Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i ei pysy käynnissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    528i ei pysy käynnissä

    Aamulla ilmeni seuraava ongelma, kun koitin auton käynnistää ulkoa:

    Käynnistyi normaalisti, mutta nosti kierrokset heti 2500 tuntumaan, jonka jälkeen kierrokset laski nopeasti ja auto sammui.
    Koitin uudelleen ja tällä kertaa sain pidettyä autoa kaasulla käynnissä. Kaasu kuitenkin toimi tosi epäloogisesti/kamalalla viiveellä ja kierrokset oli hankala koittaa pitää tasaisina. Kun kaasun päästi, niin kierrokset laski 500 tuntumaan ja auto tutisi ja hytkyi jonkun verran.
    Vielä kolmannellakin yrityksellä sama homma, ja päätin turvautua työmatkalla toiseen kulkineeseen..

    Vikakoodien luvulla olisi toki järkevin aloittaa, mutta itsellä ei ole lukijaa ja autoa ei voi nyt ajaa mihinkään, niin olisiko jotain tyypillisiä kohteita jotka kannattaisi ensin tarkistaa?
    Mietin, että voisikohan viallinen nokka-akselin asentotunnistin aiheuttaa vastaavia ongelmia..?
    Auto on loivassa mäessä keula hieman ylempänä, jos tällä nyt on jotain merkitystä. Bensaa on vain neljännestankki, mutta ei ehkä kuitenkaan vaikuta siihenkään liittyvältä..

    Auto on 7/97 mallia. Pari viikkoa sitten teki myös yhtenä aamuna sen, että heti startin jälkeen kiersi korkealle (2500rpm), jonka jälkeen sammui. Silloin uudella käynnistyksellä kuitenkin toimi normaalisti. Muuta ongelmaa ei ole käytössä ilmennyt ennen tätä aamua.
  • -TSM-
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 94
    • Pirkanmaa

    #2
    Hieman päivitystä tähän.. Illalla koitin uudelleen käynnistää auton. Tällä kertaa sain kaasulla pidettyä niin kauan, että lämpeni hieman ja alkoi taas pysymään itse käynnissä. Lämmettyään toimi ihan normaalisti.

    Tänään aamulla toimi taas kylmänäkin ilman ongelmia. Ehkä välillä meinasi alkaa hieman tutisemaan, kun kierrokset laski liian alas, mutta korjasi itse tilanteen (ei tarvinnut kaasulla pidellä).

    Kampiakselin anturi on vaihdettu muutama vuosi takaperin. Tällä hetkellä paikallaan on KL-varaosista tilattu muistaakseni Siemensin anturi. Voisikohan vika olla tässä? Jos tilaisi suosiolla Hellan osan, se taitaa olla alkuperäinen?
    Aiemmin kammen anturi on kyllä hajonnut varoittamatta kertalaakista, niin en sitten tiedä voiko vaan oireilla ennen hajoamista..

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #3
      Originally posted by -TSM- View Post
      Hieman päivitystä tähän.. Illalla koitin uudelleen käynnistää auton. Tällä kertaa sain kaasulla pidettyä niin kauan, että lämpeni hieman ja alkoi taas pysymään itse käynnissä. Lämmettyään toimi ihan normaalisti.

      Tänään aamulla toimi taas kylmänäkin ilman ongelmia. Ehkä välillä meinasi alkaa hieman tutisemaan, kun kierrokset laski liian alas, mutta korjasi itse tilanteen (ei tarvinnut kaasulla pidellä).

      Kampiakselin anturi on vaihdettu muutama vuosi takaperin. Tällä hetkellä paikallaan on KL-varaosista tilattu muistaakseni Siemensin anturi. Voisikohan vika olla tässä? Jos tilaisi suosiolla Hellan osan, se taitaa olla alkuperäinen?
      Aiemmin kammen anturi on kyllä hajonnut varoittamatta kertalaakista, niin en sitten tiedä voiko vaan oireilla ennen hajoamista..
      Hyvinkin voi olla anturivika eli VDO/Siemens on alkuperäisten antureiden valmistaja. Minulla oli Motonetistä ostettu vdo/siemens nokananturi josta oli bmw-logo hiottu pois ja tuo anturi ei toiminut uutenakaan ihan täysin ja tilasin sitten marmorilta uuden alkuperäisen ja johan auton luonne muuttui. Eli, markkinoilla on 2-laadun tavaraa, joten anturit kannattaa ostaa aina alkuperäisenä. Autossasi saattaa olla imuvuotoja lisäksi ja tyhjäkäyntiluisti tukossa, joten aloita letkujen tutkimisella. Separaattori voi olla myös ihan tukossa.

      Lukaseppa tuosta noi linkit:


      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • -TSM-
        Bimmer Rookie
        • Jan 2016
        • 94
        • Pirkanmaa

        #4
        Kiitos linkeistä!
        Pitääkin ottaa joku päivä auto paremmin työn alle ja tarkistaa nuo letkut ym.
        Tällä hetkellä paikallaan on juurikin tuollainen anturi, josta on BMW-merkit hiottu pois. Mitä eroa auton käytöksessä huomasit tarvikeanturi vs. originaaliosa?

        Autokeskuksella oli ainakin melko suolaisen hintainen (146€), tarvitsee vielä koittaa metsästää jostain muualta.

        Mikähän firma esim.Saksassa myisi alkuperäisosia?

        Comment

        • Optimisti
          Newbiemmer
          • Mar 2016
          • 1
          • Raisio

          #5
          "Eli, markkinoilla on 2-laadun tavaraa, joten anturit kannattaa ostaa aina alkuperäisenä"

          Tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
          Samaa osaa toimitetaan marmoritiskille, jolloin niissä saa olla näkyvissä se bemarin logo ja jos taas osaa toimitetaan "tarvikemyyntiin", niin niistä aivan samoista osista vain hiotaan se auton merkki pois.
          Eli nuo VDO kikkareet on aivan samoilta linjastoilta tullut varaosaliikkeissä, kuin myös marmorilla.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by Optimisti View Post
            "Eli, markkinoilla on 2-laadun tavaraa, joten anturit kannattaa ostaa aina alkuperäisenä"

            Tuo ei kyllä pidä paikkaansa.
            Samaa osaa toimitetaan marmoritiskille, jolloin niissä saa olla näkyvissä se bemarin logo ja jos taas osaa toimitetaan "tarvikemyyntiin", niin niistä aivan samoista osista vain hiotaan se auton merkki pois.
            Eli nuo VDO kikkareet on aivan samoilta linjastoilta tullut varaosaliikkeissä, kuin myös marmorilla.
            Olen kuullut, että anturit testataan valmistuksen jälkeen ja pieni poikkeus halutussa lukemassa, siirtyy se koppaan-2?
            Minulla tosiaankin vdo/siemens tarvikkeena ostettu anturi vaikutti vaihteiston toimintaan sekä kaasulla himmatessa nykäisi aina ärsyttävästi ja tätä ominaisuutta koitin eliminoida kaikella muulla, mutta lopuksi kokeilin hakea arpomalla uuden anturin marmorilta ja nykimiset loppuivat siihen.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Hyvinkin voi olla anturivika eli VDO/Siemens on alkuperäisten antureiden valmistaja. Minulla oli Motonetistä ostettu vdo/siemens nokananturi josta oli bmw-logo hiottu pois ja tuo anturi ei toiminut uutenakaan ihan täysin ja tilasin sitten marmorilta uuden alkuperäisen ja johan auton luonne muuttui. Eli, markkinoilla on 2-laadun tavaraa, joten anturit kannattaa ostaa aina alkuperäisenä. Autossasi saattaa olla imuvuotoja lisäksi ja tyhjäkäyntiluisti tukossa, joten aloita letkujen tutkimisella. Separaattori voi olla myös ihan tukossa.

              Lukaseppa tuosta noi linkit:


              http://www.jaridebner.com/47
              Ns. "2-laatua" saa ihan marmoriltakin, kun paska tuuri osuu kohdalle. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka M52 muovinen termostaatin kotelo. Ovat marmoriltakin ostettaessa kieroja. Vähän aikaa sitten ainakin kaikki Joensuun Laakkosen olleet kotelot oli kieroja, eivätkä pitäneet ilman liimailemista. Tästä löytyy juttua tältä foorumilta. Eli laatu vaihtelee, ostit osan sitten mistä vaan.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Ns. "2-laatua" saa ihan marmoriltakin, kun paska tuuri osuu kohdalle. Otetaan nyt esimerkiksi vaikka M52 muovinen termostaatin kotelo. Ovat marmoriltakin ostettaessa kieroja. Vähän aikaa sitten ainakin kaikki Joensuun Laakkosen olleet kotelot oli kieroja, eivätkä pitäneet ilman liimailemista. Tästä löytyy juttua tältä foorumilta. Eli laatu vaihtelee, ostit osan sitten mistä vaan.
                Saa joo, ei se ole tietenkään tae, että orkkikset aina tomivat. Voihan kaunis nainenkin omistaa karvaisen pippelin.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by -TSM- View Post
                  Hieman päivitystä tähän.. Illalla koitin uudelleen käynnistää auton. Tällä kertaa sain kaasulla pidettyä niin kauan, että lämpeni hieman ja alkoi taas pysymään itse käynnissä. Lämmettyään toimi ihan normaalisti.

                  Tänään aamulla toimi taas kylmänäkin ilman ongelmia. Ehkä välillä meinasi alkaa hieman tutisemaan, kun kierrokset laski liian alas, mutta korjasi itse tilanteen (ei tarvinnut kaasulla pidellä).

                  Kampiakselin anturi on vaihdettu muutama vuosi takaperin. Tällä hetkellä paikallaan on KL-varaosista tilattu muistaakseni Siemensin anturi. Voisikohan vika olla tässä? Jos tilaisi suosiolla Hellan osan, se taitaa olla alkuperäinen?
                  Aiemmin kammen anturi on kyllä hajonnut varoittamatta kertalaakista, niin en sitten tiedä voiko vaan oireilla ennen hajoamista..
                  Ei, tämä ei varmastilkaan ole anturivika.
                  Mikähän vuosimalli on nyt kyseessä, eli single vai tuplavanoskone?
                  Onko imuvuodot tsekattu, eli esim.massamittarin ja imusarjan välinen iso haitariputki IRROITETTU ja tsekattu?
                  Entä imusarjan takaa löytyvät kumikorkit+koppien alta löytyvät alipaineletkut?
                  Sytyttääkö moottorin vikavaloa?

                  Comment

                  • -TSM-
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2016
                    • 94
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Auto on -97 eli singlevanoksella. Ei syty vikavaloja tms.
                    Nyt auto on taas pari päivää toiminut täysin normaalisti. Mitään nykimistä, tehottomuutta tms. ei ole havaittavissa.

                    Autossa on tosin nyt ilmennyt hieman toisenlainen vika: toisinaan ovet eivät lukitu kaukosäätimestä. Pitää käyttää virrat päällä ja koittaa uudelleen, niin taas lukitus toimii. Kuitenkin kun autoon menee seuraavan kerran ja laittaa virrat päälle, niin hätävilkut menevät itsestään päälle. Napista painamalla ne saa pois eikä syty ajon aikana.

                    Mitään yhteyttä näillä ei varmastikaan voi olla, mutta kun auto aiemmin kolmisen vuotta sitten sekoili samanlailla hätävilkkujen kanssa, niin pian tämän jälkeen toinen (kammen tai nokan) anturi hajosi (molemmat tosin vaihdettiin samalla). Sen jälkeen hätävilkkuongelma pysyi pois aina tähän päivään asti..
                    Alkaa jo vaikuttaa sen verran kummalliselta, että tarvitsee varmaan piakkoin käydä luetuttaan koodit jossakin. Voi toki olla, ettei sillä selviä juuri enempää tälläkään kertaa. Silloin kolmisen vuotta sitten ei ainakaan antanut koodia hajonneesta kampiakselin asentotunnistimesta eikä mistään hätävilkku-probleemaan liittyvästä..

                    Kaikki vinkit ja ajatukset on tervetulleita!

                    Comment

                    • -TSM-
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2016
                      • 94
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Niin ja putkia ja letkuja en vielä ole tsekannut.
                      Tarvitsee ottaa työn alle vapaapäivänä.
                      Tosin luulisi, että ongelmat olisi silloin koko ajan päällä..

                      Comment

                      • -TSM-
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2016
                        • 94
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Poikkesin huollossa ja lukivat vikakoodit. Moottori oli antanut pari koodia, mutta olivat kerenneet jo poistamaan ne ennen kuin ehdin ottaa näitä ylös. Sanoivat vaan, ettei antanut ainakaan suoraan mistään osasta koodia (esim. kampiakselin/nokan asentotunnistin).

                        Auto on tosin nyt toiminut jo useamman viikon päivittäisessä ajossa ilman mitään ongelmia.
                        Pitää uudelleen käydä lukemassa koodit, jos käyntiongelmia vielä ilmenee.

                        Hätävilkkujen sekoilu johtui ilmeisesti autosta poistetusta hälyttimestä.
                        Ainakin hälytinsysteemi oli antanut vikakoodia eikä tätä saanut nollattua.
                        Varmaan poistohomma jäänyt hieman puolitiehen ja tästä johtuen sakkailee silloin tällöin. Nyt ongelmaa ei tosin ole ollut.

                        Nosturilla samalla huomattiin, että vaihteistoöljyä vuotaa hieman laatikon ja kardaanin välisestä tiivisteestä. Mikä kyseinen tiiviste on nimeltään ja vaatiiko putkien ym. irrottamista, jos tämän vaihtaisi (manuaali kyseessä)?
                        Vuosi sitten tehtiin kytkinremontti, niin olisi toki mennyt silloin samalla helposti, mutta aina jotain jää huomioimatta..

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎