Originally posted by Dimmu!!
View Post
525dA automaattilaatikon toiminnasta kylmänä? (GM-loota), Rengaskoon vaikutus?
Collapse
X
-
Originally posted by Dimmu!! View PostEnnen suomeentuontia 2013-2014 Virossa vaihettu vissiin öljyt, ainakin kuitti (ATM öli) tjsp. lukee kuitissa.
Mietin tässä vain, että onko mitään viisaita ennakkotoimenpiteitä parasta ryhtyä pian tekemään, ettei tuu kovin kallis remontti jos hajottaa jotain enemmän. Eli ei tuo nyt varmaan mikään paha vielä ole, mutta jotenkin uskoisin että laatikko ei täysin loogisesti toimi, vaikka kokemusta ei mulla muunlaisesta käytöksestä ole.
Otan akun yöksi irti...
Eniten tuo luistaminen mietityttää kylmällä, kun lähtee 80km/h tielle. Luistaa sinne 4000rpm tienoille ja jossei kaasua ite hieman höllää, niin saattaa ruveta hieman juilimaan (pieni lukon tai pykältämisen) on/off/on/off nykimis fiilis tuntuu , eli hieman voi joskus tehdä noin........
Liian vähäinen öljy voi periaatteessa aiheuttaa myös kuvaillut oireet, mutta silloin pitäisi tehdä myös sitä että varsinkin kylmänä antaa ”odottaa” vaihteen kytkeytymistä ja ”kolauttaa” sen lopulta yht`äkkiä. Tätä ei ilmeisesti tapahdu?
Viittaisi ehkä enemmänkin väärään öljylaatuun, mutta tämäkään ei ihan 100%:sti kuulosta siltä?
Eli katsotaan nyt se akun irroitus, koska ennen sitä on turha arpoa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos kuitenkaan vikavaloja ei syty tauluun, kyse ei ole mm.liiallisesta luistosta tai väärin kytkemisestä.
Liian vähäinen öljy voi periaatteessa aiheuttaa myös kuvaillut oireet, mutta silloin pitäisi tehdä myös sitä että varsinkin kylmänä antaa ”odottaa” vaihteen kytkeytymistä ja ”kolauttaa” sen lopulta yht`äkkiä. Tätä ei ilmeisesti tapahdu?
Viittaisi ehkä enemmänkin väärään öljylaatuun, mutta tämäkään ei ihan 100%:sti kuulosta siltä?
Eli katsotaan nyt se akun irroitus, koska ennen sitä on turha arpoa.
Yhden ainoan kerran talvella tuli ilmoitustaululle joku trans fail safe teksti, kun käännyin risteyksessä vasemmalle ja joku auto meinasi tulla kylkeen, niin polkaisin lapun lattiaan samalla kun kaarroin tiukasti vasemmalle.
Ja jäi vitonen tai nelonen päälle laatikkoon.
Kauppareissun jälkeen kun auto oli levännyt toimi taas laatikko entiseen malliinsa.
Tuota "luistoa" tapahtuu joskus myös lämpöiselläkin koneella, kun lähtee isolle tielle, niin kierrokset lähtee kolmen tonnin jälkeen nopeampaa vauhtia karkaamaan kohti 4000rpm vitosella.
Tosiaan kylmänä paikaltaan lähtiessä kestää sekunnin D:lle tai R:lle kytkettyä ennenkuin lähtee ryömimään tyhjäkäynnillä. Ja aikalailla kuminauhamaista menoa, että kierrokset ei hirveitä heittele vaihdoissa ja vaihdot on aavistuksen töksähtäviä.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEikö tosiaan ollut minkäänlaista vaikutusta mihinkään suuntaan???
No, jos ei, niin seuraavaksi öljyn määrä tarkastukseen ja mikäli sekin on ok, niin melkein kääntäisin katseeni öljyjen laatuun?
Eli öljyt vaihtoon.
Mutta sen jälkeen samanlainen, meinaa olla jo helvetin vaikea uskaltaa kerätä vauhtia aamuisin, kun pitää kaasusta pikkusen himmailla kesken kiihdytyksen ettei kierrokset karkaa.
Tiistainan käyn tarkistuttamassa öljyn määrän, jos ok niin täytyy miettiä jos vaihtaisi sinne öljytkin. Mitähän öljyjen vaihto kustantaa suurinpiirtein, niissäkin kai aikalailla suurta hintahaarukkaa tarjolla?
Comment
-
-
Originally posted by Dimmu!! View PostNo ei kyllä mielestäni vaikuttanut mitenkään, ehkä ensimmäisellä pienellä ajolla oli vähän erilainen mutta luisti silti.
Mutta sen jälkeen samanlainen, meinaa olla jo helvetin vaikea uskaltaa kerätä vauhtia aamuisin, kun pitää kaasusta pikkusen himmailla kesken kiihdytyksen ettei kierrokset karkaa.
Tiistainan käyn tarkistuttamassa öljyn määrän, jos ok niin täytyy miettiä jos vaihtaisi sinne öljytkin. Mitähän öljyjen vaihto kustantaa suurinpiirtein, niissäkin kai aikalailla suurta hintahaarukkaa tarjolla?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKysymys vain ei voi olla ylimääräisestä luistosta itsessään mikäli ratasvalo ei syty tauluun? Eli laatikko havaitsee pienenkin ylimääräisen/yli ohjearvojen olevan kuiston ja sytyttää välittömästi ratasvalon+lyö nilkutuksen päälle?
Onko ko. autossa edes semmoista, kun on vuosimallia -03 vai onko sama asia, kun ilmoittaa sen safe moden näytössä, jota on tapahtunut kerran joulukuussa?
Eli ilmeisestikkö ei mitään vakavempaa suurta remonttia ole tiedossa jos "oikeaa" luistoa ei tapahdu? Mitenkäs loppusuoralla oleva turbiini oireilee?
Toivottavasti nyt vain pelkistä vääristä tai vähistä öljyistä olisi kiinni.
Pari kertaa tässä kk sisällä auton sisälle tullut ajossa semmoinen imelän öljyn tapainen haju, vähän samanlainen kuin vihreissä työkoneiden hydrauliöljyissä on. Toinen niistä kerroista oli itseasiassa tänään, kun puolilämpöisellä autolla lähdin liikenteeseen, niin aavistuksen nenään tuli hetkeksi aikaa semmoinen hydrauliöljyn tuoksu, jos nyt mitenkään voi tähän edes yhdistää.
Comment
-
-
Originally posted by Dimmu!! View PostNoniin, öljymäärä käyty tarkistamassa. Ei mennyt kuin 2,5 litraa öljyä lisää laatikkoon 😨
Käytös muuttui lämpöisenä ajaessa ainakin parempaan suuntaan ja turbiinikin lukittuu nyt jo reippaassa 80km/h nopeudessa, ennen ollessa 105km/h.
Katsotaan kuinka kylmänä menee huomenissa...
Tosin kannattaa nyt ajaa hetken aikaa ja katsoa mihin suuntaan käytös muuttuu ja muuttuko lopulta?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos alkaa ”nöyrtymään” oikeaan suuntaan, niin käy nollauttamassa laatikon adaptaatiot, koska nyt pidempiaikaisen öljynvähyyden vuoksi se on aika sekaisin.
Tosin kannattaa nyt ajaa hetken aikaa ja katsoa mihin suuntaan käytös muuttuu ja muuttuko lopulta?
Comment
-
-
Originally posted by Dimmu!! View PostNollautuukos tuolla akun irroituksella yön ajaksi vai jääkö jotain rippeitä muistiin jotka täytyy koneella nollata?Nykyinen: BMW 540i E39 '97
Ex: BMW 523i E39 '96, Nissan 200SX S13 '90, Escort 1.6 GT '88, Escort 1.6 CL '87, Escort 1.4 CL '86, Escort 1.3 C '86 jne.
Comment
-
-
Itsekkin pitäisi tarkastaa öljyjen määrä laatikosta. Laatikkoon Vaihdettu huoltokirjan mukaan öljyt jossain 180tkm kohdalla. Nyt autolla rullailtu nyt mukavat 480tkm ja laatikko vaihtaa muuten todella nätisti, mutta kylmänä tahtoo kierrättää kolmen tonnin tuntumaankin ennen kuin leipoo isompaa pesään pienelläkin kaasulla. Myös ruuhkassa jos ajaa todella rauhallista ajoa ja laatikko vaihtaa isompaa alle 1500 kierroksella niin autoa ikään kuin tönästäisiin kevyesti eteen päin :think
Ns. Normaalissa ajossa tai kovemmassa vedossa laatikko toimii todella nätisti. Kysymys kuuluukin että mitä öljyä laatikkoon tarvittaessa lisään? Dextron III VAI IV? Ja ei tietoa minkä merkkistä siellä nyt on, joten voiko eri merkkisiä öljyjä sekoittaa keskenään vai onko enemmän haittaa kuin hyötyä? Auto siis 530d ja gm askilla tottakai
Comment
-
Comment