No niin, mikähän se tuohon laatikkoon iski. Auto oli pysäköitynä rinteeseen, pakki meni kolahtamalla päälle eikä jaksanu liikkua mihinkään. Tasasella kentällä sitten toimi ihan normaalisti. Solenoidi vai mikä?
530Da '03 ei jaksa liikkua pakilla
Collapse
X
-
Sen verran selvennystä että D- asennossa toimi siis aivan normaalisti. Kävi se tuo öljynvähyyskin jo mielessä. Minkäslainen systeemi näissä on, heittääkö laatikon vikatilaan jos esim. lämpenee liikaa? Ensimmäinen automaattilaatikolla oleva auto mulle, niin ei oo pahemmin tullu perehdyttyä noihin.
Comment
-
-
Originally posted by optimus View PostNo niin, mikähän se tuohon laatikkoon iski. Auto oli pysäköitynä rinteeseen, pakki meni kolahtamalla päälle eikä jaksanu liikkua mihinkään. Tasasella kentällä sitten toimi ihan normaalisti. Solenoidi vai mikä?
Tuo pieni "kolahdus" on kyseisen laatikon ominaisuus, ei tarvi olla huolissaan, johtuu parkkilukon mekaniikasta. Ilmenee nimenomaan mäkeen parkkeeratessa, pienikin vietto riittää. Apuna kannattaa käyttää käsijarrua.
Comment
-
-
Moottori ei puudu. Yritin siis pakittaa ylämäkeen, eikä jaksanut liikkua senttiäkään. Siirsin auton ajamalla tasaiselle (eteenpäin siis liikkuu aivan normaalisti), kävin kaikki vaihteet läpi ja sitten taas jaksoikin pakillakin liikahtaa. Mittaristossa ei pala mitään rattaankuvia tms.
Olisiko sitten tuo öljynvähyys, autohan oli "kallellaan."Toisinaan kyllä tuntuu että kylmänä lähtee melko laiskasti taaksepäin menemään, liekkö tämä vika vai ominaisuus.
Edit:
Kävin äsken auton alla ryömimässä. Vaihdelaatikossa EI OLE tyyppikilpeä paikoillaan! Mistä tuon laatikon nyt tunnistaa?Last edited by optimus; 04-10-2017, 11:52.
Comment
-
-
Originally posted by optimus View PostMoottori ei puudu. Yritin siis pakittaa ylämäkeen, eikä jaksanut liikkua senttiäkään. Siirsin auton ajamalla tasaiselle (eteenpäin siis liikkuu aivan normaalisti), kävin kaikki vaihteet läpi ja sitten taas jaksoikin pakillakin liikahtaa. Mittaristossa ei pala mitään rattaankuvia tms.
Olisiko sitten tuo öljynvähyys, autohan oli "kallellaan."Toisinaan kyllä tuntuu että kylmänä lähtee melko laiskasti taaksepäin menemään, liekkö tämä vika vai ominaisuus.
Edit:
Kävin äsken auton alla ryömimässä. Vaihdelaatikossa EI OLE tyyppikilpeä paikoillaan! Mistä tuon laatikon nyt tunnistaa?
Tuolta sivulta löytyy muutkin osaset mukavasti, vielä kun laitaa auton runkonumeron loppupään sinne ruutuun niin näyttää suoraan oman auton tiedoilla osat.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Bmwfans sivuston mukaan A5S390R - ZM eli tutummin GM:n tekemä 5L40-E
Tuolta sivulta löytyy muutkin osaset mukavasti, vielä kun laitaa auton runkonumeron loppupään sinne ruutuun niin näyttää suoraan oman auton tiedoilla osat.
Tässä nyt arponu, että lähtisikö vaihdattamaan nuo laatikkoöljyt vai onkohan tuolta nyt jotain muuta antautunu :think Maanantaina pitäs jollain töihin päästä, mukava kun nämä peltikasat hajoaa aina lomaviikolla
Comment
-
-
Eikös näissä hajoile pakkirummut, vai onko vaan e46 ongelma?
Jos näin, uusi osa maksaa vissii 100e mutta kuka tekee työn ja millä rahalla, meille tuli edellisee autoo uus looda, 2k.
Comment
-
-
Originally posted by optimus View PostItse käsitin että näistä 5L40-E laatikoista menisi solenoidi ja tuo rumpu olisi jonkun toisen laatikkomallin murheita?
Ei tuon yhden ylämäkipakituksen takia vielä kauheesti kannata murehtia, mutta jos vika alkaa tulla useimmin niin sitten...öljynmäärä kannattaa kuitenkin katsoa.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Mitäs muuta kun ajelet vaan jos kerran muuten pelaa ja pakittaa.
Ei tuon yhden ylämäkipakituksen takia vielä kauheesti kannata murehtia, mutta jos vika alkaa tulla useimmin niin sitten...öljynmäärä kannattaa kuitenkin katsoa.
Aikaisemmin autossa temppuili ahtopaineanturi ja tämä ilmeisesti aiheutti sen, että välillä mittaristossa vilahteli fail safe, mitään muutosta en tosin laatikon toiminnassa huomannut.
Comment
-
-
Omassa e46 oli ilmeisesti juuri tuo öljynvähyys kun jätti liikennevaloihin keskelle Tamperetta.Toimi taas myöhemmin että pääsi ajaan jonkin verran matkaa.
Ei vikavaloa...mitkään vaihteet ei toiminut, sammuttamalla ja uudelleen koittamalla pääsi taas vähän, öljyt varmaan valui siinä välissä pohjalle.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by optimus View PostJaaha, taitaa öljyä puuttua laatikosta melkosesti. Äsken kippasin litran lisää eikä tullu vielä mikskään. Paljonko tuon laatikon tilavuus on? Ilmeisesti lauhduttimen putket on joskus vuotanu ja joku oli hienosti asian korjannu sikaflexillä tms möhnällä.
Comment
-
-
Jos on kuiva laatikko, öljyä menee noin 8,5 litraa (tarkoittaa että laatikko + turbiini ovat kuivia).. Muista, että teet täytön ohjeen mukaan, jotta ei tule yli- tai alitäytettyä laatikkoa öljyllä. Eli tarkistus auto käynnissä, vaihteet muutamaan kertaan läpikäytynä, P-asennossa. Laatikon lämpötila (inpalla katsoo) 30-50 astetta. Kun täyttöpropusta liruu öljyä -> oikea määrä.. Täytön jälkeen ajetaan lenkki, käytetään kaikkia vaihteita, myös steppi puolen, jonka jälkeen tarkistus. Tässä kohtaa kannattaa tarkistaa myös laatikon lämpötila, koska lämpötila on kohtalaisen tärkeä tarkistuksen takia. Nää on aika kronkeleita tän suhteen, joten kannattaa tehdä huolella.. Makuasia sitten nollaako inpalla adaptaatioarvot (inpalla, ei muilla kikoilla joita saattaa joku sanoa). Ite tein sen öljyjen vaihdon jälkeen ja ajelin tankillisen rauhassa antaen vaihtaa vaihteita rauhallisesti.. Opettaminen ei kai näissä GM laatikoissa ole suoraan mikään virallisen ohjeen alaisia, mutta ainakin itse koitin aina antaa vaihteen vaihtua rauhassa ilman turhia vedätyksiä.. Oppii jos oppii..
EDIT: Siinähän yläpuolella se jo tulikin..e39 530dA 1999.
Comment
-
Comment