Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 puhallus ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eero-Pekka
    Bimmer Rookie
    • Aug 2017
    • 51
    • Savonlinna

    E39 puhallus ongelmaa

    Terve. Tässä yks päivä aamulla töihin lähtiessä huomasin kun matkalla pysähdyin että auto ei työnnä lasille eikä jaloille lämmintä ollenkaan. Aikasemmin kuitenki tuli normaalisti lämmintä ja auto oli jo kereny lämmetä sisältä. Sit vaihoin puhalluksen tuohon keskikonsoliin niin toisesta räppänästä rupes tulemaan ihan normaalisti lämmintä, ja toisesta vieläki kylmää? Koodeja ei vielä luettu mut nestetaso tarkistettu ja moottorin lämmöt normaalit.
    Voiko tätä lähtee tutkimaa ilman testeriä vai pitääkö ensin saada piuhan päähän?
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    ensimmäisenä tulee mieleen jumittava vesiventtiili.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Eero-Pekka
      Bimmer Rookie
      • Aug 2017
      • 51
      • Savonlinna

      #3
      Pystyykö tuota vesiventtiiliä mitenkään korjaamaan kun tuntuu nuo uudet aika tyyriiltä vai onko iha vaihto tavaraa?

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        Kulutustavaraahan ne on, mutta kokeile vaikka koputella sitä nyt alkuun jos vaikka tapahtuisi lämmönjakoon tilapäistä muutosta.

        Ebaysta noita saa Febin tekeleenä satasella, että ei se nyt sinänsä pitäisi vielä maalta merelle viedä vaikka sen vaihtaisikin, on nimittäin sen verran mukavampaa matkanteko kun kabiiniin tulee lämpöä.

        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Paitsi että e39.ssä paketissa on samassa myös kiertovesipumppu yleensä. Ja se on aavistuksen kalliimpi
          Mutta nyt pitäs tietää tarkemmin auton malli ja mikä siellä on
          Jos tuo vesiventtiili on rikki ei lämmön säätö toimi. voi tunnustella tuota venttiiliä sormela kun asettaa lämmityksen vaikka puoleen väliin ja kokeilee auto käydessä tuntuuko naksahtelu venttiilissä.
          Yleensä molemmille puolille on omat venttiilit, jos lämmönsäädöt on myös molemmille puolille.
          Last edited by Scitso; 17-01-2018, 12:32.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Originally posted by Scitso View Post
            Paitsi että e39.ssä paketissa on samassa myös kiertovesipumppu yleensä. Ja se on aavistuksen kalliimpi
            Mutta nyt pitäs tietää tarkemmin auton malli ja mikä siellä on
            Jos tuo vesiventtiili on rikki ei lämmön säätö toimi. voi tunnustella tuota venttiiliä sormela kun asettaa lämmityksen vaikka puoleen väliin ja kokeilee auto käydessä tuntuuko naksahtelu venttiilissä.
            Yleensä molemmille puolille on omat venttiilit, jos lämmönsäädöt on myös molemmille puolille.
            totta. tuo oli versioon jossa erillinen kiertovesipumppu. Voihan sitä kokeilla jotain purkuosaakin, ostaa vaan sellaisesta paikasta johon voi palauttaa osan jos se purkuosakin on valmis.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Eero-Pekka
              Bimmer Rookie
              • Aug 2017
              • 51
              • Savonlinna

              #7
              Auto on vm 1996 528ia, onko tuossa siis erillinen kiertovesi pumppu?

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                #8
                Se on siinä vasemmassa sisälokasuojassa, ja pumppu on sen venttiilin alla yleensä integroituna. Siitä vaan katsomaan miltä näyttää.

                Toinen vaihtoehto on katsoa varusteluetteloa, löytyykö S538A (tuskin).
                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Eero-Pekka
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2017
                  • 51
                  • Savonlinna

                  #9
                  Pitääpä kurkata, ja tuo vesiventtiili nimenomaan vaikuttaa myös siihen mitä yksittäisistä räppänöistä puhaltaa?

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Ohjaus on kuskille ja matkustajalle, eli sikäli kyllä.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #11
                      Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että todennäköisin syy lämmön puutteeseen E39:ssä on vajaus & ilma jäähdytysjärjestelmässä.

                      Vaikka nestepinta näyttäs olevan OK paisarissa, kannattaa siltä kokeilla täyttää ja ilmata järjestelmä. Jos lämmöt palaa joksikin aikaa, mutta häviää uudestaan, veikkaan, ett nestettä vuotaa jostain hiljakseen.

                      Noista itse alottaisin. Vesiventtiilit sit viimesenä tutkintaan kun muut (=halvemmat) vikamahdollisuudet on poissuljettu.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Eero-Pekka
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2017
                        • 51
                        • Savonlinna

                        #12
                        Ei tuolla kyllä ilmaa ole eikä vuotojakaa. Nesteitäkään ei oo ainakaan vuoteen käytetty pois ja taso pysyny samana koko ajan. Jotenki se tuohon vesi venttiiliin liittyy kun eri asennoissa käy puhaltamaan kuumaa normaalisti välillä.

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Tuossa mallissa on todnäk kiertovesipumpulla oleva malli.
                          Vesiventtiili ja pumppu löytyy konehuoneesta kuskinpuolelta iskaritolpan vierestä. Testaa naksuuko vesiventtiilit, jos saat kaverin muuttamaan lämpötila asetuksia samalla niin voi helpottaa.
                          Kopauttaminen saattaa auttaa, hetkeksi. Jos venttiili hajoaa niin jää yleensä auki eli tulee vain kuumaa.
                          Inpa ohjelmalla voi testata nuo yksitellen.
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Esal
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1344
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by Havis View Post
                            Vesiventtiilit sit viimesenä tutkintaan kun muut (=halvemmat) vikamahdollisuudet on poissuljettu.
                            No kannattaa se vesiventtiili ainakin sillai ensiksi tutkia, että ottaa johdon irti. Silloinhan sen pitäisi olla auki ja puhaltaa niin kuumaa kun voi. Jos siinä on kiertovesipumppu kyljessä, sen johdon jättää tietenkin kiinni.
                            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎