Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA:n alustan osien hankinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Simulation
    Bimmer Rookie
    • Mar 2013
    • 65
    • Finland

    530dA:n alustan osien hankinta

    Totesin kärsivällisyyteni loppuneen totaalisesti oman auton kohdalla teiden saumojen, kuoppien, routaheittojen jne. jne. tuntumiseen takamuksessa, ja sisustan osista kuuluvaan natinaan joten aloin bmwfans-sivuston avustuksella etsimään uusia puslia ja tukivarsia omaan autooni.

    Hankintaa on suunniteltu jo tovi, olen seurannut mielenkiinnolla muita vastaavia viestiketjuja, ja huomannut että ilmeisesti Saksasta saa suurella todennäköisyydellä halvemmalla osat mitä Suomesta.

    Niinpä nyt ensialkuun etsin Profiteile.de -sivustolta osanumeroilla luultavasti kaikki tarpeelliset osat, mutta haluaisin kysyä teiltä apua ja mielipiteitä asiaan, koska en ole aikaisemmin kunnollista alustaremonttia koskaan tehnyt autoon. Noin 3 vuoden aikana autoon on vaihdettu vähän väliä pisteosia sinne tänne keulaan ja taakse, ja tuntuu että kolina ja tärinä jatkuu aina vain.

    Välillä nuukuudesta johtuen olen ostanut halvimpia mahdollisia osia, mutta nyt päämääränä on tehdä kerralla kaikki uusiksi, ja HYVIN.

    Joten, tässä nyt pitkä liuta tyhmiä kysymyksiä aihealueittain: (Osien valmistajina ilmeisesti laatukamaa 90% todennäköisyydellä tekee Lemförder ja Febi-Bilstein. Tässä esimerkkiosina Lemförder, mutta jos joku perustelee hyvin miksi esimerkiksi Febi on parempi, niin otan silloin ne. Ainakin Febi näyttää olevan kalliimpi)



    Takakelkan isot puslat osa nro 2, yht. 4 kpl

    https://profiteile.de/lagerung-achskoerper-13832-01-35 Normaali hinta 25,75€, nyt ilmeisesti jokin tarjous käynnissä Lemförderin kaikilla osilla? Tarjous 15,85€

    Perän kiinnityspuslat, osa nro 6 ja 9. Onko näitä yleensä ruukattu vaihtaa, kannattaako kuitenkin tilata kun luulisi samalla vaivalla menevän paikoilleen?
    Osa nro 6, ei löydy Profiteileltä osanumerolla eikä Bemariosalta.
    Osa nro 9, 2kpl: https://profiteile.de/lagerung-achskoerper-16985-01-35




    Takanavan pusla, osa nro 2+3 https://profiteile.de/lagerung-radla...se-13307-01-35
    Tästä osasta sitten rupesin pohtimaan, kun Profiteile tarjoaa jotain PRO-sarjaa Febiltä missä tulee mukana myös uudet pultit: https://profiteile.de/catalogsearch/...322296222&sc=a
    mutta myös sellaista sarjaa jossa on mukana myös osa nro. 4 (joku integral link) https://profiteile.de/lenker-radaufh...rokit34687-101

    Jos otan Lemförderinä nuo osat yksittäisinä, yhteishinnaksi tulee n. 73€, eli yhden PRO-Kit:n verran. Kallis kilohinta pulteilla :think

    Osa nro 14 2kpl https://profiteile.de/lenker-radaufhaengung-13308-02-35

    Osa nro 18 vasen https://profiteile.de/lenker-radaufhaengung-13202-02-35
    oikea https://profiteile.de/lenker-radaufhaengung-13203-02-35
    molemmilla tarjoushinta 57€




    Osa nro 2 2kpl https://profiteile.de/lagerung-stabilisator-32031-101
    Osa nro 6 2kpl https://profiteile.de/stange-strebe-...or-13311-03-35

    Onko vielä joitain muita osia takapäähän, jos ei huomioida iskari/jousi -pakettia ja niihin liittyviä hilppeitä?

    Vielä pitäisi koota samanlainen paketti etupäähän mutta nyt keskustelunavaus näistä osista.

    Mistä muista liikkeistä kannattaa osia katsella, ja onko kukaan kokeillut saako parempia alennuksia esimerkiksi spostin välityksellä kysymällä vai pitääkö nettikaupan hinnat loppuun asti?

    Jousista/iskareista sen verran; auto ei ole msport. Mielessäni on kuitenkin käynyt että pieni maavaran lasku uusien jousien ja iskareiden muodossa voisi olla paikallaan. Pitääkö sitä asiaa huomioida nyt, onko msport alustalla vaikutusta pusliin? Ainakin kallistuksenvakaaja näyttää olevan eri osanumerolla.

    Mikä olisi paras jousi/iskari jos haluaa ehkä n. 20mm maavaran laskun ja erittäin hyvän ajonautinnon samaan rahaan? Paljonko msport -alusta laskee maavaraa normaalista? Autolla vedetään joskus myös traileria.

    Loppuun vielä kuva takarenkaista.



    Tähän vaivaan myös etsin lääkettä, viime keväänä ostin uudet takaset ja ajoin näillä kumeilla n. 8000km, ja kertaakaan en ole asfaltilla jauhattanut
  • Simulation
    Bimmer Rookie
    • Mar 2013
    • 65
    • Finland

    #2
    E: Etupään osat



    Osa nro 4, vasen etualatukivarsi https://profiteile.de/stange-strebe-...ng-13084-01-35
    oikea https://profiteile.de/stange-strebe-...ng-13085-01-35

    Osa nro 11, vasen https://profiteile.de/lenker-radaufhaengung-13086-02-35
    oikea https://profiteile.de/lenker-radaufhaengung-13087-02-35





    Osa nro 2, 2kpl https://profiteile.de/lagerbuchse-st...bm-sb-6760-134

    Osa nro 6, koiranluu vasen https://profiteile.de/stange-strebe-...or-13283-02-35
    oikea https://profiteile.de/stange-strebe-...or-13284-02-35

    Btw ilmeisesti etupyöränlaakeri tulee aina napakappaleen kanssa? https://profiteile.de/radlagersatz-18397-101
    Kuinkas takana ja onko näiden vaihto tehtävä dynamiitin avulla?

    Iskarin yläpään laakerista luin jostain ketjusta että normaalisti oikealla numerolla myytävä osa olisi jokin standard joka käy useampaan korimalliin, mutta tarkasti mitattuna olisikin liian korkea joten nostaa etupään korkeutta. Ketjussa tuli myös esille että marmoritiskiltä ostettaessa täysin OE-osa tulee ainoastaan oikea. :think




    Osa nro 5 https://profiteile.de/spurstange-13137-01-35
    Osa nro 6 https://profiteile.de/spurstange-13138-01-35

    Taitaa raidetankojen vaihdon yhteydessä olla myös järkevä tilata uudet suojahaitarit.. https://profiteile.de/faltenbalgsatz-lenkung-12643-101

    Sisälle kantautuvista äänistä, etupyörän/takapyörän laakerit eivät ole väljät mutta sisälle selvästi kuuluu ääntä, ja käsin navasta pyörittäessä laakerin kuulat rahisevat koolia vasten joten se voisi olla hyvä ennakoiva remontti.

    Onko kardaanin tukilaakerin/rättinivelen vaihdolla myös vaikutusta, vaihdetta kytkettäessä ei tunnu ylimääräisiä nykäyksiä?

    Comment

    • hietase
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 570
      • Espoo

      #3
      Olen kolmeen vanhaan 500-sarjalaiseen (yksi e34 ja kaksi e39:iä) uusinut alustan osia. Oman kokemukseni mukaan tutinoista pääsee eroon varmimmin kun vaihtaa kerralla kaikki vanhat osat uusiin.

      Tukivarsiksi ja koiranluiksi en laittaisi kuin Lemförderiä tai orkkista. Iskareiksi ja iskarin yläpään laakeriksi Sachsin osia. Jos vaihdat matalampaan alustaan Sachsin Advantaget ovat hyvä vaihtoehto.

      Lemförderin alustaosien mukana on tullut lähes aina myös myös uudet kiinnikkeet. Ne mitä ei ole tullut, olen ostanut merkkiliikkeestä. Voihan uusia osia kilomuttereillakin kiinnitellä tai käyttää lukitetta vanhojen kanssa, mutta en näe tuota isona kustannuseränä. Kannattaa varata uudet mutterit ja pultit, koska vanhat eivät välttämättä aukea sopuisasti eli ehjinä.

      Tehtaan madalletussa urheilualustassa on millimetrin paksummat kallistuksenvakaajat. Kallistuksenvakaajien tukikumit kannattaa uusia samaan konkurssiin, ne ovat usein väljiksi kuluneet ja aiheuttavat omaa kolinaansa.

      Raidetangon päihin en koskisi, ellei katsuri huomauta.

      Saksasta olen tilannut alustan osia kilpailukykyiseen hintaan Profiteilestä ja Wimmer Autoteilestä. Takakelkan isot puslat löytyivät Lemförderin tuotteina yllättäen halvimmalla Suomesta Bemariosilta.

      Comment

      • lurkki3
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 657
        • ylivieska

        #4
        Itellä samoja tutinoita touringissa takapäässä ja halkinaiset asfaltin kohdat tuntuvat tömähdyksenä.itekkin lukenut keskusteluita ja monessa näitä oireita aiheuttanut takakelkan isot puslat ja monesti katsastajakaan ei näitä huomaa että ovat vaihdon tarpeesa
        E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
        Bagged e32
        Ex E61 525d m-sport -06
        Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
        Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #5
          Originally posted by lurkki3 View Post
          Itellä samoja tutinoita touringissa takapäässä ja halkinaiset asfaltin kohdat tuntuvat tömähdyksenä.itekkin lukenut keskusteluita ja monessa näitä oireita aiheuttanut takakelkan isot puslat ja monesti katsastajakaan ei näitä huomaa että ovat vaihdon tarpeesa
          Samat kokemukset tästä. Jäi myös hetkeksi terävän sauman jälkeen ns. "värisemään" koko takakelkka. Katsuri huomasi yhden olevan hieman murtunut, vaihtaessa totesin, että kaikki neljä olivat lähes koko puslan mitalta kahdessa palasessa (keskiosa murtunut reunoista irti). Eli vaikea silmällä huomata, kun ovat paikallaan.
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • petterihi
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2015
            • 623
            • Kerava

            #6
            Etulaakerit ovat helppo juttu vaihtaa kun iskari on irti. Bolt-on melkeinpä. Takana on enemmän puuhaa riippuen kuinka jumissa vetari on ja aukeaako torxit suosiolla, ohjeita esim. http://www.bimmerforums.com/forum/sh...g-the-Easy-Way!
            Last edited by petterihi; 26-01-2017, 14:08.
            E39 523iA Touring -00
            --
            E39 523 osia edullisesti
            Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

            Comment

            • 320i
              Bimmer Rookie
              • Apr 2013
              • 71
              • Suomi

              #7
              Paljonko profitteile veloittaa toimituksesta suomeen?

              Heidän sivuiltaan löysin tiedon että yli 100€ tilauksessa on ilmainen toimitus, mutta tämä koskee ilmeisesti vain saksalaisia asiakkaita?

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                #8
                Takakelkanpuslien väleyden saa selville kun käy katsastuskonttorilla raskaankaluston alustanvääntöpenkissä. Itse kävin joskus ja ei maksanut mitään. Oltiin montussa ja katsurilla kaukosäädin kädessä ja liikutti renkaan allaolevia lätkiä joka suuntaan ja sieltä löytyi kaikki mahdolliset ongelmakohdat. Minulla oli yksi takakelkanpusla antautunut, mutta kaikki tietenkin vaihdoin.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by 320i View Post
                  Paljonko profitteile veloittaa toimituksesta suomeen?

                  Heidän sivuiltaan löysin tiedon että yli 100€ tilauksessa on ilmainen toimitus, mutta tämä koskee ilmeisesti vain saksalaisia asiakkaita?
                  19,95€ maksaa toimitus Suomeen. Ilmainen toimitus vain Saksaan.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Simulation
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2013
                    • 65
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by hietase View Post

                    Tehtaan madalletussa urheilualustassa on millimetrin paksummat kallistuksenvakaajat. Kallistuksenvakaajien tukikumit kannattaa uusia samaan konkurssiin, ne ovat usein väljiksi kuluneet ja aiheuttavat omaa kolinaansa.
                    Eli nuo paksummat kallistuksenvakaajat olisi hyvä laittaa? :think

                    Originally posted by petterihi View Post
                    Etulaakerit ovat helppo juttu vaihtaa kun iskari on irti. Bolt-on melkeinpä. Takana on enemmän puuhaa riippuen kuinka jumissa vetari on ja aukeaako torxit suosiolla, ohjeita esim. http://www.bimmerforums.com/forum/sh...g-the-Easy-Way!
                    Kiitos neuvosta!

                    Mitenkäs nuo punaisella ympyröidyt puslat kun ei niille ole omaa osanumeroa?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Simulation View Post
                      Eli nuo paksummat kallistuksenvakaajat olisi hyvä laittaa? :think



                      Kiitos neuvosta!

                      Mitenkäs nuo punaisella ympyröidyt puslat kun ei niille ole omaa osanumeroa?

                      Niitä ei saa erikseen mistään. Ei marmorilta, eikä varaosaliikkeistä. Ainut vaihtoehto on laittaa uretaanipuslat sinne. Muistaakseni jossain oli myynnissä niitä, en nyt muista missä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • hietase
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 570
                        • Espoo

                        #12
                        Kyselin samaa joulukuussa (se tutinat-keskustelu). Nimimerkki Hezman tiesi kertoa, että Febest-niminen firma myy noita puslia. En ole tilannut.

                        Comment

                        • Simulation
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2013
                          • 65
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by hietase View Post
                          Kyselin samaa joulukuussa (se tutinat-keskustelu). Nimimerkki Hezman tiesi kertoa, että Febest-niminen firma myy noita puslia. En ole tilannut.




                          Siinähän nuo

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 570
                            • Espoo

                            #14
                            Jaa tuo -est tulikin Eestistä, näköjään Narvassa toimipaikka. Eli satkulla hoituisi nämä uusiksi, jos tarve tulisi.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #15
                              Originally posted by Simulation View Post
                              Eli nuo paksummat kallistuksenvakaajat olisi hyvä laittaa? :think



                              Kiitos neuvosta!

                              Mitenkäs nuo punaisella ympyröidyt puslat kun ei niille ole omaa osanumeroa?

                              Minulla on noi ympyröidyt puslat uretaaniset.Ostin joltain täältä foorumilta. En tiedä oliko niistä mitään hyötyä, mutta vanhat olivat jokseenkin väsyneet.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎