523i kansi paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinkelis
    BTCF Member
    • Mar 2016
    • 10
    • Seinäjoki

    523i kansi paskana?

    Joo elikkäs oma 523i vm. 1997 keitti tuossa toissa päivänä. Vesipumppu ja letkut tarkistettu, olivat ehjät ja termostaatin vaihdoin. Ei vedä nesteitä sekaisin mutta savuttaa, sisälle puhaltaa kylmää, nostaa lämmöt vasta n. 20min jälkeen kun auton käynnistää, kerää painetta ja puskee vähän jäähdytysnestettä pihalle kun nostaa kierroksia . On kokeiltu ilmata. Onko todennäköisesti kannessa vika?
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10946
    • Joensuu

    #2
    En kyllä näillä oireilla epäilisi kanssa. Sinne kuuluukin keräytyä painetta, se on paineistettu jäähdytysjärjestelmä. Jos sen avaat niin aivan varmasti sylkee nestettä pihalle, samoin jos siellä on joku vuoto, niin sylkee kyllä lämmetessään nestettä pihalle. Höyryä sieltä putkesta tulee näillä keleillä ehjästä autostakin. Sisälle ei tule lämmintä kun siellä on nyt ilmaa kierrossa. Miten on yritetty ilmata?

    Jos kuitenkin haluat varmistaa, että vika ei ole kannessa, niin sitten pakokaasutesterillä/testi nesteellä testaamaan onko siellä jäähdytysjärjestelmässä pakokaasua. Ellei ole, niin vika ei ole kannessa/kansipahvissa. Näihin on tehty todella paljon turhia kansiremontteja..
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10114
      • KVLA

      #3
      Miten tuo vesipumppu on tarkastettu? Oliko irti koneesta vai paikoillaan? Jos et sitä irroittanut,niin (mahdolliset) muovisiivet voi olla irti. Tällöin moottori ei edes ilmaannu kunnolla. Muista ongelmista puhumattakaan.

      Comment

      • rinkelis
        BTCF Member
        • Mar 2016
        • 10
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by HTK12 View Post
        En kyllä näillä oireilla epäilisi kanssa. Sinne kuuluukin keräytyä painetta, se on paineistettu jäähdytysjärjestelmä. Jos sen avaat niin aivan varmasti sylkee nestettä pihalle, samoin jos siellä on joku vuoto, niin sylkee kyllä lämmetessään nestettä pihalle. Höyryä sieltä putkesta tulee näillä keleillä ehjästä autostakin. Sisälle ei tule lämmintä kun siellä on nyt ilmaa kierrossa. Miten on yritetty ilmata?

        Jos kuitenkin haluat varmistaa, että vika ei ole kannessa, niin sitten pakokaasutesterillä/testi nesteellä testaamaan onko siellä jäähdytysjärjestelmässä pakokaasua. Ellei ole, niin vika ei ole kannessa/kansipahvissa. Näihin on tehty todella paljon turhia kansiremontteja..

        Kokeiltu pariinkin otteeseen ilmata sillä tavalla että laitettu pohjasta leikattu pullo paisarii, nestettä täytee ja puristeltu letkuja. Tuota pakokaasua jäähdytysjärjestelmässä ei vissiin voi muuten havaita kun testerillä? Juuri katsoin niin 70e maksaa biltemassa testeri

        Comment

        • rinkelis
          BTCF Member
          • Mar 2016
          • 10
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Miten tuo vesipumppu on tarkastettu? Oliko irti koneesta vai paikoillaan? Jos et sitä irroittanut,niin (mahdolliset) muovisiivet voi olla irti. Tällöin moottori ei edes ilmaannu kunnolla. Muista ongelmista puhumattakaan.
          Otin iha käteen ja katsoin että siivekkeet oli ehjät eikä muutenkaan jumittanut.

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Onhan sisälämmöt täysillä ja puhallin päällä (jotta vesiventtiili on ollut auki)? Muuten siellä on ilmaa maailman tappiin asti.

            Laitan tähän nyt vielä copyna tehtaan korjausoppaasta ohjeet.


            To ensure the cooling system is properly vented, it is absolutely
            essential to follow the steps below:
            1. Undo cap but do not remove from expansion tank. This prevent excessive discharge of coolant from the expansion
            tank.
            2. Turn on ignition.
            3. Set heating controller to max. temperature.
            4. Set blower to low level. This opens the heating valves and sets the auxiliary water pump in operation.
            5. Run engine and briefly press accelerator pedal three to four times (approx. 4500 to 5000 rpm) to flush engine cooling
            circuit.
            6. In doing so, do not run engine for longer than approx. 30 seconds; otherwise coolant will heat up and expand.
            7. If the coolant level in the expansion tank drops in the process, top up the expansion tank to the max. cold fill level.
            8. Screw on cap tightly and allow engine to warm up until thermostat opens. 9. Check coolant level. Pay attention to differing expansion tank designs.


            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10114
              • KVLA

              #7
              Originally posted by BeamR View Post
              Onhan sisälämmöt täysillä ja puhallin päällä (jotta vesiventtiili on ollut auki)? Muuten siellä on ilmaa maailman tappiin asti.
              Edellyttäen vielä,että nuo vesiventtiilit ei todellakaan jumita yhtään ja lämmityslaitteen kiertovesipumppu pitää toimia/pyöriä.
              Last edited by Heguli 31; 09-10-2017, 14:20.

              Comment

              • rinkelis
                BTCF Member
                • Mar 2016
                • 10
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by BeamR View Post
                Onhan sisälämmöt täysillä ja puhallin päällä (jotta vesiventtiili on ollut auki)? Muuten siellä on ilmaa maailman tappiin asti.

                Laitan tähän nyt vielä copyna tehtaan korjausoppaasta ohjeet.


                To ensure the cooling system is properly vented, it is absolutely
                essential to follow the steps below:
                1. Undo cap but do not remove from expansion tank. This prevent excessive discharge of coolant from the expansion
                tank.
                2. Turn on ignition.
                3. Set heating controller to max. temperature.
                4. Set blower to low level. This opens the heating valves and sets the auxiliary water pump in operation.
                5. Run engine and briefly press accelerator pedal three to four times (approx. 4500 to 5000 rpm) to flush engine cooling
                circuit.
                6. In doing so, do not run engine for longer than approx. 30 seconds; otherwise coolant will heat up and expand.
                7. If the coolant level in the expansion tank drops in the process, top up the expansion tank to the max. cold fill level.
                8. Screw on cap tightly and allow engine to warm up until thermostat opens. 9. Check coolant level. Pay attention to differing expansion tank designs.


                http://workshop-manuals.com/bmw/5_se...r_water_leaks/
                Joo sisälämmöt on ollu täysillä ja puhallin täysillä mutta tuossa ohjeessa sanotaan että puhallin pienimmällä teholla. Onko sillä paljonkin merkitystä onko se puhallin täysillä vai pienellä jos lämmöt kumminkin tapissa?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10946
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by rinkelis View Post
                  Kokeiltu pariinkin otteeseen ilmata sillä tavalla että laitettu pohjasta leikattu pullo paisarii, nestettä täytee ja puristeltu letkuja. Tuota pakokaasua jäähdytysjärjestelmässä ei vissiin voi muuten havaita kun testerillä? Juuri katsoin niin 70e maksaa biltemassa testeri
                  Tarvii testerin, katsastusaseman testeri tai muualla mistä saa päästöt mittautettua, voi tuon testata. Nuo viralliset pakokaasutesterit on niin herkkiä, että huomaavat kyllä jos siellä on pakokaasua.

                  Originally posted by rinkelis View Post
                  Joo sisälämmöt on ollu täysillä ja puhallin täysillä mutta tuossa ohjeessa sanotaan että puhallin pienimmällä teholla. Onko sillä paljonkin merkitystä onko se puhallin täysillä vai pienellä jos lämmöt kumminkin tapissa?
                  Ei sillä puhaltimen teholla muuta merkitystä, mutta tyhjentää akkua jos sen pitää täysillä.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • rinkelis
                    BTCF Member
                    • Mar 2016
                    • 10
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Vika löyty

                    Testattiin oliko jäähdytysjärjestelmään päässyt pakokaasua ja olihan sinne eli varmaan se kannentiiviste mennyt.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      -97 ei ole TU-kone eli tuo ylläoleva ilmausohjet ei päde.

                      Eli ilmaus: ilmaruuvi paisarista pois ja nestettä paisari piripintaan niin kauan kuin ilmaa tulee ulos ja sen jälkeen ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin niin lämpöiseksi että termari aukeaa.

                      Aivan eri ilmaus kuin tuo ylläoleva TU-kone, tähän vanhaan ei mene nesteet sisään ilman että ilmaruuvista päästetään ilmat pois.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11219
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        -97 ei ole TU-kone eli tuo ylläoleva ilmausohjet ei päde.

                        Eli ilmaus: ilmaruuvi paisarista pois ja nestettä paisari piripintaan niin kauan kuin ilmaa tulee ulos ja sen jälkeen ilmaruuvi ja paisarin korkki kiinni ja käyntiin niin lämpöiseksi että termari aukeaa.

                        Aivan eri ilmaus kuin tuo ylläoleva TU-kone, tähän vanhaan ei mene nesteet sisään ilman että ilmaruuvista päästetään ilmat pois.
                        Jep ja ilmaruuvin avaus nesteen kaatovaiheessa on SE juttu. Jos ei sitä avaa, niin saa oikeasti ilmata kauan aikaa sillä limupullo-lypsymenetelmällä (joka kyllä toimii mutta on hidas ja tympeä tapa). Jos ei ilmaruuvia ole avannut, niin melkeen helpommalla pääsee, kun laskee nesteet pois ja alottaa alusta.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Jos ei ilmaruuvia ole avannut, niin melkeen helpommalla pääsee, kun laskee nesteet pois ja alottaa alusta.
                          Ei tarvii laskea nesteitä ulos, kyllä ne menee sisään kun ilma pääsee pois - se ilmaruuvi täytyy irroittaa kokonaan, ilma ei tuu siitä ulos pelkästään raottamalla jos ruuvissa on yhtään vettä.

                          Comment

                          Working...
                          X