Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taka-akselin tukivarret ym.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hietase
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2012
    • 559
    • Espoo

    Taka-akselin tukivarret ym.

    Yritin hakuakin, mutta reilussa tunnissa en viisastunut. Ketjuja on useita ja niissä tuhansia vastauksia...

    Laitoin etupään tukivarret uusiksi ja ennen kesää olisi tarkoitus vaihtaa ainakin taka-apurungon isot puslat. Onko ne pienemmät puslat (2+1 kpl) ollut tapana vaihtaa myös, vai kestävätkö ne paremmin? Nyt esimerkiksi siltojen saumoissa täräyttää takaa ikävän terävästi, eli epäilen alkuperäisten 215 tkm ajettujen isojen puslien olevan kaputt.

    Entäpä tukivarret ja muut kuluvat osat, mitkä tuolta yleensä menee ensimmäisenä vai kannattaako vaihtaa kaikki kerralla uusiin? Tarkoitan niitä mutka-tukivarsia, suoria tukivarsia, palloniveliä ja integral link vai mikä se olikaan ja koiranluut. Nuo saisi Saksasta pakettina alle 600€ (Lemförderiä kaikki).
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Mikäli kyseessä on touring niin kannattaa ehdottomasti vaihtaa ne takakelkan neljä isoa puslaa. Tukivarsien kunto kannattaa tarkistaa. Narinahelat on myös usein vaihdon tarpeessa. Mikäli meinasit noilla 2+1 puslilla perän puslia, niin ne vaihtaisin vain, jos niiden kanssa on ongelmia.

    Toki vaihtamalla kaikki osat kerralla pääsee parhaaseen lopputulokseen. Autolla kun on jo ikää, niin kumipuslat on parhaat päivänsä nähneet.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 559
      • Espoo

      #3
      Taka-apurungossa on kuvaan merkitty puslat 6 ja 9, tarkoitin niitä.

      Mitkä ovat narinahelat? Toisen kuvan osat 4 ja 2?
      Last edited by hietase; 13-02-2018, 20:42.

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 559
        • Espoo

        #4
        En näköjään osaa liittää kahta kuvaa samaan viestiin, eli tässä toinen.

        Auto on touring ja nuo isot puslat vaihdan jos saan jostain työkalun, millä se ihan varmasti onnistuu. Missä se pultti on yläpäästään kiinni, pitääkö yläpuolelta purkaa jotain edestä pois? Olisiko näiden pulttien momentista tietoa?
        Last edited by hietase; 13-02-2018, 20:42.

        Comment

        • juha_s
          Alueaktiivi
          • May 2008
          • 447
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by hietase View Post
          En näköjään osaa liittää kahta kuvaa samaan viestiin, eli tässä toinen.

          Auto on touring ja nuo isot puslat vaihdan jos saan jostain työkalun, millä se ihan varmasti onnistuu. Missä se pultti on yläpäästään kiinni, pitääkö yläpuolelta purkaa jotain edestä pois? Olisiko näiden pulttien momentista tietoa?
          Ei tartte yläpuolelta purkaa mitään pois, vanha lähtee helposti rosvosahalla. Uus alkuperänen menee vähän hankalammin kuin uretaaninen. Narinahela on juurikin tuo osa 2 ja yleensä vaihdettu myös osa 4. Tein itse työkalun narinahelan irroitukseen m16 kierretangosta ja sopivista putken pätkistä ja prikoista, lähti suhteellisen kivuttomasti.
          F11 535d xDrive M-Sport -13

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by hietase View Post
            Taka-apurungossa on kuvaan merkitty puslat 6 ja 9, tarkoitin niitä.

            Mitkä ovat narinahelat? Toisen kuvan osat 4 ja 2?

            Osat 6 ja 9 ovat juuri perän kiinni pitävät puslat seuraavassa kuvassa:



            Narinahelat sitten osat 4 ja 2, kuten juha_s sanoi (siitä toisesta kuvasta). Voivat sitten olla tiukassa. Eli ulosvetäjä on pakko ollaa hommaa varten. Myös ne perän neljä isoa puslaa on paljon helpompi vaihtaa, jos käytössä on ulosvetäjä. Molempien tekoon löytyy tältäkin foorumilta ohjeet.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • hietase
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2012
              • 559
              • Espoo

              #7
              Joo, ei ollut kuvitelmia lähteä kumpaankaan hommaan ilman ulosvetäjiä.

              Löysin ihan asiallisen videon noiden narinahelojen vaihtoon. Samalla näyttää menevän koiranluutkin.


              Onko kenelläkään kokemusta tukivarsien vaihdosta? Jotain erityistä huomioitavaa verrattuna esim. etupään osien vaihtoon?

              Autossa on tehtaan sportmadallus ja tasonsäätö.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by hietase View Post
                Joo, ei ollut kuvitelmia lähteä kumpaankaan hommaan ilman ulosvetäjiä.

                Löysin ihan asiallisen videon noiden narinahelojen vaihtoon. Samalla näyttää menevän koiranluutkin.


                Onko kenelläkään kokemusta tukivarsien vaihdosta? Jotain erityistä huomioitavaa verrattuna esim. etupään osien vaihtoon?

                Autossa on tehtaan sportmadallus ja tasonsäätö.
                Hieman ahdasta on, muuten ei paha homma. Räikkälenkit on näppärät takana tukivarsia vaihdellessa.

                Itse en turhaan alkanut tuota isoa tukivartta irroittamaan, vaan tein Bentleyn julkaisemassa videossa:

                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 559
                  • Espoo

                  #9
                  Löysin juuri tuon saman videon ja totesin saman. Yksi välivaihe vähemmän.
                  Kohtuu helposti lähti pallonivel videossa irti

                  Kiitos vinkeistä. Laitan osat tilaukseen...

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by hietase View Post
                    Löysin juuri tuon saman videon ja totesin saman. Yksi välivaihe vähemmän.
                    Kohtuu helposti lähti pallonivel videossa irti

                    Kiitos vinkeistä. Laitan osat tilaukseen...
                    Kunnon työkaluilla lähtee kuten videossa. Itsellä lähti myös kun käytössä oli ulosvetäjä + tehokas pulttipyssy. Ulosvetäjän tilasin Ebay:stä, mutta en käyttänyt ulosvetäjän omaa kierretankoa, vaan tilalle kävin paikallisesta pulttiliikkeestä pari eripituista 12.9 pulttia. Ei kestänyt pitkään kun pulttipyssy vetäsi pallonivelen ulos.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 559
                      • Espoo

                      #11
                      Yhdessä keskustelussa taidettiin mainita, että tukivarsia vaihtaessa touringiin pitäisi laskea ilmajousi tyhjäksi. En muista oliko kyse siitä bumerangista vai suorasta, mutta mihin tuo ohje perustuu?

                      Jos ilmajousen päästää tyhjäksi, niin täyttyykö se automaattisesti entiseen korkoon kun laittaa letkut kiinni vai vaatiiko jotain koodaustoimenpiteitä?

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        En ole touringiin vaihtanut, mutta veikkaisin, että ilmapussin tyhjentäminen helpottaa hommaa. Kun auton käynnistää seuraavan kerran perä nousee takaisin oikeaan korkeuteen.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • juha_s
                          Alueaktiivi
                          • May 2008
                          • 447
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by hietase View Post
                          Yhdessä keskustelussa taidettiin mainita, että tukivarsia vaihtaessa touringiin pitäisi laskea ilmajousi tyhjäksi. En muista oliko kyse siitä bumerangista vai suorasta, mutta mihin tuo ohje perustuu?

                          Jos ilmajousen päästää tyhjäksi, niin täyttyykö se automaattisesti entiseen korkoon kun laittaa letkut kiinni vai vaatiiko jotain koodaustoimenpiteitä?
                          Narinahelat kun vaihdoin niin tyhjensin pussit, helpottaa takasin kiinnitystä kun ei haraa vastaan. Mutta kyllä tyhjentäisin kun noita tukivarsiakin vaihtaisin.
                          F11 535d xDrive M-Sport -13

                          Comment

                          • Jii_Koo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2013
                            • 785
                            • Jkl

                            #14
                            Tässä pientä pintaremonttia suunnittelen taka-akselin suuntaan ja vertailen vähän osien hintoja yms.
                            Meinasin vaihtaa narinahelat (33326767748 & snap-ringit 33321091687), apurungon isot kannatinkumit (4kpl 33311094036) ja noi "integral linkit" (33326770749).

                            On vaan vähän monenlaista käsitystä siitä, mitä osia kannattaa hankkia. Esim. onko originaali-lemförderi sama asia, kuin tarvike lemföderi? Onko Meyle HD tai Febi-Bilstein varteenotettavia vaihtoehtoja? Originaalit osat ostan, jos ne ovat hintansa arvoisia/ainoa järkevä ratkaisu. Hinnat ovat kuitenkin sellaisia, että ei varsinaisesti "haittaa", vaikka saisi vähän halvemmalla jotkut HYVÄT tarvikkeet. Onko aiheesta näiden osien kohdalla näkemyksiä/kokemuksia?

                            (Ja ei, mitään uretaaneja en pappabemuun laittele.)
                            '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                            Comment

                            • juha_s
                              Alueaktiivi
                              • May 2008
                              • 447
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Originally posted by jaykayarel View Post
                              Tässä pientä pintaremonttia suunnittelen taka-akselin suuntaan ja vertailen vähän osien hintoja yms.
                              Meinasin vaihtaa narinahelat (33326767748 & snap-ringit 33321091687), apurungon isot kannatinkumit (4kpl 33311094036) ja noi "integral linkit" (33326770749).

                              On vaan vähän monenlaista käsitystä siitä, mitä osia kannattaa hankkia. Esim. onko originaali-lemförderi sama asia, kuin tarvike lemföderi? Onko Meyle HD tai Febi-Bilstein varteenotettavia vaihtoehtoja? Originaalit osat ostan, jos ne ovat hintansa arvoisia/ainoa järkevä ratkaisu. Hinnat ovat kuitenkin sellaisia, että ei varsinaisesti "haittaa", vaikka saisi vähän halvemmalla jotkut HYVÄT tarvikkeet. Onko aiheesta näiden osien kohdalla näkemyksiä/kokemuksia?

                              (Ja ei, mitään uretaaneja en pappabemuun laittele.)
                              En osaa sanoa noista merkeistä sen kummemmin, mutta tarkista samalla ne tukivarret. Ne vaihtaa siihen samaan vaivaan aika näppärästi eikä tarvitse niitä jälkeenpäin ainakaan vaihdella. Paitsi jos ne on tiettävästi joskus vaihdettu
                              F11 535d xDrive M-Sport -13

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎