Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamassamittarin vaihtoväli (530d)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    Ilmamassamittarin vaihtoväli (530d)?

    Nyt on 20tkm ja 7kk takana tuolla Boschin (Volvo) vaihtoanturilla, ja tuntuis taas tulevan vanhat oireet takaisin.
    Eli täyskaasulla vaste ei ole enää niin hyvä, kuin anturin vaihdon jälkeen.
    Kun kaasua hieman löysää, veto saattaa jopa parantua. Samoin korkeammilla kierroksilla tehot ei ole enää sitä mitä aiemmin. Parhaiten tämän huomaa moottoritienopeuksissa (n. 120 km/h), ja tästä täyskaasutus, meno on verkkaisempaa.
    Tietenkin veto on vieläkin huomattavasti parempaa, kuin ennen anturinvaihtoa.

    Okei, ilmanputsarikin on sen 20tkm vanha, mutta voisko tuo ilmamassamittari alkaa oireilemaan jo näin äkkiä? Jos näin on, niin pitänee kokeilla sitä pierpurgin vastaava MAF:ia.
    Toisaalta ei oikein tule muutakaan mieleen joka tuohon vetoon voisi tällä tavalla vaikuttaa, vai voiko?

    Sitten vähän muuta arvailua:
    Yksi syy saattasi olla kuitenkin imusarjan tukkoisuus. Tukin EGR:n n. kuukausi sitten, kun auto pölläytteli välillä aika miehekkäitä (mustia) savupilviä. Takana ajanut kaveri sanoi sen kylläkin savuttelevan koko ajan hieman. EGR:n tukkiminen poisti sen savuttelun kuitenkin kokonaan. EGR oli siis jumissa, jolloin imusarjakin on tietenkin saanut omansa.
    Olen kuullut, että mersun imusarjoja on jouduttu pesemään EGR:n tukkimisen yhteydessä, mutta kuinkas bemun imusarjat, onko herkästi tukkiintuvaa mallia, ja voisiko oireet olla ym.laisia?
  • Guest's Avatar

    #2
    ilmanmassa mittari

    kun ilmanmassamittarin vaihdosta on noin vähän aikaa ja vika tuntuu palautuvan on mahdollista, että sinulla oon ollut useampi häiriön aiheuttaja samaan aikaan, kuten minulla.
    Seuraavaksi suosittelisin tarkistamaan kaikkien ahtopuolen letkujen liitokset. itsellä oli yksi klemmari puoliksi poikki ja siksi ahtoja pääsi harakoille, merkkejä siitä huomaa parhaiten kun painaa kaasun nopeasti pohjaan, niin tuntuu että puolikaasulla menee yhtä hyvin ja jos lisää kaasua esim kahdessa osassa, kun moottori on jo nostanut kierroksia,myös moottorin läpi virtaa enemmän ilmaa ja siksi ahtojen nousu ei enää mene harakoille. itsellä ollut sama ongelma kaksi kertaa eri merkkisissä autoissa. egr:n poistosta on ollut ainakin itselle vain hyötyä!

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #3
      Itselläni oli turbolle menevä alipaineletku hiertynyt lähes poikki. Kannattaa sekin tarkistaa.

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Tämmöiseen törmäsin eli tuo DC(DaimlerChrysler) eli mersun ilmamassamittari pitäisi käydä ainakin vanhanmalliseen(?) ilmamassamittariin. Maksaa huomattavasti vähemmän kuin alkuperäinen ja pitäisi olla parempi kestoltaan kuin tuo Boschin oma varaosa.



        320D, 525D, 530D, BOSCH F00C 2G2 029 ja DC A 611 094 00 48

        Ja Pierburg nro: 7.22684.07.0
        Last edited by Keimo; 16-05-2005, 13:00.

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #5
          Tuli laitettua tuo Pierburgin mittari ihan kokeilumielessä. Hyvin toimii ja kulutus tuntuu olevan pienempää. Saa nyt nähdä, täytyy testeta enemmän.

          Kyseinen mittari meni siihen suoraan ilman minkäänlaisia kikkailuja. Hinta AD-varaosa 85 euroa

          Comment

          • ex-VAG
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 408
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Keimo
            Tuli laitettua tuo Pierburgin mittari ihan kokeilumielessä. Hyvin toimii ja kulutus tuntuu olevan pienempää. Saa nyt nähdä, täytyy testeta enemmän.

            Kyseinen mittari meni siihen suoraan ilman minkäänlaisia kikkailuja. Hinta AD-varaosa 85 euroa
            Mittari varmasti toimii, mutta onko vedossa mitään eroa? Tyypillisesti, kun alkuperäinen mittari hajoaa (paskottuu, hapettuu jne.), niin kulutus tippuu ja veto huononee.
            Mikä mittari muuten sulla oli aikasemmin? Alkuperäinen vai boschin (volvo, vw..) anturi?

            EDITTIÄ:
            Olitikin jo kellottanut tuon vedon eri topicissa
            Last edited by ex-VAG; 22-05-2005, 13:42.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #7
              Vedot tuntuu olevan tallella. Mielestäni jopa paremmin kuin aiemmin. Entinen anturi oli Bocshin tekele ja sitä vanhempaa mallia (alkuperäinen, kait?). Eli kokeilin 80-120 ja tulos oli 7.24 s. tehdastuloksen ollessa 7.8. Laitetaan ero vaikka mittauksen piikkiin, mutta ei se ainakaan huonompi ole.

              Ja kyllä se osa pitäisi olla ihan oikea eli tuolta http://www.passatplus.de/lmm/ poimin mersun anturin ja vertailu Pierburgin antureihin http://www.msi-motor-service.com/dow...erenzliste.pdf

              Samaa asiaa nyt monessa threadissa, mutta menköön.

              Pitäisi perustaa oma "Yleistopic - 530d ja 525d (M57) moottori ja voimansiirto". Tulisi ainakin yhteen paikkaan nämä samat jutut.

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #8
                Kokeilin huvikseni G-techillä kiihtyvyyttä ja tuloksena 0-60mph 9,23sec. Tehdas lupaa 0-100 touringille 9,4 sec, joten ei se ainakaan kaukana ole tehtaan spekseistä. Lievä savutus loppui myös täyskaasukiihdytyksien aikana. Kulutuskin on lievässä laskussa tai paremminkin normalisoitumassa.

                Loppukaneettina voi todeta, että Pierburgin mersuanturi toimii

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎