Announcement

Collapse
No announcement yet.

Etujousi poikki! E39 530dA Touring M-Tech + ilmaperä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |JR|
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 550
    • Tuusula

    Etujousi poikki! E39 530dA Touring M-Tech + ilmaperä

    Moro,

    pyörä löysi lokasuojan pohjan parkissa ollessaan...onneksi näin ettei ajossa!

    Auto on siis E39 530dA Touring M-Tech + tasonsäätö.

    Nyt kysymyksiä, että löytäisin uudet palikat mahd.pian:

    - Mistä Suomesta voisi mahd.nopeasti tai jopa hyllytavarana saada nuo M-Tech alustan jouset uutena? Katselin ETK:sta katsotulla osanumerolla 31 33 1 093 087, mutta ei löytynyt suoraan ainakaan vielä. Iskaritkin kiinnostaisi, numero 31 31 1 096 865.

    - Olisi tiedossa yhdet E39 M5 Sedan vm.1999 etujouset, jousilautaset noissa on samat...mahtaisiko mennä

    Nyt on kaikki vinkit tarpeen, että saan osat mahd.pian. ja jos jollain lojuu nurkissa tarpeettomana käytettynä noita, niin saa ottaa heti yhteyttä.


    040 352 0869
    [email protected]
    sigpic


    Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

    BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

    BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2314
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by |JR| View Post
    - Olisi tiedossa yhdet E39 M5 Sedan vm.1999 etujouset, jousilautaset noissa on samat...mahtaisiko mennä
    Saattaa mennä mutta voipi jäädä keulimaan. Veikkaan että M5:sen motti on jonkinverran painavampi kuin 6-pyttyisessä dieselissä? Ja muutenkin saattaa olla langan paksuus M5-jousessa jämympi. Voin olla väärässäkin...

    Veikkaan että M-sport-jousia ei löydy tämän maan BMW-diilereiltä hyllytavarana. Kannattaa kysyä KL-varaosista ja Merteililtä, joita pidän potentiaalisimpina kohteina tässä tapauksessa.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 540
      • Espoo

      #3
      Olenko ymmärtänyt aivan väärin, kun luulin että jouset voivat vaihdella suurestikin riippuen koko auton kokoonpanosta? Eli oikeat jouset saisi alustanumeron perusteella marmorilta, kaikki muut olisivat mahdollisesti lähelle osuvia?

      Näin minulle ainakin Laakkosella sanottiin (ja erinäisiltä palstoiltakin luin), kun pohdin etujousien vaihtoa omaan madallettuun sport-alustaan (ei M).

      Etuiskarit ovat Sachs Advantaget ja Merteilillä pitäisi olla hyllyssä jos on kiire.

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2314
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by hietase View Post
        Olenko ymmärtänyt aivan väärin, kun luulin että jouset voivat vaihdella suurestikin riippuen koko auton kokoonpanosta? Eli oikeat jouset saisi alustanumeron perusteella marmorilta, kaikki muut olisivat mahdollisesti lähelle osuvia?
        Tuo pitää täysin paikkansa. Ostin pari viikkoa sitten autoni (E39 525iA) OEM-jousia vastaavat Sachsin-jouset, jotka asensin autooni. Keula nousi 30mm tehtaan speksejä korkeammalle, koska samalla osanumerolla katetaan ilmeisesti kaikki E39 mallit, joista mallisarjan painavimpaan keulaan saattavat sitten osuakin oikealle korkeudelle. Jouduin laittamaan takaisin alkuperäiset jouset, joilla keula laski takaisin oletuskorkeuteen.

        VIN-numerolla tilattuna saa marmorilta juuri oikeanlaiset vieterit, jotka on sovitettu auton keulamassaan. Itse en jatkossa osta muita jousia kuin tehtaan OEM-jousia tai Eibach/HR-valmisteita. Nyt on parit oppirahat tästä maksettu...

        Sitten yksi huomio liittyen E39 normialustaan:
        Kun uusitte tolpan yläpään laakereita, on tarjolla alkuperäistä (OEM 31336752735) yläpäätä vastaavia tarvikevalmisteita (Sachs, Lemförder jne....). Huomioikaa että nämä tarvikeyläpäät nostavat keulaa 6mm korkeammalle kuin OEM-yläpäänlaakeri. Toki tällä voi kompensoida alkuperäisen jousen kuoleentumista, mutta jos laitatte uudet jouset ja esim. Lemförderin yläpäät, saat lopputulokseksi 6mm korkeamman keulan. Eli suosittelen tilaamaan alkuperäiset yläpäät numerolla "31336752735" vaikka muutaman ylimääräisen kympin niistä joutuukin pulittamaan.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by JKK View Post
          Sitten yksi huomio liittyen E39 normialustaan:
          Kun uusitte tolpan yläpään laakereita, on tarjolla alkuperäistä (OEM 31336752735) yläpäätä vastaavia tarvikevalmisteita (Sachs, Lemförder jne....). Huomioikaa että nämä tarvikeyläpäät nostavat keulaa 6mm korkeammalle kuin OEM-yläpäänlaakeri. Toki tällä voi kompensoida alkuperäisen jousen kuoleentumista, mutta jos laitatte uudet jouset ja esim. Lemförderin yläpäät, saat lopputulokseksi 6mm korkeamman keulan. Eli suosittelen tilaamaan alkuperäiset yläpäät numerolla "31336752735" vaikka muutaman ylimääräisen kympin niistä joutuukin pulittamaan.
          Mielenkiintoista. Mikä noiden orkkisten ja tarvike-Lemförderin fyysinen ero on?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2314
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Mielenkiintoista. Mikä noiden orkkisten ja tarvike-Lemförderin fyysinen ero on?
            Periaatteessa ovat ihan samannäköiset ja muuten fyysisisesti yhdenmukaiset, mutta laakerin yläosan (=koria vasten tuleva) kiinnityspinta on 6mm korkeammalla kun korkeusmitta otetaan laakerin alapinnasta, joka tulee siis jousilautasen prikkaa vasten.

            Syy tähän tarvikeosien korkeuteen on varmaankin se, että saavat kätevästi katettua ko. osan suhteen liki kaikki BMW:t viimeisen 20 vuoden ajalta. Todellisuudessa tuo 6mm korkeampi tarvikeosa stemmaa 1:1 ainoastaan E90 ja E60:sten tapauksessa. Suurpiirteisempää jamppaa tämä ei tietenkään haittaa mutta hifistelijälle 6mm on liikaa

            Eli ts. Sachs/Lemförder -yläpää on täsmälleen identtinen esim. E60:n OEM-osan kanssa ja lienee muutenkin ko. OEM-osan alkuperäinen valmistaja. KL-varaosissa pääsin vertaamaan myös Mapcon vastaavaan osaan ja siinä on myös sama tilanne. Eli 6mm korkeusero E39 orggisosaan, johon on prässättynä "BMW 31336752735".

            Tässä kuva näistä:

            Last edited by JKK; 20-02-2016, 22:00.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 540
              • Espoo

              #7
              Vaihdoin joulun alla eteen uudet Sachs Advantaget ja Sachsin yläpään tukilaakerit. Laitoin yhä edelleen vanhat originaalit sport-jouset (ajettu 210 tkm). Etupää nousi ihan pikkuisen. Ei sitä silmillä oikein huomaa, mutta parkkipaikalle ajaessa etulippa ei enää höylää jos ajaa huolimattomasti.

              Ajattelin että nousu johtuu ryhdikkäämmistä pumpuista, kun alkuperäiset olivat noilla kilometreillä jo tosi löysät (katsastussetä antoi silti kiitettävän!), mutta ehkä tämä laakerikin vaikuttaa asiaan.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Onko vielä tällä hetkellä orkkiksena myytävä tuon vanhan mallin mukainen, vai onko sekin muutunut, kun vanha varasto on myyty?
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎