Morjes! Mikäköhän mahtaa olla vikana, kun bensapumpun releelle ei tule virtaa ja näin ollen pumppu ei pyöri? Sulakkeet on tarkastettu ja ehjiä ovat. Alkaa jo tuntua kirotulta koko auto kun aina on jotain menossa..
Ellei sulakkeella tule virtaa, niin sitten seuraamaan piuhoja kohti akkua. Ei tuossa välissä ole paljon enää minne se virta voisi kadota. Kuten sanoin, niin helppo piiri mittailla. Jos kiinnostaa sähkökaaviot, niin BMW WDS:stä löytyy.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Nyt on mittailtu ja vaikuttaa siltä että sulakkeelle 31 ei virtaa tule.. Mihinköhän suuntaan tästä täytyy mennä? On ilmeisesti ohjausvirran sulake(?)
Ja nytkun asiaa syvemmin tutkin huomasin, että myös kipinä on kadoksissa, lieneekö ongelma peräisin samasta lähteestä?
Tuleeko se varsinainen virta pumpulle? Eli siis sille sulakkeelle 54? Jos tulee, niin laita jumpperi pinnien 30 ja 87 väliin. Tässä kytkentäkaavio:
Tuohon kun laitat jumpperin, niin pumpun pitäisi käynnistyä oli virrat päällä tai ei. En nyt ihan varmaksi muista mistä sille tuli virta. BMW WDS:stä löytyy kaikki sähkökaaviot. Eihän ajonesto ole nyt päällä?
Jumpilla kokeilin ja pumpun saa pyörimään tällätavalla, kuitenkin kipinä hukassa niin ei lähde auto käyntiin. Eikös näissä ajonesto estä starttia pyörimästä vai olenko ihan väärässä ? Vaikuttaakos tuo moottorin ohjaus moduuli kipinään kanssa, jos vaikka sielläpäässä jotain häikkää? On nää auton sähköhommat vähän vieraita :think
Aikoinaan omassa ex. 540:ssä teki bensan saanti myös tenän. Pumpun käyttöreleen maadoitus oli jostain syystä kadoksissa. Asiaa selvitellessä tuo DME:n pistoke oli parisen tuntia irti. Tällöin tuo boksi ilmeisesti jotenkin nollaantui ja maadoitus/rele/pumppu lähti toimimaan.
Tästä sinulla ei lienee kuitenkaan ole kyse,jos sinne releelle ei tule edes sulakkeelta herätevirtaa siihen 86 napaan. Hieman haiskahtaisi ajonestolle,jos kipinäkin on kateissa. Olikos näissä E39:ssä jotain ongemia sen avaimen "haistimen" kanssa? Vai muistankohan nyt jotain muuta?
Ps. Ei tuo DME:n pistokkeen irti ottaminen nollaukseen ole paha kokeilla.
Muistelisin, että ajonesto tuon ikäisessä estää kipinän ja startin pyörimisen. Tosin kun startti ilmeisesti pyörii, niin oli vika lienee muualla. Löytyykö sulla vikakoodinlukulaitteita? Kampiakselin anturi estää muistaakseni kipinän, mutta startti pyörii.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Täytyy tuota nollaamista kokeilla, ei suuri vaiva ole. Ei ole vikakoodin lukulaitteita joten täytyy mennä hieman sokkona. Siitä asentotunnistimestahan täytyy vissiin mitata vastus jotta osaa tarkemmin sanoa. Milläs tästä vikakoodit saisi luettua, eikai se laite pahaa tekisi tulevaisuuttakin ajatellen, ei taida olla obd2 paikkaa tässä(?)
Muistelisin, että ajonesto tuon ikäisessä estää kipinän ja startin pyörimisen. Tosin kun startti ilmeisesti pyörii, niin oli vika lienee muualla. Löytyykö sulla vikakoodinlukulaitteita? Kampiakselin anturi estää muistaakseni kipinän, mutta startti pyörii.
Ainakin -97:ssa se antaa startata mutta ei anna ainakaan kipinää ja muistaakseni katkaisee samalla polttoaineen syötön. Sitähän täällä on monesti ihmetelty että varas saa vinguttaa akun tyhjäksi jos haluaa.
Ainakin -97:ssa se antaa startata mutta ei anna ainakaan kipinää ja muistaakseni katkaisee samalla polttoaineen syötön. Sitähän täällä on monesti ihmetelty että varas saa vinguttaa akun tyhjäksi jos haluaa.
No sitten voisi hyvinkin olla ajonesto ongelma. -3/97 tuli EWS 3.2 E39:iin. Kysyjän autossa on EWS II. Eräs BMW PDF sanoo tälläistä:
EWS II Control Module
The EWS II Control Module is linked to the BC, GM, DME, Trans Range switch and the
starter for drive away protection operation. The module incorporates an integral starter relay
and stores data and codes for communication with the transponder chip.
The function of the EWS II module is to provide improved drive away protection for the vehicle and it incorporates many features of previous systems:
• Lock out of the starter when the code function of the BC is set.
• Disable injection and ignition through the DME.
• Prevent starter engagement with engine running.
• Recognition of Park/Neutral position with automatic transmission.
New features that have been added:
• Disable injection, ignition and starter operation until a correct key is recognized.
• EWS and DME synchronization through the use of the ISN.
• Release of double lock when a correctly coded key is switched on.
Vikakoodit olisi kuitenkin varmaan järkevää tsekata,niin varmaan helpottaisi vian haarukointia. Nyt vasta katselin tuota vuosimallia,niin eikö tuo kampiakselin asentotunnistin ole jonkinlainen tyyppivika näissä vanhemmissa (pre face-lift)?
Täytynee siis paneutua tähän ajonesto asiaan, jos on niin pääsyt käymään että livahtanut päälle ni milläköhän se mahtaa nollautua? Joskus kuulin tarinaa että nyrkillä lyöty ajonesto pois päältä mutta se nyt ei taida olla tähän se oikea ratkaisu
Pitää myös se asentotunnistin tarkastaa.
Vikakoodit olisi kuitenkin varmaan järkevää tsekata,niin varmaan helpottaisi vian haarukointia. Nyt vasta katselin tuota vuosimallia,niin eikö tuo kampiakselin asentotunnistin ole jonkinlainen tyyppivika näissä vanhemmissa (pre face-lift)?
Täysin samaa mieltä koodit kannattaa katsoa. Joo en nyt muista ihan mitä kaikkia autoja koskee, mutta ainakin osassa pre-fl autoissa on tuota vikaa. Siihen on olemassa myös BMW retrofit sarja, jolla laitetaan toinen anturi tilalle.
Täytynee siis paneutua tähän ajonesto asiaan, jos on niin pääsyt käymään että livahtanut päälle ni milläköhän se mahtaa nollautua? Joskus kuulin tarinaa että nyrkillä lyöty ajonesto pois päältä mutta se nyt ei taida olla tähän se oikea ratkaisu
Pitää myös se asentotunnistin tarkastaa.
No, jos sieltä on esim. DME-EWS synkka kadonnut, niin sen saa testerillä synkattyä. Toki vika voi olla avaimessakin, oletko kokeillut toisella avaimella? Itse jos haluat koodeja lukea ym. niin kannattaa hommata INPA.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment