Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 etuiskarin ylälaakeri, mikä osa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Palehti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 146
    • Klaukkala

    E39 M5 etuiskarin ylälaakeri, mikä osa?

    Moro!

    Auto E39 M5 2001. Alustana AP.
    Etsiskelen autoni etupäästä narinan aiheuttajaa. Kutakuinkin kaikki muut osat on jo vaihdettu/poissuljettu, niin tuo iskarin yläpään tukikumi laakereineen olisi seuraavaksi vaihtolistalla.
    Pohjaanlyöntikumeja poistaessa huomasin että laakeritkin ovat huonossa kunnossa, eli vaikkei narina noista johtuisikaan, niin ne vaihdan kuitenkin.

    Asiaan.
    Minkälainen osa autossani kuuluu olla?
    Nyt paikallaan oleva osa näyttää tavalliselta E39:n osalta, eli


    Surffailun perusteella autossani kuuluisi kuitenkin olla eri näköinen osa, joka on tarkoitettu V8 koneisiin, M-tekkeihin ja EDC alustaisiin. Eli tämä, vähän slimmimmän näköinen kikkare:

    Tähän pitää vissiinkin hankkia laakeri erikseen.


    Kysymyksiä:
    1. Onko autossani väärä osa?
    2. Jos hankin autooni oikean osan, niin riittääkö nykyisen iskarini kierre? Kuvissa näkyvä holkki, johon iskari kiristetään, on tosi pitkä!
    3. Kun joudun hankkimaan yläpään laakerin erikseen, niin sopiiko AP:n jousi siihen?
    4. Onko autossani kuitenkin oikea osa ja ostan samanlaisen tilalle?

    Kiitokset jo etukäteen avusta
    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    1. Ainakin vakioalustalle sinulla on siellä väärä osa ja oikeat osat olitkin jo löytänyt.
    2-4. Vaikea sanoa, joten joudut mittailemaan ja pyörittelemään osia käsissäsi.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • ea_M5
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2013
      • 205
      • Finland - Espoo/Turku

      #3
      Omassa autossa menee alusta orkkikseksi lähiviikkoina ja mulla on noiden räjäytyskuvien palat kasassa mukaanlukien nuo linkin V8-malliset yläpäät (Lemförder). Voin mitata dimensiot kun pääsen kotiin :think
      2001 Le Mans Blue ///M5
      Black/Blue sport interior
      Titanium Trim
      Supersprint X-pipe

      Comment

      • 530Da03
        BTCF Member
        • Jan 2014
        • 104
        • Keski-Suomi

        #4
        Olisipa mukavat saada nuo mitat niin näkisi voisiko tuolla ylääpäällä pudottaa kuusisylinteristä sellaisen hallitun 10mm. Jos voit samalla vilkaista autosta että painuuko tuo yläpää kasaan niinkuin 6 mukisen yläpää joka lyhenee varmaan 6-8mm kun auto lasketaan tunkilta alas. Itellä tuli alustasarjan mukana yläpäät jotka pudottaa 35mm vakiosta mutta se oli liian raju pudotus.
        E39 530Da Touring -03
        E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
        E39 525Da Touring -00
        E39 530D Touring -99

        Comment

        • Palehti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 146
          • Klaukkala

          #5
          Amerikan Joe on asentanut coiloverin ja käyttänyt autoon kuuluvaa ylätukea.


          Tästä näkee millainen on alkuperäinen yläpää ja miten jousi tulee miltei ylös asti. Laakerointi on "siellä sisällä".


          Turner motolspoltin sivuilta löytyi asiallisia kuvia Bilsteinin coiloverin asentamiseen. Siinä tulee mukana jousen yläpää, joka sopii alkuperäistä yläpään laakeria vasten.




          Pitääkö tässä nyt aluksi heittää nuo 6-koneisen osat paikoilleen (jotta saa narinan lähteen etsittyä ja ehjät laakerit paikoilleen) ja ajan kanssa haalia V8-koneisen yläpää ja sitten sorvauttaa tuollaiset kikkareet, millä saa AP:n jouset toimimaan V8:n ylälaakerin kanssa.
          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎