memebuy23buy

Kannattaako -98 528i kansivikaa enää korjata?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by Havis View Post
    Kyllä. Paitsi että kaikkein yleisin syy lämpöjen nousuun ei suinkaan taida kaikkitietävän väittämästä huolimatta olla vesipumppu ja sen ns. "korkkaaminen", vaan hitaan nestevuodon aiheuttama nestevajaus. Jolloin korjaus ei aina välttämättä olekaan vesipumpun uusiminen vaan vuotojen paikannus ja korjaus.

    Tietenkin aina kannattaa tutkia ennenkuin alkaa hutkia Mutta tämähän ei koske tietenkään kristallipallon omistavaa ylijumalaa joka jo sadan kilometrin päästä tietää ongelman syyn
    Sinähän se kristallipallon tässä omistat...?

    Eiköhän näissä vianetsimisissä lähdetä liikkeelle todennäköisimmistä ja halvimmista vikakohteista.
    Jos kutoskoneinen bemari äkisti keittääilmoittamatta alentuneesta jäähdytysnesteen tasosta), siihen ei todellakaan tarvita ”kristallipalloa” jotta voimme melko suurella todennäköisyydellä vesipumpun korkanneen.

    Se että sinua nyt kiukuttaa joka käänteessä kuin pikkutyttöä, kun tässä yritetään aidosti autttaa kysyjää, antaa keskustelulle aika vähän.

    Comment

    • Hhenkkka
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 46
      • Espoo

      #32
      Vielä tosta yleiskorjaamojen "kansipahvi varmaan mennyt" -diagnoosista.

      Itellä reilun vuoden ollut 528i M52 :lla ja viime talvena sekä syksyllä vettä hupeni säiliöstä. Vuosi sitten yleiskorjaamolla valittelin kun vettä hupenee ja he otti paineistukseen ja tutkintaan, mitään ei löytynyt. Totesivat vain tiskillä, että voi olla kannentiiviste.
      Syksyllä keskellä ruuhkaa pamahti yksi vesiletku kokonaa riekaleiksi, lämmöt oli jonkun aikaa punasella kun ei saanut autoa tien sivuun. --> auto yleiskorjaamolle, missä aikaisemmin käyttänyt. Siellä vaihdettiin letkun lisäksi samalla tihkuva syyläri. Tämän jälkeen edelleen vettä katosi, taas sain kuulla kannentiivisteestä.
      Tässä kohtaa meni hermo ja aloin itse tutkimaan vuotoa, lopputuloksena vaihdoin selvästi vuotavan vesipumpun, termarin ja sen kotelon alumiinisena sekä ylä ja alavesiletkut(alavesiletku vuoti termarin liitoksesta ja ylävesiletku turposi kuin olis ollut tennispallo sisällä). Nyt rempan jälkeen ajettu reilu 300km ja hiljalleen on alkanut nyt vajumaan taas -->haen vielä uuden korkin ja sormet ristissä toivon että loppusilaus on siitä kiinni(ajon jälkee korkki suhisee eli päästää paineita ulos).

      Kyseiseltä korjaamolta olen kuullut nyt ainakin 4 kertaa "todennäköisen syyn" olevan kannentiiviste, vaikka jo tuo itse tekemä remontointi osoitti että kyllä ne suurimmat vuotokohdat oli aivan jossain muualla.
      Opetus: Jos kysyt asiaa korjaamolta, varmistu että ne tietää oikeasti autosi tekniikasta pintaa syvemmälle. Tai ota itse selvää netistä(tälläkin foorumilla asian tiimoilta todella paljon hyödyllistä tietoa) ja ryhdy hommiin, pieni puuhastelu virkistää
      Saattoi mennä vähän offtopiciksi, mutta pääsimpähän purkamaan paineita.

      Comment

      • BMWE39
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 134

        #33
        Originally posted by Hhenkkka View Post
        ylävesiletku turposi kuin olis ollut tennispallo sisällä...
        ajon jälkee korkki suhisee eli päästää paineita ulos...
        Heh; kylläpä nuo oireet viittaavat siihen suuntaan, että jostain jäähdytysjärjestelmään tulee ylimääräistä painetta ja mistäs sitä muualta tulisi, kuin vuotavasta kannen tiivisteestä.

        Ja kasvanut paine aiheuttaa myös syylareiden ja letkuliitosten tihkumista.

        Ja ihan vakavissaan; jos ne lämmöt nousevat, niin auto parkkiin ASAP, vaikka netissä kuinka julistettaisiin niiden kestävän mitä vain. Nimimerkillä aikasta pitkään Bemareiden kanssa pelannut ja kansiakin korjauttanut.

        Comment

        • Hhenkkka
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 46
          • Espoo

          #34
          Originally posted by BMWE39 View Post
          Heh; kylläpä nuo oireet viittaavat siihen suuntaan, että jostain jäähdytysjärjestelmään tulee ylimääräistä painetta ja mistäs sitä muualta tulisi, kuin vuotavasta kannen tiivisteestä.

          Ja kasvanut paine aiheuttaa myös syylareiden ja letkuliitosten tihkumista.

          Ja ihan vakavissaan; jos ne lämmöt nousevat, niin auto parkkiin ASAP, vaikka netissä kuinka julistettaisiin niiden kestävän mitä vain. Nimimerkillä aikasta pitkään Bemareiden kanssa pelannut ja kansiakin korjauttanut.
          Tarkennusta vielä omaan stooriin sen verran, että alavesiletku tihkui korkanneen klemmarin takia, ylävesiletkun paisumisen uskon johtuneen pettäneistä kankaista letkun sisältä tarkasteltuani lähemmni sitä.

          Hyviä pointteja kyllä mutta itse haluan elää ainakin vielä toivossa jostain muusta kuin kansipahvista, ei ainakaan v*tuta niin paljoa.

          Comment

          • grab_
            BTCF Member
            • Aug 2009
            • 2839
            • Uusimaa

            #35
            Originally posted by Hhenkkka View Post
            Vielä tosta yleiskorjaamojen "kansipahvi varmaan mennyt" -diagnoosista.

            Itellä reilun vuoden ollut 528i M52 :lla ja viime talvena sekä syksyllä vettä hupeni säiliöstä. Vuosi sitten yleiskorjaamolla valittelin kun vettä hupenee ja he otti paineistukseen ja tutkintaan, mitään ei löytynyt. Totesivat vain tiskillä, että voi olla kannentiiviste.
            Syksyllä keskellä ruuhkaa pamahti yksi vesiletku kokonaa riekaleiksi, lämmöt oli jonkun aikaa punasella kun ei saanut autoa tien sivuun. --> auto yleiskorjaamolle, missä aikaisemmin käyttänyt. Siellä vaihdettiin letkun lisäksi samalla tihkuva syyläri. Tämän jälkeen edelleen vettä katosi, taas sain kuulla kannentiivisteestä.
            Tässä kohtaa meni hermo ja aloin itse tutkimaan vuotoa, lopputuloksena vaihdoin selvästi vuotavan vesipumpun, termarin ja sen kotelon alumiinisena sekä ylä ja alavesiletkut(alavesiletku vuoti termarin liitoksesta ja ylävesiletku turposi kuin olis ollut tennispallo sisällä). Nyt rempan jälkeen ajettu reilu 300km ja hiljalleen on alkanut nyt vajumaan taas -->haen vielä uuden korkin ja sormet ristissä toivon että loppusilaus on siitä kiinni(ajon jälkee korkki suhisee eli päästää paineita ulos).

            Kyseiseltä korjaamolta olen kuullut nyt ainakin 4 kertaa "todennäköisen syyn" olevan kannentiiviste, vaikka jo tuo itse tekemä remontointi osoitti että kyllä ne suurimmat vuotokohdat oli aivan jossain muualla.
            Opetus: Jos kysyt asiaa korjaamolta, varmistu että ne tietää oikeasti autosi tekniikasta pintaa syvemmälle. Tai ota itse selvää netistä(tälläkin foorumilla asian tiimoilta todella paljon hyödyllistä tietoa) ja ryhdy hommiin, pieni puuhastelu virkistää
            Saattoi mennä vähän offtopiciksi, mutta pääsimpähän purkamaan paineita.

            ja tuo "viallinen" korkki on voinut kerätä sitä painetta kun ei ole sitä päästänyt pois..näissähän on 2bar ja 1,4bar korkkeja..ja nytten sitten voi olla että ei enää pidä ollenkaan paineita ja siitä tuo "sihinä" ja sitäkautta sitä vettä kadottaa hiljalleen
            Ei mitään kerrottavaa

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #36
              M52 ja N52 moottoreilla ei paljon yhteistä ole, mutta E60 kadotti nestettä ja satunnaisesti tuli munuaisten kautta vesihöyryä. Sitä tutkittiin moneen otteeseen mutta mitään vuotoa ei löytynyt edes painetestillä. Lopulta selvyys tuli, kun vuoto yltyi tarpeeksi kovaksi: Paisuntasäiliössä oli mikroskooppinen halkeama joka suihkutti kuumana hienoa vesisumua suoraan pakosarjan päälle. Vuotoa ei tapahtunut kylmänä, vain kuumana, ja koska suihku osui suoraan kuumaan pakosarjaan, siitä ei jäänyt jälkiäkään. Selvisi tosiaan vasta kun halkeama laajeni ja suihku tuli esiin painetestissäkin.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by BMWE39 View Post
                Heh; kylläpä nuo oireet viittaavat siihen suuntaan, että jostain jäähdytysjärjestelmään tulee ylimääräistä painetta ja mistäs sitä muualta tulisi, kuin vuotavasta kannen tiivisteestä.
                Heh...en kyllä ymmärrä mitä huvittavaa siinä olisi, vaikka vikaa pahvissa olisikin?

                No, sitä tulee kiertoon pääsevästä ilmasta ja/tai kierrossa jo olevasta ilmasta jota ei ole saatu poistettua mm.vikaantuneen sisäkierron venttiilien/moottorin vuoksi. Tämä ilma päätyy kannen takaosaan ilmataskuksi joka sitten keittää ja tuuppaa jatkuvasti vedet edellään laajetessaan ulos.

                Originally posted by BMWE39 View Post
                Ja kasvanut paine aiheuttaa myös syylareiden ja letkuliitosten tihkumista.
                Väärin. Syylärin korkin pitää päästää ylimääräinen paine kierrosta paljon aiemmin kuin että liitokset alkavat tihkumaan.
                Jos ne liitokset tihkuu, se on itse syy, ei seuraus (eli korkkivika tai viallinen liitos, ei kansivika).

                Originally posted by BMWE39 View Post
                Ja ihan vakavissaan; jos ne lämmöt nousevat, niin auto parkkiin ASAP, vaikka netissä kuinka julistettaisiin niiden kestävän mitä vain. Nimimerkillä aikasta pitkään Bemareiden kanssa pelannut ja kansiakin korjauttanut.
                Ei kai siitä olekkaan mitään epäselvää etteikö lämmönnousujen syytä etsitä ajamisen sijaan, mutta pointti tässä on se että kynnys kansiremonttiin ryhtymiselle PITÄÄ olla todella korkealla.
                Niitä mahdollisia veden katoamisen ja keittämisen syitä on lukuisia muitakin ja koska ne ovat todella paljon todennäköisempiä näissä koneissa kuin pahvivika, kannattaa ne käydä huolella läpi ennen kannen irroitusta.
                Näin siis varsinkin silloin jos kantta ei ole vielä koskaan avattu (vain muutama prosentti näistä ongelmista johtuu oikeasti tällöin kansipahvista).
                Jos kansi on jo aiemmin avattu, pahvivaurion todennäköisyys kasvaa aivan toisiin sfääreihin, eli lähemmäs fifti/sixti.

                Jos kuitenkin öljyt ja vedet eivät mene sekaisin, mitään ei vuoda kannen välistä ulos ja kierrosta ei saada mitattua jäännöspakkaasuja, kansivauriota ei ole olemassakaan....ei vaikka se korjaamon ”asiantuntijasetä” kuinka tarjoaisi pahviremonttia.
                Sen ekan remontin jälkeenhän niitä saakin aika säännöllisin väliajoin pahimmassa tapauksessa tehdäkkin, mutta jos kansi on neitseellinen, pitää rima kannen avaukseen nostaa lähes pilviin.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10114
                  • KVLA

                  #38
                  Originally posted by BMWE39 View Post
                  Heh; kylläpä nuo oireet viittaavat siihen suuntaan, että jostain jäähdytysjärjestelmään tulee ylimääräistä painetta ja mistäs sitä muualta tulisi, kuin vuotavasta kannen tiivisteestä.

                  Ja kasvanut paine aiheuttaa myös syylareiden ja letkuliitosten tihkumista.

                  Ja ihan vakavissaan; jos ne lämmöt nousevat, niin auto parkkiin ASAP, vaikka netissä kuinka julistettaisiin niiden kestävän mitä vain. Nimimerkillä aikasta pitkään Bemareiden kanssa pelannut ja kansiakin korjauttanut.
                  Pitkään näitä vanhoja romuja korjanneena sitten tiedät varmasti myös mitä esim. vanha ja viallinen paisarin korkki voi järjestelmän paineille aiheuttaa?
                  Last edited by Heguli 31; 10-03-2016, 18:00.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Pitkään näitä vanhoja romuja korjanneena sitten tiedät varmasti myös mitä esim. vanha ja viallinen paisarin korkki voi järjestelmän paineille aiheuttaa?

                    Näin.
                    Väitän myös että tässä maassa näihin ovat ”ammattimiehet" tehneet satoja kansiremppoja pelkän viallisen paisarin korkin vuoksi.

                    Comment

                    • Hhenkkka
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 46
                      • Espoo

                      #40
                      Päivitystä omaan vedellä läträilyyn:
                      Ilmasin pullotekniikalla toista tuntia ja vaihdoin uuden korkin. Testiajossa moottori kunnolla lämpimäksi, eikä ainakaan tämän ajon jälkeen kuulunut enää mitään korkin juuresta. Että se siitä ylimääräistä painetta tuottavasta vuotavasta kannentiivisteestä tällä haavaa. Nyt seurataan taas tilannetta.

                      Edit. Niin ja aikaisemmin korkki suhisi joka ajon jälkeen

                      Comment

                      • Purni
                        BTCF Member
                        • May 2007
                        • 915
                        • Vantaa

                        #41
                        Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs se kansipahvin vaihtaminen suurentaa palamisen riskiä?
                        Kesämiina: E39 M5 S/C
                        Talvimiina: E70 X5 530sd

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #42
                          Originally posted by Purni View Post
                          Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs se kansipahvin vaihtaminen suurentaa palamisen riskiä?
                          Kuten edellä todettu kannen pultteja oikeaoppisestikin irrottaessa riski lohkon kierteiden korkkaamiselle olemassa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • BMWE39
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 134

                            #43
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Heh...en kyllä ymmärrä mitä huvittavaa siinä olisi, vaikka vikaa pahvissa olisikin?
                            Ensisijaisesti se, että oireet täsmäävät todellakin myös palaneeseen kannentiivisteeseen tai peräti pahempaan vikaan, kuten myös "keittämiseen", luonnollisesti.
                            Toissijaisesti hymähtelen tyyllillesi argumentoida ja esiintyä, mutta se ei kuulu aihealueeseen.

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Väärin. Syylärin korkin pitää päästää ylimääräinen paine kierrosta paljon aiemmin kuin että liitokset alkavat tihkumaan.
                            Korkin varomekanismin kyky päästää painetta ei riitä, kun sitä tulee riittävän suurella volymillä, tuloksena revenneitä syylarinpäitä ja letkuja.
                            Ei ole pakko uskoa tuotakaan.

                            Anteeksi sekaantumiseni, olisi pitänyt muistaa jo ammoisilta ajoilta olla kommentoimatta kirjoituksiasi.

                            Comment

                            • egumies
                              Newbiemmer
                              • Jun 2007
                              • 17
                              • Kankaanpää

                              #44
                              Itsellä on nyt takana yli 300 km ajoa ja nesteet pysyy ihan ok tasossa eikä koneessa tunnu olevan normaalia enempää painetta. Päästömittaus paisuntasäiliöstä varmisti että siellä ei ole pakokaasua. Auto meni lisäksi katsastuksesta sukkana läpi ja korjaamon kanssa on neuvottelut hyvityksestä käynnissä.

                              Korjaamolta kuitenkin jo vakuuttivat että eiköhän me tästä sopimukseen päästä.

                              Kiitos kaikille avusta. Remonttinahan tuo vesipumpun ja termostaatin/kotelon vaihto on melko yksinkertainen, mutta pihassa räntäloskan keskellä en moista viitsi tehdä. Itsellä tuo ilmaus hoitui kivasti tuossa talon vieressä olevassa jyrkässä mäessä kun keula on tarpeeksi pystyssä niin ilimääräinen ilma tulee helposti pois.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by BMWE39 View Post
                                Ensisijaisesti se, että oireet täsmäävät todellakin myös palaneeseen kannentiivisteeseen tai peräti pahempaan vikaan, kuten myös "keittämiseen", luonnollisesti.
                                Väärin
                                Oireet nimenomaan ENSISIJAISESTI viittaa ihan muualle kuin kansipahvin palamiseen, eli juuri niihin vikoihin jotka tuossa alla nyt sitten konkretisoituivatkin.

                                Originally posted by BMWE39 View Post
                                Toissijaisesti hymähtelen tyyllillesi argumentoida ja esiintyä, mutta se ei kuulu aihealueeseen.
                                Eli minun ”tyylini argumentoidida” nousi keskustelussa sinun näkökulmasta suuremmaksi asiaksi kuin pyrkiä aidosti auttamaan kysyjää?
                                Ehkä silloin ei tosiaan kannata kirjoittaakkaan mitään jos ei kestä asiansa puhtaasti asialla haastamista ilman että vastaväittäjästä tulee omassa pienessä mielessä ”kakkapää”?

                                Originally posted by BMWE39 View Post
                                Korkin varomekanismin kyky päästää painetta ei riitä, kun sitä tulee riittävän suurella volymillä, tuloksena revenneitä syylarinpäitä ja letkuja.
                                Ei ole pakko uskoa tuotakaan.
                                Höpö höpö...nyt menee jo ihan ufojuttuihin.
                                Korkki toimiessaan päästää kyllä paineet ulos vaikka koko kansipahvi jätettäisiin verstaan pöydälle.
                                Silloin kun se ei toimi, painetta kertyy ja letkuja voi pamahtaa, mutta ei sen vuoksi tarvitse lähteä kansipahvia vaihtamaan, vaan riittää kun vaihtaa vain sen viallisen korkin (joka siis näissä on lähes 100-kertaa todennäköisempää kuin kansivika).

                                Originally posted by BMWE39 View Post
                                Anteeksi sekaantumiseni, olisi pitänyt muistaa jo ammoisilta ajoilta olla kommentoimatta kirjoituksiasi.
                                Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti koska sellaiseksi viestini ei ole tarkoitettu, vaan nimenomaan kysyjälle avuksi. Vain asiat riitelee.
                                Jos näihin ei puutu tarpeeksi ”jyrkästi”, uskotaan helposti mielummin sitä korjaamon ”asiantuntijaa” ja silloin artisti maksaa, ihan turhaan.
                                Eli on täysin turha edes spekuloida kansivialla ja hämmentää soppaa pahimmalla skenaariolla ennen kuin ne kymmenen pienempää, halvempaa ja ennen kaikkea TODENNÄKÖISEMPÄÄ mahdollista vikaa on oikeasti käyty läpi/tsekattu.

                                Näistä koneista kun oikeasti ei juuri millään saa kansipahvia oikeasti kärähtämään ja samalla kun on tiedossa mm.korkki, paisari, sisäkierron venttiili, vesipumppu, termarikotelon, paisarin vuodon, letkuvuoto, termari ja ilmausongelmat, niin on aivan absurdia lähteä edes spekuloimaan pahvivialla ennen kuin kaikki näistä edellisistä on laskettu pois vikalistalta.
                                Se ei tarkoita sitä etteikö pahvivikakin olisi mahdollista, mutta sitä se tarkoittaa että jokin muu vika on huomattavasti TODENNÄKÖISEMPI ja sieltä silloin kannattaa vianetsintä aloittaa. Varsinkin koska kaikkien näiden vikojen läpikäyminen on paljon halvempaa kuin avata kansi ja tsekata se pahvivika.
                                Varsinkin kun sen jälkeen ”ammattimiesten tekemänä”...saadaan seuraava pahvivika oikeasti korjata 1-3-vuoden kuluttua.
                                Last edited by Hemi; 11-03-2016, 13:45.

                                Comment

                                Working...
                                X