Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 1997 523i laturi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • F4int
    Newbiemmer
    • Jul 2017
    • 4
    • Helsinki

    E39 1997 523i laturi

    Tervehdys!

    Huomasin tuossa bemmiin syttyneen akun merkkivalon. Mittasin yleismittarilla jännitteet akusta ja antoi tulokseksi sammuksissa 12.2V ja käynnissä 11.85V.
    Ilmeisesti laturista siis aika jättänyt? Kyselisinkin ennen kaupoille lähtöä että löytyisikö täältä keltään nurkista lojumasta E39iin sopivaa laturia? Mieluiten Uudenmaan tienoilla.

    Onnistuuko tuon laturin vaihto muuten vähän kokemattomalta DIY-mieheltä? :think Ainakin videoiden perusteella vaihto saattaisi onnistua itseltäkin mutta onko isoja huomioonotettavia pointteja. Tai vinkkejä missä PK-seudulla tuo kannattaisi vaihdattaa.

    Kiitos jo etukäteen.
    BMW E39 523i 1997
  • JarkkoMikael
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 165
    • Jyväskylä

    #2
    Voihan siitä olla mennyt pelkkä jännitteensäädin tai vaikka vaan hiilet, sitä kannattaisi tutkia ensin. Pääsisi rempasta halvalla ja helpolla irrottamatta laturia kokonaan.

    JM

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Ei ole mitenkään paha homma aloitella DIY laturin vaihdolla. Näihin löytyy hyvin ohjeita ja youtubista videoita. Kuten tuossa edellä jo todettiin, niin kannattaa ensimmäisenä ottaa se jännitteensäädin irti ja katsoa hiilet. Jos hiilet on loppu, niin ne saa muutomalla eurolla ja taas mennään. Toki sen koko laturinkin voi sieltä ottaa esiin ja kunnostaa, käydä varaosaliikkeessä vaihtamassa kunnostettuun, ostaa foorumilta purkuautosta laturi.. Vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Kannattaa ainakin hihna ottaa pois ja pyörättää rullasta, niin kuulee onko laakerit missä kunnossa. Jos laakerit alkaa olla entiset, niin sitten laturin kunnostus/vaihto.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • F4int
        Newbiemmer
        • Jul 2017
        • 4
        • Helsinki

        #4
        Jännitteensäädin

        Kiitoksia vinkeistä!

        Tosiaan pelkällä jännitteensäätimen vaihdolla lähti homma rullaamaan ja akku näyttää latautuvan normaalisti ja kutoskone hyrrää iloisesti Olihan siinä jonkin verran työmaata kun koko laturi kuitenkin irrotettiin mutta uutta ei meinattu saada alle 200km tähän hätään niin käytiin sitten hakemassa Torin kautta tuo jännitteensäädin. Näytti edellisessä hiilet olevan melko lopussa kuten ehdotittekin.

        Kiitos vielä kerran, mukavan tervetullut olo BTCFn porukkaan 👍
        BMW E39 523i 1997

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Oliko liukurenkaat missä kunnossa?
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • F4int
            Newbiemmer
            • Jul 2017
            • 4
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Oliko liukurenkaat missä kunnossa?

            Päällisin puolin oli ihan uudenveroiset, ei ainakaan hirveempiä uria näkynyt. Jos nyt oikein katsoin.

            Mutta, jotta Bemmin omistaminen ei kävisi liian sukkelaan, tämähän tapahtui seuraavaksi.

            Tänä aamuna onnellisena poikasena pistin koneen käyntiin jotta matka kohti työmaata voisi alkaa.. Kolmen sekunnin päästä alkoikin sitten verenpaine taas pumppaamaan. Akun merkkivalo palaa TAAS.

            Akusta mittaamaan jännitteet, sammuneen 12.2V ja käynnissä 11.9V.
            Olin jo luopumassa toivosta ja tilaamassa pirssiä että ehtii työmaalle kun ajattelin kokeilla polkaista hieman kaasua vaihteen ollessa P-asennossa.

            Pari kertaa 2-3k kierroksiin ja merkkivalo sammui. Jännitteet 12.2V sammuneen ja 13.9V käynnissä eli näytti lataavan taas.

            Hurauttelin töihin ilman sen kummempia ongelmia. Nyt jäi mietityttämään mistä tuo voisi johtua. Voisiko hihna olla kostunut ja pääsee luistamaan (ei ainakaan ulospäin näyttänyt normaalilta poikkeavalta millään tavalla) vai mahdollisesti jonkun liittimen kosketushäiriö eli kasaamisvaiheessa tullut virhe (vaikkakin tuplatsekkasin jokaisen liittimen, johdon ja ruuvin).

            Kiitoksia jälleen vinkeistä jo etukäteen.
            BMW E39 523i 1997

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by F4int View Post
              Päällisin puolin oli ihan uudenveroiset, ei ainakaan hirveempiä uria näkynyt. Jos nyt oikein katsoin.

              Mutta, jotta Bemmin omistaminen ei kävisi liian sukkelaan, tämähän tapahtui seuraavaksi.

              Tänä aamuna onnellisena poikasena pistin koneen käyntiin jotta matka kohti työmaata voisi alkaa.. Kolmen sekunnin päästä alkoikin sitten verenpaine taas pumppaamaan. Akun merkkivalo palaa TAAS.

              Akusta mittaamaan jännitteet, sammuneen 12.2V ja käynnissä 11.9V.
              Olin jo luopumassa toivosta ja tilaamassa pirssiä että ehtii työmaalle kun ajattelin kokeilla polkaista hieman kaasua vaihteen ollessa P-asennossa.

              Pari kertaa 2-3k kierroksiin ja merkkivalo sammui. Jännitteet 12.2V sammuneen ja 13.9V käynnissä eli näytti lataavan taas.

              Hurauttelin töihin ilman sen kummempia ongelmia. Nyt jäi mietityttämään mistä tuo voisi johtua. Voisiko hihna olla kostunut ja pääsee luistamaan (ei ainakaan ulospäin näyttänyt normaalilta poikkeavalta millään tavalla) vai mahdollisesti jonkun liittimen kosketushäiriö eli kasaamisvaiheessa tullut virhe (vaikkakin tuplatsekkasin jokaisen liittimen, johdon ja ruuvin).

              Kiitoksia jälleen vinkeistä jo etukäteen.
              Enemminkin veikkaisin, että hiilet ei jotenkin saaneet kosketusta. Ihan normaalia, että esim. kunnostettua laturi saattaa joutu kopauttamaan, että alkaa lataamaan. Liukurenkaat kun on kuluneet ja uudet hiilet, niin kosketus ei välttämättä ole paras mahdollinen. Aivan kuten kun vaihdat pelkät jarrupalat, niin levyt voi olla epätasaisesti kuluneet ja ei heti ota kaikkialta kiinni. Toki vika voi olla vaikka siinä jännitteensäätimessä.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • F4int
                Newbiemmer
                • Jul 2017
                • 4
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Enemminkin veikkaisin, että hiilet ei jotenkin saaneet kosketusta. Ihan normaalia, että esim. kunnostettua laturi saattaa joutu kopauttamaan, että alkaa lataamaan. Liukurenkaat kun on kuluneet ja uudet hiilet, niin kosketus ei välttämättä ole paras mahdollinen.
                Juuri tätä mietin itsekin, vanhat hiilet kun kuitenkin olivat pyöreät kulumisen johdosta ja uudet neliskulmaiset. Täytyy seurailla tuota ja toivoa että tuossa se syy on.

                Kiitos taas kerran HTK
                BMW E39 523i 1997

                Comment

                • Mike_sss
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2017
                  • 47
                  • suomi

                  #9
                  Saako ton säätimen vaihdettuu laturin ollessa päällä? Muovit vaan irti? Ilmeisesti nopee homma?

                  Comment

                  • slaissi_
                    Newbiemmer
                    • Nov 2017
                    • 24
                    • Sievi

                    #10
                    Melkeen sanoisin että helpompi homma irrottaa laturi ja sitten vaihtaa.

                    - Ilmansuodatinkotelo irti
                    - Löysää hihnaa että saa hihnan laturin hihnapyörän päältä
                    - Laturin perästä piuhat irti (sitä ennen akunkenkä irti)
                    - Laturi kiinni 2 pultilla -> ne irti ja nitkuttele laturi omiin kätösiin.

                    Säädin vaihtuu vaivattomasti pöydällä ja kasaus käänteisessä järkässä.
                    Selviää perustyökaluilla. Ja tämä siis m52 koneessa.
                    E39 528ia Touring -97 käyttis
                    E39 520i Touring -98 luisurässi
                    E39 530da Touring -02 romu
                    E46 316i Sedan -99 romu

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎