Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #46
    Originally posted by Purni View Post
    Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs se kansipahvin vaihtaminen suurentaa palamisen riskiä?
    Tuo tuossa jo tulikin, mutta tarkennan hieman.
    Eli joka kerran kun kansi avataan, se pitää tehdä TODELLA pienin portain ristiin avaamalla. Lisäksi jopa niin että ensin vedetään yksi naksu kieämmälle ja vasta sitten aukipäin ja tämän kanattattaa toistaa pari kertaa avauksen edistyessä(”ammattimiehet” perushuolloissa EI teen näin, vaan kannet avataan ”kertarysäyksellä”).
    Lisäksi ongelma on se näissä pitkissä kutoskansissa että yhden pultin avaaminen lisää viereisen jännitystä ja näin muutenkin jo hitsaantunut kierre joutuu tosi koville avattaessa.

    Ongelma on siis se että kansipulttien kierteet aikain saatossa ”hitsaantuvat” lohkon kierteisiin ja avattaessa kansipultin kierre puree lohkon kiereeseen kiinni ja näin lohkon kierre nousee/”manklaatuu" pultin mukana ylös.
    Joka tapauksessa lohkon kierteen pinta ”kuluu”/repeilee niin että siihen tulee mikroskooppista säröä ja tätä kautta kierteestä tulee hauras (+samalla kierteen harja ohenee+madaltuu).
    Se taas tarkoittaa sitä että se ei kanna enään vetokuormaa tarpeeksi ja kun takana on riittävä määrä kierrettä rasittavia kylmä+lämpösyklejä moottorin lämmetessä ja kylmetessä, kansi löstyy ja uusi oikea pahvivika on todellisuutta.

    Olen vierestä seurannut ja nähnyt kuinka mm.maahantuojan huollossa ”ammattimiesten” toimesta tällainen kansi on avattu ihan etupään pulteista kerralla kokonaan avaten.
    On 100% varmaa että lohko on takapään kierteiden osalta ”vainaa” ja muutaman vuoden kuluttua pahvi vuotaa koneen takapäästä jopa ulospäin.
    Nämä kun avattiin muutaman vuoden ikäisinä aikoinaan, pultit vielä lähti auki suhteellisen kivuttomasti, mutta nyt kun ne avaat +15-vuotta vanhasta koneesta, lähtee kierteistä joka tapauksessa ainakin pinta mukana, mutta tosi tarkasti, edes/takaisin ja pikku hiljaa ristiin avaten sen saa kyllä ainakin kohtuullisen hyvin onnistumaan.

    Oli miten oli, kertaalleen avattu ei ole enään ”uuden väärrtti”, paitsi oikeasti hyvin tehtynä uusilla helicoil kierteillä(tosin näissäkin voi olla pidemmässä käytössä joitain ongelmia).

    Tämä on se syy miksi näissä ongelmissa kannattaa rima kannen avaamiselle nostaa todella korkealle ja todellakin käydä äärimmäisen huolellisesti läpi ihan jokainen muu mahdollinen vika läpi ilman spekulointeja ennen kuin kansi avataan.
    Tällöinkin pitää olla aivan varmat kansivian merkit olemassa, eli vedet/öljyt sekaisin, vuoto ulospäin, vuoto sylinteriin, valkoinen savu ja kaikki nämä yhdistettynä jäähdytysjärjestemästä mitattuihin reiluihin pakokaasuihin.
    Lisäksi...kanttaa AINA ottaa asiaan vähintään toinen mielipide, eikä uskoa sitä ensimmäistä korjaamoa/”asiantuntijaa”, koska he kyllä kansivian löytävät todella helposti...siitä he saavat tilinsä.
    Syylärin korkin vaihto ja veden lisäämisellä kun ei ole niin työllistävä vaikutus kuin kansiremontilla, varsinkaan silloin kun artisti maksaa.



    .
    Last edited by Hemi; 11-03-2016, 14:46.

    Comment

    • Tomppa80
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2088
      • Raahe

      #47
      Omassa 523 kävi edellisellä omistajalla näin, että kantta irroittaessa korkkasi lohkon kierteet. Lasku oli: 5000e. tehdaskorjattu moottori ja 2000e. työt ja pientarvikkeet. Laakkosen lasku löytyy yhä hanskalokerosta.
      Mercedes Benz E -07
      BMW 523i -96
      Volvo v70t5 -99
      Harley Davidson Electra Glide -00
      Solifer SM -75

      Comment

      • Pekkude
        BTCF Member
        • Jul 2013
        • 404
        • Muurla

        #48
        Sama homma omalla e34:lla käytin korjaamolla kun lämmöt nousivat punaiselle ja autoon ei puhaltanut enää kuumaa. Sanoivat korjaamossa että kansipahvi vuotaa. Vihelsin pelin poikki ja tutkisin itse autoa jonka jälkeen huomasin että vesipumppu aivan lopussa(siipiä irti jne). Vaihdoin termostaatin ja vesipumpun ja taas tuli säästettyä pitkä penni. Eli voin sanoa että älä usko aivan sokeana mitä korjaamoissa sanovat.
        E38 740i -95

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #49
          Originally posted by Tomppa80 View Post
          Omassa 523 kävi edellisellä omistajalla näin, että kantta irroittaessa korkkasi lohkon kierteet. Lasku oli: 5000e. tehdaskorjattu moottori ja 2000e. työt ja pientarvikkeet. Laakkosen lasku löytyy yhä hanskalokerosta.
          Joo, eli kun nuo lohkon kierteet ovat ”hitsanneet” kansipultteihin oikein huolella kiinni ja avaus tehdään vain ”avaamalla”, ne tulee pultin mukana lähes kokonaan lohkosta ylös+ repii kierteet totaalisesti hajalle.
          Sen jälkeen remppa maksaakin kun lohkotasoon tarvitaan kaikki uudet helicoilit...tarkoittaa käytännössä uutta vaihtomoottoria.

          Toki olen nähnyt tapauksia että lamellilaokalla on vain pyyhkäisty lohkotaso pultinreikien ympäriltä tasaan ja koko paska koottu uudelleen pienemmillä momenteilla.
          Yleensä ko.patenttikorjaus kestää sen vuoden tai pari, mutta kyllähän uusi remontti on 100% varmuudella tiedossa jossain kohtaa vaikka mitään muuta varsinaista keittämiseen johtavaa lämpöshokkia kans/lohko ei saisikaan.

          Eli, oma ”patentti” tähän avaamiseen maksimaalisen pienin vaurioin menee niin että aloitetaan kylmällä koneella(mitä kylmempi sen parempi).
          Hitsipillillä nopeasti lämpöä suoraan pultinkantaan niin että öljy päältä selvästi alkaa palamaan pois.
          Mutteripyssyllä ”pärryytystä” jonkin aikaan ensin kiinnipäin ja sen jälkeen aukipäin (kuitenkin sellaisella voimalla että pultti ei vielä aukea.
          Sen jälkeen pitkällä varrella vääntäen varovasti aukipäin niin kauan kunnes kierre naksahtaa auki. Jos joku hirtää muita enemmän kiinni voi koittaa nykäistä hieman kiinni/auki...kiinni/auki jne.
          Kun pultti selvästi lähtee alapäästä liikkeelleh omma tässä kohtaa sen pultin osalta seis ja työn alle seuraava jne. kunnes kaikki pultit on saatu irroitettua kierteessään.
          Sen jälkeen ristiin avaten kaikki läpi pariin kertaan max.1/4 kierros auki kerrallaan jne,jne.
          Mikäli selvästi tuntee että avausvastus kasvaa, 1/4-kierros välillä kiinnipäin ja vasta sen jälkeen taas auki.

          ”Ammattimiehethän” ei ko.kansia avaa näin, vaan homma hoituu paljon nopeammin...koska artisti maksaa seuraukset.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            Joo, eli kun nuo lohkon kierteet ovat ”hitsanneet” kansipultteihin oikein huolella kiinni ja avaus tehdään vain ”avaamalla”, ne tulee pultin mukana lähes kokonaan lohkosta ylös+ repii kierteet totaalisesti hajalle.
            Sen jälkeen remppa maksaakin kun lohkotasoon tarvitaan kaikki uudet helicoilit...tarkoittaa käytännössä uutta vaihtomoottoria.
            No M52:n pultithan ovat grafiittipinnoitteisia ja kiinni hitsaantumisen ei pitäisi olla kovinkaan todennäköistä. Mitä nyt tuosta omasta kannen aukaisin niin -99 laitettu kansi 2014 avattuna lähti irti kuin olisi juuri kiinni laitettu.

            Enkä kyllä ymmärrä miten ne kierteet ylös mankeloituisivat vaikka olisivatkin pulttiin jumiintuneet, sen sijaan kierteet nousevat blokin ylikuumentuessa eikä se ole mikään nettifakta vaanon kerrottu tehtaan omassa service manualissa kera blokin kierteiden testaamisohjeen ylikuumenemisen jälkeen.

            Eli mitä tehtaan korjausohje painottaa, kannentiivisteen pettämisen syy on hyvin todennäköisesti blokin korkanneet kierteet ja palaneen kansipahvin vaihto on yhtä tyhjän kanssa ellei varmistuta kannenpulttien kierteiden kunnosta.
            Last edited by naukkis; 11-03-2016, 19:59.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by naukkis View Post
              No M52:n pultithan ovat grafiittipinnoitteisia ja kiinni hitsaantumisen ei pitäisi olla kovinkaan todennäköistä. Mitä nyt tuosta omasta kannen aukaisin niin -99 laitettu kansi 2014 avattuna lähti irti kuin olisi juuri kiinni laitettu.

              Enkä kyllä ymmärrä miten ne kierteet ylös mankeloituisivat vaikka olisivatkin pulttiin jumiintuneet, sen sijaan kierteet nousevat blokin ylikuumentuessa eikä se ole mikään nettifakta vaanon kerrottu tehtaan omassa service manualissa kera blokin kierteiden testaamisohjeen ylikuumenemisen jälkeen.

              Eli mitä tehtaan korjausohje painottaa, kannentiivisteen pettämisen syy on hyvin todennäköisesti blokin korkanneet kierteet ja palaneen kansipahvin vaihto on yhtä tyhjän kanssa ellei varmistuta kannenpulttien kierteiden kunnosta.
              Voin luvata että ajan mittaan ”hitsaantuvat” kiinni, mutta kuten tuossa jo aiemmin totesinkin niin aikoinaan muutaman vuoden vanhoinahan näistä pultit aika nätisti lähtikin irti.

              Ne kierteet ei kyllä nouse juuri millään ylös pelkän kuumenemisen vuoksi ja nimenomaan tästä kertoo se että näistä ei sitä pahvia saa palamaan oikein millään, edes yrittämällä.
              Se taas kertoo kierteiden vaurioitumisesta avattaessa että nämä kertaalleen avatut pääsääntöisesti avataan uudelleen muutaman vuoden kulutta ja sitten on jo pakko laittaa helicoileja.
              Ne mistä kansi on edelleen +15-vuotisessa orggisasennuksessa, ei kyllä pahvejaan enään polta eikä kierteet siis nouse ylös/vaurioidu itsekseen vaikka välissä olisi monta vesipumpun pamahtamista, jumittavaa korkkia, haljennutta termarikoppaa, haljennutta paisarikoppaa ja jumittunutta termaria...+epäonnistuneita ilmauksia.

              Comment

              • egumies
                Newbiemmer
                • Jun 2007
                • 17
                • Kankaanpää

                #52
                Oma case on nyt siis saatu loppuunkäsiteltyä

                Siitä voi silti korjaamolle antaa propsit että myönsivät heti virheensä ja suostuivat ehdottamaani reklmaatioon. Nyt homma on paketissa ja rahat tilillä. Kannattaa siis olla tarkkana jatkossa korjaamoiden lausuntojen kanssa.

                Vielä kerran kiitos kaikille apua antaneille.

                Comment

                • 523i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2009
                  • 319
                  • Iisalmi

                  #53
                  voi poistaa

                  Comment

                  • 523i
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 319
                    • Iisalmi

                    #54
                    Onko mitään järkeä ostaa 2000e kunnostettua moottoria kun esim 523:a saa jo reilulla 1000€ koko auton, mistä voit ottaa laturit yms talteen?

                    ps. Quote ja edit ei toimi.

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      #55
                      Originally posted by 523i View Post
                      Onko mitään järkeä ostaa 2000e kunnostettua moottoria kun esim 523:a saa jo reilulla 1000€ koko auton, mistä voit ottaa laturit yms talteen?

                      ps. Quote ja edit ei toimi.
                      En kyllä itse ostaisi noin arvokasta moottoria jos auto ei olisi ihan erikoisen priima.

                      Comment

                      • ts18056
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2010
                        • 276
                        • Joroinen

                        #56
                        Originally posted by 523i View Post
                        ps. Quote ja edit ei toimi.
                        Jeps, itse ihmetellyt samaa, lakkasi pelaamasta viimisen Firefoxin päivityksessä. Mutta kuten näkyy, Chromiumilla toimii. Eli vikaa selaimessa?
                        E39 525i -01
                        ex 750iL -96

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #57
                          Originally posted by ts18056 View Post
                          Jeps, itse ihmetellyt samaa, lakkasi pelaamasta viimisen Firefoxin päivityksessä. Mutta kuten näkyy, Chromiumilla toimii. Eli vikaa selaimessa?
                          Ei ole ongelma selaimessa. Ongelmat alkoivat, kun BCTF siirrettiin uudelle palvelimelimelle. Ei toimi myöskään IE:ssä. Firefoxillakin toimii, kun ottaa WYSIWYGeditorin pois käytöstä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • ts18056
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 276
                            • Joroinen

                            #58
                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Ei ole ongelma selaimessa. Ongelmat alkoivat, kun BCTF siirrettiin uudelle palvelimelimelle. Ei toimi myöskään IE:ssä. Firefoxillakin toimii, kun ottaa WYSIWYGeditorin pois käytöstä.
                            Ookki. Yhdistin tuon sitten virheellisesti selaimen päivittymiseen.
                            E39 525i -01
                            ex 750iL -96

                            Comment

                            • Pulliaine_
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2016
                              • 100
                              • varkaus

                              #59
                              Onkos porukalla tietoo että onko 528 -96 bemarissa pientä kansivikaa?
                              Kansiremontti tehty 5tkm sitten entisen omistajan toimesta luultavasti auton keltettyä tai kannen hajottua. Paisuntasäiliön korkin kun avaa niin hörppää jostai ilmaa ja sit joutuu ilmaamaan. Sama toistuu aina kun avaa korkin. Ja ssitten autosta häviää jäähytys nestettä pikku hiljaa parissa viikossa vaikka ei oo vuotoja. Mitä mieltä onko kansivikaa? Kiitos jo etukäteen vastauksista

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #60
                                Originally posted by Pulliaine_ View Post
                                Onkos porukalla tietoo että onko 528 -96 bemarissa pientä kansivikaa?
                                Kansiremontti tehty 5tkm sitten entisen omistajan toimesta luultavasti auton keltettyä tai kannen hajottua. Paisuntasäiliön korkin kun avaa niin hörppää jostai ilmaa ja sit joutuu ilmaamaan. Sama toistuu aina kun avaa korkin. Ja ssitten autosta häviää jäähytys nestettä pikku hiljaa parissa viikossa vaikka ei oo vuotoja. Mitä mieltä onko kansivikaa? Kiitos jo etukäteen vastauksista
                                Kyllähän siinä voi kansivikaa olla, kun joku on sen kannen jo irroittanut. Riippuu täysin tekijästä onnistuuko se kansiremppa vai ei. Vie auto pajalle, jossa on pakokaasunmittaus laitteet. Siellä käsket mittamaan onko paisarissa pakokaasua. Mikäli on, niin autossa on kansivika. Netin välityksellä on kenenkään mahdotonta mennä sanomaan varmasti mitään.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎