Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 iskunvaimentimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    E39 iskunvaimentimet?

    Millaiset iskarit kannattaisi vaihtaa jos tarkoitus on vain uusia iskunvaimentimet ja säilyttää alkuperäinen alusta/jouset? Kenen valmistamat alkuperäiset iskarit on ja saako niitä tarvikeliikkeistä? Entä onko joku muu merkki suositeltavampi/parempi? Ja mitä jos kuitenkin innostuu (hillitysti) madaltamaan, niin kannattaisiko sitä ajatellen kuitenkin ostaa erilaiset iskarit jo nyt?
    E39 528iA
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    #2
    Alkuperäiset on Sachssin tavaraa.
    Itsellä on nyt perus Sachssit ja H&R:n 15/30 madallus. Hyvin toimii, eikä ole mitään "pomppimisefektiä", mitä on joskus ollut eri autoissa vakioiskareilla ja madallusjousilla.

    Ainakin Tampereen alueella iskarit ja jouset irtosivat parhaaseen hintaan KL-varaosista, vaikka vaan erikseen ostettuina.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Missä hinnoissa nuo perus Sachsit oli? Muistatko mikä niiden tyyppimerkintä on? KL:n hinnastossa ei lue merkkiä, siellä on 120/99 euroa hintaa mutta mitkä nuo sitten on? Sprint on 210/135 euroa, nuo kai on Bilsteinit, mutta Sprint kai on kovempi iskari kuin vakio?
      E39 528iA

      Comment

      • ex-VAG
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 408
        • Tampere

        #4
        Joo eli ne 120/99 hintaiset ovat sachssin iskarit, tyyppi taisi olla Super Touring. Nämä iskarit ovat kuitenkin täysin identtiset e39:n vakioiden kanssa (alumiiniputkiset jne..).

        Bilsteinistä mulla on niin huonot kokemukset, että en kyllä kovin helposti laittaisi niitä enää alle. Älyttömän kovat, ja takaiskarit alkoivat vuotaa n. vuoden päästä (tämä oli kylläkin 1.8T Passatissa). Paras setti on kuitenkin ollut Koni / ABT, (V6 Syncro Passatissa). Tietysti melko arvokas, mutta tämä olikin jo edellisen omistajan virityksiä.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Itsellä menee tiistaina alusta vaihtoon. Saksasta tuli Sachs Performance (iskarit+jouset+poh.l.kumit+TÜV-tod) -paketti postikuluineen 610€. Jouset Eibach ja iskarit Sachs.

          Ovat käsittääkseni samaa osaa kuin M-paketissa.

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #6
            Originally posted by Keimo
            Itsellä menee tiistaina alusta vaihtoon. Saksasta tuli Sachs Performance (iskarit+jouset+poh.l.kumit+TÜV-tod) -paketti postikuluineen 610€. Jouset Eibach ja iskarit Sachs.

            Ovat käsittääkseni samaa osaa kuin M-paketissa.
            Siis what! Tuohon hintaan!!!??? Mistä?????????????
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              www.autoteile.cc

              Hinta näköjään noussut eli nyt 634 €. Kun ostin, niin se oli ~580 € ja postikulut+käs. päälle eli ~610 €
              Last edited by Keimo; 05-05-2005, 19:11.

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #8
                Originally posted by Keimo
                www.autoteile.cc

                Hinta näköjään noussut eli nyt 634 €. Kun ostin, niin se oli ~580 € ja postikulut+käs. päälle eli ~610 €
                Eipä muuta voi tuumata notta perkele... Nivo malliin 605,59€. Ois ollu kyllä tuolle ylimääräiselle 300:lle eurolle muutakin käyttöä. Ja minä kun pidin tuota maksamaani 900€ kohtuu hintana, kun toinen paikallinen liike huusi niistä 1150€... KL- Varaosat tais pyytää myös tuon 1150€...
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by ex-VAG
                  Itsellä on nyt perus Sachssit ja H&R:n 15/30 madallus.
                  Itsekö asensit? Pari juttua askarruttaa: tarvitaanko iskarin yläpään mutterin avaamiseen tosiaan erikoisavain vai miten sen saa irti? Siis eikös siinä ole mutteri ja sen sisällä on kuusiokolo jolla pidetään akselia kiinni? Ja sitten uuden iskarin asennus: taannoin Hemi kirjoitti, että alkuperäisessä iskarissa on "negatiivinen" kaasu jonka takia akseli menee sisään ja jousi pitää puristaa täysin kasaan jotta asennus onnistuu, oliko sinulla tuollainen ongelma? Mietin vaan, että teenkö itse vai vienkö johonkin laitettavaksi.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • jmp2002
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 5727
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by TJJ
                    Itsekö asensit? Pari juttua askarruttaa: tarvitaanko iskarin yläpään mutterin avaamiseen tosiaan erikoisavain vai miten sen saa irti? Siis eikös siinä ole mutteri ja sen sisällä on kuusiokolo jolla pidetään akselia kiinni?
                    Tuota, sehän onnistuu silleen, että otat sopivan hylsän laitat sen sinne mutteriin ja sitten jousikierteen ylin jousi ja jousilautasen puristat yhteen (vaikka kaweri piettää / lukkopihdeillä) sitten vain vääntää hylsyä auki, kun se irtoaa, niin sen jälkeen jouset puristimilla kasaan ja samalla tavalla ruuvi kokonaan auki.

                    Toinen tapa on että Hylsy paikalle mutteriin ja putkipihdillä hylsystä kiini, ja työntää keskeltä 6 kolo avaimen paikalle.
                    E30 325i Touring -89
                    E30 325i touring -88 m50tbo
                    G20 330e M-Sport -20

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #11
                      Yläpäiden purku juuri noin kun jmp2002 sanoikin. Eikä ollut mitään ongelmia sen negatiivisen kaasun kanssa. Voi olla, että iskari oli n. puolessa välissä, mutta riittävästi puristimlla vaan jousta kasaan.

                      Mulla (+kaveri apuna) meni ajallisesti eniten aikaa takapään (80% koko ajasta) kanssa. En irroittanut takasisälokareita, jolloin tila loppui kesken, sitten lähdettiin purkamaan alatukivarren kiinnityksiä, jolloin jousi/iskaripaketti tuli jotenkin ulos. Tätä ei kai tarvi kuitenkaan tehdä, jos siis irrottaa ne sisälokarit.

                      Joka tapauksessa tais olla viimeinen jousi/iskarivaihto minkä itse teen. Kyselin tuota vaihtohommaa, ja sainkin tingattua vaihdon n.200€ (ilman kulmia). Mutta kun aikataulut kyseisen korjaamon kanssa ei oikein sopinut yhteen, niin vaihdoin itse. Jälkeenpäin ajateltuna se 200€ oli naurettavan halpa hinta!

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Yläpään purku, en tajua miten se lukittuu jos jousen ja jousilautasen vetää yhteen, eikös akseli ole irti niistä? Mutta tuo hylsy/putkipihdit ainakin toimii.

                        Minkälaiset puristimet tuossa pitäisi olla? Riittääkö nuo halvat vai meneekö hermot/tappaa itsensä? Entäs ulosvetäjä raidetangolle, onnistuuko se ihan vakiolaitteilla? Entä vaihdoitko uudet mutterit vai käytitkö vanhoja?

                        Voisi tuosta vaihdosta maksaakin, mutta mistäs löytyy vaihtaja joka tekee huolellista työtä ja on lukenut BMW:n vaihto-ohjeet? Ennemmin käytän vaikka pari päivää tuohon vaihtoon kuin teetän sen jossain ja sitten korjaillaan jälkiä ja ihmetellään oliko se aikaisemminkin tuollainen (siis ominaisuus) vai mokattiinko vaihdossa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Yläpään purku, en tajua miten se lukittuu jos jousen ja jousilautasen vetää yhteen, eikös akseli ole irti niistä? Mutta tuo hylsy/putkipihdit ainakin toimii.

                          Minkälaiset puristimet tuossa pitäisi olla? Riittääkö nuo halvat vai meneekö hermot/tappaa itsensä? Entäs ulosvetäjä raidetangolle, onnistuuko se ihan vakiolaitteilla? Entä vaihdoitko uudet mutterit vai käytitkö vanhoja?

                          Voisi tuosta vaihdosta maksaakin, mutta mistäs löytyy vaihtaja joka tekee huolellista työtä ja on lukenut BMW:n vaihto-ohjeet? Ennemmin käytän vaikka pari päivää tuohon vaihtoon kuin teetän sen jossain ja sitten korjaillaan jälkiä ja ihmetellään oliko se aikaisemminkin tuollainen (siis ominaisuus) vai mokattiinko vaihdossa.
                          En ole kyllä itsekkään tajunnu, viellä että miksi irtoaa, mutta kolme alustaa vaihdettu nuin puristamalla ja kaikissa on onnistunut..

                          Ihan perus 20ekun puristimet riittää vallan mainiosti.

                          raidetanko lähtee, kun ottaa mutterin irti (kun alkaa pyörimään pultti mutterin mukana, niin tunkilla nostaa alhaalta raidetankoa, niin loppuu pyöriminen) ottaa mutterin pois, laittaa toisen mutterin paikalle silleen pultin pään tasalle ja lekalla pamauttelee niin irtoaa. sitten vain mutteri pois tunkin avulla, ja pikkukopautus vasaralla, niin se tippuu pois. Oikea raidetangon ulos vedin maksaa 30ekua ad-kuvaston mukaan, ja tavallinen ulosvedin ei mahdu.

                          Ja tee ensin etupää, niin pystyt autolla järkevästi ajamaan, jos loppuu aika kesken että tarttee ajaa välil, esim oottaa seuraavaa viikonloppua.
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Mites sitten tuo alaosan irroitus, lähteekö iskari ihan vetämällä/kiertämällä vai pitääkö sitä holkkia levittää? Siihenkin on BMW:llä oma työkalu mutta mikä muu siihen kävisi?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by ex-VAG
                              Joka tapauksessa tais olla viimeinen jousi/iskarivaihto minkä itse teen. Kyselin tuota vaihtohommaa, ja sainkin tingattua vaihdon n.200€ (ilman kulmia). Mutta kun aikataulut kyseisen korjaamon kanssa ei oikein sopinut yhteen, niin vaihdoin itse. Jälkeenpäin ajateltuna se 200€ oli naurettavan halpa hinta!
                              Kuulostaa halavalta, mikä paikka? Itsellä on sama homma edessä ja ei ole pienintäkään aikomusta tehdä tuota itse...
                              e61 535d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎