Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ahtopaineasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeeHeikkinen
    Newbiemmer
    • Nov 2015
    • 9
    • Hyvinkää

    E39 530d ahtopaineasiaa

    Kuinkas ollakkaan irrotutti imusarjan tuosta laitteesta nestevuotoa tukkiessa. Takasin laittaessa rupesi ihmetyttämään ahtopaineanturin liitin, koska mielestäni en irroittanut yhtään liitintä imusarjaa irrotettaessa. Mietin josko se olisi irronnut löysyyttään itekseen kun nostin imusarjan pois. Eli laitoin liittimen kiinni, ja vot! Ristusperkele mikä meteli lähti autosta kun laitoin käyntiin. Tyhjäkäynnillä sellainen pahaenteinen vihellys putkesta, ja pikkuiseen kaasun hipaisuun vastaa nostamalla ahdot kohti taivasta. Kera mielettömän metelin. Eli liitin oli jo valmiiksi irti. Rupesin tutkimaan hiukan tarkemmin, ja sieltähän löytyi toinenkin irrallaan oleva liitin. Se alipainesysteemin liitin, realoemissa egr vacuum control hässäkkä. Auto on ollut mulla nyt kolmisen kuukautta, ostaessa edellinen omistaja ilmoitti auton olevan ohjelmoitu, mikä kyllä tuntuu persdynollakin. Kysymys kuuluukin, miten toi masiina mahtaa ylipäätään nyt toimia? ahdot nousee kuitenkin kun vedättää, ihan pintakaasulla ei nosta. Sinänsä mitään vikaa ei siis ole, ihmetyttää vaan vallan jumalattomasti toi toteutus. Mitään dynolappuja ei löydy, ahdin näyttäs olevan vaihdettu johonkin napsun vakiota isompaan. Siis mittaamalla välijäähylle menevä putki on järeempi ku vakioahtimessa. Olishan se kiva tietää ton kulkineen sielunelämästä hiukan enempi..
  • 530Da03
    BTCF Member
    • Jan 2014
    • 104
    • Keski-Suomi

    #2
    Voisko olla että se MAP:n johto on kuitenkin irronnut ja mennyt sekaisin sen alipaineventtiilin johdon kanssa, jonka takia se ei nyt tunnista ahtopainetta oikein eikä avaa johdinsiipiä ollenkaan?

    Tuo irroitettu alipaineventtiilin johto on varmaankin EGR:n tai imusarjaläppien jotka varmaan poistettu ohjelmoitaessa.
    E39 530Da Touring -03
    E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
    E39 525Da Touring -00
    E39 530D Touring -99

    Comment

    • PeeHeikkinen
      Newbiemmer
      • Nov 2015
      • 9
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by 530Da03 View Post
      Voisko olla että se MAP:n johto on kuitenkin irronnut ja mennyt sekaisin sen alipaineventtiilin johdon kanssa, jonka takia se ei nyt tunnista ahtopainetta oikein eikä avaa johdinsiipiä ollenkaan?

      Tuo irroitettu alipaineventtiilin johto on varmaankin EGR:n tai imusarjaläppien jotka varmaan poistettu ohjelmoitaessa.
      Ei. Siihen ahtopaineanturiin ei käy ku toinen niistä irrallaan olevista liittimistä. Ja juu, toi toinen arviosi taitaa osua oikeaan, läpät ainakin on poistettu. Täytyy ihan piruuttaan kokeilla toisella ahtopaineanturilla, jatkuuko sama helevetin vislaus. Kaiken järjen mukaan ton liittimen pitäs kai kuitenkin kiinni olla?

      Comment

      • 530Da03
        BTCF Member
        • Jan 2014
        • 104
        • Keski-Suomi

        #4
        Joo se tosiaan saattakin olla että ei käy ristiin. MAP:lle menee kuitenki kolme johtoa ja noille venttiileille kaksi.

        Joku ohjelman toiminnasta tietävä vois kertoa että mitä se tekee jos ei saa ahtopaine tietoa. Säätääkö se esim. siivet auki ja syöttöjä ilmamäärän mukaan vai tuleeko siitä vikatila.
        E39 530Da Touring -03
        E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
        E39 525Da Touring -00
        E39 530D Touring -99

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          KLIK
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • PeeHeikkinen
            Newbiemmer
            • Nov 2015
            • 9
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Nonni. Kiitos tästä, pitääpä huomenna heittää tuo ehjä anturi kiinni ja katella mitä tapahtuu. Odotettavissa saattaa olla jonkinmoinen tehonlisäys.

            Comment

            • PeeHeikkinen
              Newbiemmer
              • Nov 2015
              • 9
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by PeeHeikkinen View Post
              Nonni. Kiitos tästä, pitääpä huomenna heittää tuo ehjä anturi kiinni ja katella mitä tapahtuu. Odotettavissa saattaa olla jonkinmoinen tehonlisäys.
              Itse itseäni lainaten, toimii!!! kyllä muuttui auton luonne, ahtaa ihan alhaalta ja pintakaasulla. Tähän asti saanu ahdot nousemaan sinne lähelle 1 baria aivan runttauskiihdytyksessä, nyt nostaa lähelle yhtä isommin kiusaamatta. Jahka tiet hiukan sulaa, pitää käydä oikein vedätyslenkki ajelemassa. Mitähän tuommosen pitäs pitkässä vedossa ahtaa, yli yhden mutta kuinka paljo?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Vakiona ahdot 1,15 bar, softattuna yleensä 1,25-1,3 bar. Anturihan lukee ainoastaan 1,5 bar asti.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • dokki
                  BTCF Member
                  • Feb 2013
                  • 236
                  • valtimo-sotkamo

                  #9
                  Ja mulla ahtaa 1.8-1.9
                  BMW e39 530dA-98
                  BMW e38 735iAL-97

                  EX:BMW e39 523iA-97
                  BMW e36 320ci-92
                  BMW e36 316i -92
                  BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                  Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by dokki View Post
                    Ja mulla ahtaa 1.8-1.9
                    Puhutko absoluuttisesta paineesta (vallitseva ilmanpaine ~1 bar) vai todellisesta ahdon ylipaineesta. Esim. INPA:n live-datalla antaa absoluuttisena paineena, joka siis vakiona maksimissaan 2,15 bar luokkaa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • dokki
                      BTCF Member
                      • Feb 2013
                      • 236
                      • valtimo-sotkamo

                      #11
                      Ihan lisä mittarilla näyttää nuo ahdot tuolta.ei mene vika tilaan ja mustaa tulee kyllä mahottomasti polkastessa ja kunnolla vedärtäessäkin jopa.
                      Mitenhän tämä voi toimia jos ahtopaine anturi ymmärtää vaan 1.5bar ylipainetta
                      BMW e39 530dA-98
                      BMW e38 735iAL-97

                      EX:BMW e39 523iA-97
                      BMW e36 320ci-92
                      BMW e36 316i -92
                      BMW e36 325 -91 252hv 315nm
                      Honda civic TIC -89 220hv 230nm

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎