Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 käynnistymisongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tappokinnas
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 187
    • Pori

    E39 käynnistymisongelma

    Terve,

    1998 vm prefacelift 528 automaatti sedan ei suostu yhteistyöhön. Oireet viittaavat akun purkamiseen, mutta onko sitä kuitenkaan..?

    Homma alkoi jo viime syksynä kun ekat pakkaset tulivat. Auto toimi moitteettomasti, mutta pakkasyön jälkeen ei muuta kuin naksunut startatessa.
    --> ostin uude 74ah akun ja viikon päästä oli akku tyhjä startatessa.

    NO! Koko talven menikin yhtäkkiä hienosti, mutta keväällä oireet palasivat. Ajoin autolla opiskelupaikkakunnalla aina viikot, mutta perjantaina kun piti lähteä kotiin piti laittaa apuvirralla käyntiin

    Pari kuukautta on mennyt nyt ilman ongelmia, mutta toissapäivänä ei enää töistä lähtiessä startannut. Koitettiin apuvirralla ja buusterilla eikä lähtenyt??
    Otin akun irti ja latasin, laitoin paikalleen ja lähti.

    Seuraavana aamuna lähti käyntiin, vein ilmastointihuoltoon ja töiden jälkeen kun menin hakemaan ei sanonut taas mitään. Huolto-aseman omistaja toi akun ja kaapelit --> heti käyntiin.

    Auto kävi ehkä muutaman minuutin ja starttasi heti sammuttamisen jälkeen terhakasti. Testerillä katsottiin niin akun varaus 80% ja kunto hyvä? Mitattiin myös lataus.

    Nyt aamulla jäi taas ruutuun.....
    Pitänee ensiksi ottaa se akku irti ja viedä liikeeseen, jotta varmistuu onko se oikeasti tyhjä?

    Miten tästä vaivasta pääsisi eroon? Tosi kiusallinen kun muuten ihan täyden kympin auto.
    Bmw e39 528 automatic vm.1998
    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Nukahtaako auto? Automaatissa auton nukahtamisen näkee siitä, että vaihdekepin valo sammuu. Oletko mitannut virrankulutuksen? Kuulostaisi kyllä siltä, että joku purkaa akkua autossa tai sitten latauksen kanssa on ongelmia. Akun varaustilan saa kohtuullisen hyvin selvitettyä, kun aamulla ennen käynnistystä mittaa sen jännitteen. Täysi akku on 12.7v, tosin näin paljoa se ei ihan ole kun sisävalot jne syttyy kontin avauksessa. Tarkemmin akun kunnon saa selvitettyä ottamalla akun irti yöksi ja mittaamalla seuraavana aamua jännite.

    Liikkeessä voivat akulle tehdä kuormitustestin, mutta se ei näytä itsestää purkautuvaa akkua jne. Toki kaikki liitokset kannattaa tarkistaa ja puhdistaa (akun navat, startin kaapelit, maapisteet..).
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9992
      • KVLA

      #3
      Asiaan liittyen kysäisen,että annoitteko apuvirtaa suoraa akulle vai konehuoneen virtapisteisiin?

      Comment

      • Tappokinnas
        Bimmer Rookie
        • Apr 2013
        • 187
        • Pori

        #4
        Suoraan akulle olen antanut kun on ollut aina sellaisessa paikassa ettei konehuoneeseen ole asiaa.

        Olen välillä aina vilkaissut niin vaihdekepin valo sammuu kyllä. Vai voiko mennä niin että joskus nukahtaa ja joskus ei?

        Missä konehuoneessa menee moottorin maadoitus runkoon?
        Last edited by Tappokinnas; 09-06-2016, 10:59.
        Bmw e39 528 automatic vm.1998
        Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
        Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
        Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

        Comment

        • Tappokinnas
          Bimmer Rookie
          • Apr 2013
          • 187
          • Pori

          #5
          Niin ja tosiaan testeri sanoi akun olevan kunnossa.
          Bmw e39 528 automatic vm.1998
          Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
          Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
          Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Tsekkaa että akunkengän airbagsysteemin kaapelipaukun liitos on varmasti kunnossa(voi irrota kun kenkää irroitetaan kaapelista vääntämällä/”nitkuttamalla”, mutta pysyy silti löyhästi kiinni)?
            Eli pluskaapeli on kiinni kengässä pelkällä kartioliitoksella ja mikäli tämä on irti(liitoksessa vastusta), se voi estää auton lepotilaan menemisen.

            Eli tämä liitos joka siis kiinni tuolla kartio-osalla:

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9992
              • KVLA

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Tsekkaa että akunkengän airbagsysteemin kaapelipaukun liitos on varmasti kunnossa(voi irrota kun kenkää irroitetaan kaapelista vääntämällä/”nitkuttamalla”, mutta pysyy silti löyhästi kiinni)?
              Eli pluskaapeli on kiinni kengässä pelkällä kartioliitoksella ja mikäli tämä on irti(liitoksessa vastusta), se voi estää auton lepotilaan menemisen.
              Tämän takia minäkin tuota virran antamista kyselin. Eli mahdollisen "kaapelivian" ollessa päällä,on turhaa antaa sinne akun napoihin sitä apuvirtaa. Apuvirtaa pitäisi startatessa muutenkin aina antaa konehuoneesta.
              Last edited by Heguli 31; 09-06-2016, 16:24.

              Comment

              • jakeluvesimies
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2010
                • 2726
                • On the road @ Laplandia

                #8
                Ja kokeilla ettei akkukengät pyöri sormivoimin. Sellaistakin sattunut kun akkua liikuteltu...

                Comment

                • Tappokinnas
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2013
                  • 187
                  • Pori

                  #9
                  Akunkengät on tiukassa. Voiko tuon bägin patruunan poistaa ja korvata kaapelilla? Ei varmaan..
                  Bmw e39 528 automatic vm.1998
                  Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                  Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                  Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                  Comment

                  • Tappokinnas
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2013
                    • 187
                    • Pori

                    #10

                    Vanhasta 1996 vuoden vastaavasta manuaalista purin nuo kaapelit talteen niin ei näytä olevan.
                    Bmw e39 528 automatic vm.1998
                    Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                    Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                    Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Tappokinnas View Post
                      Akunkengät on tiukassa. Voiko tuon bägin patruunan poistaa ja korvata kaapelilla? Ei varmaan..
                      Ei voi korvata, eikä siinä nyt mitään hyötyäkään olisi. Jos liitokset on tiukat eikä niissä ole hapettumaa, niin niissä ei ole vikaa. Tuo plus kaapelin kartio kannattaa kyllä tarkistaa, kuten Hemi sanoi.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Tappokinnas
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2013
                        • 187
                        • Pori

                        #12
                        Olen nyt autolla ja mittarilla akun varaus 4,7 volttia eli syö akkua ja tyhjenee.

                        Koitin kaapeleilla ja akulla konehuoneen kautta käymään ja akun kautta. Naksuu vain.

                        Pian tulee paremmat kaapelit ( näillä on kyllä käynnistetty monesti).

                        Nyt pidän kaapeleita kiinni konehuoneessa ja odotan meneekö unille. Seuraavaksi katson sitä liitosta.
                        Bmw e39 528 automatic vm.1998
                        Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                        Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                        Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Onko mahdollista testata toisella akulla?

                          Tuossa menee virtaa vähän vallan tuhottomasti johonkin tai akku on rikki jos noin äkkiä saa 4.7v tasalle jännitteet.

                          Comment

                          • Tappokinnas
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2013
                            • 187
                            • Pori

                            #14
                            Merkillistä kyllä. Auto meni äsken unille tai ainakin vaihdekepin valo sammui. 15 minuuttia kesti.
                            Bmw e39 528 automatic vm.1998
                            Bmw e39 528 manual vm.1996 menehtyi kunniakkaasti
                            Chevrolet k5 Blazer V8 vm.1990
                            Dodge ram 2500 4x4 5.9l cummins vm.1997

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Joko siinä akussa on vikaa tai sitten virtaa katoaa melkoisesti jonnekkin. Oli miten oli se akku on kohta vainaa. Lyijyakut ei nimittäin noin tyhjäksi purkamista montaa kertaa kestä. Itse laittaisin sen nyt lataukseen. Lyijyakku on tyhjä jo 10.8v jännitteellä.

                              E39:n nukahtamisessa kestää tuo 15min. Saa olla sitten paksut kaapelit, jos meinasit se oma tyhjä akku kiinni saada käyntiin. Tyhjä akku alkaa nimittäin imemään virtaa siitä täydestä akusta.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎