Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 yhtäkkinen moottorin lämpötilan nousu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9997
    • KVLA

    #16
    Toivottavasti uusimanne termostaatti ei ollut valmiiksi viallinen. Eli ei aukea. Onhan näitäkin ollut. Jopa "laatuosissakin".

    Jos lämmityslaitteesta tulee kuumaa myös pidemmälläkin tyhjäkäynnillä,voisi olettaa että ilmaa järjestelmässä ei ole. Ainakaan siinä määrin,että noin nopeasti ylikuumenisi.

    Comment

    • beggy
      Bimmer Rookie
      • Oct 2015
      • 65
      • Säynätsalo

      #17
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Toivottavasti uusimanne termostaatti ei ollut valmiiksi viallinen. Eli ei aukea. Onhan näitäkin ollut. Jopa "laatuosissakin".

      Jos lämmityslaitteesta tulee kuumaa myös pidemmälläkin tyhjäkäynnillä,voisi olettaa että ilmaa järjestelmässä ei ole. Ainakaan siinä määrin,että noin nopeasti ylikuumenisi.
      Kyllä tuota termari asiaakin eilen tuumattiin et olisi jumissa ettei aukea ollenkaan. Täytyy tänään viel testata toi lämmityslaitteen toiminta et tuleeko oikeesti KUUMAA ilmaa.
      Sain eilen ajettua auton kotiin kun pysähdyin kilometrin välein jäädyttämään moottoria. Matkalla avattiin ilmaus ruuveja eikä tullut kuin kuumaa höyryä. Paisarissa ei noussut nestepinta yhtään niinkuin olisi kuvitellut kun kone tarpeeksi lämpiää. Kertooko Tämä jostain? Ilmaa järjestelmässä / termostaatti mahdollisesti viallinen ?

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9997
        • KVLA

        #18
        Originally posted by beggy View Post
        Kyllä tuota termari asiaakin eilen tuumattiin et olisi jumissa ettei aukea ollenkaan. Täytyy tänään viel testata toi lämmityslaitteen toiminta et tuleeko oikeesti KUUMAA ilmaa.
        Sain eilen ajettua auton kotiin kun pysähdyin kilometrin välein jäädyttämään moottoria. Matkalla avattiin ilmaus ruuveja eikä tullut kuin kuumaa höyryä. Paisarissa ei noussut nestepinta yhtään niinkuin olisi kuvitellut kun kone tarpeeksi lämpiää. Kertooko Tämä jostain? Ilmaa järjestelmässä / termostaatti mahdollisesti viallinen ?
        Täytithän järjestelmän ennen liikenteeseen lähtöä?

        Tee kotona nyt ensin kunnon ilmaus autoon ja järjestelmä täyteen. Sitten testaat kiertääkö lämmityslaitteessa joutokäynnillä neste. Ja jos puhaltaa kunnolla kuumaa,niin voisi tosiaan olla termari jumissa.

        Uudet vesipumput kyllä pumppaa,vaikka olisi laadultaan melkein mitä vaan. Ainoastaan niiden kesto7käyttöikä riippuu sitten siitä laadusta. Joten vesipumppu vikaa se tuskin on,vaikka oireet siihenkin täsmäisi.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by beggy View Post
          Kyllä tuota termari asiaakin eilen tuumattiin et olisi jumissa ettei aukea ollenkaan. Täytyy tänään viel testata toi lämmityslaitteen toiminta et tuleeko oikeesti KUUMAA ilmaa.
          Sain eilen ajettua auton kotiin kun pysähdyin kilometrin välein jäädyttämään moottoria. Matkalla avattiin ilmaus ruuveja eikä tullut kuin kuumaa höyryä. Paisarissa ei noussut nestepinta yhtään niinkuin olisi kuvitellut kun kone tarpeeksi lämpiää. Kertooko Tämä jostain? Ilmaa järjestelmässä / termostaatti mahdollisesti viallinen ?
          Neste ei ole lähtenyt paisarista / jäähdyttimestä eteenpäin jos vain höyryä olet saanut ilmausruuveista.

          Viileään koneeseen nesteet sisään jne.

          Comment

          • beggy
            Bimmer Rookie
            • Oct 2015
            • 65
            • Säynätsalo

            #20
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Neste ei ole lähtenyt paisarista / jäähdyttimestä eteenpäin jos vain höyryä olet saanut ilmausruuveista.

            Viileään koneeseen nesteet sisään jne.
            Nyt ei saa nauraa mut pakko kysyy tosta ilmauksesta. Pitääkö auton olla käynnissä vai riittääkö et on virrat päällä ja pelkkä lämmityslaite

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by beggy View Post
              Nyt ei saa nauraa mut pakko kysyy tosta ilmauksesta. Pitääkö auton olla käynnissä vai riittääkö et on virrat päällä ja pelkkä lämmityslaite
              Olikos se nyt niin että tämä sähköinen lisävesipumppu tuli vasta M54-koneisiin (525i ja 530i). Ja kaikki vanhemmat M52:set täytyy ilmata perinteisellä tavalla auto käynnissä.

              Ja M52:sen tapauksessa on tehtävä muutamia temppuja, jotta kone saadaan 100% ilmattua. Tästä löytyy foorumilta juttua kilometritolkulla. Asia, joka 90% tehdään varmuudella väärin jokaisella korjaamolla, jossa ei tiedetä M52:sen hankaluutta tämän ilmaamisen suhteen. Voisi sanoa että M52 on laajemmallakin otannalla eräänlainen erityistapaus tässä suhteessa. Pienellä googlettamisella löytyy asiasta paljon juttua...

              Tärkein juttu on, että keula pitää saada reilusti koholleen ennen ilmaamisen aloittamista. Itse olen käyttänyt 1,5L limupullosta tehtyä suppiloa, jolla nesteen saa valutettua varmasti riittävän korkealta tasolta, jotta jokainen lämmityslaitteen kolonen jää uuden nesteen valutuspinnan alapuolelle.

              Toivottavasti autosi sylinterinkansi säilyi ehjänä... Puutteellisen ilmaamisen tuloksena M52:ssa käy todella helposti niin, että kannen eri päätyihin muodostuu hurja lämpötilaero, joka on omiaan naksauttamaan kannen halki. Näitä tapauksia on varovaisestikin sanottuna paljon... Tästä syystä en koskaan antaisi tehdä kenenkään ulkopuolisen omaan M52 jää/M54-koneisen jäähdytinsysteemin ilmaamista. Ellen 100% varmuudella tietäisi että asentajalla on asianmukainen käsitys tuon konetyypin hankaluudesta.
              Last edited by JKK; 25-05-2016, 16:28.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by JKK View Post
                Olikos se nyt niin että tämä sähköinen lisävesipumppu tuli vasta M54-koneisiin (525i ja 530i). Ja kaikki vanhemmat M52:set täytyy ilmata perinteisellä tavalla auto käynnissä.
                Ei, vaan kaikki samat systeemit kuin M54:ssa tuli jo M52TU:hun, eli 9/98 ja tätä uudemmat.
                Eli nämä uudemmat pitäisi ilmata itse itsensä, mutta vain jos kaikki on kunnossa, myös sisäkierron pumppumoottori ja kaikki venttiilit + tietenkin se lisävesipumppu.
                Tämänkin saa kyllä rikkinäisenäkin ”pullopatentilla” ilmattua.

                Comment

                • egumies
                  Newbiemmer
                  • Jun 2007
                  • 17
                  • Kankaanpää

                  #23
                  Itse ilmasin tuon koneen siten että ajoin auton melko jyrkkään mäkeen ja avasin ilmausruuvin jonka jälkeen aloin kaatamaan nestettä samalla kun auto käydä lotkotteli. Lopuksi kun tuntui että nesteen pinta ei enää laskenut niin ilmausruuvi kiinni sekä paisarin korkki paikoilleen ja kierroksia koneesta ylös kunnes alkoi sisäänkin puhaltaa kuumaa oikein kunnolla. Tovi tuossa ilmauksessa meni mutta kannattaa se tehdä tosiaan huolella. Jos nämäkään toimenpiteet eivät auta niin syyllinen saattaa tosiaan olla uusi viallinen termostaatti.

                  Omasta kokemuksesta voin sanoa että korjaamolla ovat hyvinkin juuri voineet tyriä tuon ilmauksen. Onneksi eivät sentään alkaneet sinulle kansiremonttia ehdottelemaan heti.

                  Comment

                  • Yyz
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 151
                    • Pirkkala

                    #24
                    En ole koskaan ilmannut M52 moottorista bemaria käynnissä, virrat päällä ja lämpötilansäädöt täysillä on ilmaus onnistunut ihan hyvin. Nokan nosto ylös auttaa kyllä.
                    Jos ilmaus ei auta tuohon lämpö ongelmaan niin tarkastakaa vielä termostaatin asento siellä kotelon sisällä, jos termostaatissa on pieni nuoli niin sen täytyy olla ylöspäin, jos nuoli osoittaa vaikka sivulle niin lämpö nousee huomattavasti ja jostain syystä ei asetu vaikka termostaatti aukeaa.

                    Olen itse testannut kyseisen asian

                    Comment

                    • beggy
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2015
                      • 65
                      • Säynätsalo

                      #25
                      Olikos se nyt niin että tämä sähköinen lisävesipumppu tuli vasta M54-koneisiin (525i ja 530i). Ja kaikki vanhemmat M52:set täytyy ilmata perinteisellä tavalla auto käynnissä.

                      Ja M52:sen tapauksessa on tehtävä muutamia temppuja, jotta kone saadaan 100% ilmattua. Tästä löytyy foorumilta juttua kilometritolkulla. Asia, joka 90% tehdään varmuudella väärin jokaisella korjaamolla, jossa ei tiedetä M52:sen hankaluutta tämän ilmaamisen suhteen. Voisi sanoa että M52 on laajemmallakin otannalla eräänlainen erityistapaus tässä suhteessa. Pienellä googlettamisella löytyy asiasta paljon juttua...

                      Tärkein juttu on, että keula pitää saada reilusti koholleen ennen ilmaamisen aloittamista. Itse olen käyttänyt 1,5L limupullosta tehtyä suppiloa, jolla nesteen saa valutettua varmasti riittävän korkealta tasolta, jotta jokainen lämmityslaitteen kolonen jää uuden nesteen valutuspinnan alapuolelle.

                      Toivottavasti autosi sylinterinkansi säilyi ehjänä... Puutteellisen ilmaamisen tuloksena M52:ssa käy todella helposti niin, että kannen eri päätyihin muodostuu hurja lämpötilaero, joka on omiaan naksauttamaan kannen halki. Näitä tapauksia on varovaisestikin sanottuna paljon... Tästä syystä en koskaan antaisi tehdä kenenkään ulkopuolisen omaan M52 jää/M54-koneisen jäähdytinsysteemin ilmaamista. Ellen 100% varmuudella tietäisi että asentajalla on asianmukainen käsitys tuon konetyypin hankaluudesta.[
                      Last edited by beggy; 26-05-2016, 11:17. Reason: väärä kopio

                      Comment

                      • beggy
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2015
                        • 65
                        • Säynätsalo

                        #26
                        Originally posted by Yyz View Post
                        En ole koskaan ilmannut M52 moottorista bemaria käynnissä, virrat päällä ja lämpötilansäädöt täysillä on ilmaus onnistunut ihan hyvin. Nokan nosto ylös auttaa kyllä.
                        Jos ilmaus ei auta tuohon lämpö ongelmaan niin tarkastakaa vielä termostaatin asento siellä kotelon sisällä, jos termostaatissa on pieni nuoli niin sen täytyy olla ylöspäin, jos nuoli osoittaa vaikka sivulle niin lämpö nousee huomattavasti ja jostain syystä ei asetu vaikka termostaatti aukeaa.

                        Olen itse testannut kyseisen asian
                        Kiitos vinkistä !

                        Comment

                        • beggy
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2015
                          • 65
                          • Säynätsalo

                          #27
                          Originally posted by beggy View Post
                          Olikos se nyt niin että tämä sähköinen lisävesipumppu tuli vasta M54-koneisiin (525i ja 530i). Ja kaikki vanhemmat M52:set täytyy ilmata perinteisellä tavalla auto käynnissä.

                          Ja M52:sen tapauksessa on tehtävä muutamia temppuja, jotta kone saadaan 100% ilmattua. Tästä löytyy foorumilta juttua kilometritolkulla. Asia, joka 90% tehdään varmuudella väärin jokaisella korjaamolla, jossa ei tiedetä M52:sen hankaluutta tämän ilmaamisen suhteen. Voisi sanoa että M52 on laajemmallakin otannalla eräänlainen erityistapaus tässä suhteessa. Pienellä googlettamisella löytyy asiasta paljon juttua...

                          Tärkein juttu on, että keula pitää saada reilusti koholleen ennen ilmaamisen aloittamista. Itse olen käyttänyt 1,5L limupullosta tehtyä suppiloa, jolla nesteen saa valutettua varmasti riittävän korkealta tasolta, jotta jokainen lämmityslaitteen kolonen jää uuden nesteen valutuspinnan alapuolelle.

                          Toivottavasti autosi sylinterinkansi säilyi ehjänä... Puutteellisen ilmaamisen tuloksena M52:ssa käy todella helposti niin, että kannen eri päätyihin muodostuu hurja lämpötilaero, joka on omiaan naksauttamaan kannen halki. Näitä tapauksia on varovaisestikin sanottuna paljon... Tästä syystä en koskaan antaisi tehdä kenenkään ulkopuolisen omaan M52 jää/M54-koneisen jäähdytinsysteemin ilmaamista. Ellen 100% varmuudella tietäisi että asentajalla on asianmukainen käsitys tuon konetyypin hankaluudesta.[
                          Sylinterikannen rikkoontuminen tässä hirvittääkin. Ensimmäistä bemaria omistaneena ei ole ehtinyt vielä perehtyä auton sielunelämään niin täytyi luottaa korjaajaan.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by beggy View Post
                            Sylinterikannen rikkoontuminen tässä hirvittääkin. Ensimmäistä bemaria omistaneena ei ole ehtinyt vielä perehtyä auton sielunelämään niin täytyi luottaa korjaajaan.
                            Sen voit unohtaa ihan kokonaan heti alkuunsa.

                            Comment

                            • beggy
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 65
                              • Säynätsalo

                              #29
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Sen voit unohtaa ihan kokonaan heti alkuunsa.

                              Comment

                              • beggy
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2015
                                • 65
                                • Säynätsalo

                                #30
                                hohhoijaa ton auton kanssa
                                Last edited by beggy; 27-05-2016, 15:35. Reason: väärä teksti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎