Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 keulan liian matalalla.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #16
    En ihmettele yhtään iskunvaimennin ja jousivalmistajien ylihuolehtivia käyttöohjeita kun tätä palstaa lukee. Taitaa amerikan mallin rautalangasta väännetyt käyttöohjeet tulla tännekin tarpeeseen.

    Siis jos alla on liian löysä jousi, niin sitä EI TODELLAKAAN ole syytä nostaa iskarilla, vaan vaihtaa jousi kantavuudeltaan oikeaan. Väärällä iskari/jousi-yhdistelmällä iskari ei toimi oikein, ajomukavuus ja käytös kärsii sekä osat kuluvat kovalla tahdilla. Ja niin kuin HEMI kirjoitti, E39:n iskareilla alustan nostaminen ei onnistukaan, onneksi.

    Mutta suurin osa kirjoittajista taitaa pitää autoa vain näkyvällä paikalla parkissa. Sellaisessa käytössä se on ihan sama, onko iskareita autossa olelnkaan.
    ---

    Comment

    • larmatin
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 1118
      • Perttula

      #17
      jos yhtään helpottaa niin eikö jouset uutena jätä keulaa pikkuisen vielä korkeammalle kuin 2000km ajetut madallus jouset,eli keula voi vieläkin pudota tuosta

      Comment

      • 525TDS Touring
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 483
        • Sahalahti

        #18
        Originally posted by Bmw_e30
        yleensä ne ainaki tehty et kori joustais paremmi ja iskari taas vaimentamaa iskuja... eiks toi ny pitäis tajuta jo loogisesti ajatellen
        Niin siis iskarit vaimentaa iskuja, ei kanna koria... Aivan loogisesti..
        Ex-525TDSa Touring -98
        Ex-MB E220T CDi -02
        E61 520D -09
        F11 518d -16

        Comment

        • aapok
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 807
          • Liperi

          #19
          Hullu idea?

          e-39:ssä kun iskarin tolppaa saa liikuteltua pysysuunnassa keskiöstä ylös/alas yhden pultin avaamalla, niin jos hieman vedät tolppaa pois keskiöstä? Juuri vaihdoin omaan laakerin ja näyttäisi olevan jonkin verran tilaa kyseiseen operaatioon..

          Tämä siis vain hullu heitto mut vois kokeilla!
          -Aapo-

          520da touring Lci M-sport -07
          1600-2 -68 (kaveriprojekti)
          Chevrolet Avalanche LTZ -09
          Sea Ray 230 sundancer -94

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #20
            Originally posted by aapok
            e-39:ssä kun iskarin tolppaa saa liikuteltua pysysuunnassa keskiöstä ylös/alas yhden pultin avaamalla, niin jos hieman vedät tolppaa pois keskiöstä? Juuri vaihdoin omaan laakerin ja näyttäisi olevan jonkin verran tilaa kyseiseen operaatioon..

            Tämä siis vain hullu heitto mut vois kokeilla!
            Ei taida kannattaa. Silloinhan se kantaa pelkästään sen kiristyspultin kohdalta, ja riittävässä tällissä se panta voi revetä, tai sitten tolppa vaan painuu pohjaan.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #21
              Tuossa ongelmassa kun vaikuttaa olevan vain yksi ainoa oikea ratkaisu, loput ovat kyseenalaisia patentteja. Se ainoa oikea olisi vaihtaa jousi oikeanlaiseen.

              Jos madallussarjasi on jäykkyydeltään OK, ei pohjaa herkästi ja pitää pyörän tiessä vaikeillakin alustoilla, ratkaisu on helppo: Jousi irti ja muokkaukseen! Vanhasta vakiojousesta tai vaikka tuosta madallussarjan jousesta saa helposti uudenveroisen ja ominaisuuksiltaan tarvittaessa alkuperäisestä poikkeavan.

              Ensin jousi lämpökäsitellään muokattavaan kuntoon. Sitten jousi venytetään/puristetaan haluttuun mittaan. Sitten suoritetaan uusi lämpökäsittely jotta metalli löytää kimmokertoimensa ja 'vot, jousi on uudenveroinen. Uudenveroisuudestakin parempi vaihtoehto on kuulapuhaltaa jousi käsittelyn jälkeen, jolloin sen jäykkyys kasvaa hieman ja ikä pitenee moninkertaiseksi normaalikäytössä.

              Näitä käsittelyjä tekevät lähes kaikki jousipajat, itse olen teettänyt joitakin M-sarjan vanhentuneiden jousien entraamista Meta-Jousella hirvensalmella.

              Ja sille, joka haluaa uutta, voin kertoa että metalli ei muutu mihinkään ennen kuin se ruostuu pois. Lämpökäsittelyn voi tehdä aina vaan uudestaan ja uudestaan eliniän tai ominaisuuksien siitä kärsimättä!
              ---

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #22
                Taitaa halvinta ja viisainta tässä tapauksessa mennä jouset myyneeseen liikkeeseen ja neuvotella asiasta. Jos kerran on myyty väärät/sopimattomat jouset, niin korvauksetta oikeat jouset lienee ainoa asiallinen toimenpide.

                Comment

                • Bmw_e30
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2004
                  • 1260
                  • joutseno

                  #23
                  Originally posted by juster
                  Taitaa halvinta ja viisainta tässä tapauksessa mennä jouset myyneeseen liikkeeseen ja neuvotella asiasta. Jos kerran on myyty väärät/sopimattomat jouset, niin korvauksetta oikeat jouset lienee ainoa asiallinen toimenpide.
                  näihäse taitaa olla :/
                  ex 325i -85 325i
                  325i soupe -92 325i

                  Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                  Comment

                  • jakkeri530d
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 231
                    • Oulu

                    #24
                    Kiitokset muutamasta järkevästä vastauksesta. Aapok, Hemi, Tapi ym... Jouset on olleet autossa jo kohta vuoden, mutta taidanpa silti mennä liikkeeseen josta ne ostin tinkaamaan uusia jousia+asennusta. ostaessa jo väitin myyjälle että dieselin keulassa on yleensä enempi painoa kuin bensa autossa ja samat jouset ei käy mutta, uskoin lopulta ku myyjä soitti maahantuojalle joka väitti myös näiden käyvän sekä bensaan että dieseliin. ja maksoivatkin 350e. ja sain väärät!
                    Last edited by jakkeri530d; 27-05-2005, 19:20.
                    Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                    Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                    Ex. MB C 200cdi farkku -03
                    Ex. Bmw 540iA T -98/99
                    Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                    Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                    Comment

                    • henri
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 5752
                      • Kiuruvesi/Iisalmi

                      #25
                      Originally posted by larmatin
                      jos yhtään helpottaa niin eikö jouset uutena jätä keulaa pikkuisen vielä korkeammalle kuin 2000km ajetut madallus jouset,eli keula voi vieläkin pudota tuosta
                      näinhän se menee
                      Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                      Ex. E30 320i 2d GTS -88


                      E46 330Cd (projekti V.2)


                      ----------------------------

                      Comment

                      • Cosmo
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 55

                        #26
                        Mulla kävi taasen toisinpäin... Ostin autooni uudet "kakstoimiset" sachsit eteen ja ne vaihdetiin. Keula nousta pompsahti huomattavasti ylös (puhutaan > 50mm. Paikka joka vaihtoi iskarit kerkesi heittämään alkuperäiset jo meneen ennenkuin ehdin tutkimaan orggis (tehdasasennus) iskareiden jousilautasten kohtaa ja vertaamaan näihin mitkä pistettiin...

                        Sitten tutkittiin: autossani (e39) oli alunperin M-sport 2 alusta ja menin (tyhmyyttäni) sitten ostamaan sassin "perus" kaksitoimiset.

                        Nyt alustan korkeus on nyt kyllä korjattu uudella alustasarjalla.

                        eli jos jollain on nyt ne (muistaakseni) ~300€/kpl metrossa maksavat m-sport 2 etuiskarit hyllyssä niin olis kiva tietää onko noiden jousilautasten kohdassa mitään eroa verrattuna perus sasseihin.

                        Liitteessä osanumeroita..
                        Attached Files

                        Comment

                        • Samppasika
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 769
                          • Kempele

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Voin muuten luvata että e39:ssä iskari ei nosta alustaa milliäkään, vaan päinvastoin. Eli siellä on ns."negatiiviset" kaasut joissa toimiessaan on jatkuva veto alaspäin...ei siis ylöspäin.
                          Eli jos e39:ssä pumput kuoleentuu, keula nousee hieman ylemmäksi.
                          Tuo iskunvaimentimien jousitusta keventävä tai vetävä vaikutus pätee vain kaasuvaimentimiin.
                          Omasta autostani iskareita vaihtaessani tulin siihen tulokseen, ettei ne pelkästän vedä alaspäin/makaa pohjassa irrallaan ollessa, vaan ennemminkin puolessa välissä. Molemmista suunnista palautuu ns. keskiasentoon.
                          Ja iskarithan oli Sachsin Performancet, eli samat kuin orkkis sport alustassa...
                          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                          E61 530d M-sport -08
                          E39 528i Touring -97

                          Yhteydenotot: [email protected] !!

                          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #28
                            Originally posted by Samppasika
                            Omasta autostani iskareita vaihtaessani tulin siihen tulokseen, ettei ne pelkästän vedä alaspäin/makaa pohjassa irrallaan ollessa, vaan ennemminkin puolessa välissä. Molemmista suunnista palautuu ns. keskiasentoon.
                            Ja iskarithan oli Sachsin Performancet, eli samat kuin orkkis sport alustassa...
                            Mihin säätöihin laitot alusta nelipyöräsuuntauksessa. Kävin itse pajalla (klaukkalan diesel), jossa on uudet Hunterin vehkeet. Ohjelmassa oli suoraan 3cm:n madallusalustalle säädöt, jotka tuntui olevan huomattavasti katuystävällisemmät kuin Sahcs:n omissa lapuissa olevat parametrit.

                            Comment

                            • Rapamaha
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 683
                              • -

                              #29
                              Originally posted by Keimo
                              Mihin säätöihin laitot alusta nelipyöräsuuntauksessa. Kävin itse pajalla (klaukkalan diesel), jossa on uudet Hunterin vehkeet. Ohjelmassa oli suoraan 3cm:n madallusalustalle säädöt, jotka tuntui olevan huomattavasti katuystävällisemmät kuin Sahcs:n omissa lapuissa olevat parametrit.
                              Sassin lapuissa on identtiset arvot keulan osalta tehtaan sporttialustan kanssa, takana about aste enemmän kampparia. Mun hiace säädettiin tehtaan arvoihin, röhkivällä kärsäeläimellä sassin arvoihin?

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                #30
                                Originally posted by Rapamaha
                                Sassin lapuissa on identtiset arvot keulan osalta tehtaan sporttialustan kanssa, takana about aste enemmän kampparia. Mun hiace säädettiin tehtaan arvoihin, röhkivällä kärsäeläimellä sassin arvoihin?
                                Kuka röhkii, mitä?

                                Sachs:n omat olivat kyllä rajummin rata-asentoon viittaavat, kun taas koneelta löytyvä E39 M-sport oli huomattavasti katuajoon sopivampi asennoltaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎