Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D -99 kone "nakuttaa"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tabasco
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 851
    • fin

    #16
    Sigun kulkupelissä on kanssa ääni, joka pitäisi saada diagnosoitua ja eliminoitua. Ääni on vähän sellainen hentoinen resonoiva tikitys, hieman kuin viivottimen lappeella naputtelisi puupöytää...

    Lämpimällä koneella sen huomaa taajama-ajossa, kun ajaa aivan pintakaasulla. Moottorijarrutuksella ääni loppuu, aivan kuten myös hiemankin pintakaasua enemmän polkaistessa (eikä huku moottorin ääneen). Tuota se on tehnyt viimeiset 80t km, joten jos olisi jotain vakavaa olisi stoppi tullut luultavasti jo jossain välissä. Kone toimii kyllä hienosti, vedot tallella, kulutus kohdillaan jne., eli en ole jaksanut alkaa tuota selvittelemään aikaisemmin.

    Ääni ei oikeastaan kuulu ulos, enkä saanut sitä oikein paikallistettua nokkapelti aukikaan (harvoin erottuu tyhjäkäynnillä). Ehkä paremmin kuuluisi jos moottorin suojamuovit ottaisi pois ja sitten kuulostelisi. Mutta kabiinissa tuon kyllä kuulee hitaissa (<50km/h) nopeuksissa, varsinkin kun korva osaa ääntä etsiä.

    Suutin? Takimmainen näyttäisi vuotavan ympäristöönsä naftaa. Paluuletkut vaihdoin jo, eli ei tule niistä.

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #17
      Otinpa kesäloman kunniaksi 530da:n koneen auki, oireena tuo 200tkm jatkunut nakutus ja pahentunut lämpöongelma.

      Auto teki temput ensimmäisen kerran radalla vuonna 2006 jolloin lämmöt nousivat kesken kierroksen tappiin. Nestettä piti lisätä litran verran ja samalla huomasin että paisari vuotaa hieman saumasta.

      Vaihdoin paisarin uuteen ja seurailin tilannetta, auto toimi muuten hyvin normaaliajossa mutta ei kestänyt kovaa kuormitusta vaan nosti lämpöjä.

      Kannentiiviste oli antautunut nelospytystä ja saman pytyn mäntä pakopuolen laesta lutussa. Männän helmassa oli lisäksi leikkaamisjälkiä ja ylin rengas takerteli uraansa. Siitäpä tuo nakutus on tullut.

      Kumpi lie aiheuttanut kumman, männän päällä oli pari nestepisaraa avatessa. 502tkm mittarissa ja sylinterit uskomattoman hyvässä kunnossa, samoin alakerran laakerit.

      Autolla on ajettu keulakolari joskus melko uutena, olisiko jo silloin tullut piilovikaa. Tai sitten koneen läpi on mennyt joskus läppä.

      Hommasin käytettyjä mäntiä, hoonasin pytyn ja oikaisin kannen, kone alkaa olla taas nipussa...

      Ei ole sitten pikkujuttu ottaa öljypohja pois tälläisesta. Etuakselia piti laskea korista n.15-20cm ja kone nostaa riipuksiin niin ylös kuin mahdollista.
      Last edited by vexu524tdic; 09-07-2011, 11:41.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #18
        Ite oon tiputtanut koko etuakseliston pois, jokseenki helpompaa kun ei tarvi sitte ährätä.
        Mutta nakutukseen/kilkatukseen liittyen. Koitin ettiä neloskoneisen dieselin kampiakselin murtumisjuttuja, joskus ollut jollain ongelmana täälläkin foorumilla, löytääkö joku?

        Eräs 320d olisi joka pitää aika kovaa metakkaa tyhjäkäynnillä alakerrasta, kiertokankien laakerit juuri tarkastin eikä olleet pahat. Kampuran murtuma on yksi epäilyksen kohde.
        Suuttimien korjausarvot kuitenkin näytti järkeviltä joten tuskin suuttimissa vikaa.
        Kalkatus poistuu kun kierroksia nostaa yli tonnin suunilleen. Mitään muuta ongelmaa ei vedossa tai muualla ole.
        Katsoin myös männän helmat ja näyttivät ehjiltä. Dampperi oli myös ehjä.
        Muita ideoita?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #19
          Eikös noi neloskoneiden kampurat oo hajotessaan yleensä menny ihan katki poikki, eli alkaa vaikuttamaan myös muuhun kuin pelkkään äänimailmaan. Ja siis yleensä katkeaa niin et puoliskat pyörii kyllä toisissaan kiinni, mutta aikansa kun väljistyy niin kyllä alkaa hieman käynti muuttumaan.

          Tähän tyyliin: Klick!
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • jms-btcf
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2003
            • 696
            • Tampere

            #20
            Originally posted by vexu524tdic View Post
            Otinpa kesäloman kunniaksi 530da:n koneen auki
            Teitkö samalla rupeamalla nokkaketjulle ja/tai sen oheiskamppeille mitään? Mitä kaikkea uusit mainittujen lisäksi?
            e61 535d

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #21
              Oho, mähän pääsin sitten tosi halvalla tuosta tyhjäkäynnillä kuuluvasta tak-tak-tak äänestä, vika oli hihnapyörän värinänvaimentimessa(kaksoismassa) ja katosi kun kierrokset nosti tonniin. Ylenkatsoin oiretta 25tkm ja sitten ääni alkoi olla sitä luokkaa, ettei uskaltanút enää ajaa.

              Pyörän jousitettu osa oli toiseen suuntaa jäykkä kääntää ja toiseen suuntaan pystyi kääntämään aivan tappiin sormivoimin.

              Uutta osaa ei jaksanut kiertää ollenkaan käsillä.

              EDIT: 530Da 1999.
              Olli.

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by Rocla View Post
                Oho, mähän pääsin sitten tosi halvalla tuosta tyhjäkäynnillä kuuluvasta tak-tak-tak äänestä, vika oli hihnapyörän värinänvaimentimessa(kaksoismassa) ja katosi kun kierrokset nosti tonniin. Ylenkatsoin oiretta 25tkm ja sitten ääni alkoi olla sitä luokkaa, ettei uskaltanút enää ajaa.

                Pyörän jousitettu osa oli toiseen suuntaa jäykkä kääntää ja toiseen suuntaan pystyi kääntämään aivan tappiin sormivoimin.

                Uutta osaa ei jaksanut kiertää ollenkaan käsillä.

                EDIT: 530Da 1999.
                Hyvää infoa! Milläs kilsoilla tota kalketta alkaa olemaan :think
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by schwarze View Post
                  Hyvää infoa! Milläs kilsoilla tota kalketta alkaa olemaan :think
                  Mittarilukema 240tkm, jonka paikkaansapitävyys ei ole itsestäänselvää.
                  Olli.

                  Comment

                  • vexu524tdic
                    BTCF Member
                    • Jan 2004
                    • 776
                    • Gallia = Kinnula

                    #24
                    Originally posted by jms-btcf View Post
                    Teitkö samalla rupeamalla nokkaketjulle ja/tai sen oheiskamppeille mitään? Mitä kaikkea uusit mainittujen lisäksi?
                    Ei tullut tehtyä, näitä lienee muutama joilla menty yli 700tkm avaamatta.
                    Vaihdoin vain kannentiivisteen ja pultit, sekä pakopuolen ja suuttimien tiivisteet. Suuttimien korjausarvot ovat +1 ja -1 välillä kaikki

                    Eihän se toki pahitteeksi olisi vaikka olisi vaihtanut enempikin osia.
                    Laskeskelin vain että kannattaisiko vaihtaa koko kone vai tehdä remppa, osiin saa palamaan äkkiä 200tkm ajetun koneen hinnan.
                    e70 X5 3.0sd -08
                    f30 320i xdrive -16
                    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                    e30 316 -88 2,2TIC M10
                    e21 323i -81 ruostekasa...

                    Comment

                    • schwarze
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 2017
                      • Kangasala

                      #25
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Mittarilukema 240tkm, jonka paikkaansapitävyys ei ole itsestäänselvää.
                      Kiitos. Täällä mennään 256+tkm ja se on varma kanssa Ei kuvaamiasi oireita.
                      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                      Comment

                      • Soininen
                        BTCF Member
                        • Nov 2006
                        • 1295
                        • Kajaani

                        #26
                        Hmm... mistähän tuo oma sitten nakuttaa? Nimittäin muuten on vastaavat oireet kun muilla mutta se ääni kasvaa kun laittaa pakin päälle ja pitää jarrua vasten (automaatti) :think ja se ääni on oikeastaan semmoinen tasainen napnapnapnapnap
                        E28 "525i" M52 -84
                        F11 520d xDrive -16

                        Comment

                        • Soininen
                          BTCF Member
                          • Nov 2006
                          • 1295
                          • Kajaani

                          #27
                          Joopajoo.. ääni on alkanut pikkuhiljaa kuulua kovempaa. Naputtaa kierrosten mukaan ja häviää "murinaan" n 2000 kierroksen kohdalla :think

                          Helphelp
                          E28 "525i" M52 -84
                          F11 520d xDrive -16

                          Comment

                          • LS1Fmont
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 52
                            • Forssa

                            #28
                            Noo, olisko vetolevy halki tai poikki?
                            Japanese Dailydriver
                            Fairmont stw -78 Street/Strip Project!
                            Mustang notch -88 Project??? :think

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎