Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erikoinen ravistus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bringer00
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 132
    • Siikalatva

    #16
    Originally posted by JarkkoMikael View Post
    En nyt löytänyt juttua mitä muistelin mutta jollain muulla oli ollut 39:ssä takajarrujen liukupinnat aivan ruosteessa ja niiden puhdistuksen jälkeen loppui tutinat.

    Tuo nyt olis halpa homma tarkistaa ennen kuin lähdet turbiiniä vaihtamaan. Samalla sitten kattoo myös etujarrut kuntoon.

    JM
    Jarrut rakensin kokonaan uusiksi n. 2000km sitten. Lasikuulapuhallus, uudet tiivisteet, liukutappien kiillotus ja kasaus oikeilla rasvoilla. Männät oli myös kiiltävät. Ei pitäisi jarruista siis täristää. Tai mistä sitä tietää. Alkaa jo usko loppuun...

    Comment

    • Bringer00
      Bimmer Rookie
      • Sep 2012
      • 132
      • Siikalatva

      #17
      Ja kylmemmällä ilmalla saattaa mennä jopa 30 kilometriä hyvin pienellä tutitalla kunnes joku paikka lämpeää ja alkaa muuttumaan jytinäksi. Auttaskohan laatikkoöljyjen vaihto? Laskeeko öljynpaine kun öljyt lämpee ja alkaa turbiini luistaan ja siksi jytisee? Öljymäärää en ole tarkistanut. Laatikko vaihtaa tosi hyvin ja lukitsee turbiinin aivan normaalisti.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10081
        • KVLA

        #18
        Kyllä näkee kiekkamittarista,jos se turbiini (oikeasti) luistaa,kun kierrokset nousee. Jopa alkava turbiinivika näkyy kiekkamittarissa pienenä huojuntana tasakaasulla ajettaessa. Isommasta viasta puhumattakaan. No kaikki on toki mahdollista. Onko joku vaihdellut laatikkoon joskus öljyjä ja mitähän sinne on laitettu?
        Last edited by Heguli 31; 28-07-2017, 21:44.

        Comment

        • Bringer00
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 132
          • Siikalatva

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Kyllä näkee kiekkamittarista,jos se turbiini (oikeasti) luistaa,kun kierrokset nousee. Jopa alkava turbiinivika näkyy kiekkamittarissa pienenä huojuntana tasakaasulla ajettaessa. Isommasta viasta puhumattakaan. No kaikki on toki mahdollista. Onko joku vaihdellut laatikkoon joskus öljyjä ja mitähän sinne on laitettu?
          Täytyy seurailla tuora kiekkamittaria. Nyt en ainakaan muista että erityisemmin heiluisi. Öljyn vaihdoista ei ole huoltokirjassa merkintää. Ei luultavasti ole vaihdettu

          Comment

          • Bringer00
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 132
            • Siikalatva

            #20
            Saako laatikonpäässä tuntua klappia?

            Comment

            • MaxSound
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2009
              • 255
              • Kajaani

              #21
              Täällä on sama vika -01 525da farkussa.

              Välillä tulee tuota bassohuminaa, välillä ravistaa takapäästä ja sitten voi mennä muutamia päiviä ihan OK. Vaikka pukkaa ajossa vapaalle niin tärinä jatkuu. Ei vaikuta ajaako kolmosella, nelosella tai vitosella. Täristää pahiten 80-90km/h.

              Alustassa ja jarruissa melkein kaikki uutta, taakse bumerangitukivarret ja oikea etureaktiotanko sekä jarrusatulat vielä vaihtamatta. Tilasin nyt tuon reaktiotangon kun rupesi täristämään rattiin jarruttaessakin.

              Kardaani ja vetarit on vaihdettu ehjiin purkuosiin, ei apua. Tilasin vielä varalta tuohonkin kardaaniin uuden vakkarinivelen ja eteen rättinivelen. Kunhan nuo on vaihdettu, niin kaikki alkaa olla uutta


              Tuo on kummallisinta kun se ei täristä jatkuvasti. Jarrun laahaaminen tärinäkohtauksen aikana ei auta.

              Toivottomia romuja nämä E39, ei saatana kulje viikkoa ilman jonkinlaista tärinää tai tutinaa.

              Vika on ollut päällä jo 100tkm, ei tunnu ihan vähällä saavan ajettua uloskaan. Ärsyttää kun tuo Offipajeron raato pinnoitetuilla 31" fedimoilla kulkee vian päällä ollessa tasaisemmin kuin tuo E39, johon on syydetty toista tonnia alustaan ja jarruihin ihan turhaan.
              Last edited by MaxSound; 30-07-2017, 15:27.
              E39 525DA Touring -01, 540tkm

              Comment

              • Bringer00
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 132
                • Siikalatva

                #22
                Originally posted by MaxSound View Post
                Täällä on sama vika -01 525da farkussa.

                Välillä tulee tuota bassohuminaa, välillä ravistaa takapäästä ja sitten voi mennä muutamia päiviä ihan OK. Vaikka pukkaa ajossa vapaalle niin tärinä jatkuu. Ei vaikuta ajaako kolmosella, nelosella tai vitosella. Täristää pahiten 80-90km/h.

                Alustassa ja jarruissa melkein kaikki uutta, taakse bumerangitukivarret ja oikea etureaktiotanko sekä jarrusatulat vielä vaihtamatta. Tilasin nyt tuon reaktiotangon kun rupesi täristämään rattiin jarruttaessakin.

                Kardaani ja vetarit on vaihdettu ehjiin purkuosiin, ei apua. Tilasin vielä varalta tuohonkin kardaaniin uuden vakkarinivelen ja eteen rättinivelen. Kunhan nuo on vaihdettu, niin kaikki alkaa olla uutta


                Tuo on kummallisinta kun se ei täristä jatkuvasti. Jarrun laahaaminen tärinäkohtauksen aikana ei auta.

                Toivottomia romuja nämä E39, ei saatana kulje viikkoa ilman jonkinlaista tärinää tai tutinaa.

                Vika on ollut päällä jo 100tkm, ei tunnu ihan vähällä saavan ajettua uloskaan. Ärsyttää kun tuo Offipajeron raato pinnoitetuilla 31" fedimoilla kulkee vian päällä ollessa tasaisemmin kuin tuo E39, johon on syydetty toista tonnia alustaan ja jarruihin ihan turhaan.
                No siellä on kyllä sitten justiin samanlainen yksilö
                Ajattelin kokeilla reilumpaa esijännitystä kardaanin tukilaakeriin. Jos laittas n.6mm. Nyt on n.2mm
                Jotenki tämä nyt liittyy kardaanin linjauksiin tai vaihdelaatikkoon.
                Kone voi olla jotenki väärässä asennossa. Sillon kun oli tukikumit rikki niin meni useasti ilman mitään tärinöitä kunnes taas yhtäkkiä täristi.
                Nuo vaihto osat eivät ole muuttaneet tärinää juurikaan.
                Ilmottelen tänne jos saan joskus asian ratkaistua

                Comment

                • Hezman
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 708
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Bringer00 View Post
                  No siellä on kyllä sitten justiin samanlainen yksilö
                  Ajattelin kokeilla reilumpaa esijännitystä kardaanin tukilaakeriin. Jos laittas n.6mm. Nyt on n.2mm
                  Jotenki tämä nyt liittyy kardaanin linjauksiin tai vaihdelaatikkoon.
                  Kone voi olla jotenki väärässä asennossa. Sillon kun oli tukikumit rikki niin meni useasti ilman mitään tärinöitä kunnes taas yhtäkkiä täristi.
                  Nuo vaihto osat eivät ole muuttaneet tärinää juurikaan.
                  Ilmottelen tänne jos saan joskus asian ratkaistua
                  Onko vaihteella merkitystä tärinän taajuuteen? Etenkin nelos ja vitos vaihteella, kun ajaa tasaista vauhtia esim. 90 km/h?

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #24
                    Originally posted by MaxSound View Post

                    Toivottomia romuja nämä E39, ei saatana kulje viikkoa ilman jonkinlaista tärinää tai tutinaa.

                    .
                    Hah. Kyllä itellä oli joku superyksilö; ainakun kolis tai veteli, aina löytyi selkeä syy (useimmiten väljä nivel). Jarruttaessa täristi, vaihdettiin powerflexin puslat ja loppui kaikki tutina/vetely. Aiempi omistaja oli vaihdattanut taka-apurungon isot puslat. Joka päivä ikävä kolmiysiä

                    Comment

                    • Bringer00
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2012
                      • 132
                      • Siikalatva

                      #25
                      Originally posted by Hezman View Post
                      Onko vaihteella merkitystä tärinän taajuuteen? Etenkin nelos ja vitos vaihteella, kun ajaa tasaista vauhtia esim. 90 km/h?
                      Ei ole vaihteella väliä. Vaikka laittaa vapaalle niin tärinä ei muutu miksikään

                      Comment

                      • MaxSound
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2009
                        • 255
                        • Kajaani

                        #26
                        Sama homma - täristää myös vapaalla rullatessa, moottori tyhjäkäynnillä.

                        80-90km/h on se nopeusalue jossa ongelma on pahin. Helpottaa kun ajaa yli 100km/h.

                        Turbiini ei tainnut lukittua kolmosella? Olen ajellut monta kertaa pakkokolmosella, ei mitään vaikutusta vaikka siitä pukkaa neloselle ja vitoselle, oireilu ei muutu yhtään. Vain vauhti aiheuttaa ongelman. Tämä viittaa kardaaniin?

                        Vaihtelin laatikkoöljytkin kun tuohon on vaihdeltu niitä uudesta asti, ihan puhtaat eikä ollut metallisilppua turbiinista.

                        Laatikko ja turbiini on orggikset, 450tkm ajetut. Turbiinilukko pitää ylämäessäkin, ja kierroslukumittari pysyy paikallaan kuin naulattu. Ei huoju yhtään.

                        Tuo kardaanin tukilaakerin esijännitys kiinnostaa täälläkin. Ajattelin vaihtaa sen vakionopeusnivelen vielä uuteen, niin pitää taas samalla säätää. Paljonko tuossa on virallinen suositus esijännitykselle? Kiristelin viimeksi vain suurinpiirtein samaan kohtaan jossa oli ollut aiemmin.


                        Tuo täristää välillä myös yli 12h seisonnan jälkeen muutaman ensimmäisen kilometrin aika pahasti. Helpottaa siitä hiljalleen, ja tätäkään ei tee joka aamu. Alla 235/45r17 Hankook Ventus Prime 3, mutta samaa vikaa on myös 205/60R16 talvirenkailla. Matalaprofiilirenkaissahan on välillä tuota "flatspot" ominaisuutta, mutta oireilee tosiaan korkeammallakin profiililla.
                        Last edited by MaxSound; 31-07-2017, 19:47.
                        E39 525DA Touring -01, 540tkm

                        Comment

                        • Bringer00
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 132
                          • Siikalatva

                          #27
                          Originally posted by MaxSound View Post
                          Sama homma - täristää myös vapaalla rullatessa, moottori tyhjäkäynnillä.

                          80-90km/h on se nopeusalue jossa ongelma on pahin. Helpottaa kun ajaa yli 100km/h.

                          Turbiini ei tainnut lukittua kolmosella? Olen ajellut monta kertaa pakkokolmosella, ei mitään vaikutusta vaikka siitä pukkaa neloselle ja vitoselle, oireilu ei muutu yhtään. Vain vauhti aiheuttaa ongelman. Tämä viittaa kardaaniin?

                          Vaihtelin laatikkoöljytkin kun tuohon on vaihdeltu niitä uudesta asti, ihan puhtaat eikä ollut metallisilppua turbiinista.

                          Laatikko ja turbiini on orggikset, 450tkm ajetut. Turbiinilukko pitää ylämäessäkin, ja kierroslukumittari pysyy paikallaan kuin naulattu. Ei huoju yhtään.

                          Tuo kardaanin tukilaakerin esijännitys kiinnostaa täälläkin. Ajattelin vaihtaa sen vakionopeusnivelen vielä uuteen, niin pitää taas samalla säätää. Paljonko tuossa on virallinen suositus esijännitykselle? Kiristelin viimeksi vain suurinpiirtein samaan kohtaan jossa oli ollut aiemmin.


                          Tuo täristää välillä myös yli 12h seisonnan jälkeen muutaman ensimmäisen kilometrin aika pahasti. Helpottaa siitä hiljalleen, ja tätäkään ei tee joka aamu. Alla 235/45r17 Hankook Ventus Prime 3, mutta samaa vikaa on myös 205/60R16 talvirenkailla. Matalaprofiilirenkaissahan on välillä tuota "flatspot" ominaisuutta, mutta oireilee tosiaan korkeammallakin profiililla.
                          Mullaki on pahin tuo 80-90 alue. Mulla ei tuonut mitään helpotusta uusi vakionopeusnivel. Sen nivelen rakenne on jännä, aivan kuin sitä pitäisi vedättää eteenpäin että se toimii oikein. Siksi tuota tukilaakerin jännitystä aloin miettimään.

                          Comment

                          • Bringer00
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 132
                            • Siikalatva

                            #28
                            Tulin koeajolta Menee aina yö hommiksi
                            Laitoin nyt n. 7mm milliä esijännitystä tukilaakeriin. Se jytinä hävis. Kävin ajeleen isolla tiellä joku 10km eikä enää kuulunu.
                            Joko on bemulla nyt se hyvä hetki tai sitten vika oli tuossa. Mitenhän nuo tukilaakerit sitten kestää tuommosta esijännitystä?
                            Huomenna tai ylihuomenna pitää käydä oulussa niin tulee ajoa noin 170km. Sitten selviää todella auttoko tuo

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #29
                              Olisipa hienoa jos tuolla korjautui

                              laitahan raportti miten kävi kunhan on vähän kilsoja takana
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • Bringer00
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2012
                                • 132
                                • Siikalatva

                                #30
                                Nyt on ajeltu pitemmästi. Basso huminaa ei tule enää kuin hyvin harvoin. Mutta semmonen pieni värähtely tuntuu 60kmh ylöspäin.
                                Kyllä tuo suurempi esijännitys paransi tilannetta mutta ei poistanut.
                                Mitäs seuraavaksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎