Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring takakelkan puslien vaihto-operaatio..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #16
    Puslien asento!!

    Pitäiskö noiden puslat asentaa nuolet eteen ja taakse? Just vaihdoin ja oli juuri toisin päin ja tietysti asentelin samalla lailla.... Ajattelin että kaipa ne noin tulee, kun on merkkiliikkeessä 2004 vaihdettu.. jepjep.. kunnes yhdessä kulmassa olikin pusla toisin päin, eli 3 puslaa nuolet osoitti keskelle ja sivuille ja yhdessä eteen ja taakse... Joutuuko perkele vielä käyttämään nuo pois....

    Edit: TIS:n ohjeen kuva on vähintäänkin tulkinnan varainen tuon asennon suhteen...
    Last edited by Samppasika; 28-06-2014, 16:18.
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #17
      Kyllähän minä olen TIS:n kuvan tulkinnut niin että nuolet keskelle, eli vasen oikealle ja päinvastoin. Ei edestä taakse...
      Last edited by Dunky; 10-06-2010, 21:21.
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • Samppasika
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 769
        • Kempele

        #18
        Originally posted by Dunky View Post
        Kyllähän minä olen TIS:n kuvan tulkinnut niin että nuolet keskelle, eli vasen oikealle ja päinvastoin. Ei edestä taakse...
        Nyt alkaa vahvasti tuntua, että ne on väärin. Tuo ohjekuva on ihan perseestä. Miksi se pusla joustais sivusuunnassa enemmän kuin eteen taakse suunnassa... Alunperin noissa puslissa ei ole ollut niitä nuolia. Jossain vaiheessa kai päivitetty juuri tämän takia....

        edit: Nyt kun juttelin muiden puslia vaihtaneiden kanssa, alkaa vaikuttaa siltä, että jopa BMW kokoonpanolinjalla on tulkittu väärin tuota ohjetta ja lätkitty puslat väärinpäin.. ja ketjureaktio jatkuu, kun pannaan puslat samalla tavalla takas, ku olivatkin.. Jossain vaiheessa Lemförder lisännyt pusliin tuon muovilätkän, jossa nuolet asennus suuntaan, että ne tulis viimeinkin oikein, mutta edelleen vaihdellaan paikoilleen samalla tavalla ku siellä olivatkin.. Täh... Tai sitten ei..

        Jos tämän linkin kuvien mukainen on oikein, niin sitten ne on mulla ollu merkkihuollon toimesta väärin ja on edelleen ja homma meni uusiksi: http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1183593
        Last edited by Samppasika; 11-06-2010, 03:39.
        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
        E61 530d M-sport -08
        E39 528i Touring -97

        Yhteydenotot: [email protected] !!

        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

        Comment

        • turomu
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 310
          • Kuusamo

          #19
          Itsellä sama efekti väheni huomattavasti puslien vaihdon myötä. Ei kylläkään kandonnut kokonaan, eli iskarit vaihtoon jossain vaiheessa.



          Originally posted by -JMV- View Post
          Auto e39 540 touring ja ongelmat takana tuntuu kaikki pienemmätkin asfaltin halkeamat todella terävinä ja perä jää hetkeksi tutisemaan, voisko tuon aiheuttaa nuo takakelkan helat vaiko iskarit?

          Pitäisi ennen lomian alkua saada alusta kuntoon, niin heittäkääpä ehdotuksia.
          X3 30d M-sport
          exät:e39 M5, x3, e39 523iA,e32 730i,e46 316i,e39 520d,e39 523iA touring, e39 523iA, e30 325 cabriolet, e34 525i 12v, e34 524 TD, e34 535, e34 525 TDSA, e34 525 24v ja e30 316

          Comment

          • Aslakki
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2008
            • 359
            • Kuusamo

            #20
            Originally posted by -JMV- View Post
            Auto e39 540 touring ja ongelmat takana tuntuu kaikki pienemmätkin asfaltin halkeamat todella terävinä ja perä jää hetkeksi tutisemaan, voisko tuon aiheuttaa nuo takakelkan helat vaiko iskarit?

            Pitäisi ennen lomian alkua saada alusta kuntoon, niin heittäkääpä ehdotuksia.
            Juurikin nuilla oireilla ensimmäisenä nuo puslat vaihtoon, mulla loppu kaikki tutinat peräpäästä.
            E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

            Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Samppasika View Post
              Pitäiskö noiden puslat asentaa nuolet eteen ja taakse? Just vaihdoin ja oli juuri toisin päin ja tietysti asentelin samalla lailla.... .
              Pitäisi asentaa nuolet eteen- ja taaksepäin osoittamaan. Katso TIS:istä sedanin ohje, siellä puhutaan nuolista ja puslissa oli myös nuolet. Eli pitäisi joustaa vähiten sivullepäin.

              Tuolla kuva sedanin puslista:
              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
              E39 528iA

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Pitäisi asentaa nuolet eteen- ja taaksepäin osoittamaan. Katso TIS:istä sedanin ohje, siellä puhutaan nuolista ja puslissa oli myös nuolet. Eli pitäisi joustaa vähiten sivullepäin.

                Tuolla kuva sedanin puslista:
                http://media.photobucket.com/image/b...s/P1012769.jpg
                Joopatijoo.. Eli tässä joku päivä otetaan puslat ulos ja toisessa asennossa takas... Kivahan se on vietellä kesäpäiviä autonalla Ei pitäis uskoa, että ne merkkiliikkeessä on laittanu oikein ja laittaa ite samalla lailla. Kyllähän se mietityttikin, mitä ne nuolet sitten on, jos ei etu/taka suuntaa, mutta luotin pöljä taas vääriin ammattilaisiin ja mokasin...
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • Aslakki
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 359
                  • Kuusamo

                  #23
                  Originally posted by Samppasika View Post
                  Joopatijoo.. Eli tässä joku päivä otetaan puslat ulos ja toisessa asennossa takas... Kivahan se on vietellä kesäpäiviä autonalla Ei pitäis uskoa, että ne merkkiliikkeessä on laittanu oikein ja laittaa ite samalla lailla. Kyllähän se mietityttikin, mitä ne nuolet sitten on, jos ei etu/taka suuntaa, mutta luotin pöljä taas vääriin ammattilaisiin ja mokasin...
                  Itse vaihdatin takakelkan puslat Ylöjärvellä Elovainion autohuollossa ja se kaveri ties ainakin suoralta kädeltä että nuolet eteen ja taakse, ihme homma että merkkiliikkeessä menee sit väärin...
                  E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                  Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                  Comment

                  • -JMV-
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 840
                    • Etelä-Pirkanmaa

                    #24
                    Tänään tuli katottua puslien kunto ja oli kaikki täysin paskana, joka suuntaan halkeamia. Suositelkaas pk-seudulla ammattitaitosta korjaamoa mistä löytyis myös työkalut vaihto hommaan ja jos ootte noitá vaihdattaneet, niin paljon ootte vaihtotyöstä maksaneet.
                    F82 harraste

                    Comment

                    • -JMV-
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 840
                      • Etelä-Pirkanmaa

                      #25
                      Tänään tuli laakkoselta tilailtua uudet puslat tourinkiin ja pyörähin pitskussa kyselee yheltä pajalta hintaa, niin sano että 2 tuntiin pitäis olla vaihettu (68€h) ilman ulosvetäjää, kuulosti aika kohtuulliselta, eli sinne varmaankin, ellei itse saa aikaseks...
                      Last edited by -JMV-; 14-06-2010, 12:51.
                      F82 harraste

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9142
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by -JMV- View Post
                        Tänään tuli laakkoselta tilailtua uudet puslat tourinkiin ja pyörähin pitskussa kyselee yheltä pajalta hintaa, niin sano että 2 tuntiin pitäis olla vaihettu ilman ulosvetäjää, kuulosti aika kohtuulliselta, eli sinne varmaankin, ellei itse saa aikaseks...
                        Onko ne oikeasti tehneet tuota hommaa aikaisemmin? Kuulostaa aika optimistiselta, jos ei ole tuohon hommaan tarkoitettua ulosvetäjää.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • -JMV-
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 840
                          • Etelä-Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Onko ne oikeasti tehneet tuota hommaa aikaisemmin? Kuulostaa aika optimistiselta, jos ei ole tuohon hommaan tarkoitettua ulosvetäjää.
                          Ainakin 3 sarjalaisiin kuulemma vaihtanut useampaan en sitten tiedä onko nää 500 sarjalaiset työläämpiä.
                          F82 harraste

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #28
                            Originally posted by -JMV- View Post
                            Ainakin 3 sarjalaisiin kuulemma vaihtanut useampaan en sitten tiedä onko nää 500 sarjalaiset työläämpiä.
                            Pari tuntia tahtoo mennä ulosvetäjänkin kanssa kaikkineen...
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Originally posted by -JMV- View Post
                              Tänään tuli laakkoselta tilailtua uudet puslat tourinkiin ja pyörähin pitskussa kyselee yheltä pajalta hintaa, niin sano että 2 tuntiin pitäis olla vaihettu (68€h) ilman ulosvetäjää, kuulosti aika kohtuulliselta, eli sinne varmaankin, ellei itse saa aikaseks...
                              Kuulostaa siltä, että vanhat puslat poltetaan pois (ja samalla mahdollisesti pilataan alumiinirunko) ja uudet asennetaan rasvan avulla (jolloin ne jää pyörimään/väljiksi).
                              E39 528iA

                              Comment

                              • -JMV-
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 840
                                • Etelä-Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by Samppasika View Post
                                Pari tuntia tahtoo mennä ulosvetäjänkin kanssa kaikkineen...
                                Tuntiin oli vaiheltu, mutta tiedä sitten..

                                Originally posted by sand View Post
                                Tuli omaan farkkuun puslat vaihdettua. Kokonaisuutena sellainen tunnin homma ja kaikki oli vaihdettu. Ulosvetäjä oli kyllä etukäteen tehty.

                                Uudet menikin paikalleen ihan käsivoimin painamalla, kun fairya oli liukasteena.
                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kuulostaa siltä, että vanhat puslat poltetaan pois (ja samalla mahdollisesti pilataan alumiinirunko) ja uudet asennetaan rasvan avulla (jolloin ne jää pyörimään/väljiksi).
                                Ei ainakaan polttamisesta mitään puhunut, mutta täytyy käydä vielä juttusilla. Voihan olla että asentajalla ei täysin muistissa ole homma, mutta 2h lupasi laskuttaa työstä.
                                F82 harraste

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎