memebuy23buy

530Da '03 ei jaksa liikkua pakilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • optimus
    Newbiemmer
    • Mar 2017
    • 11
    • Tervola

    530Da '03 ei jaksa liikkua pakilla

    No niin, mikähän se tuohon laatikkoon iski. Auto oli pysäköitynä rinteeseen, pakki meni kolahtamalla päälle eikä jaksanu liikkua mihinkään. Tasasella kentällä sitten toimi ihan normaalisti. Solenoidi vai mikä?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10114
    • KVLA

    #2
    Öljyt vähissä?

    Comment

    • optimus
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 11
      • Tervola

      #3
      Sen verran selvennystä että D- asennossa toimi siis aivan normaalisti. Kävi se tuo öljynvähyyskin jo mielessä. Minkäslainen systeemi näissä on, heittääkö laatikon vikatilaan jos esim. lämpenee liikaa? Ensimmäinen automaattilaatikolla oleva auto mulle, niin ei oo pahemmin tullu perehdyttyä noihin.

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by optimus View Post
        No niin, mikähän se tuohon laatikkoon iski. Auto oli pysäköitynä rinteeseen, pakki meni kolahtamalla päälle eikä jaksanu liikkua mihinkään. Tasasella kentällä sitten toimi ihan normaalisti. Solenoidi vai mikä?
        Tarkenna vähän. Puutuuko moottori peruutusvaihteella vai mitä? Kytkeytyykö p-lukko pois päältä, eli autolla mahdollisuus liikkua kuitenkin?

        Tuo pieni "kolahdus" on kyseisen laatikon ominaisuus, ei tarvi olla huolissaan, johtuu parkkilukon mekaniikasta. Ilmenee nimenomaan mäkeen parkkeeratessa, pienikin vietto riittää. Apuna kannattaa käyttää käsijarrua.

        Comment

        • optimus
          Newbiemmer
          • Mar 2017
          • 11
          • Tervola

          #5
          Moottori ei puudu. Yritin siis pakittaa ylämäkeen, eikä jaksanut liikkua senttiäkään. Siirsin auton ajamalla tasaiselle (eteenpäin siis liikkuu aivan normaalisti), kävin kaikki vaihteet läpi ja sitten taas jaksoikin pakillakin liikahtaa. Mittaristossa ei pala mitään rattaankuvia tms.

          Olisiko sitten tuo öljynvähyys, autohan oli "kallellaan." Toisinaan kyllä tuntuu että kylmänä lähtee melko laiskasti taaksepäin menemään, liekkö tämä vika vai ominaisuus.

          Edit:

          Kävin äsken auton alla ryömimässä. Vaihdelaatikossa EI OLE tyyppikilpeä paikoillaan! Mistä tuon laatikon nyt tunnistaa?
          Last edited by optimus; 04-10-2017, 11:52.

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by optimus View Post
            Moottori ei puudu. Yritin siis pakittaa ylämäkeen, eikä jaksanut liikkua senttiäkään. Siirsin auton ajamalla tasaiselle (eteenpäin siis liikkuu aivan normaalisti), kävin kaikki vaihteet läpi ja sitten taas jaksoikin pakillakin liikahtaa. Mittaristossa ei pala mitään rattaankuvia tms.

            Olisiko sitten tuo öljynvähyys, autohan oli "kallellaan." Toisinaan kyllä tuntuu että kylmänä lähtee melko laiskasti taaksepäin menemään, liekkö tämä vika vai ominaisuus.

            Edit:

            Kävin äsken auton alla ryömimässä. Vaihdelaatikossa EI OLE tyyppikilpeä paikoillaan! Mistä tuon laatikon nyt tunnistaa?
            Bmwfans sivuston mukaan A5S390R - ZM eli tutummin GM:n tekemä 5L40-E

            Tuolta sivulta löytyy muutkin osaset mukavasti, vielä kun laitaa auton runkonumeron loppupään sinne ruutuun niin näyttää suoraan oman auton tiedoilla osat.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • optimus
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 11
              • Tervola

              #7
              Bmwfans sivuston mukaan A5S390R - ZM eli tutummin GM:n tekemä 5L40-E

              Tuolta sivulta löytyy muutkin osaset mukavasti, vielä kun laitaa auton runkonumeron loppupään sinne ruutuun niin näyttää suoraan oman auton tiedoilla osat.
              Kiitoksia

              Tässä nyt arponu, että lähtisikö vaihdattamaan nuo laatikkoöljyt vai onkohan tuolta nyt jotain muuta antautunu :think Maanantaina pitäs jollain töihin päästä, mukava kun nämä peltikasat hajoaa aina lomaviikolla

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8094
                • Willähde

                #8
                Eikös näissä hajoile pakkirummut, vai onko vaan e46 ongelma?

                Jos näin, uusi osa maksaa vissii 100e mutta kuka tekee työn ja millä rahalla, meille tuli edellisee autoo uus looda, 2k.
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • optimus
                  Newbiemmer
                  • Mar 2017
                  • 11
                  • Tervola

                  #9
                  Eikös näissä hajoile pakkirummut, vai onko vaan e46 ongelma?

                  Jos näin, uusi osa maksaa vissii 100e mutta kuka tekee työn ja millä rahalla, meille tuli edellisee autoo uus looda, 2k.
                  Itse käsitin että näistä 5L40-E laatikoista menisi solenoidi ja tuo rumpu olisi jonkun toisen laatikkomallin murheita?

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by optimus View Post
                    Itse käsitin että näistä 5L40-E laatikoista menisi solenoidi ja tuo rumpu olisi jonkun toisen laatikkomallin murheita?
                    Mitäs muuta kun ajelet vaan jos kerran muuten pelaa ja pakittaa.
                    Ei tuon yhden ylämäkipakituksen takia vielä kauheesti kannata murehtia, mutta jos vika alkaa tulla useimmin niin sitten...öljynmäärä kannattaa kuitenkin katsoa.
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • optimus
                      Newbiemmer
                      • Mar 2017
                      • 11
                      • Tervola

                      #11
                      Mitäs muuta kun ajelet vaan jos kerran muuten pelaa ja pakittaa.
                      Ei tuon yhden ylämäkipakituksen takia vielä kauheesti kannata murehtia, mutta jos vika alkaa tulla useimmin niin sitten...öljynmäärä kannattaa kuitenkin katsoa.
                      No näinpä. Mutta onko tuo laatikko miten "fiksu?" Eli meneekö se vikatilaan miten herkästi, jos vika on itse laatikossa? Tuskin vähäistä öljynmäärää tajuaa?
                      Aikaisemmin autossa temppuili ahtopaineanturi ja tämä ilmeisesti aiheutti sen, että välillä mittaristossa vilahteli fail safe, mitään muutosta en tosin laatikon toiminnassa huomannut.

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Omassa e46 oli ilmeisesti juuri tuo öljynvähyys kun jätti liikennevaloihin keskelle Tamperetta. Toimi taas myöhemmin että pääsi ajaan jonkin verran matkaa.
                        Ei vikavaloa...mitkään vaihteet ei toiminut, sammuttamalla ja uudelleen koittamalla pääsi taas vähän, öljyt varmaan valui siinä välissä pohjalle.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • optimus
                          Newbiemmer
                          • Mar 2017
                          • 11
                          • Tervola

                          #13
                          Jaaha, taitaa öljyä puuttua laatikosta melkosesti. Äsken kippasin litran lisää eikä tullu vielä mikskään. Paljonko tuon laatikon tilavuus on? Ilmeisesti lauhduttimen putket on joskus vuotanu ja joku oli hienosti asian korjannu sikaflexillä tms möhnällä.

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10114
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by optimus View Post
                            Jaaha, taitaa öljyä puuttua laatikosta melkosesti. Äsken kippasin litran lisää eikä tullu vielä mikskään. Paljonko tuon laatikon tilavuus on? Ilmeisesti lauhduttimen putket on joskus vuotanu ja joku oli hienosti asian korjannu sikaflexillä tms möhnällä.
                            Tätä tuolla jo aiemmin epäilinkin,kun tasaisella toimi ja "rinteessä" ei. Muista sitten täyttö tehdä moottorin käydessä sellaisella "kädenlämpöisellä" laatikolla. Lauhduttimen putkiston mahdolliset vuodot kannattaa samalla tsekata.

                            Comment

                            • MOH85
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2009
                              • 241
                              • Rauma

                              #15
                              Jos on kuiva laatikko, öljyä menee noin 8,5 litraa (tarkoittaa että laatikko + turbiini ovat kuivia).. Muista, että teet täytön ohjeen mukaan, jotta ei tule yli- tai alitäytettyä laatikkoa öljyllä. Eli tarkistus auto käynnissä, vaihteet muutamaan kertaan läpikäytynä, P-asennossa. Laatikon lämpötila (inpalla katsoo) 30-50 astetta. Kun täyttöpropusta liruu öljyä -> oikea määrä.. Täytön jälkeen ajetaan lenkki, käytetään kaikkia vaihteita, myös steppi puolen, jonka jälkeen tarkistus. Tässä kohtaa kannattaa tarkistaa myös laatikon lämpötila, koska lämpötila on kohtalaisen tärkeä tarkistuksen takia. Nää on aika kronkeleita tän suhteen, joten kannattaa tehdä huolella.. Makuasia sitten nollaako inpalla adaptaatioarvot (inpalla, ei muilla kikoilla joita saattaa joku sanoa). Ite tein sen öljyjen vaihdon jälkeen ja ajelin tankillisen rauhassa antaen vaihtaa vaihteita rauhallisesti.. Opettaminen ei kai näissä GM laatikoissa ole suoraan mikään virallisen ohjeen alaisia, mutta ainakin itse koitin aina antaa vaihteen vaihtua rauhassa ilman turhia vedätyksiä.. Oppii jos oppii..

                              EDIT: Siinähän yläpuolella se jo tulikin..
                              e39 530dA 1999.

                              Comment

                              Working...
                              X