Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljymäärän varoitusvalo syttyy virtojen sammutuksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    Öljymäärän varoitusvalo syttyy virtojen sammutuksen jälkeen

    Potilas:
    E39 520i -02, kone siis M54 B22
    Km lukema 280 000 km

    Ongelma:
    Öljyn määrän varoitusvalo syttyy joskus kun virrat katkaisee, ja jää palamaan vaikka avain on pois virtalukosta. Kun virrat vaan käyttää päällä ja sammuttaa, valo yleensä sammuu.

    Tikusta katsottuna öljyä on aina ollut riittävästi, siis käytännössä yläviivan tuntumassa.

    Onko muita ehdotuksia kuin viallinen anturi? Valo ei ole vielä syttynyt ajon aikana, vasta kun avaimen poistaa virtalukosta.

    Virtalukon pohja? Maadoitusongelma jossain?

    Muita sähköisiä ongelmia ei juuri ole, muuta kuin
    - Satunnainen heikko vaste kaasuun aivan tyhjäkäynnin pinnassa, eräänlainen nyykähdys (imuvuotoja ei pitäis ollu, huohotin uusittu).
    - Airbagin valo palaa satunnaisesti hetkittäin, vikakoodi alhainen jännite, ei muita.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11093
    • Oulu

    #2
    Öljymäärän anturi rikki. Ihan tyypillistä. Uus tilalle vaan.


    Ja sillon tällön syttyvä airbagin valo voi ennakoida kohta lopullisesti hajoavaa airbagin boksia. Tai akkukin voi olla vaan väsyny.
    Last edited by Pazi88; 01-05-2017, 17:18.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1835
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by Pazi88 View Post
      Öljymäärän anturi rikki. Ihan tyypillistä. Uus tilalle vaan.


      Ja sillon tällön syttyvä airbagin valo voi ennakoida kohta lopullisesti hajoavaa airbagin boksia. Tai akkukin voi olla vaan väsyny.
      Foorumitarinoissa viallinen anturi oireilee hiukan eri tavalla, mutta toki noissa viossa/oireissa voi olla variaatioita.

      Alhaisen akkujänniteen merkkejä ei ole näkyvissä. Läpi talven startannut reippaasti oli lämmityksessä tai ei. Joten sitä se tuskin on.

      n. kuukausi sitten uusittu takaisinkutsun mukaisesti kuljettajan bagi (Laakkonen Jkylä). Silloin myös samat vikakoodit muistissa, mutta koska vika ei ollut juuri silloin päällä, vikaa ei voitu paikallistaa. Sanoivat kyllä että boksin viasta tulisi selvästi oma koodi. Hankala mennä uusimaan osia kun ei tiedä varmaks mikä on vialla. Jotkut on arvellut spiraalikaapelia.
      Last edited by Havis; 01-05-2017, 17:30.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11093
        • Oulu

        #4
        Joo tulee sit aikanaan oma koodi, kun se on kunnolla sökö. Mut ihan kokemuksesta voin sanoa että tuo jännitevika jonka saa nollaamalla pois vähän ennakoi lopullista hajoamista. Ja ei siellä nyt muuta edes yleensä hajoa, kuin isot elkot alkaa iän myötä väsymään ja ne eka aiheuttaa noita jännite vikakoodeja. Mutta myös jos akun lepojännite menee liian alas, niin sekin aiheuttaa samaa vikakoodia.
        Last edited by Pazi88; 01-05-2017, 17:36.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post
          ...Mutta myös jos akun lepojännite menee liian alas, niin sekin aiheuttaa samaa vikakoodia.
          Tämän voi varmaan poissulkea, koska valo syttyy joskus hetkeksi kesken ajon, vaikka yhtäjaksoista ajoa olisi takana yli 30 min ilman merkkejä lataus tms jännitevajauksista.

          Oletettavasti siis edessä boksin uusiminen, ennemmin tai myöhemmin.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #6
            Näyttäis olevan niin, että öljymäärän varoitusvalo alkaa vilkkua kun öljyn pinta tikusta katsottuna laskee pari milliä yläviivan alle, ja valo alkaa palaa jatkuvasti, kun öljymäärä laskee 1/2 - 3/4 tasoon.

            Voisin sanoa, että etwaksen yliherkän tuntuiseksi säädetty/ikääntynyt anturi.

            Seuraan tilannetta, ja jos havainto osoittautuu oikeaksi, en hermostu ennenkuin valo taas seuraavan kerran jää palamaan koko ajaksi. Laitoin nyt kuitenkin pikkasen lisää oliota notta valo ei tillottas öögaan.

            Toki kun valo alkaa vilkkua uudestaan tulevaisuudessa, niin pitää seurata tasoa tikusta jotta ei pääse käymään vanhanaikaisesti.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎