E39 525d, M57

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525dee
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 18
    • SUOMI

    E39 525d, M57

    Moro
    Tuli hankittua -03 vuotinen 2.5 diesel bemmi M57 koneella. Ajattelin tehdä uuden ketjun jossa voin kysellä vinkkejä tähän autoon liittyen.

    Nyt pitäisi asennella kiertopumpullinen letkulämppäri (tt-thermo), vaihtaa hehkut ja molemmat termarit sekä rakennella huohotinputken lämmitys.

    Letkulämppärin lähdöt ovat 16mm, eli lämppärin letkuihin. Mutta minkä letkun väliin olisi paras paikka tuollaiselle pumpulliselle lämppärille? Ja autossa on myös alkuperäinen webasto, onko kellään tietoa mihin suuntaan se vettä kierrättää?

    Entäs onko tietoa hehkujen kiristysmomentista?

    Kiitos etukäteen
  • 525dee
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 18
    • SUOMI

    #2
    Nii ja sitten mistä löytyis huoltovälit eri kilometreille? Kun alkuperäsissä ohjekirjoissa ja huoltokirjassa ei ole mitään kilometrimääriä. Esim milloin apulaitehihnat suositellaan vaihtamaan?

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10946
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by 525dee View Post
      Moro
      Tuli hankittua -03 vuotinen 2.5 diesel bemmi M57 koneella. Ajattelin tehdä uuden ketjun jossa voin kysellä vinkkejä tähän autoon liittyen.

      Nyt pitäisi asennella kiertopumpullinen letkulämppäri (tt-thermo), vaihtaa hehkut ja molemmat termarit sekä rakennella huohotinputken lämmitys.

      Letkulämppärin lähdöt ovat 16mm, eli lämppärin letkuihin. Mutta minkä letkun väliin olisi paras paikka tuollaiselle pumpulliselle lämppärille? Ja autossa on myös alkuperäinen webasto, onko kellään tietoa mihin suuntaan se vettä kierrättää?

      Entäs onko tietoa hehkujen kiristysmomentista?

      Kiitos etukäteen
      Mikäs järki sinne on letkulämppäriä laittaa, kun autosta löytyy webasto? Laitat sinne autoon enemmin akunlämmittimen + laturin. Aina kun sähköä on kytket auton piuhaan ja ennen lähtö sitten laitat webaston päälle.


      Originally posted by 525dee View Post
      Nii ja sitten mistä löytyis huoltovälit eri kilometreille? Kun alkuperäsissä ohjekirjoissa ja huoltokirjassa ei ole mitään kilometrimääriä. Esim milloin apulaitehihnat suositellaan vaihtamaan?
      Hihnat vaihdetaan tarvittaessa, mitään kilometri määriä ei käsittääkseni ole huolto-ohjelmaan merkitty.
      Last edited by HTK12; 14-01-2016, 16:37.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10946
        • Joensuu

        #4
        tuplat
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • 525dee
          Newbiemmer
          • Jan 2016
          • 18
          • SUOMI

          #5
          mulla on tolppapaikka, joten sitä on fiksu käyttää. Ja tuo webasto kun ei tunnu olevan kovin tehokas kovilla pakkasilla. Siksi haluaisin letkuöämppärin. Mulla onkin jo se lämppäri ja viikonloppuna asennan.

          Eli mitään kilometrimääriä ei näihin autoihin ole annettu?

          Comment

          • adr-jouni
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 103
            • Near uleåborg

            #6
            Huoltoa..

            Originally posted by HTK12 View Post
            Mikäs järki sinne on letkulämppäriä laittaa, kun autosta löytyy webasto? Laitat sinne autoon enemmin akunlämmittimen + laturin. Aina kun sähköä on kytket auton piuhaan ja ennen lähtö sitten laitat webaston päälle.




            Hihnat vaihdetaan tarvittaessa, mitään kilometri määriä ei käsittääkseni ole huolto-ohjelmaan merkitty.
            Mullon samanlainen kampe ollut jo 10v. Vaihatin hihnan kun eka halkeeman löysin oiskos ollu jossai 250000 km nurkilla...Defa akkulaturi + säteilylämmitin öljypohjan kupeessa + toimiva vepasto....Nuilla mää oon hyvin pärjänny...

            Comment

            • 525dee
              Newbiemmer
              • Jan 2016
              • 18
              • SUOMI

              #7
              juu totakin yhdistelmää mietin. Mutta noita sätelijöitä on niin paljon haukuttu että päädyin sit tohon letkulämppäriin.
              Onko tommosta tai tavallista letkulämppäriä kukaan asennellu m57 koneeseen?

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10946
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by 525dee View Post
                mulla on tolppapaikka, joten sitä on fiksu käyttää. Ja tuo webasto kun ei tunnu olevan kovin tehokas kovilla pakkasilla. Siksi haluaisin letkuöämppärin. Mulla onkin jo se lämppäri ja viikonloppuna asennan.

                Eli mitään kilometrimääriä ei näihin autoihin ole annettu?
                No se tehdas webasto on 5kW, joten kyllä se nyt tehoissa aina sähköisen letkulämppärin voittaa. Olettaen toki, että se toimii kunnolla.

                Näissä on huoltoilmaisin, jonka perusteella sitten määräytyy se virallinen huoltoväli.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • 525dee
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 18
                  • SUOMI

                  #9
                  selvä homma, no laittelen tuon vielä autoon lisäksi. Voi vaikka sitten vuorotellen niillä lämmitellä . Okei eli sinne mittariston alla olevaan tauluun tulee sitten ilmotusta jostakin huoltovälistä? Ja se pitää käydä sitten nollaamassa että saa pois?

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10946
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by 525dee View Post
                    selvä homma, no laittelen tuon vielä autoon lisäksi. Voi vaikka sitten vuorotellen niillä lämmitellä . Okei eli sinne mittariston alla olevaan tauluun tulee sitten ilmotusta jostakin huoltovälistä? Ja se pitää käydä sitten nollaamassa että saa pois?
                    No tokihan niitä voi käyttää vaikka yhdessä, jos pitää -30C pakkasella saada auto niin lämpimäksi, että t-paidalla tarkenee. Laittaa sen lohkolämppärin pariksi tunniksi ja viimeisen 30 min ajaksi lisäksi webaston, niin luulisi tarkenevan.

                    Huoltoilmaisimeen tulee oil change, insp 1, insp 2, jarruneisteiden vaihto. Osa tulee aika perustaisesti ja osa kilometrien perusteella. Toki BMW dokumenteista löytyy vielä tarkat huolto-ohjelmat ja niiden sisältö. Ainut missä kannattaa harkita, että noudattaako huoltoilmaisinta on öljynvaihto. Osaan e39:jä kun suositellaan 30tkm öljynvaihtoväliä. Nollata ne voi itsekkin ja foorumilta löytyy ohjeet. Nollaaminen riippuu vähän mallista ja milloin valmistettu.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • 525dee
                      Newbiemmer
                      • Jan 2016
                      • 18
                      • SUOMI

                      #11
                      selvä homma, kiitos. Juu saksan ajalla huoltokirjassa näkyykin että autoon on vaihdettu öljyt 30tkm välein. Missähän hantissa kone mahtaa olla nyt vähän alle 200tkm ajettuna . Pitää ainakin nyt alkaa vaihdella 10tkm välein. Koneessa on nyt castrol magnatec 5w 40, se on varmaan tähän ihan passelia öljyä?

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #12
                        Se milloin öljyt vaihtaa on toki mielipide kysymys. Riippuu paljon millaista ajoa tulee ja missä olosuhteissa. Ehkä tuon 30tkm ymmärtäisi kaupparatsulla, joka ajaa kilometreistään 99% maantietä. Nurkka-ajossa itse vaihtaisin jossain 10tkm välein.

                        Öljyn valinta on se sellainen asia, että jokainen tekee sen itse. Itse kuitenkin suosisin 0w öljyä, jos talvella tulee paljon kylmäkäynnistyksiä. Kyllä se varmasti noillakin öljyillä pelaa, kovalla pakkasella se 0w öljy on vaan vähän notkeampaa. 0w öljyissäkin on tosin eroa, kun nuo kylmänpään luokitukset ei ole hirveän tiukat. Eli valitsee sen mikä itsestä tuntuu hyvältä. Toki esim. Castrol tarjoaa sivuillaan omat suosituksensa: http://applications.castrol.com/oils...fi_fi/c/search.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Hietane
                          Newbiemmer
                          • Aug 2009
                          • 3
                          • Tampere

                          #13
                          Mitä niitä öljynvaihtoja itse miettii. Valothan sen kojetaulussa kertoo. Vaihtovälikin mitoitettu varmaan vuosituhannen vaihteen öljy laadun mukaan. Automaattivaihteilla ei autosi ilmeisesti ole, joten imusarjan läpätkin voit unohtaa. Koneen kunnosta ei kannata murehtia ennen ml. 400tkm. Ja sen jälkeenkin varmaan murheista pienimpiä.
                          BMW 525dA E39 -03

                          Comment

                          • 525dee
                            Newbiemmer
                            • Jan 2016
                            • 18
                            • SUOMI

                            #14
                            on automaatti. Käytin viikonloppuna imusarjan pois ja tarkastin hehkut. Läpät oli jo poistettu ja tulpattu ihan asiallisesti. Hehkut näytti kaikki 1.0-1.2 ohmia joten tulkitsin että kaikki on ehjiä? Jätin siis vaihtamatta.
                            Letkulämppäriä en sitten laittanutkaan, oli niin ahdas paikka siinä lämmönvaihtimen takana. Olis tullu aika viritys niistä letkuistakin.
                            Ostan semmosen säteilylämppärin ja akkulaturin, jos niillä pärjäis.
                            egr termarin vaihdoin ja kone tuntuu lämpiävän nyt paremmin.
                            Alavesiletku ei lämpeä yhtään vaikka ajelin pitkääkin matkaa, onkohan normaalia?

                            Comment

                            • lurkki3
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 657
                              • ylivieska

                              #15
                              http://www.ikh.fi/GRE480_CALIX_LETKULAMMITIN_14-17MM itellä ollut tollanen 4 vuotta 530d:ssä ja hyvin pärjännyt,pakkasta nytkin -34 ja webasto ei pelaa
                              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                              Bagged e32
                              Ex E61 525d m-sport -06
                              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                              Comment

                              Working...
                              X