e39 Automaatti ilmastointi, ongelma vai ominaisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kimmoko
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 19
    • Kajaani

    e39 Automaatti ilmastointi, ongelma vai ominaisuus

    Jaahas, kun ilmat lämpenee niin saa ensituntumaa jotta toimiiko lokakuussa tuodussa ilmastointi. Tunnostaa jotenkin oudolta, että vaikka kabiini on lämmin ja lähtee liikkeelle niin ei rupea puhaltamaan kylmää tosissaan vaan ainoastaan työntää kylmää heikolla puhallin teholla? Toisaalta jos säätää manuaalisesti puhallusta niin työntää sitten kyllä niin viileetä että...

    Eli kysymys kuuluu, rupeaako muilla automaattisen ilmastointilaitteen omistajilla puhaltamaan kylmää täysillä heti, kun käynnistää ja kabiini on kuuma, kun itsellä tosiaan puhaltaa kylmää, mutta pienellä teholla? Mitähän vikaa voisi olla jos tuo vialle haiskahtaa.

    (Entisessä Volvossa rupesi nimittäin hytti viilenemään todella vauhdikkaasti.
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    No ainakin talvella kone lämpiää sinisen yläreunaan ja sitten vasta tohottaa täysillä lämpöä. Sama oli uudessa Mondeossa eli ensin nesteet ja sitten kabiini.

    Tuota viilennysjuttua ei ole vielä päässyt testaamaan, kun ei oikein ole helteet vielä iskenyt. Vaihdoin juuri ilmastoinnin siilen, koska ilmastointiteho "pumppasi". Tyyppivika ja hoituu tuolla siilen vaihdolla. 92 € hintaa siilellä ja vaihto onnistuu keneltä tahansa.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3120
      • Välisuomi

      #3
      Minulla ainakin -97 vuoden 523:ssa puhallin lähti heti puhaltamaan kovemmalla teholla jos autossa oli kuuma. Tämä siis heti käynnistyksen jälkeen "kylmälläkin" koneella.

      Nykyinen 530d vaikuttaisi toimivan samalla tavalla.

      Tyhmä kysymys, mutta onhan näytössä varmasti "AUTO" teksti, eli onhan se puhallin automaattiasennolla kun kokeilit?
      ---

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by kimmoko
        Eli kysymys kuuluu, rupeaako muilla automaattisen ilmastointilaitteen omistajilla puhaltamaan kylmää täysillä heti, kun käynnistää ja kabiini on kuuma, kun itsellä tosiaan puhaltaa kylmää
        Minulla puhallus on täysillä heti alussa mutta eihän sieltä kylmää heti tule. Sitten kun alkaa tulla kylmää, putoaa tuulettimen kierrokset, joskus jo liiankin aikaisin. Vika voisi olla ilmastoinnin ohjauslaitteessa, tarkista, että sen tuuletin pyörii eikä säätöyksikön etupaneelin vasen ritilä ole pölyä täynnä. Siinä ritilän takana on ohjaamon lämpöanturi, tuuletin imee ilmaa anturille.
        Talvella ilmastointi toimii juuri noin kuin Keimo kertoi.
        E39 528iA

        Comment

        • kimmoko
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 19
          • Kajaani

          #5
          e39 Automaatti ilmastointi, ongelma vai ominaisuus

          Joo, AUTO teksti näkyvissä ja kojetaulun ritilät putsattu tosin muutama kuukausi sitten. Pitänee tänään putsata paineilmalla ja työntää vaikka joku "heinänkorsi" ritilästä jotta näkee pyöriikö pikkutuuletin. Olisikohan tuo sitten vika tuossa "siilissä".

          Edit: No niin nyt se sitten pelaa. Ei ole tainnut vielä olla tarpeeksi kuuma hytti jotta olisi ruvennut täysillä tehoilla höökimään kylmää. Pikkutuuletin tuntui pyörivän, kun tökkäsin ritilään havunneulalla niin piti niin mukavaa ääntä että.. joten se puoli on ainakin kunnossa ja taitaapa olla koko homma tätämyöten selvä.
          Last edited by kimmoko; 27-04-2005, 15:08.

          Comment

          • Dilletuning
            lowrider
            • Jul 2005
            • 1148
            • Nivala

            #6
            Siili" ilmastoinnissa

            Originally posted by Keimo
            No ainakin talvella kone lämpiää sinisen yläreunaan ja sitten vasta tohottaa täysillä lämpöä. Sama oli uudessa Mondeossa eli ensin nesteet ja sitten kabiini.

            Tuota viilennysjuttua ei ole vielä päässyt testaamaan, kun ei oikein ole helteet vielä iskenyt. Vaihdoin juuri ilmastoinnin siilen, koska ilmastointiteho "pumppasi". Tyyppivika ja hoituu tuolla siilen vaihdolla. 92 € hintaa siilellä ja vaihto onnistuu keneltä tahansa.

            Luin tätä topikkia ja jäin miettimään, et mikä ihmeen "siili". Mulla meinaa olla samaa vikaa et kesällä puhaltaa liianki kylmää vaikka koittaa laittaa lämpimämmälle iltoisin automatiikan . Ja taas talvella meinas ruveta jonnin ajan päästä pukkaan kylmää vaikka lämmintä olisi pitäny.. Eli humppausta on mullakin!!! Missä vika??
            ///M3 cab. 3,0 supercharger
            Mercedes Sprinter 2004 316CDI kuorma-auto
            E39 530d M-sport -00 -RIB-
            VW Carawelle 2,5TDI 128kW T5 -07-RIB-
            Dodge Ram 2500 400hv/1300Nm "vetojuhta"-RIB-
            VW Multivan 2,5 TDI T5 -RIB-

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              No siili-ongelmalta tuntuisi vaikuttavan. Siili eli ilmastoinnin pääteaste (final stage unit) maksaa ~~90 euroa ja vaihtoa on käsitelty useasse threadissa eli haku käyttöön.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Eikös tuo kuulosta enemmän ilmastoinnin lämpöanturin sekoilulta tai säätöyksikön sisällä oleva tuuletin on täynnä pölyä/jumissa. Eihän ilmastoinnin etupaneelin ilmaritilän (näytön vasen puoli) edessä ole mitään ja ritilä on auki?
                E39 528iA

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Dilletuning
                  Luin tätä topikkia ja jäin miettimään, et mikä ihmeen "siili". Mulla meinaa olla samaa vikaa et kesällä puhaltaa liianki kylmää vaikka koittaa laittaa lämpimämmälle iltoisin automatiikan . Ja taas talvella meinas ruveta jonnin ajan päästä pukkaan kylmää vaikka lämmintä olisi pitäny.. Eli humppausta on mullakin!!! Missä vika??
                  Missä asennossa keskimmäiset ilmasuuttimet ovat? Eli montako ja minkä väristä palloa on valittuna ja mihin päin ne ritilät on suunnattu?
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Eikös tuo kuulosta enemmän ilmastoinnin lämpöanturin sekoilulta tai säätöyksikön sisällä oleva tuuletin on täynnä pölyä/jumissa. Eihän ilmastoinnin etupaneelin ilmaritilän (näytön vasen puoli) edessä ole mitään ja ritilä on auki?
                    Itselläni teki tuo rikkinäinen siili juuri tuollaista

                    Comment

                    • Nonii
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2005
                      • 209
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by kimmoko
                      Joo, AUTO teksti näkyvissä ja kojetaulun ritilät putsattu tosin muutama kuukausi sitten. Pitänee tänään putsata paineilmalla ja työntää vaikka joku "heinänkorsi" ritilästä jotta näkee pyöriikö pikkutuuletin. Olisikohan tuo sitten vika tuossa "siilissä".

                      Edit: No niin nyt se sitten pelaa. Ei ole tainnut vielä olla tarpeeksi kuuma hytti jotta olisi ruvennut täysillä tehoilla höökimään kylmää. Pikkutuuletin tuntui pyörivän, kun tökkäsin ritilään havunneulalla niin piti niin mukavaa ääntä että.. joten se puoli on ainakin kunnossa ja taitaapa olla koko homma tätämyöten selvä.
                      Moro.
                      Mulla on sama ongelma kuin tuolla alussa mainittiin eli ei ala jäähdyttämään tehokkaasti automaattisesti vaan pitää säätää manuaalisesti. Ritilät on putsattu ja kokeiltu paperin palalla että pyöriikö pieni tuuletin ritilöiden takana = tulos oli ettei se ainakaan minun mielestäni pyöri. Mitäs ***tua nyt. Auttaako siilin vaihto tuohonkin ongelmaan vai pitääkö purkaa koko paska. Ja jos pitää niin kuinka ohjausyksikkö lähtee irti. Saako esimerkiksi sen pelkän ritilän irti ja sieltä sitten värkättyä sitä puhallinta vai pitääkö alkaa laittamaan euroja jonoon.
                      Nykyinen: W204 220 CDI T

                      Ex:

                      Octavia RS
                      E39 523
                      E30 324
                      E30 316

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Nonii
                        Auttaako siilin vaihto tuohonkin ongelmaan vai pitääkö purkaa koko paska. Ja jos pitää niin kuinka ohjausyksikkö lähtee irti. Saako esimerkiksi sen pelkän ritilän irti ja sieltä sitten värkättyä sitä puhallinta vai pitääkö alkaa laittamaan euroja jonoon.
                        Ei siilin pitäisi tuohon tuulettimeen vaikuttaa. Ohjausyksikkö on kiinni sivuissa olevilla metallijousilla, lähtee ihan vetämällä mutta eipä tuosta saa kiinni mistään eikä reunoihin oikein kannata meisseliä työntää joten radion näyttöosa irti ja sitten painat aukon kautta ilmastoinnin säätöyksikön ulos. Kun säätöyksikkö on irti saa sen purettua mutta pitää olla tarkkana mitkä muovitapit siitä avaa sillä osaa ei tarvitse avata. Ohjeita ja kuvia on tuolla: http://k063.ims-firmen.de/ah/bmw-for...55d78073a413c5
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Nonii
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 209
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Ei siilin pitäisi tuohon tuulettimeen vaikuttaa. Ohjausyksikkö on kiinni sivuissa olevilla metallijousilla, lähtee ihan vetämällä mutta eipä tuosta saa kiinni mistään eikä reunoihin oikein kannata meisseliä työntää joten radion näyttöosa irti ja sitten painat aukon kautta ilmastoinnin säätöyksikön ulos. Kun säätöyksikkö on irti saa sen purettua mutta pitää olla tarkkana mitkä muovitapit siitä avaa sillä osaa ei tarvitse avata. Ohjeita ja kuvia on tuolla: http://k063.ims-firmen.de/ah/bmw-for...55d78073a413c5
                          Kiitos vastauksesta, mutta taisin hätiköidä hiukan. Suoritin uuden testauksen ja nyt havaitsin että kyllä siellä imu käy eli tuuletin pyörii ( hyvä testata vanhalla kaupan kuitilla, sopivan kokoinen pala ritilän eteen ja jos pysyy kiinni niin tuuletin pyörii). Eli siis ongelma mulla taitaa olla siinä siilissä, vai mitä sanoo kokeneemmat?
                          Nykyinen: W204 220 CDI T

                          Ex:

                          Octavia RS
                          E39 523
                          E30 324
                          E30 316

                          Comment

                          • takahiki
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 203
                            • home

                            #14
                            Monesti saattaa tuntua että automaattisäädössä on vikaa vaikkei oliskaan,se vaan vaatii sen riittävän lämpötilan kabiiniin että jäähdytysteho pyörii täysillä. Omassanikin mietin monesti että onkohan jotain vialla mutta ilmojen tarpeeksi lämmittyä kaikki olikin kunnossa.
                            Monesti tuntuu että puhallin laskee puhallin tehon liian nopeasti alas mutta kait se anturi on tarkempi kuin ihmisiho..

                            Comment

                            • Nonii
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 209
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by takahiki
                              Monesti saattaa tuntua että automaattisäädössä on vikaa vaikkei oliskaan,se vaan vaatii sen riittävän lämpötilan kabiiniin että jäähdytysteho pyörii täysillä. Omassanikin mietin monesti että onkohan jotain vialla mutta ilmojen tarpeeksi lämmittyä kaikki olikin kunnossa.
                              Monesti tuntuu että puhallin laskee puhallin tehon liian nopeasti alas mutta kait se anturi on tarkempi kuin ihmisiho..
                              Jep,mutta luulen että tässä on nyt jotain muutakin koska se ei nosta tuulettimen nopeutta suuremmaksi (lue=yritä jäähdyttää tehokkaammin), kun autossa on todella kuuma. Muissa automaatti ilmastoinnilla varustetuissa missä olen ollut autoissa tapahtuu kyllä niin.
                              Eli onko muilla ongelma poistunut vaihtamalla siilin. Ei viitsisi ihan turhaan ostella uutta.
                              Nykyinen: W204 220 CDI T

                              Ex:

                              Octavia RS
                              E39 523
                              E30 324
                              E30 316

                              Comment

                              Working...
                              X