi 1200 käsin
                              2) Vesihiomapaperi 2000 käsin
                              3) Mirka Abralon 2000 -laikka epäkeskokoneella
                              4) Mirka Abralon 4000 -laikka epäkeskokoneella
                              5) Autoglym Paint Renovator -hiomatahna epäkeskokoneella Mirka-vaahtomuovilaikalla
                              6) Vaha
                              Onko tässä touhussa tuo epäkesko välttämätön vai saako noi hinkattua käsin? Se nyt ei haittaa jos se on hiukan vaivalloista ilman konesta mutta mahdottomaan urakkaan ei viitsi ryhtyä.. kuvista päätellen tuli kyllä tosi hyvän näköiset pleksit, tarvii kans!
                              \\ -98 E39 528iA //

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7397
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Flamey View Post
                                Onko tässä touhussa tuo epäkesko välttämätön vai saako noi hinkattua käsin? Se nyt ei haittaa jos se on hiukan vaivalloista ilman konesta mutta mahdottomaan urakkaan ei viitsi ryhtyä.. kuvista päätellen tuli kyllä tosi hyvän näköiset pleksit, tarvii kans!
                                Luulisin että saahan ne käsinkin hinkattua, mutta en osaa arvioida miten työlästä on kun en ole tuollaista tehnyt. Riippuu varmasti myös käytetyistä välineistä, erityisesti hiomatahnasta. Arvaisin, ett liian hienolla tahnalla voi olla kova homma saada kiiltävää pintaa käsin.

                                Sitä en sitten tiedä kannattaako tuota hommaa ylipäätänsä tehdä, koska tuon pinnoitteen (jonka joku myöhemmin kertoi olevan UV-suojapinnoite joka estää sitä muovia harmaantumasta) poistamisen jälkeen nuo ei kuitenkaan tuntunut pysyvän kovin hyvin läpinäkyvinä pitkään. Eli itsekin laitoin vuoden päästä uudet pleksit jotka on paljon paremmat siinä että eivät harmaannu.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎