Oliko se siinä, prkl, automaattilaatikko..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MOH85
    Bimmer Fanatic
    • May 2009
    • 241
    • Rauma

    Oliko se siinä, prkl, automaattilaatikko..

    Eli nyt tais sit tulla se kaikista paskin keissi eteen.

    Autona 530da 1999..

    Rattaan kuva ja huutomerkki. Inpalla koodi:
    error code: 52 gear check 2

    Ratas sammuu, kun laittaa virrat uudelleen. Loota on toiminut hyvin ja vaihtanut pehmeesti. Nyt kakkosvaiheella ei voi kiihdyttää juuri lainkaan, koska koko auto tärisee hulluna ja lyö vikatilan päälle. Muut vaihteet toimii jees.

    Kiihdyttäessä on muutenkin pitänyt erittäin outoa ääntä etupään suunnalta. Hirveetä jyrinää mörinää. Aina kun lyö kickdownin alas.

    Kuka tietää koodista jotakin? Voiko sen aiheuttaa jokin muu? Oon ajatellut et kardaanissa olisi löysää jossakin mut taitaa olla toi loota sit kyseessä?

    Kuva:


    Näyttää siltä, että nyt pitää miettiä mitä vaihdetaan, auto, ehkä turbiini(?) vai laatikko? hyi että ja postikin toi mätkyt tänään.

    Edit:

    Vielä, eli auto käyttäytyy tasakaasulla, mummonjalalla eli kierrokset alta 2000rpm hyvin. Vaihtoja ei huomaa eli pehmeästi ja liikkuu tasaisesti. Ylämäkeen (pienet kierrokset) tai aika ajoin paikaltaan lähdettäessä kaasua painaessa tärisee kuin junan vessa. Varsinkin kun painaa hiukan reilummin muttei kuitenkaan silti lattiaan asti Samoin 1-2 (ekä vaihde 3kin) ei uskalla painaa liikaa pedaalia koska alkaa täristä -> vikatila päälle. Tasakaasulla tosiaan kaikki toimii erittäin hyvin. Onko tää nyt turbiini, joka alkaa sanomaan sopimuksen irti? Kaikki alkoi itse asiassa päivällä kun käytin huollossa eikä meinannut päästä nosturille eli luisti. Kolmannella kerralla pito tuli takaisin. Lootan kanssa ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmaa. Ainoastaan, kuten sanoin, täyskaasulla ihme jurina (luulin et kuuluu ihan muualta), samoin pakittaessa lujempaa pitää hme mörinää. Jos diagnosointiin auttaa.. Huomenna tarkistetaan öljytaso muttei siellä nyt näkyvää vuotoa ole. Mut silti.. Eikä tota tärinää ennen ole ollut, samoin loota ei paukahda tms. missään tilanteessa.

    Jos turbiini vaihtoon mikä osanumero mahtaa olla? Eli millä alkaa etsimään uutta/käytettyä? Ja jos on vinkkejä mistä / tai jos on itellä myynnissä niin pm!

    EDIT2

    Joo kyllä se luistaa. Nelonen pitää ihan ok mutta muuten saa luistella eteen päin. Eli laatikon vaihtoa. Tuskin kannattaa avata ja pohtia mitä osia sinne vaihtaa? Eikös niin?
    Last edited by MOH85; 09-09-2016, 18:01.
    e39 530dA 1999.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Ehditkö vaihtaa ne öljyt?

    Comment

    • MOH85
      Bimmer Fanatic
      • May 2009
      • 241
      • Rauma

      #3
      En vaihtanut öljyjä, koska ei ollut tietoa edellisestä vaihdosta niin jätin tekemättä..

      Kokeilin tossa niin nyt luistaa kaikki vaihteet eli eipä juuri eteen päin pääse. Pakki noissa tuntuu aina toimivan, jostakin syystä. Onko tuo selvä luistaminen, ei siis pauku eikä kolise, aina turbiinivika ja vielä - kannattaako edes korjausta harkita vai hakia uutta edullista laatikkoa? Tolla laatikolla on valitettavasti jouduttu ajamaan ongelman ilmenemisen jälkeen vajaa 200 kilsaa eli onko tämäkin hyvä syy uuden laatikkon investointiin?
      e39 530dA 1999.

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Käytetty ehjä laatikko tilalle on edullisin vaihtoehto.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2335
          • Uusimaa

          #5
          Joo turhaan tuollaista enempiä arpomaan. Rikki se on. Vaihtolootaa tilalle tai vanha pajalle tutkittavaksi.
          BMW G30 545e M-Sport

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by MOH85 View Post
            En vaihtanut öljyjä, koska ei ollut tietoa edellisestä vaihdosta niin jätin tekemättä..

            Kokeilin tossa niin nyt luistaa kaikki vaihteet eli eipä juuri eteen päin pääse. Pakki noissa tuntuu aina toimivan, jostakin syystä. Onko tuo selvä luistaminen, ei siis pauku eikä kolise, aina turbiinivika ja vielä - kannattaako edes korjausta harkita vai hakia uutta edullista laatikkoa? Tolla laatikolla on valitettavasti jouduttu ajamaan ongelman ilmenemisen jälkeen vajaa 200 kilsaa eli onko tämäkin hyvä syy uuden laatikkon investointiin?
            No, siis silähän ei olisi pitänyt ajaa yhtään sen jälkeen kun oireet ilmaantuivat, joten nyt voi peli olla pelattu. Eli vaikka perusongelma olisikin vain turbiini, nyt siellä on jo pakat palaneet helposti loppuun.
            Näillä vain ei saisi ajella yhtään sen jälkeen kun ensioireet ilmenevät!!!!
            Mutta, ennen uuden laatikon suunnittelua kannattaa nyt kuitenkin vielä tsekata öljyt ja ennen kaikkea se mitä sieltä öljyjen seasta löytyy?

            Eli öljyt ulos, laatikon öljypohja irti ja sitten tsekataan minkälaista purua löytyy öljypohjan pohjalta ja kuinka paljon?
            Nimittäin kyse siltikin voi edelleen olla täysin antautuneessa turbiinissa joka on purua kiertoon sylkiessään tukkinut myös suodattimen ja tätä kautta veto loppuu kokonaan.
            Eli nyt nähdään kyllä öljyistä onko pakkojen kitkapinnat sulaneet kiertoon, vain onko kyse turbiinista joka taas sylkee todella paljon hienoa metallipurua kiertoon.
            Jos öljypohjasta ei löydy runsaasti metallipurua ja öljyt haisee pohjaan palaneelle kahville, peli on pelattu.
            Mikäli purua taas on paljon, laatikko voi vielä hyvinkin olla pelastettavissa pelkällä öljyjen+turbiinin vaihdolla.

            Comment

            • MOH85
              Bimmer Fanatic
              • May 2009
              • 241
              • Rauma

              #7
              Täysin samaa ajattelin Ja tää on bläänikin..

              Mikä ton aut.laatikon varaosanumero / tyyppikoodi on? Niitä kun vilisee erilaisia liian paljon. Eli millä lähden etsimään tähän uutta käytettyä laatikkoa? Ja ihan itsellekin opiksi, jos joku viisas voisi valaista, valmistajasta ja muuta infoa.

              Oliko näissä nyt se GM:n valmistama steppi? Jossakin puhuttiin että olisi nelivaihteinen, mutta eikö näissä nyt viisi ole? Sitten vilisee koodeja ja numero/kirjainyhdistelmiä GM 5L40 ja sama -E. Steptronic taitaa olla siis malli ja valmistaja General motors. Onko tää jenkeissä valmistettu vai jokin ranskalainen? Mitä muuta pitää tietää, kun lähden etsimään vaihtolaatikkoa. Kilsat on jees tietää, toisaalta joskus hinta ajaa järjen ohi tässä tilanteessa.

              Entä tää vanha luistava laatikko, mahtaako joku niitä ostaa / kannattaako yrittää korjata myydä itse?
              e39 530dA 1999.

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14578
                • Oulu

                #8
                GM 5L40E on laatikko ja viis vaihteinen.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • MOH85
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2009
                  • 241
                  • Rauma

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  No, siis silähän ei olisi pitänyt ajaa yhtään sen jälkeen kun oireet ilmaantuivat, joten nyt voi peli olla pelattu. Eli vaikka perusongelma olisikin vain turbiini, nyt siellä on jo pakat palaneet helposti loppuun.
                  Näillä vain ei saisi ajella yhtään sen jälkeen kun ensioireet ilmenevät!!!!
                  Mutta, ennen uuden laatikon suunnittelua kannattaa nyt kuitenkin vielä tsekata öljyt ja ennen kaikkea se mitä sieltä öljyjen seasta löytyy?

                  Eli öljyt ulos, laatikon öljypohja irti ja sitten tsekataan minkälaista purua löytyy öljypohjan pohjalta ja kuinka paljon?
                  Nimittäin kyse siltikin voi edelleen olla täysin antautuneessa turbiinissa joka on purua kiertoon sylkiessään tukkinut myös suodattimen ja tätä kautta veto loppuu kokonaan.
                  Eli nyt nähdään kyllä öljyistä onko pakkojen kitkapinnat sulaneet kiertoon, vain onko kyse turbiinista joka taas sylkee todella paljon hienoa metallipurua kiertoon.
                  Jos öljypohjasta ei löydy runsaasti metallipurua ja öljyt haisee pohjaan palaneelle kahville, peli on pelattu.
                  Mikäli purua taas on paljon, laatikko voi vielä hyvinkin olla pelastettavissa pelkällä öljyjen+turbiinin vaihdolla.
                  Tiedostin asian, ettei pitäisi ajaa. Mutta tilanne oli pakkorako. Ja toisaalta tiesin, että laatikon vaihdolla mennään. Joten aika huolettomasti päätin jatkaa rohkeasti matkaa. Vaihdon yhteydessä tutkitaan vanha laatikko ja jos joku siitä tulosten perusteella haluaa itselleen korjata laatikon niin se ois ihan hyvä juttu.. Vaihdossa sanoivat muutenkin että oli turbiini tai ei niin hintaa vaihdolle tulee. Eli enemmin etsin toimivan laatikon kun arvon turbiinin vaihtoa ja juuri sitä kuinka paljon sitä silppua siellä pyörii. Riski on tietysti myös vaihtolaatikoossa. Ellei nyt tehdaskorjattua, jota epäilen ettei budjetti juuri nyt anna periksi..

                  Öljyn taso oli ok, mutta haisi jäätävältä ja oli kyllä mustaa (siis punamustaa).. ihan hirveetä..
                  Last edited by MOH85; 11-09-2016, 14:30.
                  e39 530dA 1999.

                  Comment

                  • MOH85
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2009
                    • 241
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by zener View Post
                    GM 5L40E on laatikko ja viis vaihteinen.
                    Kiitos!
                    e39 530dA 1999.

                    Comment

                    Working...
                    X