Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw 530d e39 sammuu ajosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasa10
    BTCF Member
    • May 2015
    • 72
    • Espoo

    bmw 530d e39 sammuu ajosta

    hei
    onks kellään tietoo, minkä takia 530d bemari sammuu kiihdytyksissä ihan mitään varoittamatta. kun kunnolla lähtee kiihdyttää, niin auto sammuu usein yht äkkiä ja välillä ku kiihdyttää ihan rauhallisesti, niin tekee ihan saman silloinkin.
    vikakoodeja ei ole muistissa. ja tänään bemari teki sen, et polttoaine valo oli palanut vasta 30-40km ja tankissa oli kuitenkin polttoainetta, mut bemu sammu heti ku lähdin liikkeelle, eikä enään lähtenyt käyntiin, sit kävin hakemas 9l lisää polttoainetta ja laitoin ne tankkiin, niin sit taas bemu lähti hyvin käyntiin.
    aina kun bemari sammuu ajosta, niin se lähtee heti käyntiin hyvin, vaihteella se ei meinaa oikein lähteä käyntiin.

    mistä kannattais lähtee vikaa etsimään? inpa on käytettävis.

    auto on bemari 530d (184hv) e39 manuaali
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Valon palaessa voi sammua jos joutuu vaikka valoihin pysähtymään ylämäkeen.

    Itse tankkaan yleensä jo ennen valoa kun ei se yhtään sen vähempää kuluta vaikka tankissa olisi vähemmänkin ainetta. Säästää Mahdollisesti pumppuakin kun ei tarvitse horia ilmaa.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      E39:ssä tankki on kaksi osainen, joten kun sammuu kannattaa katsoa salavalikosta kummankin tankin puolen polttoainemäärä. Ongelma voi olla viakka siinä, että polttoaine ei siirry vasemmalta puolelta tankkia oikealle. Ja oliko siellä tankissa oikeasti sitä polttoainetta? Mittariin ei voi 100% luottaa, se ei aina näytä välttämättä 100% oikein.

      Muurahainen on kyllä siinä täysin oikeassa, että ei siitä tankin tyhjäksi ajamisesta ole mitään hyötyä, päinvastoin rasittaa turhaan vaan pumppua kun vetää välillä ilmaa.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Jasa10
        BTCF Member
        • May 2015
        • 72
        • Espoo

        #4
        En ehtinyt tankata autoa ennen töihin menoa, itekki yleensä viimeistään heti ku valo syttyy niin käyn tankilla. Ja uskon kyl et siel oli tavaraa. Ja se ei selitä sitä, miks auto sammuu kiihdytyksissä ja välillä ihan normi ajosta, vaikka on yli puol tankkillista polttoainetta.
        Mitä salavalikkoa tarkoitat?

        Comment

        • MOH85
          Bimmer Fanatic
          • May 2009
          • 241
          • Rauma

          #5
          Salavalikosta näkee jos tankin pumppu ei jostain syystä enää toimi oikein ja se, josta ottaa ainetta, pääsee tyhjenemään ja siksi sammuu. En tiedä tankin pumpusta oikeastaan tuon enempää voiko se vanhuuttaa väsyä ja toimittaa ainetta liian hitaasti vasemmalta oikealle jolloin ehtii hörppiä ilmaa ja sammua. Salavalikkoon pääsee, kun painaa trippimittarin nollausnaviskaa mittaristosta pohjassa. Sieltä menee näpyttämällä kohtaan 19. Odottaa että näytössä vilkkuu on ja off. Off:in kohdalla näpäyttää niin salavalikkoa voi vapaasti selata. Kun saat lukituksen pois (eli olet painanut off:in kohdalla kerran) paina kuusi kertaa eli kohtaan 6. Siitä näkee kuinka paljon on ainetta molemmissa tankeissa (kohta 6.0). Kohta 6.1., johon päsee painamalla tripin nollausnappulaa kerran, on tankin todellinen ainemäärä kokonaisuudessaan ja kohta 6.2. mitä mittari näyttää lukuna. Laita googleen e39 salavalikko (tai hidden menu) niin selviää lisää. Toinen voisi olla siirtopumppu? Joka ei kiihdytyksissä jaksa vanhuuttaa enää antaa soppaa tarpeeksi korkeapainepumpulle? Tosin tästä kai tulee vikakoodia liian matalasta railpaineesta/siirtopaineesta. Muistaakseni, viisaammat korjatkoot asiaa.. Kannattaa tarkistaa, kun sammuu, onko konehuoneen kirkkaassa putkessa ilmakuplia (tai laitat virrat päälle ja katot kulkeeko ilmaa putkessa).. Yleensä jos tankin pumppu menee niin ilmaa kulkee. Omassakin kävi niin, että polttoainevalo oli juuri syttynyt ja hetki siitä sammui. Ilmaa meni eli aine oli loppu / niin vähissä että otti ilmaa. Salavalkosta huomasin että mittari näyttää hiukan liikaa..

          Edit: kohdassa 6.0 on jokin luku eim. 234255. Tämä tarkoittaa että vasemmalla 23,4 litraa ja oikealla 25,5 litraa. Se tasaa ainetta siis oikealle eli jossakin vaiheessa luku on 000310 eli oikealla pitäisi olla se aine kun ollaan alle puolen välin.. Tällöin pumppu tankissa toimii oikein. Se tosin tasaa sitä aika hitaasti ja ajossa tietenkin aine hyppii mutkissa laipan yli eli elää. Mutta käytännössä pumppu pitää huolen että oikealla on aina tarjolla dieseliä..
          Last edited by MOH85; 25-07-2017, 02:05.
          e39 530dA 1999.

          Comment

          • Lazer
            Newbiemmer
            • Jul 2012
            • 22
            • Suomi

            #6
            Itsellä sama auto ja tankin pumppu on rikki. Jos tankki pääsee alle 15 litran, loppuu siirtopumpulta löpö ja meno tyssää. Siirtopumpun paine ei myöskään ole tämän takia oikea ~5 bar ja välillä kiihdytyksessä sammuu. Tarkista siis salavalikosta tankin pumpun toiminta

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Jasa10 View Post
              En ehtinyt tankata autoa ennen töihin menoa, itekki yleensä viimeistään heti ku valo syttyy niin käyn tankilla. Ja uskon kyl et siel oli tavaraa. Ja se ei selitä sitä, miks auto sammuu kiihdytyksissä ja välillä ihan normi ajosta, vaikka on yli puol tankkillista polttoainetta.
              Mitä salavalikkoa tarkoitat?
              Jos se puolella tankillakin sammuu, niin sitten vikakoodit lukuun ja live-dataa ajossa katsomaan. Mittariston salavalikko, tässä on ohjeet miten high versiota varten (eli se missä keskellä on tekstiä, johon tulee virheilmoitukset, low on se missä on auton kuva) https://www.bimmerforums.com/forum/s...3#post16471903
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Jasa10
                BTCF Member
                • May 2015
                • 72
                • Espoo

                #8
                Salavalikko näytti vasen puoli 2,5l ja oikea puoli 17,2l
                Pitäiskö vasen puoli olla ihan nollilla, vai miten?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Jasa10 View Post
                  Salavalikko näytti vasen puoli 2,5l ja oikea puoli 17,2l
                  Pitäiskö vasen puoli olla ihan nollilla, vai miten?
                  Ei tarvitse vasemman puolen olla nollilla, kunhan polttoaine siirtyy oikealla, kuten se näyttää siirtyvän. Seuraavaksi live-dataa katsomaan ajossa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Lazer
                    Newbiemmer
                    • Jul 2012
                    • 22
                    • Suomi

                    #10
                    Eikös moottorille menevä linja ole nimenomaan vasemmalla eli kuskin puolella ja jos tankin pumppu on rikki, jää löpö killumaan paluupuolelle eli oikealle?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Lazer View Post
                      Eikös moottorille menevä linja ole nimenomaan vasemmalla eli kuskin puolella ja jos tankin pumppu on rikki, jää löpö killumaan paluupuolelle eli oikealle?
                      Polttoainepumppu on oikealla puolella tankkia. En nyt muista varmaksi mihin kohtaan paluu linja tulee tankissa.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Jasa10
                        BTCF Member
                        • May 2015
                        • 72
                        • Espoo

                        #12
                        Tollasen vikakoodin bemari eilen antoi, kun auto sammu suoraan ajosta
                        Attached Files

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Jasa10 View Post
                          Tollasen vikakoodin bemari eilen antoi, kun auto sammu suoraan ajosta
                          Epätodellisesta rail-paineesta herjaa ja syy selviää kun katso paljon tuolloin on ollut rail-painetta, 120bar ja yli 3k kierroksia.. Tarkista ensimmäisenä rail-paineanturin liitin.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Jasa10
                            BTCF Member
                            • May 2015
                            • 72
                            • Espoo

                            #14
                            katoin tos eilen live-dataa, kun 30km/h kiihdyttää kaasupohjassa 120km/h asti

                            ja inpa näytti seuraavia lukemia:

                            Rail-pressure (mbar) 675-1520

                            pre-subbly pressure (mbar) 2,79-3,12

                            Charge-air pressure (mbar) 1100-2674

                            osaako noitten perusteella sanoa mitään, missä vika olis?

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by Jasa10 View Post
                              katoin tos eilen live-dataa, kun 30km/h kiihdyttää kaasupohjassa 120km/h asti

                              ja inpa näytti seuraavia lukemia:

                              Rail-pressure (mbar) 675-1520

                              pre-subbly pressure (mbar) 2,79-3,12

                              Charge-air pressure (mbar) 1100-2674

                              osaako noitten perusteella sanoa mitään, missä vika olis?
                              Kannattaa vielä katsoa seuraako toteutunut pyydettyä. Tuon vikakoodin aikaan oli ollut painetta 120bar, joka kertoo että lukema ei ole mitenkään järkevä, joten siksi ehdotin sen rail-paineanturin liittimen tarkastamista. Vähän matala on tuo pre-supply, onko suodatinta milloin vaihdettu?
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎