Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530 Polttoainepumppujen toiminta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko84
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2008
    • 1489
    • Pori

    E39 530 Polttoainepumppujen toiminta.

    Lueskelin foorumia jäi hieman epäselväksi tuo polttoainepumppujen toiminta.
    Elikkä imeekö kuskin penkin alla oleva siirtopumppu suoraan tankista, ainoastaan toiselta puolelta?
    Eli pitäisikä auton toimia vaikka tankin sisäinen siirtopumppu olisi hajalla, jos tankki aivan täynnä?
    Siirtopumppu ilmeisesti lappaa vain tankin toisesta osiosta polttoaineen toiseen puoliskoon josta siirtopumppu hoitaa aineen koneelle?
    Itsellä auto jossa polttoaine ajettu loppuun eikä auto enää käynnisty, nyt tankissa 15l dieseliä.
    E34 535 twincharged 709hv & 851Nm
  • Hezman
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 708
    • Jyväskylä

    #2
    Väärä tieto pois sotkemasta enempää.
    Last edited by Hezman; 09-01-2016, 05:10. Reason: Virheellinen tieto

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Dieselistä kylläkin löytyy kolme pumppua joista YKSI sijaitsee tankissa, tämän tehtävä on tankin puoliskojen välinen siirto ohivirtausilmiöön perustuen ja samalla syöttää ainetta (max 0,5 bar paineella) paineen nostavalle varsinaiselle siirtopumpulle, joka sijaitsee kuskin penkin alapuolella auton pohjassa ja tuottaa vähintään 3,5 bar paineen. Jos tankin pumppu on rikki niin polttoainemäärän alittaessa n 15-20 litraa auton asennosta riippuen, meno loppuu. Meno jatkuu yleensä lisäämällä ainetta tai hätätilassa vähän matkaa tunkkaamalla kuskin puoli ilmaan niin että ainetta valuu hanttarin puoliskolle tankkia. Jos varsinainen siirtopumppu hajoaa niin meno loppuu joka tapauksessa, usein tosin saa vielä pyörimään koputtelemalla tai esim paukauttamalla kuskin ovea voimakkaasti tai kääntelemällä virtoja päälle useasti. Oireilee ennen hajoamistaan tavallisesti niin että auto tuntuu laiskalta. Jos vaihtaa varsinaisen pumpun ja tankin pumppukin sattuu olemaan rikki ei järjestelmä meinaa ilmaantua millään ennenkuin tankin pumppukin on kunnossa... molempien toimiessa järjestelmä ilmaa itsensä käytettäessä virtoja päällä 2 x 30 sekuntia (pumput pyörivät max tämän ajan virtojen kytkennästä jos ei käynnistetä.) Sitten se kolmas pumppu on mekaaninen korkeapainepumppu moottorin kyljestä joka nostaa paineen useisiin satoihin baareihin suuttimille ja joka ei hajoa käytännössä juuri milloinkaan, vaan useimmiten korkeapainepumpuksi veikatut viat löytyvät paineanturin liittimen kontakteista polttoainekiskon päässä, paineanturista itsestään tai paineensäätimestä.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Jumalauta, nyt oli asiaa. Varsinkin tuo loppukaneetti on mietityttänyt monta kertaa; montako turhaa korkepainepumpun vaihtoa näihin on tehty muun vian takia (todennäköisesti varsin usein painesäätimen tai sen pelkän rikkoutuneen o-renkaan takia).
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by WSE1 View Post
          Dieselistä kylläkin löytyy kolme pumppua joista YKSI sijaitsee tankissa, tämän tehtävä on tankin puoliskojen välinen siirto ohivirtausilmiöön perustuen ja samalla syöttää ainetta (max 0,5 bar paineella) paineen nostavalle varsinaiselle siirtopumpulle, joka sijaitsee kuskin penkin alapuolella auton pohjassa ja tuottaa vähintään 3,5 bar paineen. Jos tankin pumppu on rikki niin polttoainemäärän alittaessa n 15-20 litraa auton asennosta riippuen, meno loppuu. Meno jatkuu yleensä lisäämällä ainetta tai hätätilassa vähän matkaa tunkkaamalla kuskin puoli ilmaan niin että ainetta valuu hanttarin puoliskolle tankkia. Jos varsinainen siirtopumppu hajoaa niin meno loppuu joka tapauksessa, usein tosin saa vielä pyörimään koputtelemalla tai esim paukauttamalla kuskin ovea voimakkaasti tai kääntelemällä virtoja päälle useasti. Oireilee ennen hajoamistaan tavallisesti niin että auto tuntuu laiskalta. Jos vaihtaa varsinaisen pumpun ja tankin pumppukin sattuu olemaan rikki ei järjestelmä meinaa ilmaantua millään ennenkuin tankin pumppukin on kunnossa... molempien toimiessa järjestelmä ilmaa itsensä käytettäessä virtoja päällä 2 x 30 sekuntia (pumput pyörivät max tämän ajan virtojen kytkennästä jos ei käynnistetä.) Sitten se kolmas pumppu on mekaaninen korkeapainepumppu moottorin kyljestä joka nostaa paineen useisiin satoihin baareihin suuttimille ja joka ei hajoa käytännössä juuri milloinkaan, vaan useimmiten korkeapainepumpuksi veikatut viat löytyvät paineanturin liittimen kontakteista polttoainekiskon päässä, paineanturista itsestään tai paineensäätimestä.
          Luulo ei ole tiedon väärti, näköjään. Asiantuntevasti korjattu

          Comment

          • hietase
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 539
            • Espoo

            #6
            Millaisia kokemuksia lukijoilla on Boschin valmistamasta polttoainepumpusta? Siis siitä, joka on kuskin penkin alla auton pohjassa. Auto on 530d -02, jos sillä on mitään väliä.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎