Originally posted by Driver22
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ja iskaritesti----hylky tuli..
Collapse
X
-
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Touringista osaa sanoa, mutta 2v sitte kun vaihdoin omaan sedaniin uudet Sachs Super Touringit, muuttui auton alustan tuntuma paljon jämäkämmäksi ja kivemmaksi, mutta katsastuksessa iskaritestissä tuli alemmat mittausarvot kuin vanhoilla vuotaneilla alkuperäisillä iskareilla, samoilla 16" talvirenkailla, jotain 40-50 väliltä. Uudet tulokset oli kuitenkin lähes täysin symmetriset ja sitä näissä testeissä järjen mukaan pitäisikin painottaa. Arvojen absoluuttiseen arvoon vaikuttaa kaikki alustasta renkaisiin ja itse testeri myös. Kaveri (mersumies) oli viimeks mukana katsastuksessa ja ihmetteli ääneen, miksi saan uusilla iskareilla niin alhaiset lukemat, että eikö ne pitäis olla lähellä 100 %, mutta eipä ne niin vaan mene. Autosta tulee varmasti vaarallinen ajaa, jos iskunvaimennus on samalla akselilla liian epäsymmetrinen. Vanhat etuiskarit jääty kerran talvella ja oli varsin mielenkiintoinen hetekka ajella ennenku sulivat vähän ja alkoi taas vaimennusta löytyä.
Edit. Jos katsastuksesta ei ole saanut mukaan merkintöjä mitatuista arvoista erikseen molemmille puolille, niin marssisin konttorille takaisin ja vaatisin ne arvot. Eihän tuota nyt voi mitenkään hylätä kertomatta mitä ne arvot oli. Mittaavat vaikka uudestaan ilmaiseksi, jos on epäselvää. Minulla on kaikissa katsastuskuiteissa monen vuoden varrelta aina merkitty iskaritestin arvot jokaiseen neljään kulmaan. Niitä on hyvä seurata ihan muutenkin.Last edited by Bomb5; 05-06-2016, 22:26.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Jani_88 View Postkyllä noilla testeillä oikeasti rikkinäiset iskarit pystyy huomaamaan.
Originally posted by petrolhead View Postmillälailla iskaritesti mittaa tätä toimintaa?
Ihan uudet laadukkaat iskarit saattaa antaa 10% ja vanhat vuotavat lutkut 60%.
Comment
-
-
Tähän vertailun vuoksi; Viikko sitten käytin E61:sen Porttipuiston katsastuksessa. Autossa uudet tuliterät M-Sport-jouset, Konin FSD:t ja H&R:n vakaajapaketti. Renkaina 18" vakiokokoiset uudet Uniroyalit.
Joka nurkasta tuli mittaustulokseksi n.52. Ja auto on kyllä todella jämäkkä ajettava tällä setupilla. Tuntuu että noilla laitten antamilla arvoilla ei ole mitään järjellistä korrelaatiota todelliseen fiilikseen, miltä auto tuntuu.
Jotenkin tuntuu että ainoa asia, joka saattaisi jotenkin korreloida arvojen kanssa on jousen jäykkyys. ts. Mitä "vakiompi" jousi, sitä isommat lukemat tulee. Iskareiden osalta ihan sama mitkä pumput siellä alla ovat, kunhan ovat kunnossa... Joskus muistan saaneeni Audi A4:sen tuoreehkolla vakioalustalla arvoiksi 75 joka nurkasta. Eli numeroarvoista ei pysty vissiin päättelemään yhtään mitään muuta kuin että onko nurkkien välillä eroja.Last edited by JKK; 06-06-2016, 10:44.
Comment
-
-
Originally posted by Jani_88 View PostSama mitä höpötätte, mutta kyllä noilla testeillä oikeasti rikkinäiset iskarit pystyy huomaamaan. Rikkinäiset osathan katsastuksessa pitäisi vaihdattaakin, eikö vain? Se on sitten katsurin ammattimattomuutta, jos ei osaa erottaa ehjää iskaria rikkinäisestä tai tulkita testereitä oikein.
Tässäkin ketjussa mainittu miten käytetty autoja jossa kaikki iskarit paskoja, mutta katsastuksessa ei mainittu mitään. Väitän ettei ole sitten kaikki neljä iskaria aina olleet rikki
Itse olen sitä mieltä, että auto mikä on hyväksytty katsastuksessa ja auto mikä on 'täysin' kunnossa ovat kaksi täysin eri asiaa jossain mielessä. Se katsastettu auto kertoo mun mielestä siitä, että siinä nyt jarruja on jokaisessa pyörässä, ei sellasia väljiä/rikkinäisiä niveliä tai puslia mitkä olisi vaaraksi liikenteessä.
Itse olen käyttänyt useamman auton leimalla, josta on iskarit jo vuotaneet, mutta mitään ei ole kertaakaan sanottu. Vuotavat iskarit on yleensä irroittamisen jälkeen olleet sellaisia, että kun painat ne pohjaan eivät tule enää ylös. Puhun nyt siis kaasuiskareista, joiden kuuluu nousta takaisin ylös.
Samoin kolinoita ei monesti alustasta viitsitä etsiä, vaikka niistä kysyisi. Itse nosturilla etsimällä on sitten saanut leiman jälkeen väljät etsiä..
Katsastuksesta pääsee läpi täysiä pommeja. Manitaan nyt vaikka tämä: http://www.iltalehti.fi/autot/2014051318289940_au.shtml .e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Kyllä minä ainakin itse tiedän paremmin kuin yksikään katsuri että missä kunnossa oma auto on, ei siihen tarvita tuollaisi höpö-höpö testejä. Iskunvaimentimen tarkoitus on pitää liike hallittuna (Eli vaimentaa jouston liikenopeutta molempiin suuntiin), jousi kantaa kuorman. Tästä voi sitten itse päätellä jo ajossa että onko se iskari (ja jouset) kunnossa vai ei jos on yhtään perstuntumaa. Tienkin sitten asia on selvä jos vaikka öljyt on tulleet pihalle.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Tänään katsastin 525xda:n ja iskaritestissä kyselin hieman katsurilta tästä testistä. Tiedustelin hylkäysperusteita, kuulemma vuoto tai ulkoinen näkyvä vaurio, tietyin täyttynein ehdoin myös ko testitulos...erittäin suuri poikkeama akselilla olevien välillä mutta kuulemma vasta kun on esim. 70/20 jne. Esim 65/40 ei ole peruste hylätä koska kyseinen testi on täysin suuntaa antava.
Mainitsi kyseiseen testiin jopa vaikuttavan lämpötilat merkittävästi, onko testauslämpötila +25 vai -25 merkitsee kuulemma paljon noihin lukemiin.
Omassa kotterossa lukemat olivat 230tkm ajetussa etu 67/66 taka 56/54...jännästi huonommat lukemat niin edessä kuin takana pelkääjän puolella jossa minä istuin katsastuksen aikana.
Tämä käyttöauto sai jälleen täysin puhtaat paperit ilman mitään huomautuksia vielä 8 vuotiaana ja alkuperäisillä alustan osilla, huom tähän ei ole yhtäkään niveltä tai puslaa vielä vaihdettu !!!Last edited by BMW525Xda; 06-06-2016, 19:50.
Comment
-
-
Originally posted by Jani_88 View PostEsim sinun mainitsemasi iskari on kyllä mielestäni rikki, ja ehdotttomasti pitäisi myös katsastuksessa tulla huomatuksi.. numeroilla ei väliä, mutta mikseihän tommonen iskari ole jo lopsauttanut 'tyhjää' testerissä? Ja täten hylätty.
Edit: siis HTK12 mainitsema, quote ei taas toiminut.
Mainitsin tästä uusintarkastuksessa yhden auton kohdalla, mutta eipä inssi siihen oikein mitään sanonut. Uudestaan piti käyttää kun yhdestä jousesta oli katkennut puoli kierrosta (ei ollut oma auto ja omistaja ei ollut huomannut mitään). Eikä sitä katkennutta jousta kyllä huomannut ajaessa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment