Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B25 hurja öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EDF7X40
    Bimmer Rookie
    • Apr 2009
    • 89
    • Pääkaupunkiseutu

    M52B25 hurja öljynkulutus

    Terve, ostin alkusyksystä 97 mallisen 523i:n. Ensi alkuun öljyä piti lisäillä parin tonnin välein ja pakokaasut oli "hieman öljynhajuiset". Nyt kone syö vajaan litran moottoriöljyä per bensan tankkausväli ja pakokaasupilvi on paksu ja sinertävä.

    Separaattorin olen vaihtanut ja putsannut öljytikun ja näiden väliletkut. Imusarja ei ollut erityisen öljyinen ennen vaihtoa. Separaattorijumppa ei auttanut öljynkulutukseen yhtään. Kun auton parkkeeraa puhtaalle lumelle, on aamulla pari tippaa ilmeisesti ohjaustehostimen öljyä maassa, eikä konetilassa ole selkeitä moottoriöljyn vuotokohtia.

    Ilmeisesti auto seisoi Saksassa jonkun vuoden, ennen kuin sen minulle myynyt kaveri haki sieltä pois. Olisiko tästä mäntien öljyrenkaat jumissa seisomisen ja ehkä saksalaisen viimeisen käyttäjän "Repaturstaun" johdosta? Vai venttiilivarren kumit vai jotain muuta? Kulkupuoli on autossa ihan kunnossa, mitä edelliseen M52B25 mottiseen autooni vertaan.

    Onko jostain liuotushoidosta a la dieseliä tulpanreikiin tai Forte öljyjen sekaan tms. kokemuksia öljyrenkaiden avaamisessa, vai pitääkö kone avata?

    /Tommi
    Last edited by EDF7X40; 19-01-2016, 12:33. Reason: lisäys
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by EDF7X40 View Post
    Terve, ostin alkusyksystä 97 mallisen 523i:n. Ensi alkuun öljyä piti lisäillä parin tonnin välein ja pakokaasut oli "hieman öljynhajuiset". Nyt kone syö vajaan litran moottoriöljyä per bensan tankkausväli ja pakokaasupilvi on paksu ja sinertävä.

    Separaattorin olen vaihtanut ja putsannut öljytikun ja näiden väliletkut. Imusarja ei ollut erityisen öljyinen ennen vaihtoa. Separaattorijumppa ei auttanut öljynkulutukseen yhtään. Kun auton parkkeeraa puhtaalle lumelle, on aamulla pari tippaa ilmeisesti ohjaustehostimen öljyä maassa, eikä konetilassa ole selkeitä moottoriöljyn vuotokohtia.

    Ilmeisesti auto seisoi Saksassa jonkun vuoden, ennen kuin sen minulle myynyt kaveri haki sieltä pois. Olisiko tästä mäntien öljyrenkaat jumissa seisomisen ja ehkä saksalaisen viimeisen käyttäjän "Repaturstaun" johdosta? Vai venttiilivarren kumit vai jotain muuta? Kulkupuoli on autossa ihan kunnossa, mitä edelliseen M52B25 mottiseen autooni vertaan.

    Onko jostain liuotushoidosta a la dieseliä tulpanreikiin tai Forte öljyjen sekaan tms. kokemuksia öljyrenkaiden avaamisessa, vai pitääkö kone avata?

    /Tommi
    Puhdistitko varmasti öljytikun putken, eli sen mihin separaattorin letku/öljytikku laitetaan? Mitä öjyä olet käyttänyt? Mites venttiilikopan tiiviste, onko tulppienkolot kuivat?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • EDF7X40
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 89
      • Pääkaupunkiseutu

      #3
      Originally posted by janke View Post
      Puhdistitko varmasti öljytikun putken, eli sen mihin separaattorin letku/öljytikku laitetaan? Mitä öjyä olet käyttänyt? Mites venttiilikopan tiiviste, onko tulppienkolot kuivat?
      Joo, putsasin öljytikun putken rassaamalla, bräkleenillä ja paineilmalla. Kyllä siitä puhdas tuli. Öljynä on ollut Castrolin 5w40 Magnatec ja nyt kun öljyä alkoi enemmän kulumaan, olen laittanut Tebiksen Goldia/jotain Nesteen halpisöljyä, mitä olen kotoa löytänyt, myös. Venakopan tiivisteen vaihtoi edellinen omistaja (kuulemma) ja ainakin motin kyljissä ei ole vuotoja. Tulpankoloja en ole tarkastanut, pitää tsekata heti kun on hieman lähempänä nollakelejä.

      /Tommi

      Comment

      • erä-koira
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 542
        • peräkylässä

        #4
        Originally posted by EDF7X40 View Post
        Joo, putsasin öljytikun putken rassaamalla, bräkleenillä ja paineilmalla. Kyllä siitä puhdas tuli. Öljynä on ollut Castrolin 5w40 Magnatec ja nyt kun öljyä alkoi enemmän kulumaan, olen laittanut Tebiksen Goldia/jotain Nesteen halpisöljyä, mitä olen kotoa löytänyt, myös. Venakopan tiivisteen vaihtoi edellinen omistaja (kuulemma) ja ainakin motin kyljissä ei ole vuotoja. Tulpankoloja en ole tarkastanut, pitää tsekata heti kun on hieman lähempänä nollakelejä.

        /Tommi
        voisko olla että venttiili varrenkumit mennyt? itellä kans syöpi auto öljyä vaikka separaattori ja letkut vaihettu ja puhistettu tikun kohta
        NO FOODS NO FARMS

        Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
        e39 523i vm:97

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by erä-koira View Post
          voisko olla että venttiili varrenkumit mennyt? itellä kans syöpi auto öljyä vaikka separaattori ja letkut vaihettu ja puhistettu tikun kohta
          Jos öljynkulutus on lisääntynyt lyhyessä ajassa näin pakkasten tultua, tödennäköisempää on jäätynyt huohotin tms syy. Voihan niissä venan kumeissakin olla oma vaikutuksensa tässä, mutta ei ne ihan yks kaks mene, vaan ajan kanssa.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Jos öljynkulutus on lisääntynyt lyhyessä ajassa näin pakkasten tultua, tödennäköisempää on jäätynyt huohotin tms syy. Voihan niissä venan kumeissakin olla oma vaikutuksensa tässä, mutta ei ne ihan yks kaks mene, vaan ajan kanssa.
            Ja ne kumit saa olla todella seulat (lue pois kokonaan) että kuluu litra tuhannelle kilsalle.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Ja ne kumit saa olla todella seulat (lue pois kokonaan) että kuluu litra tuhannelle kilsalle.
              Ei ne pois häviä, menevät vaan ajan kanssa aivan korpuksi, samaan tapaan kuin venakopan tiivistekin. Silloin tiivistyskyky on herrassaan, pitää tai todennäköisemmin ei kovinkaan hyvin. Hyvällä tuurilla kulutus ei kasva niin paljoa että remppa kannattaa. Se on sit jokaisen omassa harkinnassa ryhtyykö remppaan (siis kun diagnoosi on varmistettu) vaiko tyytyykö lisäilemään ölppää niin kauan kunnes vaihtaa autoa.

              Omaan autoon kumit uusittiin km lukemalla 350 000 km, ja öljyn kulutus tippui n. 1500 km => n. 5000 km / täyttöväli. Uusin ne kun arvelin autoa kuitenkin vielä tovin pitäväni itselläni.

              Mutta tosiaan yhtäkkiä lisääntynyt kulutus viittaa muuhun, tod. näk. huohottimeen tms.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • EDF7X40
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 89
                • Pääkaupunkiseutu

                #8
                Originally posted by Havis View Post

                Mutta tosiaan yhtäkkiä lisääntynyt kulutus viittaa muuhun, tod. näk. huohottimeen tms.
                Alkuun iso kiitos kaikille vastanneille. Siis kulutus on ollut suurta koko 5kk ajan, kun auto on ollut mulla. Noin 13 000 km nyt takana ja yhteensä mennyt kolmisen pönttöä, eli 12 litraa öljyä lisäyksinä.. Öljyn kulutusnopeus on (tuntumalta) kasvanut aika lailla tasaisesti ja pari kk sitten vaihtamani uusi separaattori ja putket + öljytikun putken putsaus eivät vaikuttaneet tähän mitenkään. Pientä vuotoa on motin takapäässä, mutta ei mitään paria tippaa maassa per parin päivän seisominen isompaa. Pakokaasut ovat haisset öljyltä alusta lähtien.

                Jos öljynkulutus ei tästä kasva, niin voisi ajella vaikka Tebiksen Goldilla (BMW LL98 luokitus), joka maksaa vajaa 5e/litra ja jättää isommat rempat väliin. Autolla on pian 330tkm mittarissa, joten parin vuoden päästä arvo on kuitenkin tonnin ja kahden välissä.. Vaikuttaako tämä öljynpoltto kuinka pahasti pakokaasujen arvoihin?

                Tulpat katson heti kun pakkaset hellittävät.

                /Tommi

                Comment

                • Tomson
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2010
                  • 251
                  • Finland

                  #9
                  Itse veikkaisin huohotinventtiilin suodatinta, joka kannattaa jokatapauksessa tarkistaa :think saman tien vaihtaa sitten vortexiin jos se vain tuohon moottoriin mahdollista.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎