Originally posted by Purni
View Post
Eli joka kerran kun kansi avataan, se pitää tehdä TODELLA pienin portain ristiin avaamalla. Lisäksi jopa niin että ensin vedetään yksi naksu kieämmälle ja vasta sitten aukipäin ja tämän kanattattaa toistaa pari kertaa avauksen edistyessä(”ammattimiehet” perushuolloissa EI teen näin, vaan kannet avataan ”kertarysäyksellä”).
Lisäksi ongelma on se näissä pitkissä kutoskansissa että yhden pultin avaaminen lisää viereisen jännitystä ja näin muutenkin jo hitsaantunut kierre joutuu tosi koville avattaessa.
Ongelma on siis se että kansipulttien kierteet aikain saatossa ”hitsaantuvat” lohkon kierteisiin ja avattaessa kansipultin kierre puree lohkon kiereeseen kiinni ja näin lohkon kierre nousee/”manklaatuu" pultin mukana ylös.
Joka tapauksessa lohkon kierteen pinta ”kuluu”/repeilee niin että siihen tulee mikroskooppista säröä ja tätä kautta kierteestä tulee hauras (+samalla kierteen harja ohenee+madaltuu).
Se taas tarkoittaa sitä että se ei kanna enään vetokuormaa tarpeeksi ja kun takana on riittävä määrä kierrettä rasittavia kylmä+lämpösyklejä moottorin lämmetessä ja kylmetessä, kansi löstyy ja uusi oikea pahvivika on todellisuutta.
Olen vierestä seurannut ja nähnyt kuinka mm.maahantuojan huollossa ”ammattimiesten” toimesta tällainen kansi on avattu ihan etupään pulteista kerralla kokonaan avaten.
On 100% varmaa että lohko on takapään kierteiden osalta ”vainaa” ja muutaman vuoden kuluttua pahvi vuotaa koneen takapäästä jopa ulospäin.
Nämä kun avattiin muutaman vuoden ikäisinä aikoinaan, pultit vielä lähti auki suhteellisen kivuttomasti, mutta nyt kun ne avaat +15-vuotta vanhasta koneesta, lähtee kierteistä joka tapauksessa ainakin pinta mukana, mutta tosi tarkasti, edes/takaisin ja pikku hiljaa ristiin avaten sen saa kyllä ainakin kohtuullisen hyvin onnistumaan.
Oli miten oli, kertaalleen avattu ei ole enään ”uuden väärrtti”, paitsi oikeasti hyvin tehtynä uusilla helicoil kierteillä(tosin näissäkin voi olla pidemmässä käytössä joitain ongelmia).
Tämä on se syy miksi näissä ongelmissa kannattaa rima kannen avaamiselle nostaa todella korkealle ja todellakin käydä äärimmäisen huolellisesti läpi ihan jokainen muu mahdollinen vika läpi ilman spekulointeja ennen kuin kansi avataan.
Tällöinkin pitää olla aivan varmat kansivian merkit olemassa, eli vedet/öljyt sekaisin, vuoto ulospäin, vuoto sylinteriin, valkoinen savu ja kaikki nämä yhdistettynä jäähdytysjärjestemästä mitattuihin reiluihin pakokaasuihin.
Lisäksi...kanttaa AINA ottaa asiaan vähintään toinen mielipide, eikä uskoa sitä ensimmäistä korjaamoa/”asiantuntijaa”, koska he kyllä kansivian löytävät todella helposti...siitä he saavat tilinsä.
Syylärin korkin vaihto ja veden lisäämisellä kun ei ole niin työllistävä vaikutus kuin kansiremontilla, varsinkaan silloin kun artisti maksaa.
.
Comment