Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39, 17 vai 18"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Ei todellakaan mitään ongelmaa 19" rengastuksen kanssa ja tällä tarkoitan nyt kuitenkin sitä että ei mitään ongelmaa 19" rengastuksella KÄYTTÖAUTOSSA. Itse en vielä 20"-kiekkoa jokapäiväiseen käyttöautoon toistaiseksi ole tähän vierintäkehään laittamassa, joten siksi 19".
    235/35-19" ja 275/30-19" ovat halkaisijaltaan tismalleen samat kuin 205/65-15" Orggkiskoko(e39:ssä käytetään n.1970mm:n vierintäkehää), joten 40-profiilisuhteen käyttö ei ole käytännössä 19" vannehalkaisijassa enään mahdollista, koska renkaan halkaisija menee suuremmaksi kuin orggkis. Markkinoiden käytännössä kapeimmassa 19":ssa, eli 225/40-19" pyörässä on jo 2030mm:n vierintäkehä(jaat piillä niin saat halkaisijan).
    Pari pointtia/reunaehtoa on kuitenkin hyvä pitää mielessä mikäli aikoo siirtyä yli 17" vannehalkaisijaan käyttöautossa: Eli alustan on OLTAVA välyksetön ja ehdottomasti suunnattu. Ilman näiden kahden pääehdon täyttymistä voi ko.rengastus olla oikeasti jopa vaarallinen.
    Eli jo ennen vanne/rengassetin tilaamista(budjetin tarkastusta), on alustan välykset ja iskunvaimennus käytävä huolellisesti läpi.
    Orgkkiskilkkeet käy, kunhan ne on kunnossa. Tämän jälkeen nelipyöräsuntaus sillä ajatuksella että kaikkia pyöränkulmia VOIDAAN SÄÄTÄÄ, ja ne myös pitää säätää ko.pudotus huomioonottaen.
    Kun nämä kaksi vaatimusta on täytetty, voidaan tarkistaa mitä oikeasti jäi rengas/vannebudjettiin jäljelle.
    Seuraava huomioitava seikka on vanteen laadukkuus ja sen paino.
    Robikin on tainnut aiheesta jutella, ja se kyllä pitää 100% paikkansa. Eli mitä suurempi vannehalkaisija, sitä laadukkaampi valssi alle tarvittaisiin.
    Jo tällaisen 19" rengassetin asennus/vääntö vanteelle, voi halpisvanteen saada helposti kieroksi ja siinä sitä sitten ollaan...tärinää, tutinaa ja rallatusta.
    Toisaalta jos vanne vie autoa eikä auto vannetta, on vetely ja nuljuaminen senkin kautta tosiasia.
    Kuitenkin vanteen ja sitä kautta jousittamattoman massan paino on hyvinkin merkityksellinen paitsi itse ajokäytökseen, myös juuri siihen miten ja miltä ajettavan alustan epätasaisuudet tuntuvat kabiinissa.
    Siis miten alusta(iskunvaimennus+tuennat) pystyvät käsittelemään pyörien/akseliston massaa.
    Mitä lähempänä orggista, sitä paremmin alusta pystyy nielemään häiriötekijät.
    Itsellä siirtyminen Breytonin tuotteisiin oli pakollinen, siirryttäessä käyttörenkaissa 19" vannehalkaisijaan.
    Viimeinen, vaan ei vähäisin aspekti on itse rengas.
    Eli jo ennen rengaskaupoille lähtöä on ymmärrettävä pari seikkaa: Ensinnäkin se, että itse rengas on kulutushyödyke. Sillä on vain tietty optimi elinkaari joka on leveässä 19" rengaskoossa aivan jotain muuta kuin Suomessa käytössä oleva minimiurasyvyys. Toki vesiliirtovaaran vuoksi, mutta lähinnä juuri ajettavuuden vuoksi.
    Merkistä riippumatta ja jo kun urasyvyys lähentelee puolta, ollaan tilanteessa jossa itse renkaan kumiseos on jo kovettunut, eikä pintakaan enään toimi kuten uutena. Yleensä tästä alkaa "Ollin oppivuodet", eli vetely, nuljuaminin ja äänet. Jotta kumit saadaan "kiertoon" ennen tätä, on renkaan hinnan oltava sellainen, jotta budjetti kestää vaihtaa uutta alle riittävän ajoissa. Jos on varaa vaihtaa joka kesä uudet 19" contisportit alle, niin onneksi olkoon...rahan puolesta.
    Toinen huomioitava seikka on se, että mistä renkaan ominaisuuksista OIKEASTI on valmis maksamaan. Renkaan rakenne on jo käytännössä vuosia ollut kompromissien summa. Tämä tarkoittaa sitä että mikäli halutaan tehdä ns."testivoittajarengas", on sen ominaisuuksia painotettava testilehdistön pistepainotusksia silmälläpitäen. Tämä tarkoittaa sitä että vesiliirto-ominaisuuksissa menestyminen heikentää helposti renkaan ääniominaisuuksia. Keilarataominaisuudet puolestaan vaativat tiettyä jäykkyyttä, joka tarkoittaa vetelyä, jne.jne. Eli paras esimerkkihän tästä on nykyiset ylikokoiset contit joita ainakaan minun hermo ei kestä ajaa paitsi radalla ja/tai Virttaankankaan varalaskukentällä. Suomen uraisilla pääteillä nämä renkaat ovat hengenvaaralliset, niiden äänestä nyt puhumattakaan.
    Minulle itselleni ei sattuneesta syystä sinällään ole merkitystä renkaan hinnalla,
    mutta niin vaan pyörii alla Korealaiset huippurenkaat alla eli Kumhot.
    Näitä kun ei voi ilman superlatiiveja kehua tässä vannehalkaisijassa niin olkoon.
    Eli minulle mikään ahveniston ratakierrosaika ei mrkitse mitään vaan oikeasti mukava ja ennenkaikkea turvallinen ajokäytös. Tällä tarkoitan sitä että voin Suomessakin ohittaa ilman että täytyy pitää rystyset valkeana ratista, odottaen mihin suuntaa rengas kiesiä kuljettaa eikä päinvastoin. Toisaalta myös nuo ääniominaisuudet kesärenkaassa ovat minun pisteytyksessä vähintään 30%:n luokkaa, kun noita pidempiä euroopanreissuja näilläkin pyörillä ajetaan. Eli jos "testivoitto-ominaisuuksista" maksaa, niin niitä sitten saa. Itse erot turvallisuusnäkokohdissa on nykyisin kuitenkin lähinnä marginaalisia, vaikka testilehdistö nidettään myydäkseen toisin antaa palkistoillaan ymmärtää. Turvallisin rengas on kuitenkin aina se vähiten kulunut rengas ja jos rengaskierros maksaa x3 suhteessa johonkin toiseen, käy yleensä niin että "testivoittajat" ajelevat usein niillä huonoimmilla uraimureilla ja vesisuksilla.
    Last edited by Hemi; 03-05-2005, 12:12.

    Comment

    • Mr. Z
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 943
      • Manse

      #17
      Originally posted by Hemi
      Joo, tuttua juttua. Eli nyt tänä keväänä kun noita 225/40-18" "uraimureiksi" tuomittuja rengaskokoja on laitettu varsinkin uraherkkien e36:sten alle, on kaikki GT-radial miehet olleet tasan samaa mieltä kumeistaan, eli täysin vetelemättömät ja äänettömät. Kuin 185/65-15" kitkoilla päästelisi. Tämän voin todella allekirjoittaa myös minä, sitä mukaa kun näistä on omiakin kokemuksia tullut.
      Voi...huom:voi olla että ahveniston ratapäivillä jää GT:llä kierrosajassa sekunnin tai puolitoista contisport 2:lle, mutta ajettavuudessa/mukavuudessa GT hakkaa contin 10-0. Uskoo ken kokeilee.
      Mistä noita mahtavia GT-Radialeja saa ja mihin hintaan? Koko olisi 235/40/18" ja 265/35/18"?
      E38 740ia
      E39 530 dAT
      ex. E34 520i sedan
      ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
      ex. E36 325i sedan
      ex. E36 328i touring
      ex. E36 318 iS qp
      ex. E36 325i qp -R.I.P-
      ex. E21 320i sedan
      ex. E30 318i sedan
      ex. E3 2500 sedan

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Mr. Z
        Mistä noita mahtavia GT-Radialeja saa ja mihin hintaan? Koko olisi 235/40/18" ja 265/35/18"?
        No kun kerran mansesta olet, niin käyppä mansen-autossa, Hervannan katsastuskonttorin vieressä.

        Hintaa tommosella sarjalla on n. 600€, tietysti asennettuna. Itse hain juurikin saman setin. Tosin 235 oli n. kuukausi sitten loppu, joten tyydyin sitten 225 etupyöriin.

        Comment

        • HXR
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 13

          #19
          Kiitoksia Hemi, kun jaksoit vaivautua Paljonko muuten maksoit tosta rengas-sarjasta? Sitä oon vähän itekin ajatellut, kun aika kalliiksi tosiaan tulee, jos haluaa jotkut testivoittajat ostaa... Ja tietenkin sitä haluaisi mahdollisimman hiljaiset kumit. Voisi olla aikamoinen pettymys, ostaa kalliit kumit ja huomata, että kuinka mukavat äänet kantautuu sisälle...
          Kehu nyt edes vähä niitä kumhoja, että vakuuttuisin

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #20
            Muakin kiinnostaisi kumhojen hinta...
            Jos kaikki vanteet ovat 8,5x19, onko järkevää taakse laittaa leveämmät esim. 265/30 kun tuo 235/35?
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Vähän vaikea sanoa mitä 235/275-19" Kumhoilla on ulosmyyntihinnat, mutta veikkaisin esim. Tuontiosasta niitä saavan alle 800e:n. 225/265-19" GT:t lähtee reilulla 600e:llä. Jos kaikki 19" vanteet on 8.5" levyisiä, niin ehdottomasti max.245 leveä rengas jolloin renkaan kylkiprofiili pysyy käyttäytymisen kannalta "paremmalla puolella". 265-275 rengas vaatii 9.5"-10" vanteen jos setistä halutaan nuljuamaton varsinkin kaistanvaihdoissa/ohituksissa.
              Mr.Z: Tosiaan, kannattaa poiketa mansen autossa kysäisemässä GT-radial settiä. Lupaan että et pety jos ne alle pyöräytät, olipa koko mikä tahansa.

              Comment

              • Mr. Z
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2003
                • 943
                • Manse

                #22
                Originally posted by ex-VAG
                No kun kerran mansesta olet, niin käyppä mansen-autossa, Hervannan katsastuskonttorin vieressä.

                Hintaa tommosella sarjalla on n. 600€, tietysti asennettuna. Itse hain juurikin saman setin. Tosin 235 oli n. kuukausi sitten loppu, joten tyydyin sitten 225 etupyöriin.
                Niin väännetään vielä asiasta, eli oletko tyytyväinen? Sullahan on ne siis e39:ssä alla?
                E38 740ia
                E39 530 dAT
                ex. E34 520i sedan
                ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                ex. E36 325i sedan
                ex. E36 328i touring
                ex. E36 318 iS qp
                ex. E36 325i qp -R.I.P-
                ex. E21 320i sedan
                ex. E30 318i sedan
                ex. E3 2500 sedan

                Comment

                • Mr. Z
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 943
                  • Manse

                  #23
                  Originally posted by Hemi
                  Vähän vaikea sanoa mitä 235/275-19" Kumhoilla on ulosmyyntihinnat, mutta veikkaisin esim. Tuontiosasta niitä saavan alle 800e:n. 225/265-19" GT:t lähtee reilulla 600e:llä. Jos kaikki 19" vanteet on 8.5" levyisiä, niin ehdottomasti max.245 leveä rengas jolloin renkaan kylkiprofiili pysyy käyttäytymisen kannalta "paremmalla puolella". 265-275 rengas vaatii 9.5"-10" vanteen jos setistä halutaan nuljuamaton varsinkin kaistanvaihdoissa/ohituksissa.
                  Mr.Z: Tosiaan, kannattaa poiketa mansen autossa kysäisemässä GT-radial settiä. Lupaan että et pety jos ne alle pyöräytät, olipa koko mikä tahansa.
                  Voehan helevetti, manse auton äijä ei suostu myymään mulle tommosta "seka rengas" setti eliä 235/40/18 & 265/35/18.. ihme äijä. Saako Tampereelta muualta tuota GT-Radiaalia?
                  Onko tuo Kumho yhtä hyvä = saman tyylinen kuin tuo GT-Radial ? Hinta?
                  E38 740ia
                  E39 530 dAT
                  ex. E34 520i sedan
                  ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
                  ex. E36 325i sedan
                  ex. E36 328i touring
                  ex. E36 318 iS qp
                  ex. E36 325i qp -R.I.P-
                  ex. E21 320i sedan
                  ex. E30 318i sedan
                  ex. E3 2500 sedan

                  Comment

                  • tmth
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 2194
                    • Kangasala

                    #24
                    Olikohan se joku T-osat Pispalassa, siellä muistaakseni oli gt-radialeja. Ehkä?

                    F10 & R55
                    ex:
                    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Mr. Z
                      Niin väännetään vielä asiasta, eli oletko tyytyväinen? Sullahan on ne siis e39:ssä alla?
                      Olen edelleenkin tyytyväinen, paitsi että takarenkaat ottaa töyssyissä kaariin kiinni jos on pari tyyppiä takapenkillä. Tämä ei nyt ole kuitenkaan renkaiden vika. Madallusta 30/15mm ja takana 10" Rondell 58.

                      No on ihme touhua, jos ei mansen auton äijä myy sekasettiä. Minulle myi, ja sanoi myyneensä samaa settiä muutamiin muihinkin autoihin.

                      T-osat myy myös GT-radialia, mutta sarjalle jäi hintaa 200€ enemmän kuin Mansessa.

                      Eli meneppä vielä uudestaan kysymään, itse olin hinnan lisäksi myös asennukseen erittäin tyytyväinen. Eli vanteissa 0 naarmua, ja onnistunut tasapainotus.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎