Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 yhtäkkinen moottorin lämpötilan nousu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beggy
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 65
    • Säynätsalo

    E39 yhtäkkinen moottorin lämpötilan nousu

    Elikkäs, tänä aamuna ajelin töihin ja n.15km ajettuani nousi lämmöt ykskaks punaselle niin että valo sytty palamaan. Melkein heti sain ajettua auton bussipysäkille ja nestettä valuu pihalle. Kun pääsin avamaan paisari korkkia niin säiliö ei ollut tyhjentynyt kuitenkaan kokonaan. Lisäsin nestettä ja hetken päästä kokeilin ajamista niin sama juttu. Mistähän johtui ? Onko suurtakin / kallista vikaa tiedossa ????
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by beggy View Post
    Elikkäs, tänä aamuna ajelin töihin ja n.15km ajettuani nousi lämmöt ykskaks punaselle niin että valo sytty palamaan. Melkein heti sain ajettua auton bussipysäkille ja nestettä valuu pihalle. Kun pääsin avamaan paisari korkkia niin säiliö ei ollut tyhjentynyt kuitenkaan kokonaan. Lisäsin nestettä ja hetken päästä kokeilin ajamista niin sama juttu. Mistähän johtui ? Onko suurtakin / kallista vikaa tiedossa ????
    Ilmaa järjestelmässä mistä johtuen neste ei kierrä kunnolla.
    Vuotaa siis luultavammin jostain mutta näillä tiedoilla mahdotonta sanoa että mistä.

    Jos vika ei poistu kun nesteet on saatu ojennukseen seuraavaksi syyniin vesipumppu.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10055
      • KVLA

      #3
      Tulee äkkiseltään pari juttua mieleen. Vesipumpun (muoviset?) siivet paskana tai irti. Termari jumissa. Mikä moottori kyseessä ja mistä ne nesteet tuli pihalle?
      Last edited by Heguli 31; 23-05-2016, 18:01.

      Comment

      • beggy
        Bimmer Rookie
        • Oct 2015
        • 65
        • Säynätsalo

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Tulee äkkiseltään pari juttua mieleen. Vesipumpun (muoviset?) siivet paskana tai irti. Termari jumissa. Mikä moottori kyseessä ja mistä ne nesteet tuli pihalle?
        Moottori on M52. Autoon on just vaihdettu vesipumppu+termari + kotelo + jäähdytin korjaamolla eikä mitää diipadaapa kamaa.

        Nesteet tuli paisarin korkin välistä mielestäni kun sen juuri oli märkä. Hokasin tässä että kun jäähdytin vaihdettiin niin ei uusittu korkkia. Valskaisko paineita välistä et lämmöt nousee ?

        Entä voisko olla viskokytkin mennyt. Ei meinaa ole pyörinyt ropellit ?

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10055
          • KVLA

          #5
          Originally posted by beggy View Post
          Moottori on M52. Autoon on just vaihdettu vesipumppu+termari + kotelo + jäähdytin korjaamolla eikä mitää diipadaapa kamaa.
          Tämä olisi ollut kiva tieto jo aloitus postauksessa. Tulikohan se nyt sitten kunnolla ilmattua siellä pajalla?

          Originally posted by beggy View Post
          Nesteet tuli paisarin korkin välistä mielestäni kun sen juuri oli märkä. Hokasin tässä että kun jäähdytin vaihdettiin niin ei uusittu korkkia. Valskaisko paineita välistä et lämmöt nousee ?

          Entä voisko olla viskokytkin mennyt. Ei meinaa ole pyörinyt ropellit ?
          Viallinen korkki voi kyllä falskata paineet pois ja tällöin lämmöt pääsee nousemaan. Tarkoitatko nyt moottorin viskon päässä olevaa mekaanista tuuletinta vai sähköistä ilmastoinnin tuuletinta sieltä etupäästä? Vai eikö pyöri kumpikaan "ropelli"?

          Comment

          • beggy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 65
            • Säynätsalo

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Tämä olisi ollut kiva tieto jo aloitus postauksessa. Tulikohan se nyt sitten kunnolla ilmattua siellä pajalla?

            Sorry kun ei heti kaikkee hoksaa
            Luotin siihen että ilmaus olis tehty kunnolla.

            Viallinen korkki voi kyllä falskata paineet pois ja tällöin lämmöt pääsee nousemaan. Tarkoitatko nyt moottorin viskon päässä olevaa mekaanista tuuletinta vai sähköistä ilmastoinnin tuuletinta sieltä etupäästä? Vai eikö pyöri kumpikaan "ropelli"?
            En nyt ole ihan kartalla näistä mut kysyin korjaajalta ja hän sanoi et se osa ( mikä lienee nimeltään) joka on vesipumpun päässä. Ei toimi sähköllä vaan on nestettä sisällä ja kierteellä kiinni. Tämän pitäisi ottaa flekti mukaan pyörimään. Kylmänäkin kun painaa kaasua niin pitäisi kuulua * humaus * et tietää flektin pyörivän. En ole kyllä Tällaisia ääniä kuullut enkä ole havainnut pyörimistä. Toivottavasti nyt jotain tolkkua Tästä kirjoituksesta saa
            Last edited by beggy; 23-05-2016, 22:42.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10055
              • KVLA

              #7
              Onhan se mahdollista,että visko on tosiaan rikki ja flekti ei pyöri. Ainakaan kunnolla. Ei tuo ensimmäinen risa visko olisi.

              Jos ilmastoinnin sähköflektikään ei toimi kunnolla tai ei ollenkaan,niin kyllähän se voi kone ylikuumentua. Mutta jos sähköflekti toimii oikein,niin koneen ei pitäisi ylikuumeta ollenkaan,vaikka visko ei toimisikaan. Oletan siis että autossasi on ilmastointi ja siten myös sähköflekti siellä keulassa. Mutta kuten tuossa jo mainittiin,niin se visko kannattaa testata mekaanisesti.
              Last edited by Heguli 31; 24-05-2016, 07:57.

              Comment

              • Roito
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2009
                • 3921
                • Tavastila/Kotka

                #8
                Viskokytkin tuo juuri mistä korjaaja puhui, saavuttaessa tietyn lämpötilan, tarraa se kiinni ja flekti lähtee pyörimään kovemmin, tämä flekti eli ropelli pitäisi pyöriä aina koneen käydessä ja kuumalla koneella kovemmin.. pyöriikö tämä ollenkaan?

                Viskon toimintaa voit kokeila niin että kylmänä jos sanomalehdellä pysähtyy mutta kuumana ei, niin visko toimii.

                syylärin edessä, puskurin takana oleva ilmastoinnin sähköflekti pitäisi pyöriä kun ilmastointi on kytkettynä päälle.
                BMW E70 X5 käyttismöhkö
                MB W639 Kummisetä

                Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Vaikka ei flektejä ole ollenkaan ei se auto liikkeellä ollessaan noin pienellä matkalla ala keittämään.

                  Siellä on ilmaa jossain nyt aivan varmasti.

                  Comment

                  • E39Fin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2013
                    • 1761
                    • HKI/Orimattila

                    #10
                    +1
                    Ei keitä tasaisessa liikkeessä tai ylipäätään vauhdissa ollessa vaikkei flekti toimisi ainakaan näillä keleillä. Kaupunkiryömimisessä voi päästä keittämään jos ei tiedä flektin puuttuvan pelistä.
                    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                    E39 523iA Oxfordgreen

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Mahtaako puhaltaa lämmityslaitteesta kunnolla lämmintä?

                      Comment

                      • beggy
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 65
                        • Säynätsalo

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Onhan se mahdollista,että visko on tosiaan rikki ja flekti ei pyöri. Ainakaan kunnolla. Ei tuo ensimmäinen risa visko olisi.

                        Jos ilmastoinnin sähköflektikään ei toimi kunnolla tai ei ollenkaan,niin kyllähän se voi kone ylikuumentua. Mutta jos sähköflekti toimii oikein,niin koneen ei pitäisi ylikuumeta ollenkaan,vaikka visko ei toimisikaan. Oletan siis että autossasi on ilmastointi ja siten myös sähköflekti siellä keulassa. Mutta kuten tuossa jo mainittiin,niin se visko kannattaa testata mekaanisesti.
                        Kyllä molemmat ropellit pyörii. Niin ilmastoinnin kuin moottorinkin. Tänään tuli kunnolla katsottua.

                        Comment

                        • beggy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 65
                          • Säynätsalo

                          #13
                          Originally posted by Roito View Post
                          Viskokytkin tuo juuri mistä korjaaja puhui, saavuttaessa tietyn lämpötilan, tarraa se kiinni ja flekti lähtee pyörimään kovemmin, tämä flekti eli ropelli pitäisi pyöriä aina koneen käydessä ja kuumalla koneella kovemmin.. pyöriikö tämä ollenkaan?

                          Viskon toimintaa voit kokeila niin että kylmänä jos sanomalehdellä pysähtyy mutta kuumana ei, niin visko toimii.

                          syylärin edessä, puskurin takana oleva ilmastoinnin sähköflekti pitäisi pyöriä kun ilmastointi on kytkettynä päälle.
                          Kyllä toimii molemmat ropellit. Pitäisi nyt vaan saada lämmöt kohdilleen kun edelleen käy korkealla. Niinkuin täällä on ilmennyt viesteistä niin ilmaa todennäköisesti on järjestelmässä ja vissiin aika paljon ?

                          Comment

                          • beggy
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2015
                            • 65
                            • Säynätsalo

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Mahtaako puhaltaa lämmityslaitteesta kunnolla lämmintä?
                            Kyllä puhaltaa

                            Comment

                            • beggy
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 65
                              • Säynätsalo

                              #15
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Vaikka ei flektejä ole ollenkaan ei se auto liikkeellä ollessaan noin pienellä matkalla ala keittämään.

                              Siellä on ilmaa jossain nyt aivan varmasti.
                              Ilmeisesti on ja aika paljon kertoi korjaaja kun hänelle soitin ja kysyin mitä asialle voisi tehdä kun lämmöt ei asetu. Tuli muutama kirosana siinä vaiheessa meikäläiseltä
                              Last edited by beggy; 24-05-2016, 23:30. Reason: Kirjoitusvirhe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎