Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sisäilmanpuhallin ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perkele
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 26
    • suomi

    Sisäilmanpuhallin ongelmia

    Ostin tuossa tollaisen e39:n jossa puhallin puhalsi heikosti ostovaiheessa ja myöhemmin lakkasi puhaltamasta kokonaan. Kaikki hanskalokeron sulakkeet näyttäisivät olevan ehjiä, joten kävin hakemassa uuden etuvastuksen. No, eipä ruvennut pyörimään uudellakaan. Mitäs tässä nyt pitäisi vielä tsekkailla?
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    #2
    Originally posted by perkele View Post
    Ostin tuossa tollaisen e39:n jossa puhallin puhalsi heikosti ostovaiheessa ja myöhemmin lakkasi puhaltamasta kokonaan. Kaikki hanskalokeron sulakkeet näyttäisivät olevan ehjiä, joten kävin hakemassa uuden etuvastuksen. No, eipä ruvennut pyörimään uudellakaan. Mitäs tässä nyt pitäisi vielä tsekkailla?
    Näin yhtäkkiä tuntuis, että on puhallinmoottori tullu tiensä päähän.
    Koitas laittaa puhallus päälle ja saada lyötyä moottorin seutuville kädellä tai aja mahd kuoppaista tietä. Yleensä täräyksestä lähtee pyörimään vielä muutaman kerran ennenkuin kyykkää lopullisesti...tuosta voi sitten aika varmasti diagnosoida jotain.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Konepellin alta kun ottaa raitisilmakanavan kuskinpuoleleta irti voi moottoria pyöräyttää kädellä.

      Jos tuolla saa sen taas puhaltamaan niin eikun uutta hankkimaan.

      Comment

      • perkele
        Newbiemmer
        • Jul 2014
        • 26
        • suomi

        #4
        En ole vielä kokeillut tuota Muurahaisen ehdotusta, mutta huomasin eräänä päivänä ajaessani, että laittamalla ilmastoinnin päälle tai pois, rupeaa puhallin puhalin pyörimään hetkellisesti joten mieleeni juolahti mahdollinen vika säätöpaneelissa ? Oisko tätä mitenkään mahdollista tarkastaa ja onko minkälainen homma saada koko lämmönsäätöpaneeli irti? Jostain muistelisin lukeneeni ettei olisi sen kummempi kuin mankka irti ja lähtisi jopa työntämällä?

        Comment

        • lj123
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2015
          • 1215
          • Lohja

          #5
          Lähtee irti juuri noin, että mankka irti ensin. Saattaa saada etukauttakin jollain vääntämällä, mutta tullee ehkä helposti naarmuja.
          E39 M5 -99
          F11 530d Xdrive -14

          Comment

          • perkele
            Newbiemmer
            • Jul 2014
            • 26
            • suomi

            #6
            Originally posted by lj123 View Post
            Lähtee irti juuri noin, että mankka irti ensin. Saattaa saada etukauttakin jollain vääntämällä, mutta tullee ehkä helposti naarmuja.
            Onko kellään mitään jippoja millä selvittää/fiksata mahdollisesti vioittunu paneeli ?

            Comment

            • O.K.
              Moderator
              • Nov 2003
              • 4854
              • Espoo

              #7
              Mulla hajosi kanssa noin, että välillä pyöritteli hiukan, joskus ei lainkaan. Uuden puhaltimen vaihdolla korjaantui. Mutta vähemmällä purkamisella pääsee, jos vika onkin paneelissa
              Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
              Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
              E34 525i

              Comment

              • samtheman1
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 208
                • Mikkeli

                #8
                Luultavasti puhaltimen hiilet lopussa, eli eikun uutta puhallinmoottoria hommaamaan. Mulla hyytyi juuri tuolla tavalla. Lopussa puhalteli välillä heikosti. Ohjeet vaihtoon löytyy täältä searchilla. Aika työläs operaatio, mutta itse tehtävissä.
                -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                Exiä E39 520D, E38 735

                Nykyisiä E61 525D, E65 745

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Vaihdoin tuossa viikonloppuna itsekkin uuden paikoilleen.

                  Puhaltaa pienillä nopeuksilla tosiaan paremmin kuin vanha.

                  Comment

                  • heimat
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 13
                    • Etelä-Pohjanmaa

                    #10
                    Lämmityslaitteen moottori

                    Lämmityslaitteen moottori on vaihdettu, mutta puhallin tärisee suurilla puhaltimen nopeuksilla. Se on ostettu Motonetistä ja on merkiltään Febi bilstein. Voisiko moottori olla viallinen vai johtuisiko se asennusvirheestä?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 9994
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by heimat View Post
                      Lämmityslaitteen moottori on vaihdettu, mutta puhallin tärisee suurilla puhaltimen nopeuksilla. Se on ostettu Motonetistä ja on merkiltään Febi bilstein. Voisiko moottori olla viallinen vai johtuisiko se asennusvirheestä?
                      Tasapainotus ongelmaahan tuossa ilmeisesti on. Jos et asentaessasi kolhinut puhallinkehältä mitään irti,niin... Eli voi olla ihan tehdasvikainenkin. Selviää varmaan vain irroittamalla puhallin pois. Sitten irtonaisena testaat sen.

                      Comment

                      • samtheman1
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 208
                        • Mikkeli

                        #12
                        Kannattaa sieltä konehuoneen puolelta kokeilla, onko moottori kunnolla kiinni vai pääseekö heilumaan. Ilmansuodattimelle tuleva putki irti niin pääsee moottorin siipeen käsiksi. Virrat tietty pois päältä.
                        -Ennen hyvä suunnistaja, nykyisin erakko-

                        Exiä E39 520D, E38 735

                        Nykyisiä E61 525D, E65 745

                        Comment

                        • kihe
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 174
                          • Joensuu

                          #13
                          Laitetaanpa tähän samaan topiciin aiheeseen liittyen:
                          pakkasilla tuuppaa puhallin vähän ujeltamaan, vissiin puhaltimen laakerit finaalissa tai ainakin kuivat? Ihan pienellä nopeudelle ei ulise, ja välillä muutenkin lakkaa ulina. Puhallin itsessään toimii ja säätyy ihan ok.
                          Saako tonne puhaltimen laakereille ruuttailtua/sumutettua mitään voitelua jollain keinoa vai mikä avuksi ulinaan? Toki jos koko paketin purkas auki, mutta joku fixi nyt pakkasille..
                          530d auto-ilmastoinnilla kyseessä.
                          Last edited by kihe; 08-02-2017, 16:58. Reason: auton specsit

                          Comment

                          • Aslakki
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 359
                            • Kuusamo

                            #14
                            Vaihetaan nyt tuo puhallin kun lopetti nyt kokonaan toimimasta. Meni siis kuukaudeksi pimeeksi ja lähti taas yks päivä ittekseen toimii. Nyt taas ei puhalla.
                            Mitäs merkkiä porukka suosittelee tilaamaan? Markkinoilla tarvikkeena Toprania, Hellaa, Febi Bilsteiniä... Nuo maksaa noin 110 - 130€. Sitten orkkis joka on noin 230€. Pärjättäiskö me nuukajooseppina sillä tarvikkeella kummiski

                            Edit:
                            Jaa asia selvisikin tuolta Facebookin vinkkipalstan puolelta että orkkiksen saa bmw autopartsin kautta 155€.
                            Last edited by Aslakki; 08-06-2017, 19:05.
                            E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                            Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                            Comment

                            • Night-Wind
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1534
                              • 02

                              #15
                              ^

                              Tarvikkeella menty jo useampi vuosi ongelmitta.
                              ex: BMW E38 735iA -97
                              ex: MB W211 E200CDI -03
                              ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                              ex: BMW E39 528iA -96
                              ex: MB W126 300SE -89
                              ex: BMW E34 525iAT -95
                              ex: BMW E36 316iA -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎