Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540 Vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Jotakuta kuitenkin kiinnostaa, niin voin laittaa tähänkin.

    Kaveri hommas ite sarjan kun korjasin hänen autoaan, muistaakseni sanoi jenkeistä ottaneensa ja oliskohan hinta ollu 700e korvilla, sen verran aikaa etten mitään tarkkoja muista :think Kiinastahan noi kaikki taitaa tulla kuitenkin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • mailman
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 8003
      • Vantaa

      #17
      Tässäpä jotain apuja(?), kyseessä S62 moottori mutta M62:eenhan tuo pohjautuu...

      How to remove solenoides video

      Vanos rebuild DIY with pics

      Itselle vaihdettiin nuo solenoidien o-renkaat. Vanoksen "korjauspakettikin" on jo laatikossa, tässä joskus pitäisi ne sitten asentaakin. Aikaa menee, kauan ko. opeeraatiossa!
      G01 ///M40i '19
      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
      E39 ///M5 '00

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #18
        Multa löytyy M60 / M62 nokkien ajoitustyökalut vuokralle tarvittaessa. Vanoksia sillä toki ei pysty ajoittamaan..

        Ja sen verran pitää osallistua tuohon ajoitustyökalukeskusteluun että kannattaa vilkaista ebay.com - osoitteesta niitä. Suomessa kun pyytävät varsin kovan hinnan verraten siihen mihin niitä saa "rapakon takaa" ostettua, lähetyskulut ja tullit & alvit huomioituna..
        Last edited by Jonsku; 01-10-2010, 12:33.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Originally posted by Jonsku View Post
          Multa löytyy M60 / M62 nokkien ajoitustyökalut vuokralle tarvittaessa. Vanoksia sillä toki ei pysty ajoittamaan..

          Ja sen verran pitää osallistua tuohon ajoitustyökalukeskusteluun että kannattaa vilkaista ebay.com - osoitteesta niitä. Suomessa kun pyytävät varsin kovan hinnan verraten siihen mihin niitä saa "rapakon takaa" ostettua, lähetyskulut ja tullit & alvit huomioituna..
          Joo kyllä noita M60/M62 työkaluja saakin halvalla ja pystyy itsekin tekemään, mutta kun haluaa ne vanokselliseen tarvittavat niin hinta pomppaa melkosesti.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Joo kyllä noita M60/M62 työkaluja saakin halvalla ja pystyy itsekin tekemään, mutta kun haluaa ne vanokselliseen tarvittavat niin hinta pomppaa melkosesti.
            Täydellisen M62TU koneen ajotussarjan saa 294 eurolla mikä ei ole mielestäni paha! (dieselkontor.de)
            En vaan viitsi vielä tilata, kunhan saa itse yksiköt hommattua niin talvella vois remppailla. :think
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Oho, eipä oo paha enää. Muistelen että kun tuo satsi tallille hommattiin oli lukemat vähän erilaisia. Hyvä näin

              Vanosyksikön hinta merkkiliikkeessä 450e/kpl. Halba halba, M5 vanoksen rataspaketti 825e/kpl
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Jan
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 4
                • Joensuu

                #22
                Uppista. Mulla on 540 e39 vm -99, jossa kylmäkäynnistyksessä kuuluu rallattelua muutaman sekunnin,
                ja sitten se vaimenee. Ilmeisesti kyseessä on vanos-ongelma. Monesti väitetään, että tämä on ihan
                normaalia, eikä rallattelusta kannata olla huolissaan. Itseäni tuo kuitenkin hieman häirittee.

                Olen tätä vanos-asiaa yrittänyt opiskella netistä ilman alakohtaista tuntemusta, mutta tää on
                melkein yhtä hankalaa kuin esim. ihmisen sairauden selvittäminen netin avulla ilman terveydenhoidon
                alakohtaista tuntemusta.

                Solenoidien tiivisteet vaihdettiin, ei auttanut. Näitäkin jossakin väitettiin syypääksi kylmänä rallatukseen.
                Sitten jo epäiltiin jakopään kiristintä, mutta senkään vaihtaminen ei auttanut ongelmaan.

                Onko ainut lääke vaihtaa vanokset vai riittääkö vähempi? Tuossa joku taisikin postailla, että
                osat olisi 500 e/kpl ja päivän työt päälle. Eli merkkiliikkeessä kahden tonnin remppa? Auts.

                Onko Itä-Suomen suunnassa ketään vanos-spesialistia?

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #23
                  Originally posted by Jan View Post
                  Uppista. Mulla on 540 e39 vm -99, jossa kylmäkäynnistyksessä kuuluu rallattelua muutaman sekunnin,
                  ja sitten se vaimenee. Ilmeisesti kyseessä on vanos-ongelma. Monesti väitetään, että tämä on ihan
                  normaalia, eikä rallattelusta kannata olla huolissaan. Itseäni tuo kuitenkin hieman häirittee.
                  Vaihda ihan ensin ketjunkiristin
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by Jan View Post
                    Uppista. Mulla on 540 e39 vm -99, jossa kylmäkäynnistyksessä kuuluu rallattelua muutaman sekunnin,
                    ja sitten se vaimenee. Ilmeisesti kyseessä on vanos-ongelma. Monesti väitetään, että tämä on ihan
                    normaalia, eikä rallattelusta kannata olla huolissaan. Itseäni tuo kuitenkin hieman häirittee.

                    Olen tätä vanos-asiaa yrittänyt opiskella netistä ilman alakohtaista tuntemusta, mutta tää on
                    melkein yhtä hankalaa kuin esim. ihmisen sairauden selvittäminen netin avulla ilman terveydenhoidon
                    alakohtaista tuntemusta.

                    Solenoidien tiivisteet vaihdettiin, ei auttanut. Näitäkin jossakin väitettiin syypääksi kylmänä rallatukseen.
                    Sitten jo epäiltiin jakopään kiristintä, mutta senkään vaihtaminen ei auttanut ongelmaan.

                    Onko ainut lääke vaihtaa vanokset vai riittääkö vähempi? Tuossa joku taisikin postailla, että
                    osat olisi 500 e/kpl ja päivän työt päälle. Eli merkkiliikkeessä kahden tonnin remppa? Auts.

                    Onko Itä-Suomen suunnassa ketään vanos-spesialistia?
                    Ei riitä merkillä 2 tonnia.. Osiin ehkä. Tonni vanoksiin ja toinen menee sitte ketjuihin, rattaisin, laahaimiin, tiivisteisiin jne. marmorin hinnoilla. Vanoksiin on saatavilla tiivisteitä nykyisin kuten kutoseenkin. Eli Beisan systems myy noita. Amerikassa on monilla hyviä kokemuksia noista. Tiivistesarja maksaa $60+rahti. Se, että tarvitseeko vaihtaa ketjut, rattaa jne. riippuu paljon kilometreistä.

                    Mitä töihin tulee niin kasiin ei kyllä tee päivässä, jos kunnolla tekee. Alldata sanoo 21 tuntia. Monilla harrastajilla taitaa mennä se ~30 tuntia.

                    Kuten Dunky sanoi niin vaihda se kiristin lohkon oikealta puolelta. Helppo homma, vaihtaa rauhallisesti tehden vartissa parkkipaikalla.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Jan
                      Newbiemmer
                      • Jun 2013
                      • 4
                      • Joensuu

                      #25
                      Jakoketjun kiristin siis vaihdettu. Minusta rallatus tällä vähäksi aikaa vaimeni, joskaan ei kokonaan poistunut.
                      Nyt on taas meteli niinkuin ennenkin.

                      Pitäisikö vielä vaihtaa toisioketjun kiristimet (2 kpl). Nää oli jossain 135 e/kpl ja työt päälle (päivä?). Ajoitukseen
                      pitää kai olla jotain erikoistyökaluja. Kilsoja on 185 tkm mittarissa.

                      Tossa vastaava kolina ku mulla http://www.youtube.com/watch?v=685uRGPsNuY
                      Ton pikasen kolinan jälkeen mullakin on kaikki ok, kojelaudassa ei pala öljynpaineen valot eikä
                      mitkään muutkaan ylimääräiset valot. Ja kolinaa esiintyy siis vain kylmällä koneella startatessa.
                      Esim. tunnin seisotuksen jälkeen startatessa kolinaa ei vielä ole.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10949
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Jan View Post
                        Jakoketjun kiristin siis vaihdettu. Minusta rallatus tällä vähäksi aikaa vaimeni, joskaan ei kokonaan poistunut.
                        Nyt on taas meteli niinkuin ennenkin.

                        Pitäisikö vielä vaihtaa toisioketjun kiristimet (2 kpl). Nää oli jossain 135 e/kpl ja työt päälle (päivä?). Ajoitukseen
                        pitää kai olla jotain erikoistyökaluja. Kilsoja on 185 tkm mittarissa.

                        Tossa vastaava kolina ku mulla http://www.youtube.com/watch?v=685uRGPsNuY
                        Ton pikasen kolinan jälkeen mullakin on kaikki ok, kojelaudassa ei pala öljynpaineen valot eikä
                        mitkään muutkaan ylimääräiset valot. Ja kolinaa esiintyy siis vain kylmällä koneella startatessa.
                        Esim. tunnin seisotuksen jälkeen startatessa kolinaa ei vielä ole.
                        Jos sen jakopään aukaisee niin ei ole mitään järkeä vaihtaa pelkästään kiristimiä. Ei riitä kiristimien vaihtoon työpäivä. Käsittääkseni nuo kiristimet eivät edes kovin usein hajoa, joten niiden vaihtaminen voi olla täysin turhaa.

                        Suurin työ tuossa on se purkaminen ja kasaamisen. Itse osien vaihto jakopäähän ei vie siinä vaiheessa enää paljoa aikaa. Itse vaihtaisin sinne jakopäähän ainakin laahaimet, vanoksen tiivisteet ja öljyneroitus venttiilin (OSV). Tarvittaessa sitten rattaat, ketjut, kiristimet. Lisäksi sitten tietenkin kaikki vastaan tulleet tiivisteet ehdottomasti vaihtoon.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • turbopuusti
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 823
                          • Lahti

                          #27
                          Itse vaihdoin 240tkm kohdalla vanoksien tiivisteet (Beisan) ja ei juuri hiljentynyt. Vaihdoin myös samalla kaikki kuluvat osat jakopäähän tiivisteitä, ketjua ja ohjureita myöten. Jos auto toimii normaalisti niin en tekisi mitään kun kerran olet jakoketjun kireyden kattonut kuntoon. Nämä rallattaa aina ja olen todennut että yksi ainoa toimiva vaihtoehto on vaihtaa vanosyksiköt kokonaisuudessaan. Kylmänä parin sekunnin rallatus on myös omituinen ilmiö. Vaikka kaikki osat mielestään uusiin olisi vaihtanut niin jatkuu vaan...

                          Eli eläpä tee mittää vaa aja
                          e60 535d -07 Monacoblau, e46 325ia cab -01, VW Golf 1.9tdi e39 540i -99, e34 540iA -93, e34 525i luxorbeige -89, talvipommi saab 9000cd 2.0t, e36 320i Bmw-Schwarz -91, e34 525i -91 Sterlingsilber metallic, e34 518i -90 Alpinweiß II, e21 315 -83 Diamantschwarz

                          Comment

                          • MGT
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 360
                            • Mynämäki-

                            #28
                            Nyt itellä meni omasta autosta ketjunlaahain rikki ja tartteis ruveta laahainta vaihtaa, niin mitä kaikkea kannattaa jakopäähän laittaa? vanokset normaalisti rallattaa ja tekisi miel nämäkin vaihtaa samalla, miten tarviikos vanoksen solenoideja vaihdella?

                            Mitenkä toisioketjut ja niiden kiristimet ja laahaimet? :think

                            Jos joku viitsisi pienen listan tehä missä kerrottaisiin mitä kannattaa vaihtaa ku ryjät o leväällään oisin kiitollinen

                            Ja kyllä vaatii omat ajoituskalut ja ne ovat tulossa eli ei ole siitä kiinni.

                            Comment

                            • MGT
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 360
                              • Mynämäki-

                              #29
                              Originally posted by Cell View Post
                              Oho, eipä oo paha enää. Muistelen että kun tuo satsi tallille hommattiin oli lukemat vähän erilaisia. Hyvä näin

                              Vanosyksikön hinta merkkiliikkeessä 450e/kpl. Halba halba, M5 vanoksen rataspaketti 825e/kpl

                              Tänäpäivänä o vanosyksikön hinta merkkiliikkees 685e/kpl.
                              Tehty varmaan huimia parannuksi jonka johdosta hinnat nousseet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎