Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lukko ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pikkumuna
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 14
    • finland

    #16
    Tarvittavat johdot löytyy kuskinpuoleisen oven ikkunansäätömoduulista. Tästä löytyy still-kuvia https://www.youtube.com/watch?v=0zsBc1kXGWY .

    Pääsin tänään tutkimaan autoa vähän enemmän niin ilmeisesti kuskinpuolen ovenkahva on vaihdettu ja koko lukkosysteemi sen mukana. On erivärinen kuin muu auto. Lukon öljyämisellä/rasvaamisella ei ole mitään vaikutusta lukon toimintaan, koska työntämällä avaimen sisään se kääntyy normaalisti lukituksen suuntaan - mutta ei avauksen suuntaan.


    1. Kysymys: Voiko olla että lukko ei siis ole alkuperäinen - tämän takia en voi nykyisellä avaimella avata, mutta voin kuitenkin lukita?

    2. Kysymys: Kuten kuvasta näkyy, tarvitsisi oven kahva maalata BMW:n alkuperäisellä värillä - mistä voisi saada purkin spray maalia tilattua? ( fjordgrau metallic 310)
    1. Ongelma: Auton pääavain alkaa olla todella kulunut, että auton käynnistäminen ja lukon avaaminen tarvitsee mälläilyä ennen kuin se onnistuu. Vara-avaimella kuitenkin ykkösellä onnistuu avaus ja auton käynnistäminen. Pystynkö tilaamalla ebaysta uuden aihion ja kaivertamalla sen suutarilla käyttämään normaalisti? Vai tarvitseeko koodausta tai jotain vastaavaa?
    Attached Files

    Comment

    • juha_s
      Alueaktiivi
      • May 2008
      • 447
      • Lappeenranta

      #17
      Originally posted by pikkumuna View Post
      Tarvittavat johdot löytyy kuskinpuoleisen oven ikkunansäätömoduulista. Tästä löytyy still-kuvia https://www.youtube.com/watch?v=0zsBc1kXGWY .

      Pääsin tänään tutkimaan autoa vähän enemmän niin ilmeisesti kuskinpuolen ovenkahva on vaihdettu ja koko lukkosysteemi sen mukana. On erivärinen kuin muu auto. Lukon öljyämisellä/rasvaamisella ei ole mitään vaikutusta lukon toimintaan, koska työntämällä avaimen sisään se kääntyy normaalisti lukituksen suuntaan - mutta ei avauksen suuntaan.


      1. Kysymys: Voiko olla että lukko ei siis ole alkuperäinen - tämän takia en voi nykyisellä avaimella avata, mutta voin kuitenkin lukita?

      2. Kysymys: Kuten kuvasta näkyy, tarvitsisi oven kahva maalata BMW:n alkuperäisellä värillä - mistä voisi saada purkin spray maalia tilattua? ( fjordgrau metallic 310)
      1. Ongelma: Auton pääavain alkaa olla todella kulunut, että auton käynnistäminen ja lukon avaaminen tarvitsee mälläilyä ennen kuin se onnistuu. Vara-avaimella kuitenkin ykkösellä onnistuu avaus ja auton käynnistäminen. Pystynkö tilaamalla ebaysta uuden aihion ja kaivertamalla sen suutarilla käyttämään normaalisti? Vai tarvitseeko koodausta tai jotain vastaavaa?
      Maalia saat ostettua bmw:n liikkeistä taikka paikoista jotka sävyttävät automaaleja.

      Ja kyllä avaimen teko onnistuu juuri noin, muistaa vaan vanhasta avaimesta ottaa ajonestosirun uuteen avaimeen.
      F11 535d xDrive M-Sport -13

      Comment

      • pikkumuna
        Newbiemmer
        • May 2016
        • 14
        • finland

        #18
        Onko sinulla tietoa missä hintaluokassa purkki spray pulloa maksaa? Ja näitä avaimia e39 on varmaan 3 eri mallia. Täytyykö olla juuri saman mallinen kuin alkuperäinen vai käykö ajonestosirut ristiin? Ovatko siis yleismallisia siruja?
        Last edited by pikkumuna; 10-05-2016, 22:54.

        Comment

        • mikron
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2171
          • Himas

          #19
          Ajonestosiru pitää siitä vanhasta avaimesta ottaa, tai tilata uusi avain tehtaalta Saksasta. Sirut ovat yksilöllisiä, niitä ei muualta saa.

          Itse yrittäisin kärsivällisesti rasvata ja herkistellä lukkoa joka päivä. Yhdestä vanhasta mersusta sain takaluukun lukon lopulta toimimaan, vaikka aluksi ei edes koko avain mennyt reikään...
          F11 530dA xDrive M-sport -13
          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
          Ex: E38 740iA -98
          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
          Ex: E39 523i -96
          Ex: E34 520i -89

          Comment

          • pikkumuna
            Newbiemmer
            • May 2016
            • 14
            • finland

            #20
            Mutta ovatko ajonestosirut fyysiseltä kooltaan samanlaisia eri BMW:n avaimien kesken? Eli vara-avaimesta löytyy samanlainen siru kuin esimerkiksi pääavaimestakin?

            Itse lukosta niin avain menee kyllä helposti sisään ja pystyn kääntämään sitä sinne puolelle miten lukitaan auto. Mutta se ei taas liiku senttiäkään jos yritän vääntää aukaisu puolelle. Auto siis on tullut minulle tälläisenä, joten minulla ei ole varmuutta onko lukko edes alunperin tälle avaimelle tehty ja siksi en tiedä onlo se ees mahdollista saada avattua - lukkoon saa kyllä laitettua. Tähän asti öljyämiset eivät ole tuottaneet minkäänlaista apuja, enkä viitsisi kovin kovasti vääntääkään, koska avaimet ovat tosi hauraan näköisiä.

            Comment

            • jaska120
              Newbiemmer
              • Dec 2014
              • 28
              • Kittilä

              #21
              Itsellä kyseinen ongelma helpottui uudella avaimella - vanha oli niin kulunut että jumitti lukossa. Ajonestosirut on samanlaisia, joten sellaisen voit vaihtaa minkä tyypin avaimesta toiseen.

              Keskuslukkoa ohjaa tosiaan GM eli general module (korimoduuli), joka sijaitsee hanskalokeron alla. Minulla ei myöskään ollut vakiona kaukolukitusta, joten tilasin bmw:ltä uuden avaimen ja ostin foorumilaiselta antennivahvistimen, josta löytyy ohjaus lähtö GM:lle. Tämän jälkeen 20s ohjelmointi ja kaukolukitus toimi.

              Antennivahvistin on helppo kytkeä: virtajohdot takaluukun virtarimoihin ja yksi johto korimoduulille. Oikea liitin ja pinni löytyy tosiaan kytkentäkaaviosta.

              Comment

              • pikkumuna
                Newbiemmer
                • May 2016
                • 14
                • finland

                #22
                Originally posted by jaska120 View Post
                Itsellä kyseinen ongelma helpottui uudella avaimella - vanha oli niin kulunut että jumitti lukossa. Ajonestosirut on samanlaisia, joten sellaisen voit vaihtaa minkä tyypin avaimesta toiseen.

                Keskuslukkoa ohjaa tosiaan GM eli general module (korimoduuli), joka sijaitsee hanskalokeron alla. Minulla ei myöskään ollut vakiona kaukolukitusta, joten tilasin bmw:ltä uuden avaimen ja ostin foorumilaiselta antennivahvistimen, josta löytyy ohjaus lähtö GM:lle. Tämän jälkeen 20s ohjelmointi ja kaukolukitus toimi.

                Antennivahvistin on helppo kytkeä: virtajohdot takaluukun virtarimoihin ja yksi johto korimoduulille. Oikea liitin ja pinni löytyy tosiaan kytkentäkaaviosta.

                Hei kiitos tästä! Kävikö uusi antennivahvistin vanhan tilalle suoraan ja alkuperäiset johdotkin päikseen? Eli radio esimerkiksi jatkoi toimimistaan normaalisti?

                Comment

                • jaska120
                  Newbiemmer
                  • Dec 2014
                  • 28
                  • Kittilä

                  #23
                  Kaikki sopi paikalleen juuri kuin ennenkin ja toimii samalla tavalla. Erona tietysti kaukolukitus mallissa on yksi liitinpaikka enemmän, josta pitää vetää johdot edellisessä viestissä mainitulla tavalla.

                  Comment

                  • pikkumuna
                    Newbiemmer
                    • May 2016
                    • 14
                    • finland

                    #24
                    JES, kiitoksia tästä.

                    Comment

                    • pikkumuna
                      Newbiemmer
                      • May 2016
                      • 14
                      • finland

                      #25
                      Originally posted by jaska120 View Post
                      Kaikki sopi paikalleen juuri kuin ennenkin ja toimii samalla tavalla. Erona tietysti kaukolukitus mallissa on yksi liitinpaikka enemmän, josta pitää vetää johdot edellisessä viestissä mainitulla tavalla.
                      Onko se keskuslukituksen liitin tämä AAM 751 teksti alla oleva liitin? Mistä löytäisin kyseisen liitimen että voisin virittää sen johdon? Vai minkälaisen patentin olet itse keksinyt ?
                      Attached Files

                      Comment

                      • jaska120
                        Newbiemmer
                        • Dec 2014
                        • 28
                        • Kittilä

                        #26
                        Ei ole kuin toi musta liitin "ylhäällä" metalinväristen paikkojen välissä. Itsellä oli avulias vastaanottimen myyjä, joka irroitti liittimen johtoineen valmiiksi. Periaatteessa yrität hommata jostain kyseisen littimen ja siihen kolme sähköjohtoa vain kiinni.

                        Liittimen tyypin näkee kytkentäkaaviosivuilta (en pääse nyt tarkistamaan, koska käytössä mac ilman javaa). Ainakin ebay:stä löytyy kyseisiä liittimiä ja varmaan bemari myy suoraan tiskiltäkin. Helpointa on toki, jos saat jonkun myymään liittimen johtoineen tai ainakin palasen johtoja liittimessä valmiiksi kiinni, niin voit juottaa sitten pidemmät vanhoihin kiinni.

                        Comment

                        • pikkumuna
                          Newbiemmer
                          • May 2016
                          • 14
                          • finland

                          #27
                          Originally posted by jaska120 View Post
                          Ei ole kuin toi musta liitin "ylhäällä" metalinväristen paikkojen välissä. Itsellä oli avulias vastaanottimen myyjä, joka irroitti liittimen johtoineen valmiiksi. Periaatteessa yrität hommata jostain kyseisen littimen ja siihen kolme sähköjohtoa vain kiinni.

                          Liittimen tyypin näkee kytkentäkaaviosivuilta (en pääse nyt tarkistamaan, koska käytössä mac ilman javaa). Ainakin ebay:stä löytyy kyseisiä liittimiä ja varmaan bemari myy suoraan tiskiltäkin. Helpointa on toki, jos saat jonkun myymään liittimen johtoineen tai ainakin palasen johtoja liittimessä valmiiksi kiinni, niin voit juottaa sitten pidemmät vanhoihin kiinni.


                          Mielenkiintoista, koska muistaakseni autossa oli valmiina irtonainen liitin mikä meni juuri tuohon mustaan liittimeen. Se oli toisesta päästä kiinni takaikkunassa. Pitää katsoa vielä huomenna tarkemmin kun en hoksannut sen enempää tutkia. Laitoin thumbnailiin kuitenkin C-pilarin takaa paljastuvasta "antennivahvistimesta" kuvan - jos se edes on se.
                          Attached Files

                          Comment

                          • pikkumuna
                            Newbiemmer
                            • May 2016
                            • 14
                            • finland

                            #28
                            Originally posted by jaska120 View Post
                            Ei ole kuin toi musta liitin "ylhäällä" metalinväristen paikkojen välissä. Itsellä oli avulias vastaanottimen myyjä, joka irroitti liittimen johtoineen valmiiksi. Periaatteessa yrität hommata jostain kyseisen littimen ja siihen kolme sähköjohtoa vain kiinni.

                            Liittimen tyypin näkee kytkentäkaaviosivuilta (en pääse nyt tarkistamaan, koska käytössä mac ilman javaa). Ainakin ebay:stä löytyy kyseisiä liittimiä ja varmaan bemari myy suoraan tiskiltäkin. Helpointa on toki, jos saat jonkun myymään liittimen johtoineen tai ainakin palasen johtoja liittimessä valmiiksi kiinni, niin voit juottaa sitten pidemmät vanhoihin kiinni.

                            Niin mutta se liitin mikä on vahvistimessa kiinni niin siinähän on kolme pinniä eli luultavasti myös 3 johtoa ? Niin mitä sille johdolle siinä matkanvarrella tapahtuu kun eikö sinne korimoduulii lähde vain yksi johto? Tai on vain yksi pinni?

                            Comment

                            • jaska120
                              Newbiemmer
                              • Dec 2014
                              • 28
                              • Kittilä

                              #29
                              Liittimessä on kolme pinniä ja kolme johtoa. Samasta liittimestä saa boksi virtaa johonkin komponenttiin ja siltä myös viedään korimoduulille ohjauskäskyt. Eli kaksi johtoa liittimestä menee takaluukkuun, toinen punaiseen virtarimaan ja toinen maadoitetaan. Yksi johto menee keulaan, hanskalokeron taakse, korimoodulille.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎