Announcement

Collapse
No announcement yet.

Par vikaa, öljynkulutus ja ovenkahva 523

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e3986
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 2
    • Joensuu

    Par vikaa, öljynkulutus ja ovenkahva 523

    Eli auto polttelee ilmeisesti, n.1l/1000km öljyä, kylmänä käynnistäessä pöläyttää öljyset savut, venttiilikopan tiiviste vaihdettu kun sitäkin kautta tunki öljyä, ja edellinen omistaja sano vaihtaneensa sen separaattorin. Auto käy hyvin ja bensankulutus pieni 9L/100km, ajettu 360tkm. Onko siis venttiilinvarren kumit vaihtoon? 😞

    Sitten kuskinpuolen ulko kahva lakkas avaamasta ovea, joku rikki vai pois paikaltaan? En vielä avannut ja tutkinut kun on niin TUN kylymä.
  • _Rontti
    BTCF Member
    • Sep 2008
    • 1192
    • Raahe

    #2
    Originally posted by e3986 View Post
    Eli auto polttelee ilmeisesti, n.1l/1000km öljyä, kylmänä käynnistäessä pöläyttää öljyset savut, venttiilikopan tiiviste vaihdettu kun sitäkin kautta tunki öljyä, ja edellinen omistaja sano vaihtaneensa sen separaattorin. Auto käy hyvin ja bensankulutus pieni 9L/100km, ajettu 360tkm. Onko siis venttiilinvarren kumit vaihtoon? 😞

    Sitten kuskinpuolen ulko kahva lakkas avaamasta ovea, joku rikki vai pois paikaltaan? En vielä avannut ja tutkinut kun on niin TUN kylymä.
    Separaattori tai letkut tukossa, öljyn limottuminen putkiin aiheuttaa tuon. Siitä kannattaa lähteä.

    Vaijero voi olla pois paikaltaan oven sisästä, kahvan ja lukon väliltä. Tai poikki. Ovi auki ja katselemaan
    -Raahe connection-
    E39 LeMans BlueM5
    E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
    E39 523i Montrealblau
    E34 DiamantSchwartz 535i
    Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

    Comment

    • TBM
      Bimmer Rookie
      • Sep 2007
      • 74

      #3
      Lainatakseni samaa ketjua niin mulla sama 523iA ja syö öljyä kanssa aika kiitettävästi ja tiputtaa sitä myös hiukan alleen.
      Johtuuko tämän mahdollisesti myös separaattorista jos kerta tukkeessa ja tunkee jostakin välistä sitä pihalle?

      Juuriki se puoli missä separaattori on niin on aika öljyinen.

      Comment

      • Samee
        BTCF Member
        • Mar 2006
        • 888
        • Valkeakoski

        #4
        Originally posted by e3986 View Post
        Sitten kuskinpuolen ulko kahva lakkas avaamasta ovea, joku rikki vai pois paikaltaan? En vielä avannut ja tutkinut kun on niin TUN kylymä.

        Yksi mahdollinen diagnoosi tuohon voisi olla:

        Naapurin e39:sista hiljattain korjasin saman vian 2:desta ovesta. Siinä viaksi paljastui oven sisäpuolelta muovinen ulkokahvan teline joka oli haljennut ja kahvan liike ei riittänyt avaamaan ovia kun haljennut runko jousti mukana. Minulla sattui löytymään purkuautosta jääneet alumiiniset vastaavanlaiset "kahvan rungot" jolla sain ovet kuntoon. Veikkaisin että foorumilta tai vaikka juutupesta löytyy ohjeet kahvan irroittamiseen/asennukseen.

        Niitä kahvan runkoja on siis alumiinisia ja muovisia. Muistaakseni tuo muovinen on korvannut sen alumiinisen jossakin vuosimallissa.
        E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
        E30 316 4d '89
        E36 M3 Coupe '93
        F30 318d '13

        Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

        Comment

        • Samee
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 888
          • Valkeakoski

          #5
          Originally posted by TBM View Post
          Lainatakseni samaa ketjua niin mulla sama 523iA ja syö öljyä kanssa aika kiitettävästi ja tiputtaa sitä myös hiukan alleen.
          Johtuuko tämän mahdollisesti myös separaattorista jos kerta tukkeessa ja tunkee jostakin välistä sitä pihalle?

          Juuriki se puoli missä separaattori on niin on aika öljyinen.
          Jos se separaattori, tai todennäköisesti sen putket ovat tukkeentuneet öljymajoneesimöhnästä, niin sitten se puskee yleensä öljyä jostakin pihalle.

          Yleensä vika korostuu jos autoa säilytetään lämpimässä tallissa, ajetaan lyhyttä ajoa ja käytetään huonoja öljyjä. Vaalean majoneesin (öljyyn sekoittunutta kondenssivettä) muodostumista voi indikoida hiukan vaikka öljykorkista. Jos se on täynnä vaaleanruskeaa mössöä, on sitä todennäköisesti myös huohottimissa.

          Omassa entisessä autossa (e36 328i) huohottimen tukkoon jäätyminen pullautti kerralla reilun litran öljyä pakosarjojen päälle venttiilikopan tiivisteestä.

          Separaattorin vaihdon yhteydessä on tärkeä myös putsata tai vaihtaa sen putket. Erityisen oleellista on putsata öljytikku. Separaattorista menee öljytikkuun putki jotapitkin huohotusilmasta erotettu öljy valuu takaisin öljypohjaan. Öljytikun putki on alapäästään "tuplaputkea" ja huohotusöljy valuu sisä ja ulkoputken välistä ohutta tilaa pitkin öljypohjaan. Tämä ahdas kanava tukkeentuu helposti ja täytyy liottaa esinerkiksi brakecleanerilla ja paineilmalla puhtaaksi.
          Last edited by Samee; 12-01-2016, 12:30.
          E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
          E30 316 4d '89
          E36 M3 Coupe '93
          F30 318d '13

          Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by e3986 View Post
            Eli auto polttelee ilmeisesti, n.1l/1000km öljyä, kylmänä käynnistäessä pöläyttää öljyset savut, venttiilikopan tiiviste vaihdettu kun sitäkin kautta tunki öljyä, ja edellinen omistaja sano vaihtaneensa sen separaattorin. Auto käy hyvin ja bensankulutus pieni 9L/100km, ajettu 360tkm. Onko siis venttiilinvarren kumit vaihtoon? ��
            Tuo venttiilinvarren kumi on hyvin mahdollisesti syypää. Sen voi varmistaa sillä, että tarkistaa tulppien kunnon. Kun venan varsikumit vuotaa reippaasti, tulpat menee melko nopeesti karstaisiksi, varsinkin elektrodien pinnasta.

            Kun ostin oman E39:n, oli mttarissa 250 000km. Se söi jo silloin vähän öljyä, lisäystarve oli n. 5000 km välein. Öljyn kulutus nousi muutamassa vuodessa just tuohon samaan luokkaan eli öljyä sai lisätä alta 2000 km ajon jälkeen. Tulpat oli karstasia, ni päätettiin vaihtaa ne kumit kun kilsoja oli 350 000 km. Nyt taulussa 450 000 km, ja öljynkulutus pysynyt siinä 5000 km / lisäys tahdissa, joka riittää mulle.

            Voihan osa palaa myös männänrenkaidenkin ohi, mutta siihen remppaan ei niinvaan kannata ryhtyä, mielummin sit vaikka vaan lisäilee ölppää tai vaihtaa kiesiä.

            Vaikka eipä se kumien vaihtoremppakaan helppo oo, ei taida onnistua ilman kannen irroitusta, jolloin tietty kannattaa samantit tutkia kannen kunto ja uusia tarvittavat osat.

            Kertaalleen on munkin E39:stä separaattori uusittu, mutta se oireili niin että tyhjäkäynti rytkytti ja kone kävi muutenkin huonosti pienillä kierroksilla. Ja eikös jos separaattori työntää öljyä, sen pitäis näkyä imusarjan öljyisyytenä?
            Last edited by Havis; 12-01-2016, 14:06.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Samee
              BTCF Member
              • Mar 2006
              • 888
              • Valkeakoski

              #7
              Originally posted by Havis View Post
              Kertaalleen on munkin E39:stä separaattori uusittu, mutta se oireili niin että tyhjäkäynti rytkytti ja kone kävi muutenkin huonosti pienillä kierroksilla. Ja eikös jos separaattori työntää öljyä, sen pitäis näkyä imusarjan öljyisyytenä?
              Tässä vissiin on ollut kyse rikkoontuneesta separaattorin kalvosta joka sinänsä on erivika kuin nämä jäätymisen aiheuttamat separaattori ongelmat. Omastani kun jäätyi huohotinputket, niin itse separaattori pysyi ehjänä, en tiedä rikkooko myös jäätyminen helposti sen kalvon?

              Rikkoontunut separaattorin kalvo saattaa oireilla käynnin ohessa myös vihellyksenä.
              E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
              E30 316 4d '89
              E36 M3 Coupe '93
              F30 318d '13

              Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

              Comment

              • TBM
                Bimmer Rookie
                • Sep 2007
                • 74

                #8
                Originally posted by Samee View Post
                Jos se separaattori, tai todennäköisesti sen putket ovat tukkeentuneet öljymajoneesimöhnästä, niin sitten se puskee yleensä öljyä jostakin pihalle.

                Yleensä vika korostuu jos autoa säilytetään lämpimässä tallissa, ajetaan lyhyttä ajoa ja käytetään huonoja öljyjä. Vaalean majoneesin (öljyyn sekoittunutta kondenssivettä) muodostumista voi indikoida hiukan vaikka öljykorkista. Jos se on täynnä vaaleanruskeaa mössöä, on sitä todennäköisesti myös huohottimissa.

                Omassa entisessä autossa (e36 328i) huohottimen tukkoon jäätyminen pullautti kerralla reilun litran öljyä pakosarjojen päälle venttiilikopan tiivisteestä.

                Separaattorin vaihdon yhteydessä on tärkeä myös putsata tai vaihtaa sen putket. Erityisen oleellista on putsata öljytikku. Separaattorista menee öljytikkuun putki jotapitkin huohotusilmasta erotettu öljy valuu takaisin öljypohjaan. Öljytikun putki on alapäästään "tuplaputkea" ja huohotusöljy valuu sisä ja ulkoputken välistä ohutta tilaa pitkin öljypohjaan. Tämä ahdas kanava tukkeentuu helposti ja täytyy liottaa esinerkiksi brakecleanerilla ja paineilmalla puhtaaksi.
                Hyvä tietää, realmoem ei jostaki syystä anna mun 523 malliin osanumeroa niin mitkä kaikki letkut pitää uusia? Eikö osakin ole tuo kampikammion tuuletusventtiili mistä nyt puhutaan?

                Comment

                • e3986
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 2
                  • Joensuu

                  #9
                  Jooo tulipaha nää pikkupakkaset tähän laaksoon ja ei ole päässy mönkimään pemarin ääreen, eli kahva ja öljynkulutuksen selvitys kesken.

                  Sen verran uutta että kävin inssillä, tuli hylky käsijarrun epätasapainosta ja päästöt kusi, koska joku seppä on katin irrottanut, no nyt katti hakusessa. Sekä nää pikkipakkaset toi muuta kivaa, mut nyt veemäisin juttu, laturi kait sano ittesä kokonaan irti. Mittasin jännitteen käynnissä ja oli 11,9v??!! Yht-äkkiä alko noin tekee, kerran sain jännitteet nousemaan 14.1v kun naputtelin vasaralla laturin runkoon. Mitä lie paskana kun ei siis lataa käytännössä ollenkaan? Hiilten kuluminen vaikuttanee niin et latausjännite alenee? Mut ei loppuis kokonaan? :(

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Hiilet lopussa/jumissa.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by JJT View Post
                      Hiilet lopussa/jumissa.
                      Sama diagnoosi. Etenkin jos kolauttamalla lataa taas hetken.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by e3986 View Post
                        Jooo tulipaha nää pikkupakkaset tähän laaksoon ja ei ole päässy mönkimään pemarin ääreen, eli kahva ja öljynkulutuksen selvitys kesken.

                        Sen verran uutta että kävin inssillä, tuli hylky käsijarrun epätasapainosta ja päästöt kusi, koska joku seppä on katin irrottanut, no nyt katti hakusessa. Sekä nää pikkipakkaset toi muuta kivaa, mut nyt veemäisin juttu, laturi kait sano ittesä kokonaan irti. Mittasin jännitteen käynnissä ja oli 11,9v??!! Yht-äkkiä alko noin tekee, kerran sain jännitteet nousemaan 14.1v kun naputtelin vasaralla laturin runkoon. Mitä lie paskana kun ei siis lataa käytännössä ollenkaan? Hiilten kuluminen vaikuttanee niin et latausjännite alenee? Mut ei loppuis kokonaan? :(
                        Jos hiilet kuluu niin, ettei saa kontaktia niin lataus loppuu. Koputtelemalla saattaa vielä alkaa lataamaan tai sitten ei. Riippuu miten kuluneet ne hiilet on. Jos hiilet välillä saa kontaktia, niin sitten lataa välillä. Kuten aiemmin sanottu, niin luultavasti hiilet jumissa/kuluneet. Eli vaihda laturi tai kunnosta nykyinen, ihan oman mielenkiinnon mukaan.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎