e39:n ilmastointi ääntelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Moonshine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1018
    • Järvenpää

    e39:n ilmastointi ääntelee

    Nyt kun ilmojen lämmittyä aloittelin taas ilmastoinnin käyttämistä, niin äänimaailma oli hieman muuttunut sitten viimesyksyn:
    1) Keulasta kuuluu "rolinaa" -> ilmeisesti ongelma on vain kompuran hihnan kiristinrulla. Ilmeisesti ei kovinkaan paha homma vaihtaa hihna ja rulla?
    2) Kun magneettiventtiili kytkee kompuran (tjsp), kuuluu sisälle kevyttä pihinää jostain ilmastointikanavien uumenista. Mistäs tuo voisi johtua? Ei kai siellä jumalauta joku paikka vuoda (e39 aiheuttaa vainoharhaa jokaisen pihauksen suhteen)?

    Ilmastointi tuntuu kyllä toimivan muuten ihan hyvin, eli kylmää tulee aivan riittävästi. Niin ja siis kyseessä automaatti-ilmastointi, jos se nyt mihinkään mitään vaikuttaa.
    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Keulassahan on se ilmastointikennon sähköpuhallin, toimiiko se (termostaattiohjattu) ja onko laakeri kunnossa eikä tuuletin ota keskustastaan kiinni siinä edessä olevaan muoviritilään?
    E39 528iA

    Comment

    • aapok
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 807
      • Liperi

      #3
      Toi pihinä voi johtua siitä, että kylmäaineet alkaa olla lopussa. Itsellä on sama homma kun sulla ja kokemusta aiemmin on e-36:ssa, jossa hävisi kun täytätin ilmastoinnin. Itse meinaan ainakin täytättää tänäkin keväänä niin pääsee eroon tosta "kihinästä". Kylmäasentaja sanoi viime keväänä, että monesti tahtovat talven aikana vaan jonnekin hävitä ei ne niin tiiviitä järjestelmät autoissa ole.
      -Aapo-

      520da touring Lci M-sport -07
      1600-2 -68 (kaveriprojekti)
      Chevrolet Avalanche LTZ -09
      Sea Ray 230 sundancer -94

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #4
        Originally posted by Moonshine
        2) Kun magneettiventtiili kytkee kompuran (tjsp), kuuluu sisälle kevyttä pihinää jostain ilmastointikanavien uumenista. Mistäs tuo voisi johtua? Ei kai siellä jumalauta joku paikka vuoda (e39 aiheuttaa vainoharhaa jokaisen pihauksen suhteen)?

        Ilmastointi tuntuu kyllä toimivan muuten ihan hyvin, eli kylmää tulee aivan riittävästi. Niin ja siis kyseessä automaatti-ilmastointi, jos se nyt mihinkään mitään vaikuttaa.
        Se pihinä tulee luultavasti paisuntaventtiilistä, joka on rintapellissä heti siinä mihin ilmastoinnin putket tulee, eli virtaava kylmäaine aiheuttaa äänen. Useimmiten ääni johtuu siitä. Jos jossain olisi vuoto, niin se ei montaa minuuttia pihisis kun olis systeemi tyhjä. Ja ilmastointi kannattaa pitää aina päällä, silloin se käy talvellakin kun on lämpöisempää, eikä järjestelmä tyhjene niin helposti. Tosiasia on se, että käyttämättömänä kylmäaineet voi pikkuhiljaa karata.
        Last edited by 525TDS Touring; 15-04-2005, 08:23.
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • Rocker
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1023
          • Suburb of SUUR-Oulu

          #5
          Originally posted by 525TDS Touring
          Se pihinä tulee luultavasti paisuntaventtiilistä, joka on rintapellissä heti siinä mihin ilmastoinnin putket tulee, eli virtaava kylmäaine aiheuttaa äänen. Useimmiten ääni johtuu siitä. Jos jossain olisi vuoto, niin se ei montaa minuuttia pihisis kun olis systeemi tyhjä. Ja ilmastointi kannattaa pitää aina päällä, silloin se käy talvellakin kun on lämpöisempää, eikä järjestelmä tyhjene niin helposti. Tosiasia on se, että käyttämättömänä kylmäaineet voi pikkuhiljaa karata.
          Paitsi että kun lämpötila alle +3 astetta niin ei tapahdu manuuali-ilmastoinnissa ainakaan yhtikäs mitään, ompa sitten mukava keskitalvella ku ei kompura pyörähtele 4 kuukauden aikana pätkääkään. Ainakin E30/E36:ssä on näin.
          T:Tero
          2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
          Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
          EX: 524Tda, 324TdicT
          Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
          ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1062

            #6
            Originally posted by Rocker
            Paitsi että kun lämpötila alle +3 astetta niin ei tapahdu manuuali-ilmastoinnissa ainakaan yhtikäs mitään, ompa sitten mukava keskitalvella ku ei kompura pyörähtele 4 kuukauden aikana pätkääkään. Ainakin E30/E36:ssä on näin.
            T:Tero
            Jos siitä ilmastoinnista haluaa pitää huolta niin ei luulisi olevan suuri ongelma ajaa esim. kerran kuukaudessa "lämpimään" parkkihalliin tai vastaavaan paikkaan pyörittelemään ilmastointia?
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            • 525TDS Touring
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 483
              • Sahalahti

              #7
              Originally posted by Rocker
              Paitsi että kun lämpötila alle +3 astetta niin ei tapahdu manuuali-ilmastoinnissa ainakaan yhtikäs mitään, ompa sitten mukava keskitalvella ku ei kompura pyörähtele 4 kuukauden aikana pätkääkään. Ainakin E30/E36:ssä on näin.
              T:Tero
              E39 ja varmaan muissakin saa kompuran hetkeksi päälle pakkasellakin siten, kun kone on normaalilämpöinen ja sammuttaa auton, antaa olla vaikka n. 10 min. laittaa uudestaan käyntiin, niin kompurakin lähtee päälle. Johtuu luultavasti siitä, että moottoritila lämpiää paikallaanollessa senverran. Itse huomasin tuon vahingossa. Kompuran päälle menon tietää sillai kun nostaa kierrokset n.1500 paikallaan ja laittaa ilmastoinnin päälle. Jos kierrokset nousee, silloin kompura menee päälle, kun ottaa ilmastoinnin pois, kierrokset laskee takasin, jos ei kierrokset muutu, ei kompurakaan mene päälle. Kokeilin tämän menneenä talvena useamman kerran. Pakkasta oli tuolloin -5 ja -10 välillä. Jos auto oli ollu vaikka piuhan päässä tai ihan kylmä, kompura ei menny kertaakaan päälle.
              Ex-525TDSa Touring -98
              Ex-MB E220T CDi -02
              E61 520D -09
              F11 518d -16

              Comment

              • Moonshine
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1018
                • Järvenpää

                #8
                Originally posted by TJJ
                Keulassahan on se ilmastointikennon sähköpuhallin, toimiiko se (termostaattiohjattu) ja onko laakeri kunnossa eikä tuuletin ota keskustastaan kiinni siinä edessä olevaan muoviritilään?
                Enpäs ole tullut koskaan tuohon huomiota kiinnittäneeksi, eikä tuo nyt ainakaan pyörinyt yhtään, vaikka kompura kytkeytyikin päälle. Lienee kuitenkin melkoisen viileän ulkoilman temppuja. Pitää varmistaa lämpimämmällä... Vai ei kait tuon pidä aina pyöriä kun kompurakin pyörii?

                Mutta eipä se tuosta se rolina johdu, koska tosiaan rolisee vaikkei tuo ropeli pyörikään. Kunhan saan ajoiksi jossain välissä vaihtaa sen hihnan ja kiristinrullan niin kattoo sitten.

                Missä hinnoissa muuten pyörii ilmastointivempeleen täyttö, ja kellään kokemusta Lpr:n suunnalta missä moinen kannattaisi käydä teettämässä?
                "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Moonshine
                  Enpäs ole tullut koskaan tuohon huomiota kiinnittäneeksi, eikä tuo nyt ainakaan pyörinyt yhtään, vaikka kompura kytkeytyikin päälle. Lienee kuitenkin melkoisen viileän ulkoilman temppuja. Pitää varmistaa lämpimämmällä... Vai ei kait tuon pidä aina pyöriä kun kompurakin pyörii?
                  Ei se suoraa kompuran pyörimiseen ole liitetty, sitä ohjaa jäähdyttimen lämpötila ja ilmastointilaitteen paine. Pyörimisnopeus on 9/98 jälkeisissä portaaton, ennen 9/98 tehdyissä on vain kaksi nopeutta. Kannattaa varmistaa, että tuo toimii, ilmeisesti aika yleinen vika vanhemmissa E39 yksilöissä.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Moonshine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1018
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Ei se suoraa kompuran pyörimiseen ole liitetty, sitä ohjaa jäähdyttimen lämpötila ja ilmastointilaitteen paine. Pyörimisnopeus on 9/98 jälkeisissä portaaton, ennen 9/98 tehdyissä on vain kaksi nopeutta. Kannattaa varmistaa, että tuo toimii, ilmeisesti aika yleinen vika vanhemmissa E39 yksilöissä.
                    http://www.bmwtips.com/tipsntricks/auxfan/auxfan.htm
                    Mnjaahans, pitääpäs roplata tuota hieman. Tosin tuon ropelin hiljeneminen taitaa tehdä hallaa ilmastoinnin ollessa kyseessä lähinnä jäähdytystehoon?
                    On tää e39 kyllä jokaisen DIY-miehen unelma!
                    "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Moonshine
                      Mnjaahans, pitääpäs roplata tuota hieman. Tosin tuon ropelin hiljeneminen taitaa tehdä hallaa ilmastoinnin ollessa kyseessä lähinnä jäähdytystehoon? On tää e39 kyllä jokaisen DIY-miehen unelma!
                      Niin, ilmeisesti tuo on vain ilmastointiin liittyvä ja toimii kai vain pysähdyksissä/hitaissa nopeuksissa. Onhan siellä sitten se toinen (mekaaninen) tuuletin jäähdytintä varten. Käytetty BMW pitääkin ottaa hyvänä, mutta kalliina harrastuksena, muuten olisi kannattanut ostaa joku tylsä japsi...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by TJJ
                        Käytetty BMW pitääkin ottaa hyvänä, mutta kalliina harrastuksena, muuten olisi kannattanut ostaa joku tylsä japsi...
                        Pakko kommentoida että ei tässä ensimmäinen bemu oo menossa, eikä viimeinen (eikä todennäköisesti edes viimeinen e39). Vielä jos ois omat tilat niin tuo (pienimuotoinen) DIY puuha ois mitä paras harrastus (etenkin parin oluen kanssa)!

                        Ja tuosta japsin ostamisesta...
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        Working...
                        X