Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M5 Inspection III teoreettista pohdintaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    E39 M5 Inspection III teoreettista pohdintaa

    Ajattelin tehdä tällaisen erillisen, niin ei ainakaan sotke tuota M5 osto-threadia.

    Tämän ei tarvitse olla kovin vakava aihe, vaan itse ainakin yritän vieläkin päästä jyvälle mitä kannattaisi tehdä missäkin järjestyksessä. Helpointa on toki varmaan tehdä kaikki kerralla, mutta se ei välttämättä ole itselle vaihtoehto.

    Kk-laakerit pitää tehdä, jakopää sekä vanokset. Osien hinnat ovat karkeasti selvillä noihin kaikkiin, ja ne eivät sinänsä ole ongelma, mutta kun itse ei osaa/pysty eikä ole paikkaakaan, niin ainakin isommat hommat pitää muualla teettää.

    Kk-laakerit töineen on varmaan halvin, mutta sitten tulee se kannattaako niitä tehdä, jos ei tee jakopäätä. Ehkä, koska jakopää on ok kunnossa ainakin vielä.

    Meneekö Vanokset kuinka vähemmällä tuntimäärällä, jos ne tekee jakopään yhteydessä? Ne ei silti taida sinänsä olla niin sidoksissa muihin remppoihin?

    Ja ilmeisesti nuo venttiilin nostimet ovat yksi nakutusta aiheuttava tekijä myös. Siinä sama, että kuinka työläs homma on puhdistus ja muu, ja onko fiksuinta sekin yhdistää johonkin toiseen huoltoon?

    Sitten on myös muita vikoja. Jäähdyttimen flekti (onkohan oikea osa/termi) pitää rätisevää ääntä, eli varmaankin laakeri lopussa. Ymmärtääkseni senkään vaihto ei tilan puolesta ole ihan helppo?

    Vaihteiston tiivisteet ja tukikumit myös kuluneet. Osat ei ilmeisesti kalliit, mutta vaatii vaihteiston irrotuksen ja se maksaa työnä taas.

    Loput on sitten yleistä kuluvaa osaa kuten alusta ja jarrut, niissä voi tehdä itsekin jotain.
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14
  • lj123
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2015
    • 1215
    • Lohja

    #2
    Jos täsmentäisin omaa kysymystä niin kuinka paljon päällekkäistä työtä on esim. vanos-remontissa ja jakopäässä?

    Kun tuota Beisanin vanos-ohjetta katsoo niin se olisi vielä itse tehtävissä. Ja se alkupään purku ei kai vielä niin työläs ole että siinä montaa tuntia säästäisi. Muttta pitääkö jakopään osalta purkaa yhtä pitkälle samat osat kuin noissa vanoksissa?

    Miten myös menee mm. nuo venakoppien tiivisteet? Pitääkö ne uusia joka kerran kun kopat irrottaa?
    E39 M5 -99
    F11 530d Xdrive -14

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Originally posted by lj123 View Post
      Miten myös menee mm. nuo venakoppien tiivisteet? Pitääkö ne uusia joka kerran kun kopat irrottaa?
      Pääsääntöisesti ei. Mutta jos kovettuneita/ikääntyneitä tiivisteitä auotaan,niin silloin toki uusitaan.

      Comment

      • lj123
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2015
        • 1215
        • Lohja

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Pääsääntöisesti ei. Mutta jos kovettuneita/ikääntyneitä tiivisteitä auotaan,niin silloin toki uusitaan.
        Kiitti! Siinä mielessä nuo voisi varman uusia joka tapauksessa jo keväällä kun oikea puoli tihkuu jo nyt jonkin verran. Ja eipä nuo kokonaiskonkurssissa kovin iso osuus ole.
        E39 M5 -99
        F11 530d Xdrive -14

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10510
          • Saaressa

          #5
          Vastaus alkuperäiseen kysymykseen jakopää ja vanokset kulkevat nähdäkseni käsikädessä. Ja siinä samalla sitte menee ne alakerran laakerit + termostaatti + vesipumppu tarvittaessa.

          Foorumilla on kattava lista mitä osia kannattaa remonttiin tilata. Muutamasta on osanumero vaihtunut että ne kannattaa katsoa läpi.

          Flektejä ja tukikumeja voi sitten remppailla muulloinkin.

          Ja kuten varmaan topiciani olet lukenut niin voin suositella VKV-Service peräseinäjoki rempan tekijäksi!
          Last edited by duuk; 10-11-2016, 16:53.

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • lj123
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2015
            • 1215
            • Lohja

            #6
            Originally posted by duuk View Post
            Vastaus alkuperäiseen kysymykseen jakopää ja vanokset kulkevat nähdäkseni käsikädessä. Ja siinä samalla sitte menee ne alakerran laakerit + termostaatti + vesipumppu tarvittaessa.

            Foorumilla on kattava lista mitä osia kannattaa remonttiin tilata. Muutamasta on osanumero vaihtunut että ne kannattaa katsoa läpi.

            Flektejä ja tukikumeja voi sitten remppailla muulloinkin.

            Ja kuten varmaan topiciani olet lukenut niin voin suositella VKV-Service peräseinäjoki rempan tekijäksi!
            Kiitti. Jep, osalistat on täältä jo löytynyt kaikkiin, ja hinnatkin Pielmeieriltä. Osat vielä suht kohtuuhintaisia. Se työhän siinä se suurin kysymys sitten onkin.

            Siksi mietin tuota vanosten tekemistä itse ja siinä säästämistä, mutta onko tyhmää jos jakopään tekijä purkaa myöhemmin samat asiat.

            Ja oliko niin, että ainakin jakopään kohdalla öljypohja pitää poistaa kuitenkin? Jolloin ne laakerit on käsillä samalla.

            Ja jos oikein ymmärsin niin tuon flektin saa ihan puskurin pudottamalla aika helposti.
            E39 M5 -99
            F11 530d Xdrive -14

            Comment

            • cook
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 374
              • Piilossa

              #7
              itsellä on se käsitys jos ulkopuoisella pitää teettää nuo remontit niin vanos+jakopää kannattaa teetättää samalla. Olettamuksena on se että säästetään muutamia työtunteja tämän suhteen:think

              tosin jos talvi on aikaa + tilat missä puuhata niin miksi ei tee itse jakopäätä siinä samalla kun tekee vanoksia?

              Comment

              • lj123
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2015
                • 1215
                • Lohja

                #8
                Originally posted by cook View Post
                itsellä on se käsitys jos ulkopuoisella pitää teettää nuo remontit niin vanos+jakopää kannattaa teetättää samalla. Olettamuksena on se että säästetään muutamia työtunteja tämän suhteen:think

                tosin jos talvi on aikaa + tilat missä puuhata niin miksi ei tee itse jakopäätä siinä samalla kun tekee vanoksia?
                Tilat on juuri se ongelma. Tietty tuossa tulee kysymys, että jos vuokralle löytyy sopiva paikka niin sen kustannus on pienempi tekijä kuin huollattaa toisella. Olettaen että se jakopää onnistuu kone paikallaan ellei löydy sellaista paikkaa missä sen saa irti ja että saa siihen ne lukitustyökalut.

                Aika ei ole ongelma kun on tosiaan koko talvi aikaa. Osaaminen voi olla jonkinlainen, mutta kaipa tässäkin tekemällä oppii kuin vaikka talon rakentamisessa.
                E39 M5 -99
                F11 530d Xdrive -14

                Comment

                • cook
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 374
                  • Piilossa

                  #9
                  Originally posted by lj123 View Post
                  Tilat on juuri se ongelma. Tietty tuossa tulee kysymys, että jos vuokralle löytyy sopiva paikka niin sen kustannus on pienempi tekijä kuin huollattaa toisella. Olettaen että se jakopää onnistuu kone paikallaan ellei löydy sellaista paikkaa missä sen saa irti ja että saa siihen ne lukitustyökalut.

                  Aika ei ole ongelma kun on tosiaan koko talvi aikaa. Osaaminen voi olla jonkinlainen, mutta kaipa tässäkin tekemällä oppii kuin vaikka talon rakentamisessa.

                  minulla on sellainen käsitys, että nuo kaikki saa tehtyä kone paikallaan:think

                  itse joudun viemään ulkopuoliselle laitettavaksi, kun auto on käyttöautona niin piti saada remontit suht ripeällä aikataululla tehdyksi. Tämä tosin kirpaisee kukkarossa aika kivasti

                  vanos ja kk-laakerit on siis laitettuna, remontin tekijä sanoi että jakopää on vielä hyvässä kunnossa ei kulumaa

                  Comment

                  • lj123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2015
                    • 1215
                    • Lohja

                    #10
                    Näköjään satasilla pääsee Biltemasta moottorinosturin ja telineen kanssa. Ja niille jää tarvittaessa jälleenmyyntiarvoakin.

                    Ehkä pitää alkaa miettiä sitä paikkaa enemmän. Tuo kun voi olla yhden kesänkin pois ajosta, jos sillä sen saa remontoitua siihen kuntoon että jatkossa ei tarvitse miettiä miten kone kestää.
                    E39 M5 -99
                    F11 530d Xdrive -14

                    Comment

                    • Arde92
                      BTCF Member
                      • Aug 2010
                      • 1330
                      • Lohtaja/keski-pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by cook View Post
                      minulla on sellainen käsitys, että nuo kaikki saa tehtyä kone paikallaan:think

                      itse joudun viemään ulkopuoliselle laitettavaksi, kun auto on käyttöautona niin piti saada remontit suht ripeällä aikataululla tehdyksi. Tämä tosin kirpaisee kukkarossa aika kivasti

                      vanos ja kk-laakerit on siis laitettuna, remontin tekijä sanoi että jakopää on vielä hyvässä kunnossa ei kulumaa

                      Itse en ole vielä hommaa tehnyt mutta tosiaan paikoillaan voi kaikki *3* osa-aluetta hoitaa kuntoon

                      Tarkoitus olisi keväällä hoitaa kaikki kerralla
                      E39 M5 Titansilber<------
                      F11 530D Spacegray
                      E36 323i M-sport Med Hölsteri
                      Ex :E61 525D Lci Carboni
                      Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
                      Ex :E61 530XD Monacoblau<------
                      Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
                      Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

                      Comment

                      • lj123
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2015
                        • 1215
                        • Lohja

                        #12
                        Soitin tuonne VKV:lle, ja vaikka matkaa onkin niin alkaa kuulostaa siltä, että tässä ei kannata alkaa itse tekemään. Kaikki kulut ja aika yhteenlaskettuna mitä oman opetteluun ja halli ym. kuluihin menisi niin ei taida kannattaa.

                        Jos olisi oma talli ja pari autoa niin sitten ehkä.

                        Kaipa alan laittaa tilauksia tuonne Pielmeirille ja budjetoimaan milloin saisi huollon teetettyä.
                        E39 M5 -99
                        F11 530d Xdrive -14

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17522
                          • Turku

                          #13
                          Millaista hintaluokkaa remontille kerrottiin työn osalta?
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6603
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Laitatko näkyville osien hinnat ja sen osanumerolistan tähän ketjuun, niin löytyy sitä tarvitseville helpommin kun tuolta M5 ostoketjusta
                            M550d

                            Comment

                            • cook
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 374
                              • Piilossa

                              #15
                              ------------------------------
                              Rod Bearing Replacement
                              ------------------------------
                              11131407532 x 1 (Steel Gasket - Oil Pan Bottom)
                              11137831014 x 1 (Steel Gasket Upper Oil Pan)
                              11431707164 x 2 (O-ring)
                              11137830114 x 2 (O-ring)
                              11137830113 x 2 (O-ring)
                              11137830112 x 2 (O-ring)
                              11441406693 x 2 (O-ring)
                              11421741129 x 1 (O-ring)
                              11421406872 x 1 (O-ring)
                              11131406864 x 1 (Oil Pipe)
                              11421713597 x 1 (O-ring)
                              11421407015 x 1 (O-ring)
                              11411304178 x 1 (O-ring)
                              07119963151 x 1 (Gasket Ring Oil Pan Bottom)
                              11241407493 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm BLUE)
                              11241407492 x 8 (Rod Bearing Shell 49,00mm RED)
                              11241405890 x 16 (Rod Bolt M10 x 1.25 - 5Nm -> 20Nm -> 65deg angle - E12 female/reverse torx socket)
                              07119932842 x 1 (Circlip)
                              07119963201 x 4 (Gasket Ring)
                              07119963129 x 5 (Gasket ring)
                              31121092167 x 2 (Hex bolt)
                              31121093462 x 2 (Hex bolt)
                              31121092165 x 2 (Hex bolt)
                              33306760349 x 2 (Nut)
                              33326760668 x 2 (Nut)
                              33306760587 x 2 (Nut)
                              32201092453 x 2 (Nut - Might be 07119905032)
                              32201142083 x 1 (Inner Hex Bolt)
                              07129964672 x 1 (Self-locking Hex Nut)
                              32201092452 x 1 (Collar Screw)
                              32201092453 x 1 (Self-locking Hex Nut)
                              07119963200 x 2 (Gasket Ring)
                              11411407056 x 1 (Chain Tensioner - Oil Pump)
                              07119905695 x 1 (Circlip for Oil Pump Chain tensioner)

                              Cheap optional additions:
                              07119913115 x 20 (Hex Bolt)
                              11421702917 x 4 (O-ring - Scavending pipes in the upper oil pan)
                              07119901601 x 4 (Hex Bolt Oil Pump Cover - Loctite)
                              11417549652 x 1 (Hex Nut - 47Nm nut in the oil pumps sprocket)
                              07119901600 x 3 (Hex Nut - Nuts in the plate behind oil pump sprocket - loctite)

                              tämä oli 770€

                              ------------------------------------------------------------------------------------
                              Timing Chain Guide Replacement Including Full VANOS Refurb
                              ------------------------------------------------------------------------------------
                              11141275466 x 1 (Shaft seal - Lower Timing Case)
                              11140001186 x 2 (Upper Timing Cover Gasket Sets)
                              11140001187 x 1 (Gasket Seal - Lower Timing case)
                              11431707164 x 2 (O-ring)
                              11131407532 x 1 (Steel Gasket - Oil Pan Bottom)
                              07119963151 x 1 (Gasket Ring - Oil Pan Bottom)
                              11311407052 x 1 (Timing Chain - Timing - Timing Chain Lower P)
                              11311406366 x 1 (Deflection Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                              11311406280 x 1 (Guide Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                              11311407337 x 1 (Chain Tensioner Rail - Timing - Timing Chain Lower P)
                              11421713597 x 1 (O-ring for 11311407337)
                              11311406261 x 1 (Hydraulic Chain Tensioner - Timing - Timing Chain Lower P)
                              07119963355 x 1 (Gasket Ring - Timing - Timing Chain Lower P)
                              11311406167 x 3 (Chain - Timing Gear / 2 x Timing Chains Top + 1 x Oil Pump Chain)
                              11311406165 x 1 (Chain Tensioner - Timing Gear / Timimg Chain Top - Cyl 1-4)
                              11311406166 x 1 (Chain Tensioner - Timing Gear / Timimg Chain Top - Cyl 5-8)
                              11411407056 x 1 (Chain Tensioner - Oil Pump)
                              11367830147 x 1 (Hose Elbow)
                              11151407344 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                              11151406902 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                              07129952107 x 2 (Hose Clamp - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                              11151406900 x 1 (Return Hose - Crankcase-Ventilation/oil separator)
                              11120001269 x 1 (Profile Gasket Cyl 1-4 - Cylinder Head Cover)
                              11120001278 x 1 (Profile Gasket Cyl 5-8 - Cylinder Head Cover)
                              11121721879 x 6 (Rubber Seal - Cylinder Head Cover)
                              11121437395 x 20 (Rubber Seal - Cylinder Head Cover)
                              11511407806 x 1 (Water Pump - Replace if still original)
                              11511406765 x 1 (Steel Gasket - Water Pump)
                              11231402618 x 4 (Torx Bolt - Belt Drive-Vibration Damper)
                              11537835558 x 1 (Thermostat - Replace if older than one year)
                              11531710055 x 1 (O-ring for Water Pump)
                              11531407002 x 4 (O-ring - Lubrication System Engine Oil Cooling)
                              11531406249 x 6 (O-ring - Cooling System)
                              11367830828 x 8 (Solenoid O-Rings)
                              11367830829 x 8 (Solenoid O-Rings)
                              11361406838 x 2 (Cover gasket)
                              11367833218 x 4 (Diaphragm Spring Sets)
                              11361406944 x 2 (Washer)
                              07119934749 x 2 (Lock Ring)
                              11311317318 x 4 (O-ring)
                              11361406377 x 2 (O-ring)
                              11311317732 x 2 (O-ring)
                              11361406868 x 2 (O-ring)
                              11411306082 x 2 (O-ring - VANOS)
                              07119963072 x 4 (Copper Gasket Ring - VANOS)
                              07119919625 x 24 (Filister Head Screws - Timing Gear / Timimg Chain Top)
                              07119913589 x 24 (10.9-Rated Hex Bolts - Timing Gear Timing Chain Top)
                              11361401971 x 1 (Filter - 100bar oil regulator valve)
                              11311318659 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)
                              11361403325 x 1 (O-ring - 100bar oil regulator valve)
                              Spark Plugs x 8 (NGK BKR6EQUP Laser Platinum - Optional)
                              11311741808 x 2 (Torx Bolt for Central V-Rail - Optional)
                              11311731952 x 2 (Torx Bolt for Cenral V-Rail - Optional)
                              11311731951 x 1 (Torx Bolt for Central V-Rail - Optional)

                              tällä sain n.2240€ tarjouksen

                              pelkät vanoksen osat olivat 470€
                              Last edited by cook; 11-11-2016, 20:48.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎