Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m57d25 dieselit öljyn seassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mika021
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 96

    e39 m57d25 dieselit öljyn seassa

    rupesi yksi yö töistä tullessa ajossa hirveesti savuttamaan ja jonkinlaista kolinaakin kuulumaan ja kierrokset heitteli itsestään. Ajoin maks 1km maantienopeutta lähimmälle levikkeelle, sammutin auton ja tilasin hinurin.

    Paikalliselle marmorille hinautin vianmääritykseen josta ilmoittivat että on ilmeisesti korkeapainepumpun tiivisteet pettänyt ja löpö päässyt öljyn sekaan. Öljyn mittatikku kastuu kokonaan kuulemma.
    öljyt tarkastin edellisenä päivänä max. 100 km sitten eikä ollut öljynmäärä kasvanut joten jostain on vuotanut aika nopeasti/paljon dieseliä.

    tiivisteiden vaihto ja moottorin putsaus arvio n. 700-1000e eikä välttämättä tule silläkään kuntoon jos on laakereita esim rikki.

    Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta ongelmasta?
    voisiko hajonnut suutin saada aikaan öljytilan täyttymisen dieselistä? huollon mielestä ei. Mutta kuitenkin mietityttää se kolina kun ei ollut niin säännölistä että laakerista kuuluis. mut mistä sitten? :think
    Miten helposti nuo laakerit hajoaa löpön vaikutuksesta?


    Vaihtomoottoritkin 1500-2000e purkaamolla niin kallis investointi sekin olisi kun autollakaan ole kunnossa juuri paljoo enempää arvoa. on siis 525d vm. 02
    Jos ei jostain sais sitten paljon halvemmalla toimivan vaihtomoottorin...
    Apuja kaivataan
  • Palehti
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 141
    • Klaukkala

    #2
    Voisiko ääni tulla siitä kun männät ovat törmäilleet alapäässään öljyyn/dieseliin?
    Saabclubilla ovat ainakin koneita "fortettaneet" dieselillä, eli ei sieltä ole välttämättä hajonnut mitään. DPF volvoissa oli tyyppivikana öljymäärän lisääntyminen "uusina" ennen softapäivitystä ja niillä koneilla on ajettu satoja tuhansia sen jälkeen. Dieseli on aika hellää ainetta koneessa, mutta ei tietenkään mikään toivottu lisäaine.
    Korkeapainepumppuun uudet tiivisteet, koneeseen uudet öljyt ja ei muutakuin testilenkille. Ei sitä konetta erikseen tarvitse huuhdella. Jos ei oireile mitenkään, niin sitten parinsadan kilsan päästä uudet öljyt koneeseen.
    Jos jotain on rikki, niin järkevät vaihtoehdot ovat aika vähissä.
    i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
    ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9138
      • Oulu

      #3
      Ihan samanlainen tapaus itsellä vähän yli vuosi sitten. Savutusta, kolahtelua ja alkoi jo käydä omilla öljyillään. Sain onneksi hidastettua ja sammutettua moottorin. Öljytilassa yhteensä yli 13 litraa öljyä/dieseliä. Uusi korkeapainepumppu ja öljyt+suodatin. Ei mitään ongelmia remontin jälkeen.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • mika021
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 96

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Ihan samanlainen tapaus itsellä vähän yli vuosi sitten. Savutusta, kolahtelua ja alkoi jo käydä omilla öljyillään. Sain onneksi hidastettua ja sammutettua moottorin. Öljytilassa yhteensä yli 13 litraa öljyä/dieseliä. Uusi korkeapainepumppu ja öljyt+suodatin. Ei mitään ongelmia remontin jälkeen.
        Hei
        Mistä tietää onko pumppu rikki? Vai menisköhän pelkillä tiivisteiden vaihdolla? Pumppuko se kolisee?

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9138
          • Oulu

          #5
          Originally posted by mika021 View Post
          Hei
          Mistä tietää onko pumppu rikki? Vai menisköhän pelkillä tiivisteiden vaihdolla? Pumppuko se kolisee?
          Bosch tehdaskorjattu pumppu n.500€, niin en nähnyt järkeväksi alkaa kunnostamaan vanhaa, vaikka olisikin saattanut korjaantua pelkällä akselitiivistyksen uusimisella. Pikkusen siinä on hommaa, mutta sinällään ihan perusruuvaamista. Erikoistyökalun tarvii pumpun akselin irrotukseen/hammaspyörän paikallaan pitämiseen.

          Hankala sanoa, mistä se kolahtelu ja jyrinä varsinaisesti aiheutui.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • mika021
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 96

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Bosch tehdaskorjattu pumppu n.500€, niin en nähnyt järkeväksi alkaa kunnostamaan vanhaa, vaikka olisikin saattanut korjaantua pelkällä akselitiivistyksen uusimisella. Pikkusen siinä on hommaa, mutta sinällään ihan perusruuvaamista. Erikoistyökalun tarvii pumpun akselin irrotukseen/hammaspyörän paikallaan pitämiseen.

            Hankala sanoa, mistä se kolahtelu ja jyrinä varsinaisesti aiheutui.
            Ok. Ois varmaan parempi itsekin vaihtaa koko pumppu kunnostettuun/uuteen.
            On jo 300t ajettu eikä nuo pumput kuulosta ikuisesti kestävän

            Comment

            • mika021
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 96

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Bosch tehdaskorjattu pumppu n.500€, niin en nähnyt järkeväksi alkaa kunnostamaan vanhaa, vaikka olisikin saattanut korjaantua pelkällä akselitiivistyksen uusimisella. Pikkusen siinä on hommaa, mutta sinällään ihan perusruuvaamista. Erikoistyökalun tarvii pumpun akselin irrotukseen/hammaspyörän paikallaan pitämiseen.

              Hankala sanoa, mistä se kolahtelu ja jyrinä varsinaisesti aiheutui.
              Kiitokset vastauksista. Oisko jollain laittaa selkeät ohjeet pumpun vaihtoon eli mitä kaikkea joutuu irrottamaan? Tarvittavalle erikoistyökalulle jotain linkkiä?

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                TIS ohjeet. KLIK

                Tuollainen työkalu. KLIK
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • mika021
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 96

                  #9
                  Originally posted by mika021 View Post
                  rupesi yksi yö töistä tullessa ajossa hirveesti savuttamaan ja jonkinlaista kolinaakin kuulumaan ja kierrokset heitteli itsestään. Ajoin maks 1km maantienopeutta lähimmälle levikkeelle, sammutin auton ja tilasin hinurin.

                  Paikalliselle marmorille hinautin vianmääritykseen josta ilmoittivat että on ilmeisesti korkeapainepumpun tiivisteet pettänyt ja löpö päässyt öljyn sekaan. Öljyn mittatikku kastuu kokonaan kuulemma.
                  öljyt tarkastin edellisenä päivänä max. 100 km sitten eikä ollut öljynmäärä kasvanut joten jostain on vuotanut aika nopeasti/paljon dieseliä.

                  tiivisteiden vaihto ja moottorin putsaus arvio n. 700-1000e eikä välttämättä tule silläkään kuntoon jos on laakereita esim rikki.

                  Onko kellään kokemusta vastaavanlaisesta ongelmasta?
                  voisiko hajonnut suutin saada aikaan öljytilan täyttymisen dieselistä? huollon mielestä ei. Mutta kuitenkin mietityttää se kolina kun ei ollut niin säännölistä että laakerista kuuluis. mut mistä sitten? :think
                  Miten helposti nuo laakerit hajoaa löpön vaikutuksesta?


                  Vaihtomoottoritkin 1500-2000e purkaamolla niin kallis investointi sekin olisi kun autollakaan ole kunnossa juuri paljoo enempää arvoa. on siis 525d vm. 02
                  Jos ei jostain sais sitten paljon halvemmalla toimivan vaihtomoottorin...
                  Apuja kaivataan

                  Hei
                  Sain siitä marmorin vikaarviosta lausunnon jossa lukee mm "moottori kävi jumissa halliin siirtäessä"
                  Ovat ilmeisesti siis yrittäneet käynnistää. Ei tullu silloin paikanpäällä tuota lausuntoa luettua.

                  Jos ne on siellä hajottaneet enempi moottoria käynnistämällä niin Oiskohan mahdollista saada liike vastuuseen ? :think

                  Comment

                  • mika021
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 96

                    #10
                    Polttoainepaluuputken t-haara liitin

                    Hei
                    Katkesi irroittaessa liitin.
                    Onko tietoo mistä sais vastaavan muoviliittimen erikseen ostettua? 2kpl 8mm lähtöä ja 1 kpl 5-6mm lähtö. Marmorilta joutuisi tilaamaan koko paluuputkiston ja hintaa 60-70e :think

                    Comment

                    • Hezman
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 708
                      • Jyväskylä

                      #11
                      http://www.finjector.com/fi/etusivu/

                      Comment

                      • mika021
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 96

                        #12
                        Originally posted by Hezman View Post
                        Kiitos vinkistä.
                        Tuolta sivulta löytyi juurikin oikeanlainen liitin.

                        Comment

                        • mika021
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 96

                          #13
                          Korkeapainepumppu vaihdettu viimeinkin mutta ongelmat jatkuu

                          Saksasta tilasin kunnostetun pumpun 2v takuulla. tuli noin viikossa, mutta imusarjan tiivisteitä sain odotella toisesta saksan myymälästä reilu 2 vk ja nyt viikonlopun aikaan sain vaidettuakin pumpun viimeinkin.
                          Alkuun käynnistyksen jälkeen savutti aika reilusti mutta testilenkin jälkeen koneen lämmettyä ei enää savuttanutkaan.
                          Kuitenkin antoi vikakoodin 5651 rough idle speed controller

                          Sitten koneen ollessa lämpimänä suutinten korjausarvot:
                          1. 0,27
                          2. 0.66
                          3. -2.26
                          4. -0.77
                          5. -0.52
                          6. 2.28

                          Tänään "kylmäkäynnistys" antoi saman vikakoodin ja savuttaa kylmänä reilusti eikä käy kovin tasaseen.
                          Suutinten korjausarvot:
                          1. 5.51
                          2. -3.02
                          3. -2.47
                          4. -1.94
                          5. -2.62
                          6. 4.26

                          Tämän jälkeen tein ohivuotomittauksen kirkkailla 10mm letkuilla. Ei kerennyt käydä kuin n. 10sek ja jokaisessa letkussa oli jo useampi sentti dieseliä jokseenkin 1. Suuttimessa hivenen muita enemmän. Eli ohivuotoa reilusti. Käyntiin kylläkin lähtee mutta pitempään saa startata.

                          Eli kysymys kuuluu onko rikkoutunut pumppu voinut rikkoa myös suuttimet?

                          Korjaantuisiko suuttien tiivisteiden vaihdolla, vaiko joutuisiko hommaamaan suoraan uudet suuttimet?

                          Onnistuuko kaikkien suutinten kiinnityspulttien löysääminen samalla kertaa koneen käydessä vai sammuuko jos yrittää useampaa suutinta samalla kerralla löysätä?

                          Apuja kaivataan. Kiitokset jo etukäteen

                          En omista suutinten irroitus työkalua joten ois helpompi löysätä suuttimet koneen käydessä.

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by mika021 View Post
                            Saksasta tilasin kunnostetun pumpun 2v takuulla. tuli noin viikossa, mutta imusarjan tiivisteitä sain odotella toisesta saksan myymälästä reilu 2 vk ja nyt viikonlopun aikaan sain vaidettuakin pumpun viimeinkin.
                            Alkuun käynnistyksen jälkeen savutti aika reilusti mutta testilenkin jälkeen koneen lämmettyä ei enää savuttanutkaan.
                            Kuitenkin antoi vikakoodin 5651 rough idle speed controller

                            Sitten koneen ollessa lämpimänä suutinten korjausarvot:
                            1. 0,27
                            2. 0.66
                            3. -2.26
                            4. -0.77
                            5. -0.52
                            6. 2.28

                            Tänään "kylmäkäynnistys" antoi saman vikakoodin ja savuttaa kylmänä reilusti eikä käy kovin tasaseen.
                            Suutinten korjausarvot:
                            1. 5.51
                            2. -3.02
                            3. -2.47
                            4. -1.94
                            5. -2.62
                            6. 4.26

                            Tämän jälkeen tein ohivuotomittauksen kirkkailla 10mm letkuilla. Ei kerennyt käydä kuin n. 10sek ja jokaisessa letkussa oli jo useampi sentti dieseliä jokseenkin 1. Suuttimessa hivenen muita enemmän. Eli ohivuotoa reilusti. Käyntiin kylläkin lähtee mutta pitempään saa startata.

                            Eli kysymys kuuluu onko rikkoutunut pumppu voinut rikkoa myös suuttimet?

                            Korjaantuisiko suuttien tiivisteiden vaihdolla, vaiko joutuisiko hommaamaan suoraan uudet suuttimet?

                            Onnistuuko kaikkien suutinten kiinnityspulttien löysääminen samalla kertaa koneen käydessä vai sammuuko jos yrittää useampaa suutinta samalla kerralla löysätä?

                            Apuja kaivataan. Kiitokset jo etukäteen

                            En omista suutinten irroitus työkalua joten ois helpompi löysätä suuttimet koneen käydessä.
                            Kaikki suuttimet huoltoon. Sanovat siellä kyllä jos ei kannata korjata. Paljoko autolla ajettu?
                            -02 vuosimallissa on jo suuttimen varressa O-rengas, jolloin suuttimen irroitus ei ole kovin suuri töinen. Käytä kone lämpöiseksi, sitten putket irti, pikkasen kampeaa suutinta vuoroin molemmilta sivuilta, jotta irtoaa ja sen jälkeen vaan vetää käsin suuttimen ylös.

                            Comment

                            • mika021
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2008
                              • 96

                              #15
                              Originally posted by Hezman View Post
                              Kaikki suuttimet huoltoon. Sanovat siellä kyllä jos ei kannata korjata. Paljoko autolla ajettu?
                              -02 vuosimallissa on jo suuttimen varressa O-rengas, jolloin suuttimen irroitus ei ole kovin suuri töinen. Käytä kone lämpöiseksi, sitten putket irti, pikkasen kampeaa suutinta vuoroin molemmilta sivuilta, jotta irtoaa ja sen jälkeen vaan vetää käsin suuttimen ylös.
                              Ajettu 300tkm
                              2-3 vuotta sitten 2 kunnostettua suutinta vaihdatin +muihin suuttimiin pohjatiivisteet uusitin.
                              Nyt ennen pumpun hajoamista kylmällä koneella hieman jo tyhjäkäynti aaltoili niin liekkö ollu jo suuttimissa vuotoa.

                              Minkälaisilla välineillä suuttimien kampeaminen onnistuu rikkomatta mitään?

                              Tietääkö kukaan onko Kajaanissa suuttimien huoltoa tekeviä firmoja? :think
                              Tai kellään ylimääräisiä kunnossa olevia suuttimia 525d 02 ?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎