Lynkataan mut kuitenkin, mutta onko kukaan änkenyt taakse 275/35R18 tai 285/30R18 renkaita E39:iin ja miten on sopinut ja minkä levyisillä vanteilla? On taas suuret suunnitelmat.
Sellanen mietityttää, että kun nyt saisin todella halvalla vajaan talven ajetut Hakkapeliitat...mutta koko on 225/45-18
Niin tykkääköhän tollanen -02 e39 530i:n laatikko tuosta koosta kyttyrää ja sopiskohan tollanen mitenkään 9,5":lle vanteelle? Laskurilla kun vertailee, niin verrokkirenkaaseen 225/55-16 ei juurikaan tule eroa :think
235/40-18 olis se oikee koko ja se menee vielä taulukon mukaan 9,5:lle vanteelle
Sellanen mietityttää, että kun nyt saisin todella halvalla vajaan talven ajetut Hakkapeliitat...mutta koko on 225/45-18
Niin tykkääköhän tollanen -02 e39 530i:n laatikko tuosta koosta kyttyrää ja sopiskohan tollanen mitenkään 9,5":lle vanteelle? Laskurilla kun vertailee, niin verrokkirenkaaseen 225/55-16 ei juurikaan tule eroa :think
235/40-18 olis se oikee koko ja se menee vielä taulukon mukaan 9,5:lle vanteelle
Pakko kyllä kysyä että miksi epäilet laatikon tykkäävän kyttyrää renkaan kasvaneesta ulkohalkaisijasta :think
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Eikös sitä kovasti väitetä, että vääränkokoiset renkaat aiheuttaa laatikko-ongelmia...mm. turbiini ei lukita.
En tiedä onko asia näin, kun aina on ollu oikeen kokoiset alla...
Vai tarkoittaisiko että jos on erikokoisia renkaita?
En ole kyllä mikään automaattien asiantuntija :think
Näillä mennään:
Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
MB c124 230CE -90 "Badboy"
MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
Eikös sitä kovasti väitetä, että vääränkokoiset renkaat aiheuttaa laatikko-ongelmia...mm. turbiini ei lukita.
En tiedä onko asia näin, kun aina on ollu oikeen kokoiset alla...
Kyllä se muuttunut koko muuttaa myös laatikon toimintaa. Liittynee vierintävastuksiin, nopeustietoon, väännöntarpeeseen yms. ja laatikko ei välttämättä lukita niin herkästi.
Itsellä oli joskus 530d:ssä lyhyen siirtymän ajan muistaakseni n. ~12mm liian suuret renkaat. Tämä muutti laatikon ärsyttäväksi kuminauhaksi. (Voi toki olla, että rupeaa pidemmässä ajossa jotenkin adaptoitumaan).
Last edited by Jii_Koo; 24-10-2016, 16:31.
Reason: Laskuvirhe, BS poistettu.
Kyllä se muuttunut koko muuttaa myös laatikon toimintaa. Liittynee vierintävastuksiin, nopeustietoon, väännöntarpeeseen yms. ja laatikko ei välttämättä lukita niin herkästi.
Tuo 15mm halkaisijassa eroa alkaa olla jo jonkin verran, vaikea sanoa juuri ko. kokoisista kun ei ole kokemusta. Itsellä oli joskus 530d:ssä lyhyen siirtymän ajan muistaakseni n. ~12mm liian suuret renkaat. Tämä muutti laatikon ärsyttäväksi kuminauhaksi. (Voi toki olla, että rupeaa pidemmässä ajossa jotenkin adaptoitumaan).
Jos käyttää verrokkina 225/55-16 rengasta niin antaa halkaisijaksi 65,4 ja kehäksi 199,4...niin 225/45-18 antaa 66 ja 201,2 että ihan hirveetä eroa noista ei kyllä tulis :think
Nykyiset M Parallel Spoke 66 talvivanteet alkavat olemaan melko kieroja ja kumitkin pitäisi pian vaihtaa.
16" vanteisiin en kovin äkkiä ala vaihtamaan, mutta BMW:n 17" ja 18" vannesarjat kiinnostavat.
Kumpaa kokoa suosittelette ja mikä vannesarja sopisi talveksi.
Ajan pitkiä työmatkoja, joten vanne saisi olla helposti putsattavissa.
Nykyiset M Parallel Spoke 66 talvivanteet alkavat olemaan melko kieroja ja kumitkin pitäisi pian vaihtaa.
16" vanteisiin en kovin äkkiä ala vaihtamaan, mutta BMW:n 17" ja 18" vannesarjat kiinnostavat.
Kumpaa kokoa suosittelette ja mikä vannesarja sopisi talveksi.
Ajan pitkiä työmatkoja, joten vanne saisi olla helposti putsattavissa.
Itse laittaisin 17". 235/45R17 tai 225/50R17 kokoisina vanneleveydestä riippuen.
Comment