Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 '01-> monitoimiratti?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ART
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 305

    e39 '01-> monitoimiratti?

    Elikkä tästä paljon keskustellusta aiheesta olisi yksi kysymys, johon en pystynyt löytämään vastausta: Mitä on vaihtoehtoja Facelift-mallin e39:iin multiratin asennukseen, jos siinä on vakio-4-puola-ratti? Bmwtipsistä löytyy seuraavaa: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/S...eringwheel.htm

    Eli siinä on ansiokkaasti selostettu M-multiratin asennus.. Mutta koska itselleni kelpaisi edullisempikin ratkaisu, kysyisin seuraavaa:
    1. Saako noita multinappuloita jälkiasennettavana vanhaan rattiin?
    2. Jos ei, niin mikä tuollainen 4-puolainen ratti tuohon kävisi, käykö vanhempien E39ien?
    3. Jos ratti täytyy vaihtaa, niin mieluummin tietysti sporttirattia peliin, eli minkä vuotiset 3-puolaiset käyvät? Ja käykö esimerkiksi E46 '01:n sportti-multiratti tuohon suoraan? Ja käykö noihin sporttiratteihin sitten tuo '01 perusratin airbag, vai pitäisikö airbagikin vaihtaa?

    Kuten varmaan tuosta voi päätelläkin, mieluisin ratkaisu itselleni olisi jos tuohon saisi asennettua ne pelkät näppäinpaneelit.
  • ktk
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 61
    • kiuruvesi

    #2
    e39 monitoimiratti

    Alkuperäisenä löytyy asennussarja jossa on keskiö napeilla ja johtosarja,nro: 65 710 141 897 ,ovh. 565€

    Comment

    • veku
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6324
      • P-Pohjanmaa

      #3
      rattioneglma täällä myös

      Laiteenpa oma rattiprojekti tähän samaan ,jos sopii ?

      Auto 530da rek 2\99 ratti siis perus nelipuolainen (ei monitoimi),sain tänään mh:sta tälläisen ratin ,jota himoitsen nykyisen tilalle.
      Tärkeintä olisi että ratti sopisi ja airbag toimisi kuten pitää,
      toisena olisi nuo vakkari yms saisi toimia kun sitä vakionopeusäädintä ei ole..



      Ilmeisesti eivät ole yhteensopivia vaikka tämä linkki ko. ratista sellaista vihjaakin että sopii kaikkiiin e46 ja e39 (ilmeisesti ei kaikki !!!?)


      Varmaan montaa e39 omistajaa kiinnostaa vaihtaa tuo alkup. hieman hienompaan\parempaan ruoriin joten kaikki tieto kehiin,itsellä sitä ei ole kun "bemaristi" olen vasta viikon päivät ollut.

      Olisko jollakin vakio "irtoratin" omistajalla mahdollisuus laittaa kuvia alkup e39 ratista (siis se nelipuolainen) jotta pystyisin vertaileen ,liittimet yms

      [email protected]
      F11 M550D
      E39 M5
      F26 3.0 Da M-Sport
      E61 535D M-Sport

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by veku
        Auto 530da rek 2\99 ratti siis perus nelipuolainen (ei monitoimi),sain tänään mh:sta tälläisen ratin ,jota himoitsen nykyisen tilalle.
        Tärkeintä olisi että ratti sopisi ja airbag toimisi kuten pitää,
        toisena olisi nuo vakkari yms saisi toimia kun sitä vakionopeusäädintä ei ole..
        Sinulle on sanottu jo aika monta kertaa millainen ratti käy, mitä pitää tehdä ja ostaa mutta yhä vaan kyselet. Suomalainen ei usko ennen kuin saa airbagin naamalleen...? Oletko jo katsonut runkonumeron perusteella koska autosi on valmistettu:http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
        Minulla on täydellinen 2/99 vakioratti irrallisena joten voin lähettää kuvia.
        E39 528iA

        Comment

        • ART
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 305

          #5
          Mulla antaa tällasia tuloksia:

          Vehicle code DP01
          Catalog model ECE
          Production date 2000 / 11

          Ja kaikin puolin muutenkin näyttää olevan tiedot oikein. Elikkä siis 11/00 valmistettu facelift-malli on kyseessä. KTK laittoikin tuossa jo tuon yhden ratkaisuvaihtoehdon tulemaan, kiitokset siitä. Joka tapauksessa, jos kulut on tuota luokkaa niin jää monitoimiratti laittamatta.

          Jotain muistelin lukeneeni että tässä facelift-mallissa olisi erilaista kuin aiemmissa, tuon ratinkin suhteen, mutta tiedä sitten mitä.. Voisikohan olla esimerkiksi niin onnekas tilanne että tuolla piuhoitukset sun muut olisi valmiina, jos tuohon vain jostain saisi näppäinpaneelit hommattua vaikka käytettynä..

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by ART
            Joka tapauksessa, jos kulut on tuota luokkaa niin jää monitoimiratti laittamatta.
            Kyllä ne kulut tuota 500-600 euron luokkaa on jos uusia osia käytät. Hintaa nostaa se, että airbag pitää vaihtaa hiukan erilailla muotoiltuun jonka sivuille monitoimikytkimet mahtuu. Faceliftissä ei tullut muutosta rattiin, se muuttui jo 3/99, sitten 9/01 tuli taas erilainen nelipuolainen ratti ja airbag...
            E39 528iA

            Comment

            • veku
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6324
              • P-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by TJJ
              Sinulle on sanottu jo aika monta kertaa millainen ratti käy, mitä pitää tehdä ja ostaa mutta yhä vaan kyselet. Suomalainen ei usko ennen kuin saa airbagin naamalleen...? Oletko jo katsonut runkonumeron perusteella koska autosi on valmistettu:http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi
              Minulla on täydellinen 2/99 vakioratti irrallisena joten voin lähettää kuvia.
              Hei älkääs suuttuko,mulla on tuo bemari ollut vasta viime torstaista asti ja paperit sain sunnuntaina..ja bemareista ei ole aiempaa kokemusta.
              Nyt olen 750 km:ä tuolla ajanut joten ..
              Yhden vm 01 xenonin saanut hommattua ja sitten mulla on joku e46 ratti

              Autoni oli tuon mukaan valmistettu 2\99(production date) kuten myös rekisterötykin puolessa välissä sitä kuuta.
              TJJ:Jos ei paljon vaivaa niin laita vaan kuvia alkup.ratista ja nykyisestäkin jos mahdollista,meili osoite ylempänä..
              Ihmettelenpä vaan että jos noin paljon on systeemit muuttuneet ..

              Edit

              Nuo oli kanssa samat kuin tossa uudemassa..mitäs noi meinaa ?

              Vehicle code DP01
              Catalog model ECE
              Last edited by veku; 18-05-2005, 21:50.
              F11 M550D
              E39 M5
              F26 3.0 Da M-Sport
              E61 535D M-Sport

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by veku
                Vehicle code DP01
                Catalog model ECE
                ECE tarkoittaa, että auto on Eurooppa-versio (myös "aidot" Suomi-autot ovat tuollaisia...). DP01 ei tietoa, minulla on DM61.
                E39 528iA

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  http://www.autopurkaamomniemi.com Ainakin löytyy autoosi sopivia 2/99-kaksivaiheisia Autolivin nappibagejä takuupurkuosana(n.300€/kpl). Bolt on...eli viiden minuutin vaihtohomma.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    http://www.autopurkaamomniemi.com Ainakin löytyy autoosi sopivia 2/99-kaksivaiheisia Autolivin nappibagejä takuupurkuosana(n.300€/kpl). Bolt on...eli viiden minuutin vaihtohomma.
                    2/99 airbag on vielä yksivaiheinen joten kumpaa tämän viestiketjun bagin tarvitsijaa tarkoitat?
                    Airbagin (ja ratinkin) vaihto toki on viiden minuutin homma mutta lisäksi ainakin tuossa 2/99:iä vanhemmassa pitää vaihtaa slipring, alkuperäisessä ei ole nappien johtoja, no tuon myös vaihtaa nopeasti. Mutta sitten molemmissa pitää vielä asentaa se lisäjohtosarja, siinä meneekin aikaa, varsinkin jos sen tekee huolella eikä korjaamotyylillä = "minä olen vain töissä täällä".
                    E39 528iA

                    Comment

                    • ART
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 305

                      #11
                      Kyllä ne kulut tuota 500-600 euron luokkaa on jos uusia osia käytät. Hintaa nostaa se, että airbag pitää vaihtaa hiukan erilailla muotoiltuun jonka sivuille monitoimikytkimet mahtuu. Faceliftissä ei tullut muutosta rattiin, se muuttui jo 3/99, sitten 9/01 tuli taas erilainen nelipuolainen ratti ja airbag...
                      Tämä oli uutta tietoa. Eli siis bägi on erilainen jopa 4-puolaisen perusratin ja 4-puolaisen multiratin välillä? Itse kuvittelin että ne olisivat erilaisia vain 3-puolaisen sporttiratin (pienempi "keskiö") ja 4-puolaisen möhköratin välillä. :/

                      Joo, no täytynee vaan alkaa venyttelemään sen verran että pärjää ilman sitä monitoimirattia. Onhan tuota tähänkin asti pärjätty.

                      Niin juu ja se vielä, etten uusilla osilla ollut ajatellutkaan kyllä hommaa hoitaa, vaan lähinnä romis/ebay-linjalla.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by ART
                        Eli siis bägi on erilainen jopa 4-puolaisen perusratin ja 4-puolaisen multiratin välillä?
                        Näin on. Tiedä sitten onko kyseessä rahastus vai turvallisuus. Olisihan siinä voinut olla vain yhdenmallinen airbag ja jotkut muovilistat nappuloiden peittona jos autossa ei ole monitoimirattia.
                        3-puolaisesta taas on olemassa kaksi täysin eri näköistä mallia ja vanhemmassa 3-puolaisessa voi olla 1 tai 2 vaiheinen airbag vaikka airbag ja ratti ovat ulkoisesti lähes saman näköiset joten kannattaa olla tarkkana mitä ostat...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6324
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Näin on. Tiedä sitten onko kyseessä rahastus vai turvallisuus. Olisihan siinä voinut olla vain yhdenmallinen airbag ja jotkut muovilistat nappuloiden peittona jos autossa ei ole monitoimirattia.
                          3-puolaisesta taas on olemassa kaksi täysin eri näköistä mallia ja vanhemmassa 3-puolaisessa voi olla 1 tai 2 vaiheinen airbag vaikka airbag ja ratti ovat ulkoisesti lähes saman näköiset joten kannattaa olla tarkkana mitä ostat...
                          No yksi "tyhmä" kysymys..
                          Mutta korjaako yhtään tilannetta jos saan tuohon mun e46 rattiin esim 1 vaiheisen airbagin jollainen tuo alkup ilmeisesti on ?
                          Onko alkupään e46 esim vm 98 ratit tuolla yksivaiheisella bägillä,ajattelin että jos niin on, olisi taas yksi ongelma vähempänä.
                          Slipring (mikä suomeksi ??) on lienee se suurin ongelma vai ?
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by veku
                            Mutta korjaako yhtään tilannetta jos saan tuohon mun e46 rattiin esim 1 vaiheisen airbagin jollainen tuo alkup ilmeisesti on ?
                            Onko alkupään e46 esim vm 98 ratit tuolla yksivaiheisella bägillä,ajattelin että jos niin on, olisi taas yksi ongelma vähempänä.
                            Slipring (mikä suomeksi ??) on lienee se suurin ongelma vai ?
                            Käsittääkseni tuo ratti tuli E46:een vasta kun siihen tuli 2-vaiheinen airbag joten siihen ei ole saatavissa 1-vaiheista. -98 E46:ssa oli eri näköinen 3-puolainen ratti. Jos nyt oikein katselin, niin se on erilainen kuin tuo vanhempi M-sport ratti joka minulla on. Eli siinä on vielä yksi erilainen 3-puolainen ratti...
                            Airbag se ongelma on, kaiken muun saanee viriteltyä. Tosin kun kyseessä kuitenkin on aika kriittinen osa, niin en suosittele tekemään kovin suuria viritelmiä rattiin ja airbagiin. Kuitenkin, eBayssa oli taannoin myynnissä -96 mallinen E39 jossa oli tuollainen uudempi ratti joten kaikki on mahdollista...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Täytyy kyllä todeta että tuon vanhemman rattiin kiinnittyvän spiraalikehän(slipring) virittely uudempaan rattiputkeen kiinnitettävään tai päinvastoin, on kyllä jo sen laatuinen offensiivi jota ei kyllä voi suositella. Samallahan muuttuu liitinkonstruktio ja vähän muutakin. Toki tuo bagin oikea vaiheisuus on se täysin välttämätön vaatimus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎