Announcement

Collapse
No announcement yet.

530da venakopan tiiviste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    530da venakopan tiiviste

    Hei moi,

    Potilaana: 530d -99

    Tiedän, että asiasta on juttua, mutta nyt on pakko kysyä ennen kuin aloitan kyseisen projektin. Aloitan tai teetän.

    Ensiksi, olen koittanut lukea ja katellut videoita (joita on osunut kohdalle) ettei olisi, jos mikään ei ole jumissa, kovinkaan paha homma? En ole tosin koskaan tehnyt tuota projektia mihinkään omistamaani autoon, joten kommenttia onnistuuko noviisilta ajan kanssa? Onko jotankin juttuja, joita olisi hyvä tietää jo etu käteen?

    Toiseksi, voiko ne suuttimet olla oikeasti niin tiukassa? Olen katellut, kun porukka repii niitä jollakin metallipalkilla hakaten ilmaan eikä silti lähde. Pitääkö paljon purkaa, jotta niitä pääsee kokeilemaan irtoaako vai voiko niitä etukäteen edes mitenkään hypistellä? Tarkoitan ettei tarttis kaikkea purkaa toteakseen ettei irtoa. Ilmeisesti jostakin saa/voi ostaa ulosvetäjän kyseiseen operaatioon? kannattavaa?

    Kolmanneksi, mitä kaikkea kannattaa vaihtaa samalla. Siis tiivisteet? Ja sellaset johon amatöörin taidot siis sopivat. Löytyykö jostakin edullista hyvää valmista tiivistesettiä, jossa olisi kaikki tarvittava. Kiire ei ole joten voi myös olla rajojen ulkopuolelta.

    Neljänneksi, jos olette teettäneet jossakin minkä verran ootte köyhtyneet? Työn hintaa tiedustelen siis.

    Ja vuotaa "runsaasti" jakoketjun puoleisesti päästä oikeesti ja selkeesti termarin kotelon päälle. Taitaa olla yleinen kohta. Muutenkin kyljet on kyllä selkeesti öljyiset vaikka viskokin tota varmasti levittää..

    Ja muuta huomioitavaa ja kommenttia rohkeesti!
    e39 530dA 1999.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Ja vuoto ei varmasti ole dieseliä tai öljyvuoto alipainepumpun tiivisteestä?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #3
      juu, varma on.. Alipainepumppu puhdistettu ja tiiviste vaihdettu. Öljynhuohotin ja öljynsuodattimen jalan tiivisteet vaihdettu. Kyllä tää on valitettavan varma diagnoosi.. Ihan moottoriöljyä kyllä ja tarttee lisäillä aika ajoin - liian tiheään siis. Kyllä nyt tuntuu siltä et pitäs tähän operaatioon panostaa.. Ja merkkaa sen verran allensa että taloyhtiön puolestakin tarttee vakavasti harkita.. Tämän takia olisi kiva kuulla ihan näin tässä suoraan asiasta mielipiteitä ja kokemuksia sekä vinkkejä, hintoja yms yms..
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Suuttimien irrotus tässä on se suurin kysymysmerkki. Tämä taitaa vielä olla niitä alkupään versioita, joissa suutinrungossa ei ole o-rengasta tiivisteenä, niin kaikki moska pääsee suutinrungon ja kannen väliin. Nämä osaa olla pahimmillaan niin tiukassa, että ei meinaa edes liukuvasaralla irrota. Kokeile kuumalla koneella löysätä suuttimen tallan muttereita ja laita auto käyntiin. Jos suutin kerrallaan nasahtaa hieman irti, niin sitten loput onnistuu helposti.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Suuttimien irrotus tässä on se suurin kysymysmerkki. Tämä taitaa vielä olla niitä alkupään versioita, joissa suutinrungossa ei ole o-rengasta tiivisteenä, niin kaikki moska pääsee suutinrungon ja kannen väliin. Nämä osaa olla pahimmillaan niin tiukassa, että ei meinaa edes liukuvasaralla irrota. Kokeile kuumalla koneella löysätä suuttimen tallan muttereita ja laita auto käyntiin. Jos suutin kerrallaan nasahtaa hieman irti, niin sitten loput onnistuu helposti.
          Tosiaan tää suuttimien irroitus on se, jota eniten tässä mietin. Suuttimen tallan mutterit on ilmeisesti ne metalliset jutut, jotka pitää suuttimet paikallaan ja tarkoitat juuri niitä muttereita? Tartteeko jotakin muuta purkaa kuin moottorin muovit? Tää pitää sit ihan eka katsoa, että alkaako itse vai ei.. Toisaalta jos on prkl tiukassa niin mitäs sitten? Saako tollanen nyrkkipaja niitä irti ja jos saa niin kuinka monta tuntia pitää siitäkin lystistä maksaa :think Ja saako ehjänä.. Mistä noi suuttimet on muuten tehty Katsoin tosiaan tuota hiukan rajumpaa liukuvasaratoimintaa ja jotenkin teki oikeesti pahaa. Miten ne muka kestää?

          Saako niihin suuttimiin lisättyä, jos ne sieltä irti saa, jotkut tiivisteet vastaisuuden varalle? Vai onkohan niin että uusi tiivite menee sitten loppu elämän? Suuttimien puhdistus, mites se kannattaa hoitaa?

          Joo taas alkaa rönsyilee tää mut kaipa sillä mitään väliä
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • lurkki3
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 657
            • ylivieska

            #6
            Itsellä oli ainakin niin saatanan kiinni suuttimet.370tkm ajettu eikä varmasti ikään ollu pois käytetty.liuku vasaralla ei saanut muutakuin kierteet suuttimista rikki.loppu peleissä suuttimet saatiin irti klann suuttimen ulosvetäjällä jolle tuki otetaan venttiilikopan pulteista ja suutinta piti purkaa enemmän jotta siihen sai paremman kiinnityksen kyseiselle työkalulle.
            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
            Bagged e32
            Ex E61 525d m-sport -06
            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

            Comment

            • MOH85
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 241
              • Rauma

              #7
              oi voi.. Täälläkin kilometrejä takana tuo 340tkm.. Eikä todellakaan tietoa, toisaalta voihan olla että joskus on suuttimet tästä irroitettu, mutta epäilen erittäin vahvasti.. Tuskin venakopan tiivistettä ainakaan vaihdettu, koska ei se nyt noin vuotaisi.. :think Täytyy tutustua. Joskus käy hyvä munkki, mutta tässä tuntuu olevan kaikki klassiset e39 viat joten jotenkin tiedän, ettei ole helppo projekti edessä.. Hankala sinänsä koska se tiiviste oikeasti vuotaa.. Mitään tököttejä en koneeseen pistä. Niitäkin näkee #stop the oil leak" jne..
              e39 530dA 1999.

              Comment

              • lurkki3
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 657
                • ylivieska

                #8
                Vuotaako se tiiviste ympäri venakopan?jos joltain reunalta vuotaa ni kannattasko kokeilla putsata sauma vaikka tinnerillä hyvin ja vetää sormella nätti sauma jotain hyvää tiivisteliimaa siihen.
                E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                Bagged e32
                Ex E61 525d m-sport -06
                Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                Comment

                • lurkki3
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 657
                  • ylivieska

                  #9
                  Rikkookohan vanha tukkeutunu huohotin näitä venakopan tiivisteitä.itsellä 390tkm nyt mittarissa ja kone ihan kuiva joka puolelta ja uudempi vortec huohotinpaikallaan.sen huoparulla huohotin suodattimen nakkasin roskiin hetiku auton ostin
                  E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                  Bagged e32
                  Ex E61 525d m-sport -06
                  Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                  Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by lurkki3 View Post
                    Vuotaako se tiiviste ympäri venakopan?jos joltain reunalta vuotaa ni kannattasko kokeilla putsata sauma vaikka tinnerillä hyvin ja vetää sormella nätti sauma jotain hyvää tiivisteliimaa siihen.
                    Tähän on paha sanoa. Normaaliin tapaan tässä on kyljet kyllä öljyset, toisaalta tuo kuskin puolen kylki tuskin vuotaa juurikaan. Tai ainakin erittäin vähän. Mä luulen että se tulee just niistä kannen kaarien kohdalta jotka on tässä jakoketjun puoleisessa päädyssä. Siitä se ainakin vuotaa selvästi. Koska toi ilmavirta levittää sitä niin en kyllä osaa sanoa onko muuallakin vuotoa. Ja muutenkin tota sälää on edessä niin paikantaminen on hankalaa..

                    Tota pitää vielä kokeilla. Tilasin siis vortexin huohottimen mut pakkauksessa oli silti huoparulla. Tai se oli se koko kotelo+tiiviste mallia vortex. En tiedä miksi se mainittiin vaikka huopa tuli. Mut laitoin sen sinne.. Ehkä se voisi hiukan hillitä asiaa jos päivittäisi..

                    Oon aina ollut skeptinen kaikenlaiseen tiivistämiseen ulkuopuolelta. Koska tuntuu että sillä vaan siirretään tai peitetään ongelmaa. Toisaalta jokin jos hyväksi todetaan niin miksipä ei, tuskin on kallis kokeilu eikä se nyt hirveesti lisätuhoa tee..
                    Last edited by MOH85; 20-08-2016, 00:49.
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎