Announcement

Collapse
No announcement yet.

m52 salavalikon lämpötilat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • akgii
    Bimmer Rookie
    • Sep 2010
    • 54
    • Vantaa

    m52 salavalikon lämpötilat

    Autona siis -96 528iA m52.

    Jäähdytysjärjestelmästä uusittu syylärin muoviosan haljettua syyläri, vesipumppu, termostaatti sekä termostaatin kotelo.

    Auto ilmattu keula nostettuna "pullopatentilla" käyntilämpöiseksi asti huolellisesti. Lämmintä puskee kabiinin puolelle reippaasti.

    Viskokytkimestä kuulee kyllä, että alkaa jossain vaiheessa ottamaan kiinni enemmän lämmön noustessa.

    Mittarissa viisari pysyy hyvin keskiviivalla, mutta salavalikkoa katsoessa lämmöt nousi n. 20 min ajon aikana jopa 107c kohdalle?! Kuulostaa aika korkealta? Tällöin vielä viisari kuitenkin tasan klo 12 kohdalla.

    Ilmastoinnin flekti keulilla toimii normaalisti. Kun ilmastoinnin kytkee päälle, lähtee pyörimään.

    Mikähän vialla? Apuja, kiitos. :think
    Last edited by akgii; 30-08-2017, 20:33.
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11079
    • Oulu

    #2
    Ei mikään. Kovaa ajoa vaan.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • gedu
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 94
      • Helsinki

      #3
      Termari on 105 asteinen, ihan normaalilta kuulostaa lämmöt
      Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

      -01 E39 540iA touring
      Ex -94 E34 540iA touring

      Comment

      • akgii
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 54
        • Vantaa

        #4
        Onko tosissaan normaalia vai, että noinkin korkealle päästää lämmöt?

        Tänään ajelin kaupoille ja takasin, siihen 107c kipusi juuri kun pääsin takaisin kotipihalle.

        m52 moottoriin tarkoitettu termostaatti on 92c, kyseisen asteinen myös asennettiin autooni. :think

        V8-moottoreissa tietääkseni on yli 105 asteen lämpötilat ihan normaaleja termostaatin ollessa juurikin 105 asteinen?

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9990
          • KVLA

          #5
          Paljonko on sitten todellinen lämpö? 95,vai 100 vai jotain muuta? Tuohan on vain anturilta tuleva arvo,joka VOI muuttua suuntaan tai toiseen jos vanhan anturin vaihtaa uuteen. Toki ei olisi ensimmäinen viallinen uusi termari.

          Comment

          • akgii
            Bimmer Rookie
            • Sep 2010
            • 54
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Paljonko on sitten todellinen lämpö? 95,vai 100 vai jotain muuta? Tuohan on vain anturilta tuleva arvo,joka VOI muuttua suuntaan tai toiseen jos vanhan anturin vaihtaa uuteen. Toki ei olisi ensimmäinen viallinen uusi termari.
            Mistä katson todellisen lämmön? Anturiin ei ole koskettu auton omistuksen aikana kertaakaan eli n. viiteen vuoteen. INPA:lla varmaan tulee arvo samalta anturilta, joten ei apua?

            Termaria epäilin itsekin, tosin alavesiletku kyllä lämpeää kun tarpeeksi kauan ajaa autolla, sekä myös ylävesiletku lämmin. :think

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11079
              • Oulu

              #7
              Se salavalikon arvo voi heittää oikeasta. Mut siinä 100 asteen tienoilla oikea lämpö pyörii ajossa. Jos viisari pysyy keskellä, niin ei ongelmaa. Kyllä se siitä nousee jos lämpöjä on liikaa.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • gedu
                Bimmer Rookie
                • Aug 2011
                • 94
                • Helsinki

                #8
                Onhan autossa visko kunnossa?

                Visko voi hajota myös niin, että ei tarraakkaan kiinni, jolloin sitten jossain kohtaa kylmästöinnin flekti lähtee avustamaan, ja todennäköisesti silloin heilutaan jo siellä reilusti 100 yläpuolella.

                Ainakin V8:n kohdalla jos viskon ilmavirta ei riitä, niin kylmästöinnin flekti nostaa kierroksia ihan huomattavasti kun lämmöt nousee 110 yli.
                Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

                -01 E39 540iA touring
                Ex -94 E34 540iA touring

                Comment

                • akgii
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2010
                  • 54
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by gedu View Post
                  Onhan autossa visko kunnossa?

                  Visko voi hajota myös niin, että ei tarraakkaan kiinni, jolloin sitten jossain kohtaa kylmästöinnin flekti lähtee avustamaan, ja todennäköisesti silloin heilutaan jo siellä reilusti 100 yläpuolella.

                  Ainakin V8:n kohdalla jos viskon ilmavirta ei riitä, niin kylmästöinnin flekti nostaa kierroksia ihan huomattavasti kun lämmöt nousee 110 yli.
                  Visko n. viisi vuotta sitten uusittu :think ihmettelinkin, silloin kun salavalikko näyttää lämpötilaksi sen 107c, ei siltikään kylmästöinnin flekti pyörinyt ellei itse ilmastointi ollut myös päällä.

                  Hämmennetään vielä vähän. Tänään tutkailin INPA:n avulla käyntilämmössä olevaa autoa. Mittariston salavalikko näytti lämmöiksi 103c, samoin IHKA:ssa Coolant temperature (Via K-Bus). Kun taas katsoin suoraan m52 moottorin status sivuja, niin Coolant temperature näyttikin 91c. Eihän siellä ole kuin yksi anturi, joka sitä tietoa antaa? Mistä nämä kaksi eri lukemaa tulevat?

                  Summa summarun, onkohan tässä kyseessä juuri kuten Pazi88 epäilee, että jostain syystä salavalikon arvo näyttääkin omiaan.
                  Last edited by akgii; 05-09-2017, 20:07.

                  Comment

                  • camshaft
                    BTCF Member
                    • Sep 2016
                    • 539
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by akgii View Post
                    Onko tosissaan normaalia vai, että noinkin korkealle päästää lämmöt?
                    Kuten jo todettua, niin pitäisi olla ihan normaalia. Tätä salavalikon lämpö vs. neulan asento -asiaa tuli tässä hiljattain tutkittua sattuneesta syystä hyvinkin tarkasti ylikuumenevan 523-projektin kanssa ja sen kanssa sain tulokseksi että vasta n. 115° kohdalla alkoi neula kääntyä oikealle. Ajonopeus, ulkolämpötila ja lämmittimen asetukset varmasti vaikuttavat myös käyntilämpötilaan, jos hissukseen ajelee pitkin kaupunkia niin varmasti nousee vähän lämmöt koneessa korkeammalle vaikka jäähdytys toimisikin ok.

                    Se neula on käsittääkseni hyvin vahvasti dempattu, eli toisin kuin joissakin muissa koneissa se ei seuraa "reaaliaikaisesti" koneen lämpötilaa, vaan on varmaan tehty just tuommoiseksi etteivät käyttäjät turhaan stressaisi kunnossa olevaa moottoria.

                    Siihen en osaa ottaa kantaa miksi eri diagnostiikkojen lukemat poikkeavat toisistaan....
                    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
                    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11079
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by akgii View Post
                      Visko n. viisi vuotta sitten uusittu :think ihmettelinkin, silloin kun salavalikko näyttää lämpötilaksi sen 107c, ei siltikään kylmästöinnin flekti pyörinyt ellei itse ilmastointi ollut myös päällä.

                      Hämmennetään vielä vähän. Tänään tutkailin INPA:n avulla käyntilämmössä olevaa autoa. Mittariston salavalikko näytti lämmöiksi 103c, samoin IHKA:ssa Coolant temperature (Via K-Bus). Kun taas katsoin suoraan m52 moottorin status sivuja, niin Coolant temperature näyttikin 91c. Eihän siellä ole kuin yksi anturi, joka sitä tietoa antaa? Mistä nämä kaksi eri lukemaa tulevat?

                      Summa summarun, onkohan tässä kyseessä juuri kuten Pazi88 epäilee, että jostain syystä salavalikon arvo näyttääkin omiaan.
                      INPA:n lukema on se luotettavin ja se pitäs pyöriä 90-95 maastossa. Ja mittariston viisari on tosiaan erittäin suuntaa antava se jököttää keskellä tyyliin välillä 80-110 astetta. Rupeaa sitten nousemaan jos oikeasti kone ylikuumenee. Siellä on yksi anturi, mutta siinä on sisällä 2 elementtiä. Toinen moottorinohjaukselle ja toinen mittaristolle.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • akgii
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 54
                        • Vantaa

                        #12
                        Tänään tuli ajeltua n. 200km autolla ja ihan varmistukseksi tuli tarkistettua jäähdytysnesteen lämpötila ajon jälkee lämpömittarilla suoraan paisarista.

                        Salavalikko näytti 108c ja neste paisarissa oli 94c
                        Last edited by akgii; 09-09-2017, 20:55.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by akgii View Post
                          Tänään tuli ajeltua n. 200km autolla ja ihan varmistukseksi tuli tarkistettua jäähdytysnesteen lämpötila ajon jälkee lämpömittarilla suoraan paisarista.

                          Salavalikko näytti 108c ja neste paisarissa oli 94c
                          Paisarissa neste on kylmempää kuin koneessa, eli tuo nyt todista vielä yhtään mitään.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • gedu
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2011
                            • 94
                            • Helsinki

                            #14
                            Oma V8 näyttää sen 105 rauhallisessa ajossa, kun pystyy tasaisesti ajelemaan.

                            Polkemalla saa toki lämmöt pudotettua sinne 90C tienoolle, kun pitää sähköllä termaria auki ECU.

                            Tämä kaikki on kuten tehdas on suunnitellut.

                            Ex Audi taas oli sitä mieltä, että kaupunkiajossa 113C oli vasta se piste, kun piti oikeasti potkasta se 1kW puhallin täysille... oli muuten vitumainen tilanne, kun sattui samalla hetkellä olemaan tarve lähteä liikkeelle sen juuri ja juuri yli 4kg vauhtipyörän kanssa ruuhkaliikenteessä
                            Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

                            -01 E39 540iA touring
                            Ex -94 E34 540iA touring

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎